MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2016

zoeken in:
En ik mij maar haasten om nog op tijd klaar te zijn gisterenavond Teunnis

Toch maar goed dat ik weer aangehaakt ben. Dominik Eulberg, Yussu Kamaal, Le Couleur. Mooie ontdekkingen.

Sorry mensen, er kwam gisteren iets tussen. Nu komt de uitslag echt.

De lijnen zijn gesloten! Ik wil graag de volgende negentien users bedanken voor hun stem in de maandfinale:

123poetertjes, 7744leon, arcade monkeys, Arno, Arrie, ArthurDZ, Choconas, Co Jackso, Dance Lover, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, inquestos, Maestrov, Ploppesteksel, Sunderland, Teunnis, wibro en yeahyeahyeah.

Bijna alle finalisten kregen op zijn minst één #1-notering. Opvallend: voor twee nummers in de top-3 bleef het bij één #1-notering.

12. Elbow - Magnificent (She Says) (15 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Maestrov)

Elbow met een nummer waar de klasse vanaf straalt is haast een garantie voor een maandfinaleplek. Al werd die minder makkelijk gehaald dan ik op voorhand dacht. Magnificent (She Says) is de leadsingle van wat ondertussen alweer het zevende album van deze band uit Manchester gaat worden. The Seldom Seen Kid was hun grote doorbraak. Ondanks dat ze het momentum wat kwijt zijn geraakt blijft Elbow een populaire band, waarvan een release niet zomaar ongemerkt voorbij gaat. Vanaf vrijdag 3 februari zal het nieuwe album (op legale wijze) te beluisteren zijn. Magnificent (She Says) is het minst genoemd en blijft daardoor steken op de twaalfde plek. Het zat dicht bij elkaar deze maand.

11. Yussef Kamaal - Remembrance (16 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys)

Waar Elbow ondertussen al ervaren rotten zijn, komt Yussef Kamaal pas net om het hoekje kijken. Remembrance staat op zijn debuutplaat. Deze nominatie is ook zijn debuut in deze competitie. Geen slecht begin... Al scheelde het niks of het had de finale niet gehaald: het eindigde gelijk op punten met Shana Falana en Fews, maar ging op #1-noteringen door. Toen ik de naam voor het eerst zag, dacht ik aan hiphop. Nu ben ik erachter waarom ik dat dacht: youssef en kamal - Woensel - YouTube

10. Lambchop - The Hustle (17 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Het enige nummer zonder #1-noteringen eindigt op de tiende plek. Ik was zelf nog aan het twijfelen om hem op #1 te zetten, dus een beetje een domper deze tiende plek. Er was echt wel reden om Lambchop hoger te verwachten: beide ladderrondes waren overtuigend. Maar The Hustle weet het niet waar te maken. Wel is dit de beste prestatie van deze band, die al in 1994 met hun debuut kwamen. Hiervoor werd één keer de top-20 gehaald met Gone Tomorrow (19e, januari 2012).

9. Dominik Eulberg - Taubenblut (20 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Dance Lover)

We maken een klein sprongetje in punten en belandden bij Dominik Eulberg. Een vaste klant hier. Vorig jaar (september) werd Eulberg zelfs nog tweede, maar hij moet nog even wachten op een eerste maandtitel. Taubenblut is afkomstig van zijn laatste EP. Op dat gebied is deze Duitser, geboren in het bosrijke gebied tussen Dortmund en Frankfurt, de laatste tijd erg actief: drie EP's in twee jaar. Is dat zijn nieuwe werkwijze of mogen we binnenkort nog een album verwachten?

8. Radiohead - The Numbers (22 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Choconas en Co Jackso)

Dit is alweer het zesde nummer van Radiohead dat dit jaar een maandfinale haalt. Van die nummers is dit de slechtste prestatie tot nu toe. Sterker nog, het is de slechtste prestatie van een Radioheadnummer in de hele geschiedenis van dit spel (en er hebben er nogal wat de finale gehaald). Het vorige negatieve record stond op naam van Lotus Flower (7e, april 2011). Zijn we wat Radiohead-moe of is dit geen topper op A Moon Shaped Pool?

