MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2016

zoeken in:
1. Mary Komasa - Lost Me
2. The Tuts - Let Go of the Past
3. Kero Kero Bonito - Lipslap
4. The Kills - Doing It to Death
5. Mass Gothic - Mind Is Probably

1. Bruce - The Trouble with Wilderness
2. The Void* - Dereference
3. Agnes Obel - Familiar
4. KiNK - Valentine's Groove
5. Kero Kero Bonito - Lipslap
6. Radiohead - True Love Waits

Wie zingt er eigenlijk mee op Familliar, of is haar stem gewoon vervormd?

1. Bruce - The Trouble with Wilderness
2. Kero Kero Bonito - Lipslap
3. Portishead - SOS
4. KiNK - Valentine's Groove
5. The Void* - Dereference

1. Radiohead - True Love Waits
2. The Void* - Dereference

3. Angel Olsen - Intern
4. Mass Gothic - Mind Is Probably
5. Bruce - The Trouble with Wilderness
6. Mary Komasa - Lost Me
7. Agnes Obel - Familiar
8. KiNK - Valentine's Groove
9. The Tuts - Let Go of the Past

10. Kero Kero Bonito - Lipslap
11. The Kills - Doing It to Death

12. Portishead - SOS

Toffe maandfinale met veel bijna gelijkwaardige nummers. De hele top negen mag winnen.

Dan zijn nu de lijnen gesloten! De volgende users wil ik bedanken voor hun stem in de finale:

123poetertjes, 7744leon, Arno, Arrie, ArthurDZ, Co Jackso, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, inquestos, nelis, Ploppesteksel, stardust_be en Teunnis.

De strijd om de podiumplekken was deze finale erg spannend! Wie o wie pakt de titel Song van de Maand Juni?

12. Portishead - SOS (7 punten, 3 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ)

Portishead in ieder geval niet. Hun cover van ABBA's S.O.S. kon duidelijk niet mee in deze finale. Daarmee valt de eerste van de twee grote namen af. Portishead is niet het enige nummer dat duidelijk te kort schoot in de finale; de achterhoede bestaat uit vier nummers, iets dat redelijk ongebruikelijk is in deze competitie. De video van SOS kwam een dag voor de Brexit uit en met daarin een quote van Jo Cox maken ze een duidelijk statement. Het mocht niet baten.

11. The Tuts - Let Go of the Past (9 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door DjFrankie)

Ook The Turs bleven ver achter de top-3. Ze werden nog wel meer genoemd dan de rest van de bottom-4, maar het waren merendeels #5-noteringen. The Tuts overleefde ternauwernood de eerste ladder, maar herpakte zich goed in de finaleladder, waar het onder meer The Kills versloeg. The Kills komen we pas verderop tegen, The Tuts bleven steken op plek 11.

10. The Void* - Dereference (11 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18)
Dereference | The Void* - thevoidpointers.bandcamp.com

Het album van The Void* staat op deze site op een gemiddelde van 5,0... uit één stem. De stem van nominator Edgar18. The Void* is een Nederlands trio dat experimentele electronica maakt. Dereference is een lekker rustgevend nummer, al ontspoort het halverwege even met wat post-rockachtige uitspattingen. Uiteindelijk bleek Dereference niet overtuigend genoemd om echt mee te doen in deze finale.

9. Angel Olsen - Intern (11 punten, 4 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van stardust_be)

Twee jaar geleden maakten we in dit topic voor het eerst kennis met Angel Olsen. De Amerikaanse brengt haar platen uit op het Jagjaguwar-label en heeft al samengewerkt et Bonnie "Prince" Billy en WIlco; dan heb je het aardig voor elkaar. Intern is de leadsingle van haar nieuwste album die net een week uit is. Ook Shut Up Kiss Me, haar tweede single van het nieuwe album deed deze maand mee, maar haalde de finale net niet.

