The Beatles - Abbey Road (1969)

Label: Apple

1. Come Together (4:20)
  2. Something (3:03)
  3. Maxwell's Silver Hammer (3:27)
  4. Oh! Darling (3:26)
  5. Octopus's Garden (2:51)
  6. I Want You (She's So Heavy) (7:47)
  7. Here Comes the Sun (3:05)
  8. Because (2:45)
  9. You Never Give Me Your Money (4:02)
  10. Sun King (2:26)
  11. Mean Mr. Mustard (1:06)
  12. Polythene Pam (1:12)
  13. She Came in Through the Bathroom Window (1:57)
  14. Golden Slumbers (1:31)
  15. Carry That Weight (1:36)
  16. The End (2:19)
  17. Her Majesty (0:23)
Nicci
Nee, ze moeten niet op een voetstuk blijven staan omdat dit altijd zo is geweest. Ze staan op een voetstuk omdat ze gedaan hebben wat ze gedaan hebben (voor straf zeg maar . . . . ).
En net zoals het geen 'feit' is dat Lennon en McCartney beter zijn, is het ook geen 'feit' dat hij zijn 'ei' niet kwijt kon in The Beatles. Het zijn allemaal opinies.

avatar van Chronos85
De ondergewaardeerdheid van George Harrison begint wat mij betreft teveel een eigen leven te leiden. Ik denk dat hij binnen de context van The Beatles het beste gedijde. Deze kwaliteiten heeft hij in zijn vroege solowerk meegenomen. All Things Must Pass is een heel goed album wat zich kan meten met de eerste soloalbums van John en Paul (ik trek de productie alleen zo slecht...) alleen wat mij betreft heeft hij daarna nooit meer dat niveau gehaald. Slecht is het werk wat erop volgde allerminst, maar heeft hij nummers gemaakt vergelijkbaar met de klasse van Here Comes the Sun, Something, Taxman, The Innerlight, WMGGW, Piggies etc.? Ik denk van niet.

Binnen The Beatles hadden ze hem inderdaad meer ruimte moeten geven vanaf Sgt. Pepper: Only a Northern Song, The Inner Light, Old Brown Shoe, Not Guilty, Circles, Sour Milk Sea, All Things Must Pass, I Live For You. Allemaal goede nummers, elk nummer met zijn eigen twist, en misschien wel beter dan het werk van de anderen (ik moet zelf nog overtuigd worden...)
Maar:
a. Door de chemie tussen en competitiedrang van deze heren is hij in positieve zin beïnvloed, maar daar heeft hij nooit écht deel van weten uit te maken.
b. De productiviteit (die imo vrijwel altijd kwaliteit betekende!) van John en Paul heeft hij niet kunnen bijbenen in zijn Beatlestijd.
c. Oké, All Things Must Pass was een bevrijding voor George, niet voor niets een driedubbelaar, maar als ie zoveel creativiteit in zich meedroeg waarom niet zelf de stekker er uit trekken, en waarom pas wachten tot 1970 en tot Paul McCartney dit deed.
d. Het feit dat The Beatles vanaf Sgt. Pepper nog relevantie behielden is wat mij betreft voornamelijk te danken aan Paul McCartney (oh ja, ik moet en George Martin niet vergeten...). Ik geloof niet dat zowel John als George hier energie noch inspiratie voor hadden. De concepten van zowel Pepper, Magical Mystery Tour, Abbey Road als Let It Be komen uit de koker van Paul. Weliswaar zorgden de andere leden voor hun, niet onbelangrijke, 'lichaamsdelen', maar het perfectionisme, het oog voor detail, zijn blijvende ambitie en vernieuwingsdrang zijn zonder twijfel het hart geweest voor de niet onverdienstelijke laatste jaren van de band. George Harrison heeft hier bouwstenen aan bijgedragen maar zonder de drive van Paul geloof ik niet dat George creatief gezien tot zulke hoogten zou stijgen. Nummers als Piggies en Something vind ik zelfs overduidelijk beïnvloed door Paul...