Vreemd, ik vind The Numbers juist een topper op dat album. Wellicht komt het doordat de rest van de finale ook behoorlijk sterk is.

7. A Tribe Called Quest - Solid Wall of Sound (23 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van 7744leon)

De teleurstelling dat We the People... zijn maandfinale niet heeft bereikt werd dit keer ruimschoots goedgemaakt door meteen twee nummers van A Tribe Called Quest in de maandfinale. Dan kan het wel eens gebeuren dat ze mekaar wat in de weg lopen. Van alle finalisten haalde Solid Wall of Sound deze maand het hoogste stempercentage in de eerste ladders. In de finaleladder was het dichtbij ladderwinst - die ging met één punt meer naar Jessy Lanza - en eindigde het ruim boven Het Zesde Metaal. Maar in deze finale moet Solid Wall of Sound beide artiesten voor zich laten.

6. Le Couleur - Starlite (23 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van wibro en yeahyeahyeah)

In een finale vol bekende namen is dit één van de drie nieuwkomers. Le Couleur - erg onhandige naam voor Google-resultaten - is een driekoppige groep uit het Franstalige gedeelte van Canada die zeer dansbare popmuziek maakt. Of poppy dance, zo je wilt. Hun album zal wel niet voor niks P.O.P. heten. Het is overigens niet hun debuut, maar wel het eerste album dat op MusicMeter is toegevoegd. Zullen we hierna ooit nog van ze gaan horen?

5. Het Zesde Metaal - Calais (23 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van ArthurDZ, dumb_helicopter, Gretz en inquestos)

De vorige twee albums van Het Zesde Metaal werden hier beiden goed ontvangen - al ging Ploegsteert er wel kansloos in de reguliere ladderronde uit - maar met het nieuwe album leek het nog niet te lukken. Naar de Wuppe kwam niet tot de beste twintig in september en Calais had het ook voortdurend zwaar deze maand. Maar in de finale staan de Belgen ineens op en ondanks dat ze slechts zes keer genoemd zijn weten ze de top-5 net te halen. En het is duidelijk hoe dat mogelijk is geworden: maar liefst vier #1-noteringen. Mij doet het nog teleurstellend weinig, dat nieuwe album, maar wie weet valt binnenkort het kwartje ook hier.

Teunnis schreef:
Zijn we wat Radiohead-moe of is dit geen topper op A Moon Shaped Pool?

Wat mij betreft is dit juist een van de toppers op A Moon Shaped Pool, dus er zal inderdaad wel sprake zijn van enige Radioheadvermoeidheid (en pittige concurrentie natuurlijk).

4. Harlea - Miss Me (27 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Sunderland)

De hoogst scorende nieuwkomer is een dame uit Noord-Londen. Een van de eerste zoekresultaten is het Nederlandse Pinguin Radio, dus vermoed ik dat Sunderland deze nominatie daar vandaan heeft. Een typisch Engels product, deze gitaargedreven popmuziek. Miss Me is de debuutsingle van Harlea - haar echte naam blijft voorlopig een mysterie - en zo'n twee weken geleden kwam daar een tweede single bij: You Don't Get It. Tsja, ik get het inderdaad niet zo.

Gelukkig. Ik was even bang voor een stunt door Harlea.

3. Jessy Lanza - Oh No (30 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van 123poetertjes, Arno, Edgar18 en Ploppesteksel)

Hoe kan het ook anders, nominatiekoning Edgar18 scoort weer eens magistraal: twee nominaties in de top-3. Dit is de eerste finaleplek voor Jessy Lanza - eerder werd ze 20e en 14e - en om dan meteen podium te scoren met atypische muziek is een puike prestatie. Eigenzinnige muziek wordt wel vaker beloond in deze competitie. Uiteindelijk brak dat haar wel op om mee te dingen naar maandwinst; Oh No werd duidelijk minder vaak genoemd dan de twee bovenaan. Daar konden zelfs vier #1-noteringen niks tegen inbrengen.

De eigenzinnigheid van Oh No vind ik zelf wel meevallen, maar het is wel echt een heerlijk liedje.