8. Kero Kero Bonito - Lipslap (16 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis)

Dan maken we een klein sprongetje in punten, richting de middenmoot. Op de achtste plek is mijn eigen nominatie geëindigd. De Londense groep Kero Kero Bonito debuteerde vorig jaar met Picture This verrassend sterk met een zesde plek in de betreffende maandfinale. Lipslap doet het net wat minder, maar twee finaleplekken uit twee nominaties is zeer knap. De formule is simpel: catchy popliedjes met invloeden vanuit videogamemuziek en J-pop, afwisselend gezongen in het Engels en Japans. Benieuwd wanneer ze met een volwaardig album komen...

7. Mass Gothic - Mind Is Probably (17 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Co Jackso)

Ook Mass Gothic kan niet meestrijden om de podiumplekken. Mass Gothic is een soloproject van Noel Heroux, die voorheen de frontman was van de niet bepaald overbekende band Hooray for Earth. Het hele album is in zijn eigen huis geschreven en opgenomen. De creativiteit spat ervan af. Mass Gothic stond na de eerste ladderronde nog virtueel gedeeld eerste en won zijn finaleladder (met een relatief laag stempercentage). In de finaleladder is het bovenaan het rechterrijtje geworden. Mass Gothic kreeg (samen met een ander nummer) de meeste noteringen in de finale, maar niet al te veel hoge noteringen. In dat rechterrijtje is trouwens nog maar één #1-notering gevallen; er was in deze finale een duidelijke voorkeur.

6. KiNK - Valentine's Groove (19 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Ploppesteksel)

Het was al behoorlijk verrassend dat KiNK. De Bulgaar, wiens naam luistert naar Strahil Velchev, heeft een album en EP op deze site staan, met respectievelijk drie stemmen en één stem. In beide ladderrondes ging het weinig overtuigend door, maar het zat toch maar even in de finale. Een twaalfde plaats leek logisch, maar het is maar liefst de zesde plek geworden! Nu heeft dance altijd wel een licht voordeel in de finale, vanwege een klein groepje liefhebbers, maar toch had ik dit niet verwacht. Deze competitie blijft keer op keer bewijzen dat bijna elk genre een kans maakt.

Angel Olsen, voor mij de groeier deze maand. Ik ga Intern beter en beter vinden.

5. The Kills - Doing It to Death (20 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Gretz)

The Kills gaan ondertussen al een aardig tijdje mee - hun debuut is uit 2003 - maar volgens mij is dit hun debuut in deze competitie. Doing It to Death is de leadsingle van hun nieuwste album. De verscheurende gitaarriff heeft genoeg users kunnen overtuigen om dit naar een vijfde plek te brengen. Een plek die volledig in lijn licht met de prestaties in de ladderrondes.

Topprestatie van KiNK! Wie weet wint Bruce zo meteen... Dat zou pas gek zijn.

4. Bruce - The Trouble with Wilderness (20 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van 7744leon, Arrie en Teunnis)

Er waren maar liefst drie #1-noteringen voor de deze producer uit Bristol. Een naam waar ik tot voorheen nog nooit van had gehoord en ik denk velen met mij. Larry McCarthy, zoals hij echt heet, maakt rustig opbouwende techno. Bruce deed het eigenlijk de hele maand goed; hij won beide ladders en kreeg ook toen veel #1-noteringen. Maar uiteindelijk kwam hij flink te kort voor een podiumplek.

3. Mary Komasa - Lost Me (25 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van 123poetertjes en Arno)

Een flinke verrassing op het podium is deze Mary Komasa. Een onbekende naam - op MuMe is het album nog niet eens toegevoegd. Volgens de Poolse Wikipediapagina is ze geboren in Poznan, maar woont ze nu in Berlijn en heeft ze een verleden als model. Het scheelde (letterlijk) niks of ze lag eruit in de finaleladder. Portishead en KiNK, beiden geen hoogvliegers in deze finale, haalden in die ladder veel meer punten. Maar wie het laatst lacht, lacht het hardst. Ik ben benieuwd of ze nog verder doorbreekt dan enkel een benoeming in dit topic. Al is dat natuurlijk ook een hele eer.

