Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)

Pop / Folk
Label: Sub Pop

1. Sun It Rises (3:11)
  2. White Winter Hymnal (2:27)
  3. Ragged Wood (5:07)
  4. Tiger Mountain Peasant Song (3:28)
  5. Quiet Houses (3:32)
  6. He Doesn't Know Why (3:20)
  7. Heard Them Stirring (3:02)
  8. Your Protector (4:09)
  9. Meadowlarks (3:11)
  10. Blue Ridge Mountains (4:25)
  11. Oliver James (3:23)
  12. Sun Giant * (2:14)
  13. Drops in the River * (4:13)
  14. English House * (4:41)
  15. Mykonos * (4:35)
  16. Innocent Son * (3:07)
  17. The False Knight on the Road * (3:13)
  18. Mykonos [Alternate Version] * (3:39)
  19. Isles * (3:06)
avatar van XeeGen
Jezus, ik hoor net White Winter Hymnal en ik ben denk ik al verkocht

avatar van IntoMusic
Mumford & Sons deze week voor het eerst gevonden en erg lekker. Vervolgens via wat recensies op deze band gestuit en ook die kende ik totaal niet, maar wat een heerlijke sound. White Winter Hymnal is bijna dromerig mooi. Nou, heb het weekend weer wat te ontdekken .
En net als Mumford heeft deze een eveneens hoge score en staat zelfs in de top 250. Wauw...

avatar van EclSpatial
Ik snap niet dat Mumford & Sons telkens bij Fleet Foxes wordt getrokken en andersom... De twee zijn imo muziekaal amper met elkaar te vergelijken!

Ik vind dit overigens een prima album, met een paar zeer goede uitschieters. Ik ben enkel geen fan van het eerste nummer. Daar krullen mijn tenen keer op keer van op.

avatar van Ducoz
EclSpatial schreef:

Misschien door het eerste nummer van de plaat van Mumford?

avatar van Leeds
EclSpatial schreef:

Vreemd, ik denk juist dat ze zeer goed te vergelijken zijn.

avatar van EclSpatial
Geef me eens wat voorbeelden, want ik zie (nouja hoor) dat echt niet

avatar van Nestul
XeeGen schreef:
Jezus, ik hoor net White Winter Hymnal en ik ben denk ik al verkocht

Wat een nummer zeg, heb het album nu hier liggen maar verder dan het tweede nummer kom ik niet

avatar van harm1985
Ik draai deze de laatste tijd ook steeds vaker, soms wel elke dag een keertje, en inderdaad White Winter Hymnal is een dijk van een song! Heb em ook verhoogd naar 4,5 ster en dat worden er wellicht ooit 5... maar nu eerst ff Mumford & Sons terugzetten naar 4*

avatar van Suon
Dit album heb ik, ik denk al een jaar niet meer beluisterd. Destijds bijna grijs gedraaid.

Zojuist heb ik 'em er maar weer eens ingedrukt. Ik ben pas bij "Ragged Wood", maar zit alweer volledig in die heerlijke sfeer en kan met de gehele plaat weer meedromen. Een heus blijvertje, en aan de top250 notering ben ik niet de enige die hier zo over denkt.

avatar van wibro
Dit album vandaag op mijn MP3 speler beluisterd tijdens een wandeling in de sneeuw. Tja, en dan klinkt zo'n toepasselijk nummer zoals de 'White Winter Hymnal' natuurlijk extra mooi. Toen ik de eerste 'evangelische' noten hoorde van 'Sun it Rises' vreesde ik echter voor het ergste. Die vrees bleek gelukkig niet terecht. In zijn geheel is dit een prima album met mooie rustige songs hoewel het zeer saai klinkende 'Oliver James' voor mij best weg gelaten had mogen worden. Het album eindigde hierdoor enigszins in een anti-climax.

Waardering; voorlopi 4,0*

wibro schreef:

Want je bent gevallen en de sneeuw kleurde rood?

avatar van wibro
Dat had best gekunnen want het was af en toe behoorlijk glad.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik niet op de 'lyrics' gelet heb van deze toch wel heel mooie song die toch wel minder romantisch is dan ik gedacht had.

avatar van Don Cappuccino
Man, wat is de verpakking van deze cd irritant! Ik heb de versie met de EP en je krijgt de CD´s er amper uit! Maar daarna kun je wel naar heerlijke muziek luisteren van de Fleet Foxes.

indiegator
Wat een goed album blijft dit toch.