Maar dan hebben we dus een hiphop-top 2. ?

Arrie schreef:
Gelukkig. Ik was even bang voor een stunt door Harlea.

Je zou eerder kunnen stellen dat de hiphop deze maand stunt niet?

Gretz schreef:
(quote)

Je zou eerder kunnen stellen dat de hiphop deze maand stunt niet?

Ja, zeg dat wel!

2. Run the Jewels - Report to the Shareholders / Kill Your Masters (32 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Teunnis)

Hiphop leeft! Haha, wat een comeback van het genre. Het hele jaar nauwelijks iets in te brengen in dit topic, en dan in de één na laatste maand keihard toeslaan! Maar dit zijn dan ook wel de enige twee hiphopreleases van dit jaar die op deze site zowel populair zijn als hoog beoordeeld worden. Zowel het album van RTJ als ATCQ staat op 4* of hoger. Run the Jewels, bestaande uit El-P en Killer Mike, maken er inmiddels een gewoonte van om het meest indrukwekkende nummer van het album achteraan te zetten. A Christmas Fucking Miracle - Angel Duster - Report to the Shareholders / Kill Your Masters: geen verkeerd rijtje. Ze werden respectievelijk derde, eerste en dus tweede in hun maandfinales. Poeh.

1. A Tribe Called Quest - The Space Program (37 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van Arrie)

Ach, als mijn #1 niet de maandwinnaar is geworden, doe dan maar mijn eigen nominatie The Space Program is het openingsnummer van een nu al legendarisch album. A Tribe Called Quest kwam ineens met het eerste album sinds 1998. Maar het is ook meteen hun allerlaatste album en dat heeft alles te maken met Phife Dawg. Samen met Q-Tip verzorgde hij het grootste gedeelte van de raps, zo ook op dit album. Helaas overleed Phife vlak na de albumopnames. Hij worstelde al lange tijd zijn gezondheid door diabetes en overleed op 22 maart jl. Meer dan een half jaar later kwam het album uit en zorgde voor een kleine aardschok in het muzikale landschap. De muziek van A Tribe straalt meer urgentie uit dan ooit, zonder hun herkenbare geluid uit de 90's te verliezen. En zo wordt Phife Dawg de tweede artiest die postuum nog een maandtitel pakt.

Wát een winnaar! ?

De top-20 van de maand november:

1. A Tribe Called Quest - The Space Program
2. Run the Jewels - Report to the Shareholders / Kill Your Masters
3. Jessy Lanza - Oh No
4. Harlea - Miss Me
5. Het Zesde Metaal - Calais
6. Le Couleur - Starlite
7. A Tribe Called Quest - Solid Wall of Sound
8. Radiohead - The Numbers
9. Dominik Eulberg - Taubenblut
10. Lambchop - The Hustle
11. Yussef Kamaal - Remembrance
12. Elbow - Magnificent (She Says)
13. Samaris - Wanted 2 Say
14. Shana Falana - Ocean
15. Fews - I.D.
16. TRAAMS - A House on Fire
17. Run the Jewels feat. Kamasi Washington - Thursday in the Danger Room
18. Gold Class - Kids on Fire
19. Buscabulla - Tártaro
20. Jenny Hval - Conceptual Romance

Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November

Wat een top-3

Meteen door met de volgende en laatste maand!

Er zijn 28 nummers automatisch genomineerd. Dit keer net wat anders verdeeld dan normaal. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 2016 op RYM. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand december uit het "Maak kennis met... 2016"-topic. Vervolgens de vier hoogst genoteerde nummers uit de eindlijst van de MuMeAfrekening 2016. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste elf albums op MusicMeter die in december zijn uitgekomen.