Nu moeten jullie allemaal niet denken dat ik een hekel heb aan George Harrison, absoluut niet: Here Comes the Sun staat in mijn Top 10 all-time Beatle-nummers en mijn favoriet ondergewaardeerd nummer komt ook van zijn hand (Long, Long, Long), alleen ik vind juist dat zijn 'dark horse'-karakter teveel wordt gecultiveerd. Het gaat zelfs zover op dit forum dat op All Things Must Pass op een enkele 'driester' na, negatieve commentaren praktisch ontbreken...

Mijn betoog vliegt behoorlijk off-topic maar om dit terug te koppelen naar Abbey Road. Het epische karakter van Kant B was het geesteskind van McCartney en Martin, of zoals wikipedia zegt: he climax of the album is the 16-minute medley consisting of several short songs, both finished and unfinished, blended into a suite by McCartney and Martin. Bij deze medley plagieert Harrison bovendien opzichtig zijn eigen gitaarlijn, zoals ik bij Cream - Goodbye al heb vermeld en wat ik stiekem toch een beetje jammer vind...

avatar van bawimeko
Om deels op het betoog van Chronos in the gaan: ook dit album is een precieze afspiegeling van de stand van zaken zo midden 1969...
1) Lennon had er niet zo'n zin meer in. Druk met echtgenote Y., soloprojecten, actievoeren. Voor dit album levert hij iets meer dan vier 'affe' nummers. Zijn bijdrages in de Medley waren al meer dan een jaar oud. Harrison was zich al een half jaar aan het ergeren aan zijn voormalige baas.
2) Harrison leek zich er al bij te hebben neergelegd dat zelfs zijn beste composities misschien wel niet op een Beatles-album terecht zouden komen. Toch zijn z'n bijdrages hier qua consistentie de beste, niet alleen de twee puike songs, maar zijn gitaarwerk sprankelt door het hele album heen!
3) McCartney. Arme Paul. Moest toezien hoe voormalige makker Lennon zijn echtgenote Y. zelfs met ziekenhuisbed en al (het echtpaar Lenono had een lelijk auto-ongeluk gehad net voor de sessies startten) constant aanwezig was. Ik denk dat Chronos' betoog over McCartney klopt; tijdens de Let it Be-sessies en deze opnames was McCartney de regisseur en motivator. De kapitein op het zinkende schip. Z'n songs hier zijn wat wisselend (Maxwell's Silver Hammer....terwijl George betere songs op de plank had liggen!). In de medley is hij op z'n droevigst en best tegelijk en het baswerk is fantastisch op deze plaat!
4) Ringo. Hield zich staande in het verbale en mentale geweld om zich heen en bleek de best denkbare drummer voor de Beatles; van Come Together en de latin-sound van She's So Heavy tot de 'solo' in de medley; het staat als een huis!

Waar ik het niet met Chronos 85 eens ben is de rol en positie van Harrison op dit moment. Stel dat het 'lichte' werk van dit album (Maxwell's Silver Hammer en Octopus's Garden) werd vervangen door, laten we zeggen: Not Guilty en All Things Must Pass....dan zou het de coup de George zijn geworden! Ik denk dat Lennon en McCartney wel degelijk actief bezig waren, ondanks hun onderlinge geruzie, George er wat 'onder' te houden. De geldingsdrang te groot om een 'open oor' te houden voor de composities van George.

Chronos85 schreef:

Af en toe. Op ATMP staat naar mijn mening z'n beste werk. Verder, wat te denken van 'Give Me Love', 'This Song', 'It's What You Value', 'Crackerbox Palace', 'Faster', 'Dark Sweet Lady', 'All Those Years Ago', 'Fish on the Sand', 'When We Was Fab', 'Any Road' en 'Brainwashed', om er zo een paar te noemen. Minder origineel dan 'The Innerlight', maar dat geldt eigenlijk voor alle Beatles zodra ze een solocarrière begonnen.