2. Agnes Obel - Familiar (27 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Co Jackso, nummer 1 van Co Jackso, dumb_helicopter en inquestos)

Net als Bruce maar liefst drie #1-noteringen en samen met Mass Gothic de meeste noteringen in totaal. En toch is het geen goud voor Agnes Obel. Het late lijstje van Edgar18 zorgt ervoor dat de grote favoriet nog net één puntje boven Familiar springt. Maar dit is voor Agnes Obel een topprestatie en het geeft wel aan dat men benieuwd is naar het aankomende album. Citizen of Glass zal 21 oktober uitkomen.

1. Radiohead - True Love Waits (28 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van ArthurDZ, Edgar18, nelis)

Waar het de vorige maand niet lukte voor de "huisband" van MuMe, ging het hier op het allerlaatste moment nog net goed. En daarmee haalt Radiohead alweer zijn tweede maandwinst van het jaar binnen. Afgaande op deze competitie kan wel gesteld worden dat A Moon Shaped Pool een succes is: een 1e, een 4e, een 4e, een 13e en weer een 1e plek. Persoonlijk heb ik meer met de live-versie op I Might Be Wrong en had ik juist Decks Dark een finaleplek gegund, maar soit. True Love Waits blijft een prachtig nummer.

De top-20 van de maand juni:

1. Radiohead - True Love Waits
2. Agnes Obel - Familiar
3. Mary Komasa - Lost Me
4. Bruce - The Trouble with Wilderness
5. The Kills - Doing It to Death
6. KiNK - Valentine's Groove
7. Mass Gothic - Mind Is Probably
8. Kero Kero Bonito - Lipslap
9. Angel Olsen - Intern
10. The Void* - Dereference
11. The Tuts - Let Go of the Past
12. Portishead - SOS
13. Radiohead - Decks Dark
14. Tommy Genesis - They Cum They Go
15. Marissa Nadler - Katie I Know
16. Weval - I Don't Need It
17. Angel Olsen - Shut Up Kiss Me
18. Sigur Rós - Óveður
19. Shura - Make It Up
20. Ibeyi & Benjamin Biolay - Moon & Sand

Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni

Volgende maand zet ik vanavond of morgenochtend op. EDIT: Dat gaat 7744leon doen als het goed is

Tijd voor Juli!

Er zijn 28 nummers die automatisch genomineerd zijn. Dit zijn de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 30 juli zijn uitgekomen. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand juli uit het "Maak kennis met... 2016"-topic. Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste twaalf albums op MuMe die in juli zijn uitgekomen.

De top vijf singles op RYM t/m 30 juni:

The Avalanches - If I Was a Folkstar
Whitney - No Woman
ScHoolboy Q - Groovy Tony
French Montana - Lockjaw
PJ Harvey - Guilty

De acht best beoordeelde nummers van de maand juni uit het topic Maak kennis met... 2016:

Michael Kiwanuka - Cold Little Heart
Roosevelt - Colours
Alexandra Savior - Shades
U.S. Girls - New Age Thriller
Piers Faccini & Luca Aquino - A Taste of Honey
The Void* - Function
Steady Holiday - Superstar
Regina Spektor - Bleeding Heart

Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2016:

Michael Kiwanuka - Love & Hate
Massive Attack (ft. Hope Sandoval) - The Spoils
Beau - C'mon Please

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de twaalf populairste albums op MusicMeter uit juni. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben wordt de IMDb-formule gebruikt:

Fates Warning - The Ghosts of Home
Cliff Martinez - Neon Demon
Bear's Den - Auld Wives
Metronomy - Old Skool
Blood Orange - E.V.P.
Floating Points - Kuiper
Aphex Twin - CIRKLON3 [ Колхозная Mix ]
Róisín Murphy - Ten Miles High
Jeff Beck - Scared for the Children
Maxwell - Lake by the Ocean
Biffy Clyro - Wolves of Winter
BADBADNOTGOOD - Time Moves Slow

Alfabetische lijst:

