MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

The Beatles - Abbey Road (1969)

mijn stem
4,39 (2348)
2348 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Rock
Label: Apple

  1. Come Together (4:20)
  2. Something (3:03)
  3. Maxwell's Silver Hammer (3:27)
  4. Oh! Darling (3:26)
  5. Octopus's Garden (2:51)
  6. I Want You (She's So Heavy) (7:47)
  7. Here Comes the Sun (3:05)
  8. Because (2:45)
  9. You Never Give Me Your Money (4:02)
  10. Sun King (2:26)
  11. Mean Mr. Mustard (1:06)
  12. Polythene Pam (1:12)
  13. She Came in Through the Bathroom Window (1:57)
  14. Golden Slumbers (1:31)
  15. Carry That Weight (1:36)
  16. The End (2:19)
  17. Her Majesty (0:23)
totale tijdsduur: 47:16
zoeken in:
avatar van HiLL
5,0
Ik moet bekennen dat op deze plaat een aantal gemiddelde nummertjes staan. Ik noem een Come Together. Zwaaaar overschat nummer. Vrij eentonig zelfs. Ok ok dat basloopje is erg lekker.

Bang Bang Maxwell's Zilvere Hamertje is ook niet bepaald hoogstaand. Gelukkig was dat niet de intentie, anders had ik Macca gehaat Ik moet wel zeggen dat het me vrolijk maakt en daardoor toch lekker vind. Maar echt goed. Neen.

Oh! Schatje is typisch een nummer waar ik een haat/liefdeverhouding mee heb. De ene keer heerlijke rock 'n roll en dan weer een enorm irritant -ik dring mezelf enorm op, McCartneyliedje.

Dan hebben we het nog niet eens over de Draak pur sang van Ringo S. gehad.

Kortom er staan hier niet enkel goede nummers op. En mijn 5* zijn gebaseerd op kwaliteit van andere liedjes en met name de medley en de emoties die fredpit eerder benoemde.

[bericht ge-edit door mod-herman]

avatar van Ruudf
5,0
aERodynamIC schreef:
...maar we zijn nu heel wat jaartjes verder en heel soms komt de term oubollig naar boven.
Doe dan maar gewoon die rode en blauwe verzamelaar dat is eigenlijk voldoende voor mij.


Auw! Dat zijn wel de opmerkingen waar een Beatles-fan van gaat stuiteren. Ik vind het commentaar verder erg genuanceerd hoor.

In het begin schoot dat woord oubollig ook wel eens door mijn hoofd toen ik dit album hoorde. Later vond ik dat dit toch meer aan de opname lag dan aan de muziek zelf.

[bericht ge-edit door mod-herman]

avatar van bawimeko
5,0
Ruudf schreef:
In het begin schoot dat woord oubollig ook wel eens door mijn hoofd toen ik dit album hoorde. Later vond ik dat dit toch meer aan de opname lag dan aan de muziek zelf.


Als het om de Beatles gaat heb ik altijd één appeltje in het bijzonder te schillen; de kwaliteit van de opname...daar kan het niet aan liggen (zie het Love -project), maar aan de beroerde kwaliteit van de cd's! (Ik neem tenminste aan dat je het over de cd hebt..). Ik heb wat versies gehoord met een beter geluid en dit album (geluidstechnisch gezien het beste dat de Beatles opnamen!) knalde de boxen uit! Dreunende bassen in Come Together, je kan de het orkest horen in Something!

Als het om mastering gaat klinken jammer genoeg momenteel bijna alle Beatle-cd's (die van de originele albums) oubollig...

avatar van Ruudf
5,0
bawimeko schreef:
Als het om de Beatles gaat heb ik altijd één appeltje in het bijzonder te schillen; de kwaliteit van de opname...daar kan het niet aan liggen (zie het Love -project), maar aan de beroerde kwaliteit van de cd's!
Als het om mastering gaat klinken jammer genoeg momenteel bijna alle Beatle-cd's (die van de originele albums) oubollig...


Ik had het inderdaad over de cd, en de slechte qualiteit ervan. Ongelofelijk jammer! Ik hoop dat er iets aan word gedaan. In het geval van Abbey Road misschien over 2 jaar als het album 40 jaar is.

avatar van bawimeko
5,0
Ruudf schreef:

Ik had het inderdaad over de cd, en de slechte qualiteit ervan. Ongelofelijk jammer! Ik hoop dat er iets aan word gedaan. In het geval van Abbey Road misschien over 2 jaar als het album 40 jaar is.


Ik wil niet cynisch doen, maar hebben we een geremasterde versie van Sgt Peppers dit jaar gezien? Aan de andere kant; is dit album al 40 jaar oud?!?

avatar van Ruudf
5,0
bawimeko schreef:
Ik wil niet cynisch doen, maar hebben we een geremasterde versie van Sgt Peppers dit jaar gezien? Aan de andere kant; is dit album al 40 jaar oud?!?