Chronos85 schreef:

Hij is ook een keer vertrokken tijdens de Get Back sessies. Het was trouwens Lennon die de stekker eruit trok, maar Macca vond het om 'tactische redenen' (solo album kwam uit) nodig om te doen alsof hij het was. Niet erg netjes.

Chronos85 schreef:

Je kan geen plagiaat plegen als iets van jezelf is. Op Gone Troppo zit ook ergens de lick van 'Something' verstopt. Het verbaast me eigenlijk dat dit niet vaker voorkomt in de popmuziek. In de klassieke muziek zijn citaten naar eerder eigen werk niet ongewoon.

avatar van avdj
Ik ben het grotendeels met Chronos85 eens. Zonder McCartney was dit album niet eens tot stand gekomen. George was bezig met Indiase goeroes terwijl John dat aparte Japanse vrouwtje in zijn armen sloot. En hoe goed Ringo ook is op dit album: het was géén songwriter.

Verder vind ik Harrison solo niet beter dan op zijn beste Beatles werk. Vanaf Rubber Soul heeft hij echt fantastische nummers geschreven. Maar voor mij zijn Lennon/McCartney niet verantwoordelijk voor de 'blokkering' in zijn ontwikkeling. In 1970 kwam al zijn creativiteit eruit maar daarna hebben John en Paul wederom indrukwekkender werk afgeleverd.

avatar van Chronos85
Volgens mij was Paul altijd degene die in de media aankondigingen deed. In het verleden was dit Epstein maar sinds zijn dood was het Paul.

Plagiaat is een juridische term die je misschien in de enge zin van het woord niet mag toepassen op dit geval (het is ook geen misdaad, verre daarvan). In symbolische zin mag je wat mij betreft wel zeggen. Het is een soort van zwaktebod, probeer er dan in ieder geval een andere draai aan te geven.

Ik zal nogmaals een kans geven aan ATMP. Ik kom zoals gezegd niet écht door de productie heen (waar de invloed van Phil Spector op jaren tachtig, negentig en nul bands voor mij zeer positief is, vind ik dit écht veel minder...). Ook de religieuze thematiek vind ik moeilijk te verteren. My Sweet Lord, wat op zich een mooi nummer is, vind ik moeilijk om los te zijn van zijn geloof. Bij The Byrds, met Sweet Hart of the Rodeo kan ik dit heel goed hebben, maar op één of andere manier lukt het minder.

Zijn gitaarwerk op Abbey Road is, ik geef het toe, zeer passend. Weliswaar heeft hij niet veel techniek, gevoel weet hij des te meer te leggen in zijn gitaar. Ken je Smith Westerns - Dye It Blonde (2011), dit bandje? Ik vind de stijl van de gitarist van dit bandje erg lijken de wah-wah gitaarstijl van George ten tijde van Abbey Road, en hetzelfde geldt voor de manier van zingen van de zanger.

@ Bawimeko, over het weglaten van Maxwell's Silver Hammer en Octopus Garden zijn we het niet eens. Ik vind deze nummers juist erg goed passen op het album, ze zorgen voor de speelsheid die ik toch ook erg kan waarderen aan de band. Not Guilty vind ik meer op The White Album thuishoren (en eigenlijk vind ik het meer een solo-nummer). De structuur van het nummer is erg (prettig) repetitief en doet daarin denken aan I Want You.

All Things Must Pass is meer een Beatle-nummer maar is een ballad, en met Something leverde George al een ballad op Kant A. I Want You is ook een ballad, dus dan had het één van deze moeten vervangen imo. De diversiteit van deze zijde van de LP vind ik persoonlijk erg prettig.
ATMP had wat mij betreft beter op Let It Be gepast, of in plaats van Sun King...