De top vijf singles op RYM uit 2016:

Grouper - Headache
Run the Jewels - Legend Has It
Denzel Curry - Knotty Head
Kanye West - 30 Hours
Run the Jewels feat. Boots - 2100

De acht best beoordeelde nummers van de maand december uit het topic Maak kennis met... 2016:

Living - A Light
Wolfgang Muthspiel - Father and Sun
The Jesus and Mary Chain - Amputation
Peter Doherty - Kolly Kibber
Wolfert Brederode Trio - Elegia
serpentwithfeet - four ethers
Satellites - Faith & I
Moss - My Decision

Vervolgens de vier hoogst genoteerde nummers uit de eindlijst van de MuMeAfrekening 2016:

Hope Sandoval and the Warm Inventions - Isn't It True
Hope Sandoval and the Warm Inventions feat. Kurt Vile - Let Me Get There
Jessy Lanza - VV Violence
The Radio Dept. - We Got Game

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de twaalf populairste albums op MusicMeter uit november. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

The Rolling Stones - Just Your Fool
Neil Young - Peace Trail
J. Cole - 4 Your Eyez Only
Jean Michel Jarre - Oxygene, Pt. 20
The Aurora Project - World of Grey
Snowgoons feat. Reef the Lost Cauze & Sicknature - Goon Bap
The Last Shadow Puppets - Is This What You Wanted
Ab-Soul feat. Zacari - RAW (Backwards)
Peter Doherty - Birdcage
Nine Inch Nails - Burning Bright (Field on Fire)
John Legend feat. Chance the Rapper - Penthouse Floor

Alfabetische lijst:

Ab-Soul feat. Zacari - RAW (Backwards)
Denzel Curry - Knotty Head
Grouper - Headache
Hope Sandoval and the Warm Inventions - Isn't It True
Hope Sandoval and the Warm Inventions feat. Kurt Vile - Let Me Get There
J. Cole - 4 Your Eyez Only
Jean Michel Jarre - Oxygene, Pt. 20
Jessy Lanza - VV Violence
John Legend feat. Chance the Rapper - Penthouse Floor
Kanye West - 30 Hours
Living - A Light
Moss - My Decision
Neil Young - Peace Trail
Nine Inch Nails - Burning Bright (Field on Fire)
Peter Doherty - Birdcage
Peter Doherty - Kolly Kibber
Run the Jewels - Legend Has It
Run the Jewels feat. Boots - 2100
Satellites - Faith & I
serpentwithfeet - four ethers
Snowgoons feat. Reef the Lost Cauze & Sicknature - Goon Bap
The Aurora Project - World of Grey
The Jesus and Mary Chain - Amputation
The Last Shadow Puppets - Is This What You Wanted
The Radio Dept. - We Got Game
The Rolling Stones - Just Your Fool
Wolfert Brederode Trio - Elegia
Wolfgang Muthspiel - Father and Sun

Nu mogen er nog 36 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2016 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst me alle nummers die al in 2015 hebben meegedaan:
Overzicht 2015

En de lijst van nummers die al in 2016 hebben meegedaan:
Overzicht 2016

29. Michele Mininni - Hyper Martino
30. Rae Sremmurd (ft. Gucci Mane) - Black Beatles

31. Oliver Coates - Innocent Love spotify:track:6BE1ayeoIJQHPPqJN79AvU
32. D.R.A.M. feat. Lil Yachty - Broccoli spotify:track:7yyRTcZmCiyzzJlNzGC9Ol

Bij die nominaties voor de laatste maand besef je elke keer weer (1) hoeveel je hebt gemist en (2) hoeveel je nog zou willen nomineren. Dat er geen enkele van de nieuwe Stott heeft meegedaan is best beschamend. Selfish, iemand? De laatste tijd beviel Babyfather's Meditation me ook ontzettend, al zei m'n gut feeling dat ik tegen beter weten in voor die verschrikkelijke groente moest gaan met dat onweerstaanbare pianoriedeltje en die meedogenloze bass. EDIT: Zonet ook Caroline van Aminé tegengekomen, nog een catchy hiphophitje dat nog niet heeft meegedaan.

EDIT: Ik dacht dat ik het dit jaar ontzettend slecht had gedaan, maar met KiNK en Flatbush Zombies heb ik toch twee keer een nominatie in de top 10 gekregen. (Af en toe) goed gestemd, jongens!

Wat een sterke maand hebben we gehad. Morgen maar eens nadenken wat voor topnummers uit het vorig jaar nog niet meegespeeld hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:34 uur

geplaatst: vandaag om 10:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.