Het is niet waarschijnlijk dat er een remaster komt inderdaad, maar hopen mag natuurlijk.
Abbey Road kwam op 26 september 1969 uit. Dus dan is het bijna 40 jaar oud.
Zou je m nie geven he?

avatar van Koston
4,5
Die 3 solos van The End

avatar
EVANSHEWSON
Ruudf schreef:
(quote)


Het is niet waarschijnlijk dat er een remaster komt inderdaad, maar hopen mag natuurlijk.
Abbey Road kwam op 26 september 1969 uit. Dus dan is het bijna 40 jaar oud.
Zou je m nie geven he?


Klinkt alsof hij hooguit twee, drie jaar oud is, Coldplay zou een béén en een arm geven om zulk een tijdloze plaat te kunnen afleveren, haha!

avatar van Music4ever
5,0
Knip, en weer een leuke discussie verwijderd.
Begint hier zo langzamerhand een oude-jongens-krentenbrood vereniging te worden waar louter leuke en positieve worden gezegd.
Beetje discussie en mensen die het oneens zijn, en hopla: de boel maar weer weghalen. Komt de site niet ten goede als je het mij vraagt. Heb dat ook al in de PM tegen je verteld, maar sorry kan het gewoon niet begrijpen. Je zou bijna zeggen dat er hier mensen zijn die elkaar de handen boven het hoofd worden gehouden.

avatar
fredpit
De stem van Ringo bevalt me niet zo, ben ik daarin de enige?

avatar van Music4ever
5,0
Tsja, Ringo is natuurlijk niet de beste zanger maar ik vind het absoluut aan te horen. Hoor liever de andere 3 leden, maar Ringo zingt best behoorlijk vind ik.....

avatar
fredpit
Music4ever schreef:
Tsja, Ringo is natuurlijk niet de beste zanger maar ik vind het absoluut aan te horen. Hoor liever de andere 3 leden, maar Ringo zingt best behoorlijk vind ik.....


Niet de beste zanger.....Kom op man!! Ringo is ronduit ruk.

Aangezien hij 1/4 deel van de Beatles is, kun je, mits je een beetje kunt rekenen, nooit 5* aan een Beatle album geven.

Lijkt me logisch...

avatar van bawimeko
5,0
fredpit schreef:
(quote)


Niet de beste zanger.....Kom op man!! Ringo is ronduit ruk.

Aangezien hij 1/4 deel van de Beatles is, kun je, mits je een beetje kunt rekenen, nooit 5* aan een Beatle album geven.

Lijkt me logisch...


Ringo noch de andere Beatles hebben beweerd dat hij een goede zanger zou zijn. Toch vind ik de één song-per-album-policy wel charmant. Soms waren de resultaten goed (Revolver/Peppers), andere keren wat minder. Zelf vind ik Octopus's Garden een matig geslaagde Yellow Submarine II, maar als het langskomt wil ik best meebrullen.

avatar van Music4ever
5,0
fredpit zegt:
"De stem van Ringo bevalt me niet zo, ben ik daarin de enige?"

Reageer je daar normaal op krijg je dit 30 min. later:
"Niet de beste zanger.....Kom op man!! Ringo is ronduit ruk."

Snap niet waarom je dan die 1e vraag stelde, beetje vreemd............

avatar
fredpit
Music4ever schreef:

Ringo is ronduit ruk."

Snap niet waarom je dan die 1e vraag stelde, beetje vreemd............


Ik vroeg dan ook naar mensen die er hetzelfde over denken.

avatar van wolf
5,0
Ook ik vind dat Ringo niet de beste zanger was (wie niet trouwens, de heren hadden hetzelfde idee over Starrs zangcapaciteiten). Toch vind ik de stem perfect passen bij liedjes als Octopus's Garden en Yellow Submarine. "Kinderlijke" liedjes mogen zo gezongen worden.
De beste zanger van de Beatles waren natuurlijk John Lennon en Paul McCartney (die alles aankon; ballads, rock, schreeuwen,...). George Harrison is ook niet slecht, maar je hoort toch dat zijn stem iets zwakker is tegenover John en Paul.

avatar van Marty McFly
5,0
"Discussie over Ringo Starr's zangkwaliteiten verwijderd"...

avatar
Sven Bersee
De stem van Paul begint me op zeker moment te vervelen, zo'n stem heeft Ringo niet.

avatar van bawimeko
5,0
Sven Bersee schreef:
De stem van Paul begint me op zeker moment te vervelen, zo'n stem heeft Ringo niet.


Da's net zo'n opmerking van de Queen-fan die moe wordt van Brian May, een Chuck Berry-fan die niet echt van rock 'n roll-gitaar houdt, een Beethoven-liefhebber die iets tegen violen heeft. Ik neem dus aan dat je geen Beatle-fan bent.

avatar van Ruudf
5,0
Die stem van John Lennon begint me echt te vervelen.

avatar
Harald
Wat zijn dit voor vervelende berichte?