Hiertegenover stellend, had ik Old Brown Shoe graag gezien op dit album en wel tussen Mr. Mustard en Polythene Pam. Dit is misschien een soort vloeken in de kerk, want dit nummer van George wordt over zijn algemeenheid niet écht gewaardeerd. Ik vind juist het stuwende midtempo een mooie brug tussen genoemde nummers (niet dat er iets mis is met de huidige volgorde, maar als je toch iets wilt veranderen...).

Laatste opmerking van Bawimeko klopt ook. Tussen hun eigen sing-and-songwritersessies door gingen John en Paul naar elkaar toe om bepaalde zaken aan elkaar voor te leggen wat enerzijds voor een stimulans zorgde maar anderzijds voor het meer afsluiten van de ideeën van George.

avatar van RoyDeSmet
Ik vind dit een prima album met wat mooie nummers erop, maar niet hun beste album.
'Come Together', 'Maxwell' en 'I Want You' zijn niet mijn favorieten nummers.
Vooral het eind van I Want You vind ik een grote afknapper op dit album.
Maar dat zal voornamelijk kennen omdat ik de CD digitaal heb. Het idee van de doorlopende groef op de LP heb ik dus gemist (mede omdat ik nog maar 17 jaar ben) en komt niet mooi tot zijn recht op de CD en op digitale versies.

De tweede kant (van de oorspronkelijke LP) vind ik beter. Met bijvoorbeeld de twee medleys.
Toch kan ik Because, You Never Give Me Your Money en Sun King niet tot mijn favorieten rekenen.
Golden Slumbers is ook niet mijn favoriete nummer, maar in de Medley komt hij mooi tot zijn recht.

3,5 ster

avatar van Stalin
Iemand bekend met Paul Cole ?
Hij is de man die rechtsachter (op de stoep) op de hoes staat toe te kijken.

Paul Cole was in 1969 met zijn vrouw op vakantie in London.
Toevallig was hij net in de buurt toen hij, zoals hij zelf zegt ''a bunch of kooks'' zag die de weg overstaken.

Naar nu blijkt leeft de beste man (hij is nu 92 jaar) nog steeds.
Hij woont in Florida en heeft volgens onderstaand artikel nog nooit naar Abbey Road geluisterd:

avatar van uffing
Wat een prachtig verhaal. Heeft alleen weinig kaas gegeten van goede muziek

avatar van Sandokan-veld
De Spencer Elden van Abbey Road dus? Mmm...

Het was me eerlijk gezegd nooit opgevallen dat er een man stond daar

Stijn_Slayer
Links staat ook een groepje mensen, en een man die naar z'n auto loopt. En in de verte staan aan beide kanten nog meer mensen.

avatar van devel-hunt
Het idee voor deze hoes kwam van Paul McCartney. De foto werd genomen op 8 augustus 1969 door Iain MacMillan.

Tijdens de fotosessie schopte McCartney op een bepaald moment zijn sandalen uit. Bovendien liep hij ten opzichte van de rest uit de pas. Dit leidde voor het eerst tot geruchten dat McCartney dood zou zijn.
Deze theorie werd nog versterkt door het nummerbord van de auto verderop in de straat met onder meer 28 IF. Volgens 'kenners' betekende dit dat McCartney 28 jaar zou zijn geweest als hij nog leefde.
De op een rij lopende Beatles zouden een begrafenisstoet voor hem vormen. Met de in het wit geklede John Lennon als priester, de in het zwart kostuum gestoken Ringo Starr als begrafenisondernemer en in spijkerpak gehulde George Harrison (de laatste in de rij) als grafdelver.

avatar van Eveningguard
Kortom: Gigantische vergezochte bullshit. Maar wel knap dat de fans zo iets kunnen vermoeden.

avatar van bikkel2
uffing schreef:
Wat een prachtig verhaal. Heeft alleen weinig kaas gegeten van goede muziek

Voor de man waren The Beatles waarschijnlijk gewoon langharig werkschuw tuig .