Alexandra Savior - Shades
Aphex Twin - CIRKLON3 [ Колхозная Mix ]
BADBADNOTGOOD - Time Moves Slow
Bear's Den - Auld Wives
Beau - C'mon Please
Biffy Clyro - Wolves of Winter
Blood Orange - E.V.P.
Cliff Martinez - Neon Demon
Fates Warning - The Ghosts of Home
Floating Points - Kuiper
French Montana - Lockjaw
Jeff Beck - Scared for the Children
Massive Attack (ft. Hope Sandoval) - The Spoils
Maxwell - Lake by the Ocean
Metronomy - Old Skool
Michael Kiwanuka - Cold Little Heart
Michael Kiwanuka - Love & Hate
Piers Faccini & Luca Aquino - A Taste of Honey
PJ Harvey - Guilty
Regina Spektor - Bleeding Heart
Róisín Murphy - Ten Miles High
Roosevelt - Colours
ScHoolboy Q - Groovy Tony
Steady Holiday - Superstar
The Avalanches - If I Was a Folkstar
The Void* - Function
U.S. Girls - New Age Thriller
Whitney - No Woman

Nu mogen er nog 36 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2016 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst me alle nummers die al in 2015 hebben meegedaan:
Overzicht 2015

En de lijst van nummers die al in 2016 hebben meegedaan:
Overzicht 2016

123poetertjes, 50tracks, 7744leon, Angelo, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Arrie, ArthurDZ, Ataloona, bart1989, charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dance Lover, De-noir, DenDimi, deric raven, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, Gloeilamp, GrafGantz, Grecio, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, johan de witt, Johnny Marr, JSPR_G, kemm, Koenr, luigifort, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, starbright boy, stardust_be, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Svendra, Teunnis, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, wibro, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over Song van het Jaar stuur dan even een pm aan Teunnis en dan wordt je van de lijst gehaald. Sta je er niet tussen, maar wil je liever wél notificaties ontvangen: dat kan ook met een pm'tje geregeld worden.

29. Flatbush Zombies - Bounce
30. Dominik Eulberg - Mimese

31. Michael Kiwanuka - Love & Hate
32. Francis and the Lights (ft. Bon Iver) - Friends

Goed werk Leon. En Teun nog maar weer bedankt voor de presentatie.

Dit zijn feitelijk twee nummers toch? Zo staan ze wel op Spotify. Wat zeggen de regels van Song van het Jaar er dan nog over? Lijkt me waarschijnlijk dat ze niet als duo kunnen deelnemen, ook al staan ze op YouTube wel achter elkaar.

33. MUNA - Winterbreak
34. Radiohead - Present Tense

Nummer 6 alweer van A Moon Shaped Pool maar wat mij betreft wel het allerbeste nummer op het album.

stardust_be schreef:
Francis and the Lights (ft. Bon Iver) - Friends

Je vergeet Kanye!
Overigens geen idee wat hij in het nummer doet.

7744leon schreef:
(quote)

Je vergeet Kanye!
Overigens geen idee wat hij in het nummer doet.

Op Spotify wordt ie niet vermeld dus wellicht wordt er gewoon gedoeld op zijn aanwezigheid in de clip.

Arrie schreef:
(quote)

Op Spotify wordt ie niet vermeld dus wellicht wordt er gewoon gedoeld op zijn aanwezigheid in de clip.

Dat denk ik ook ja, hij komt voor in de clip maar is volgens mij helemaal niet te horen in het nummer. Justin Vernon is wel duidelijk te horen en heeft ook meegeschreven aan de song. De danspasjes in de clip zijn hilarisch

Gretz schreef:
Goed werk Leon. En Teun nog maar weer bedankt voor de presentatie.

(quote)

Dit zijn feitelijk twee nummers toch? Zo staan ze wel op Spotify. Wat zeggen de regels van Song van het Jaar er dan nog over? Lijkt me waarschijnlijk dat ze niet als duo kunnen deelnemen, ook al staan ze op YouTube wel achter elkaar.

Daar heb je een punt. Heb hem gewoon van het 'maak kennis met 2016' topic overgenomen, geen idee wat de regels hier over zeggen. Teunnis, wat vind jij er van?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:17 uur

geplaatst: vandaag om 08:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.