Om het kort te maken: Ringo was niet de beste zanger maar wat timeing betreft een verdamt goede en preciese drummer. Zonder Rringo -en dat bedoel ik serieus- zullen een aantal Beatles songs niet bestaan of heelemal anders zijn!. Voor preciese informatie en achtergond Here, There and Everything van Beatles sound engineer Geoff Emerick lezen.

avatar
Sven Bersee
bawimeko schreef:
(quote)


Da's net zo'n opmerking van de Queen-fan die moe wordt van Brian May, een Chuck Berry-fan die niet echt van rock 'n roll-gitaar houdt, een Beethoven-liefhebber die iets tegen violen heeft. Ik neem dus aan dat je geen Beatle-fan bent.

Nee, ik ben geen groot fan van ze, ik vind ze daarentegen wel degelijk goed. Op een of andere enge manier doet de stem van Mccarthey mij denken aan die van Hoe?Zo presentator Bart Peeters. Snoeiirritante man.

avatar van wolf
5,0
Meen je dat nu? McCartneys stem die op Bart Peeters zijn stem lijkt?
Ik moet dringend eens naar de oorarts denk ik, want ik hoor niet meer goed.

avatar van HiLL
5,0
Nee eerder Sven vrees ik.

avatar
Sven Bersee
wolf schreef:
Meen je dat nu? McCartneys stem die op Bart Peeters zijn stem lijkt?
Ik moet dringend eens naar de oorarts denk ik, want ik hoor niet meer goed.

Nee, die stemmen lijken niet op elkaar, ze wekken bij mij enkel de zelfde soort verveling op. Dit heb ik overigens bij Bart eerder dan bij Paul. Gelukkig maar.

avatar van sqounk
5,0
Mijn inziens, de beste beatlesplaat.

Ik ben opgegroeid met deze songs. De alum is zo mooi evenwichtig en uitdagend dat hij na tientallen jaren nog niet verveeld.

avatar van Ruudf
5,0
Harald schreef:
Ringo was niet de beste zanger maar wat timeing betreft een verdamt goede en preciese drummer. Zonder Rringo -en dat bedoel ik serieus- zullen een aantal Beatles songs niet bestaan of heelemal anders zijn!. Voor preciese informatie en achtergond Here, There and Everything van Beatles sound engineer Geoff Emerick lezen.


Helemaal mee eens. Ringo is vaak een beetje het pisplaatje, zwaar onterecht. De man deed precies wat hij moest doen, en deed dat goed. Een andere drummer zou niet passen binnen de groep.

avatar
EVANSHEWSON
Ruudf schreef:
(quote)


Helemaal mee eens. Ringo is vaak een beetje het pisplaatje, zwaar onterecht. De man deed precies wat hij moest doen, en deed dat goed. Een andere drummer zou niet passen binnen de groep.


Daarenboven was Ringo meestal met zijn geweldig gevoel voor humor de ideale catalysator tussen de twee ontplofte ego's van Lennon en Mc Cartney. Véél oplopende ruzies werden door zijn humor gewoon aan de kant geveegd.

Zeggen dat hij niet kan zingen ; het is waar natuurlijk. Maar niemand pastte dan ook beter om een leuk carnavalsniemendalletje zoals Yellow Submarine te zingen dan Ringo met zijn kermis-stem. Ook With a Little Help From My Friends vind ik nèt zo leuk OMDAT Ringo het zingt!

En geef toe, met Ringo's onnozel voorkomen was hij de geschikte man om de clown te spelen. Als drummer vind ik hem gewoon ongelooflijk goed passen bij de muziek van zijn band. En wordt de beste man erg, erg onderschat.

Als je naar de drumpartijen luistert op I Want You, She's So Heavy (het meesterwerk op deze plaat, afgezien dan van de LM-Medley op kant twee) dan moet je zijn meesterlijke hand wel appreciëren.

Ach, deze plaat is zo meesterlijk goed, deze plaat droom ik van voor naar achter en omgekeerd. Een mooiere afsluiter hadden de Fab Four echt niet kunnen maken.

Eigenlijk... is het een beetje jammer dat achteraf die niet afgewerkte banden van hun "Get Back" project toch nog in Phil Spector's handen terechtkomen en als Let it Be werden uitgebracht.
Ach, een enorm rommeltje vergeleken bij dit absoluut afgewerkt product, maar ook van dàt album hou ik. Maar op een geheel andere manier dan van dit album.

Ik gaf dit album al een eeuwigheid geleden 5 sterren, en daar zal tot het eind der tijden niets aan veranderen.

avatar van Lennonlover
5,0
hier sluit ik mij volledig bij aan. Hét perfecte bericht dat mijn mening uitdrukt!

Ringo speelde wel degelijk een belangrijke rol in het beatles-verhaal. Alleen minder op muzikaal vlak.

avatar van schizodeclown
5,0
Huh?Maar With A Little Help From My Friends is toch gezongen door sneaky George?

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 06:26 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 06:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.