avatar van bertus99
In feite de laatste LP van The Beatles hoewel Let it Be nog iets later uitkwam. Nog een keer lieten ze horen wat ze konden. Dat was heel wat. Op Abbey Road wordt alles uit de kast gehaald. Prachtige composities, geluidseffecten en melodieuze en hardere nummers wisselen elkaar af.
Come Together is een van de beste nummers die ik van ze ken. Het heeft bovendien een van de vele onvergetelijke intro's die The Beatles hebben nagelaten. Een seconde en je weet welk nummer het is.
Ringo's Octopus's Garden en Harrison's Something vind ik de mindere nummers.
Ook ik vind het zo bruut afkappen van I want You een afknapper. Daar was een fade out veel mooier geweest.
Een opsteker is het vrij onbekende Polythene Pam. Zit een erg leuk instrumentaal stukje bij.
Meesterwerken zijn Come Together, Because,Here comes the Sun,en het hele stuk van nummer 11 t/m 16. Dat is in feite een soort medley van aan elkaar geplakte muzikale ideeën. Zo iets als de uitverkoop aan het eind van The Beatles als band. Prachtig gewoon, zeker zoals The End eindigt.
Ondanks al die lof vind ik het toch niet het beste Beatle-album. Het klinkt soms ook een beetje routineus. De beste blijf ik toch The White Album vinden die ondanks zijn onvolmaaktheid, of juist dankzij de onvolmaaktheid frisser en gedurfder blijft klinken.

avatar van Lonesome Crow
Wat het ook een meesterwerk maakt is de loepzuivere heldere produktie van George Martin.
Zoveel beter zou deze plaat heden ten dage niet geproduceerd zijn.

Lonesome Crow schreef:
Zoveel beter zou deze plaat heden ten dage niet geproduceerd zijn.

Klopt, dat is een groot voordeel imo. De laatste tijd krijg ik een steeds beter oor voor de verschillende manieren waarop een plaat geproduceerd kan zijn. Omdat ik vooral muziek uit de jaren '00 luister, is de productie bij The Beatles soms een afknapper. Niet dat ik ze iets kwalijk neem, een veel betere productie kun je niet verwachten van platen uit die tijd (volgens mij is Sgt. Pepper nog op 4 sporen opgenomen, hoe zit dat eigenlijk met The White Album?). Maar goed, misschien kun je ze de productie niet verwijten, dat neemt niet weg dat het me soms stoort, itt de productie van Abbey Road.

Edit: om mijn eigen vraag te beantwoorden: "It was during the White Album sessions of 1968 that EMI's Abbey Road Studios finally had eight-track recorders installed, and up until then, the group had to go elsewhere to record with eight-tracks."

Read more: When were 8-tracks invented - wiki.answers.com

Wat is er dan mis met de productie van eerdere Beatles-platen? en waar stoor je je aan dan?
Bij Rubber Soul en Revolver klinken ze al super helder en alle instrumenten komen dan
al zeer goed uit.

Eigenlijk begint dit al bij 'Help' vind ik, veel mooier geproduceerd dan de vaak doffe en rommelige productie van tijdgenoten. Dit is niet opeens beter geproduceerd, enkel het songmateriaal vinden veel mensen beter dan eerdere werken, en daar ben ik het mee eens.

bertus99 schreef:

Toen ik I Want You voor het eerst hoorde, vond ik het ook erg apart. In eerste instantie dacht ik een verkeerde download te pakken te hebben, maar hoorde toen dat het daar niet aan lag.. (heb hem nu netjes als remaster in de kast staan overigens.)
Later heb ik het verhaal achter het abrupte einde van I Want You pas gehoord en dat heeft bij mij veel begrip opgeleverd. Toen bleek dat I Want You het laatste nummer van de A-kant van de lp was en dat de repeterende white noise oneindig door kon draaien, omdat dat de laatste groef van die zijde was. Erg leuk bedacht! (maar je kende dit verhaal vast al, bertus)

Music4ever schreef:
al zeer goed uit.

Lonesome Crow noemde al dat het zo helder klinkt, dat is een verschil met bijv. het titelnummer van Sgt. Pepper's.
Luister bijv. eens naar het drumwerk bij een hedendaagse band als The National en naar dat van The Beatles. Het gaat dan niet om de kwaliteit van de drummer, maar gewoon om de klank en helderheid van de opname. Je hoort dan een flink verschil tussen die twee. Overigens heb ik er bij het baswerk minder last van, dat vind ik bij The Beatles meestal erg helder klinken (miss dat Macca gewoon een spoor voor zichzelf opeiste? ).

Daarnaast vind ik de productie op Abbey Road redelijk gebalanceerd. Als je dan toch naar het titelnummer van Sgt. Pepper's luistert, dan hoor je dat het drumwerk af en toe wat weg lijkt te vallen (bijv. rond minuut 1.30), volgens mij wordt het op dat moment samen met een ander/andere instrumenten op één spoor gegooid. Ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken, er zijn vast kenners die dit soort dingen een stuk beter weten, maar het komt mij voor dat instrumenten (onbedoeld) niet altijd hetzelfde volume hebben, terwijl dat me bij Abbey Road minder opvalt.

avatar van uffing
bertus99 schreef:

In feite bestaat de medley uit de nummers 9 t/m 16. Ook bekend als de Abbey Road Suite. Maar inderdaad; het is een van de mooiste stukken uit de muziekgeschiedenis.

avatar van bertus99
Inderdaad. I want you eindigt in die die eindgroef. Dat was me ontgaan. Ik moet, misschien tot mijn schande, zeggen dat ik de elpee nooit heb gehad.
Ik was rond 1970 niet meer zo geinteresseerd in mijn jeugdliefde The Beatles. Kende de plaat natuurlijk wel, maar ik vond de nieuwe bands toen interessanter.

@DirkM: ga eens in op mijn berichtje i.p.v. een heel verhaal over slechts een liedje.
Echt complete onzin wat je vertel namelijk.

Stijn_Slayer
Dat van 'I Want You' wist ik niet. Ik heb Abbey Road wel op vinyl (en cd), maar dat is meer voor de heb en de hoes. Gratis gekregen, die plaat is niet meer met goed fatsoen af te spelen, en dat heb ik dus ook nooit gedaan.

Het verklaart veel, maar dat hadden ze bij de cd uitgaves wel mogen aanpassen.

avatar van bawimeko
Tja; da's de armoede van de cd als medium; uitloopgroeven als op Abbey Road en Sgt. Peppers' werken toch echt beter op vinyl qua idee; daar zijn ze voor ontworpen!
Het voordeel van de Abbey Road-productie is dat de Beatles voor het eerst op 8 sporen konden werken in plaats van vier; er hoefde minder gegoocheld te worden met het samenvoegen van sporen!

avatar van rudiger
Mijn cd klinkt prima en is niks mis mee .
Met productie enzo houd ik mij niet bezig en al helemaal niet op hoeveel sporen ze werken , van mij part werken ze op een zijspoor tussen Utrecht en Amsterdam .
Het klinkt prima en daar gaat het om , beste van de Beetels .

avatar van ricardo
Ik heb van dit album van de bietels nog nooit een noot gehoord, moet ik mij nu ook gaan schamen?

avatar van Rogyros
Ik kan me niet voorstellen dat jij nog nooit Come Together, Something, Octopus's Garden of Here Comes The Sun gehoord hebt, om er maar een paar te noemen.

Als je ze echt nog nooit hebt gehoord... Tja... Dan moet je je inderdaad schamen!!

avatar van Ataloona
Dan vergeet je nog Oh Darling, wie die niet kent

avatar van UmindC
Ik vind dat je je moet schamen.