White Winter Hymnal, Tiger Mountain Peasant song en Your Protector (Mijn favoriet).
Wat een topsongs

Voor Don Cappuccino. Schaf een platenspeler aan en koop de vinyl versie.
Geen geklooi met ceedeetjes en het geluid op vinyl is zoveel beter (dat terzijde )

Waar blijven ze nou met hun opvolger? Het is toch al 2 jaar.

Een tip trouwens voor mensen die dit goed vinden.
Luister eens naar U. S. Royalty. Het debuut album Mirrors doet af en toe erg aan Fleet Foxes denken.

Zelfde frisse ideeen met prachtige samenzang.

Berichten over het aankomende album verplaatst naar Fleet Foxes

nicoot
indiegator schreef:
Een tip trouwens voor mensen die dit goed vinden.

Een andere tip: Local Natives - Gorilla Manor, ook beetje gelijkaardig met die akoestische gitaartjes en vocale harmonieën.

avatar van Lennonlover
EclSpatial schreef:
Ik snap niet dat Mumford & Sons telkens bij Fleet Foxes wordt getrokken en andersom... De twee zijn imo muziekaal amper met elkaar te vergelijken.

Idem.

Mumford is een pure folkband en dat kan je van Fleet Foxes niet echt zeggen. Er zijn natuurlijk wel wat gelijkenissen, zoals de zang bijvoorbeeld, maar dan zou je vele bands in één en dezelfde pot kunnen steken.

avatar van Thomzic
De muziek van Fleet Foxes valt weer als een warme deken over mij heen nu ik hem op een koude winterdag aan het luisteren ben.

avatar van Lennonlover
Inderdaad, Thomzic: "Slaa-aaap lekker ding, want jij is lastig nog meer jij. Is fantasig toch..."

Lekker inslapen met deze plaat na een avondje stappen.

avatar van jabba
Ik heb gisteren "Due Date" gezien (aardige film met Robert Downey jr. en Zach Galifianakis), en in de film komt een stukje voor van "Mykonos" van Fleet Foxes EP Sun Giant. Echt een geweldig nummer.
Ik heb gisteren toen weer (na ruim een jaar) naar hun debuut geluisterd en het is me toch echt wel een juweeltje. Heerlijke stemmige muziek, dat me doet verlangen naar de zomer.
Hun 2e volwaardige plaat komt trouwens 3 mei uit. (Helplessness Blues). Ben benieuwd of die ook het hoge niveau heeft van hun debuut en of ze blijvertjes zijn.

avatar van Carolaah
Mm.. dit is denk ik toch niet helemaal mijn muziek.
Ik vind het wel leuk en ook wel mooi, maar het krijgt niet echt mijn voorkeur.
Misschien is folk dan toch niet zo mijn ding? of moet het nog groeien,.. dat kan ook.

Blue ridge mountains is trouwens wel erg mooi

avatar van Snoeperd
Het moet groeien, na een luisterbeurt of 5 viel bij mij het kwartje. Die samenzangen worden na een paar luisterbeurten hemels mooi.

avatar van Co Jackso
Zelden een album gehoord dat op deze manier één geheel vormt. Wellicht is dat ook de reden dat het album niet de hoogste score krijgt. Het ontbreekt mij aan een nummer dat er daadwerkelijk bovenuit steekt. White Winter Hymnal, He Doesn’t Know Why en Your Protector komen weliswaar in de buurt, maar redden het net niet. Deze 3 nummers komen in de buurt van de perfectie, maar bevatten tevens momenten die mij niet geheel aanstaan.

Over de gehele lijn genomen is het album ijzersterk, er zijn in ieder geval geen nummers die ook over zou willen slaan. Zelf ben ik dan ook een groot liefhebber van dit soort samenzang, en dat is ook wel aan te raden bij dit album. Ik ben in ieder geval benieuwd naar hun volgende album, en of zij in staat zijn om enkele gewaagde keuzes op een succesvolle te nemen.

avatar van Harderwiek
Dat hoesje is zo irritant :-s

De Klever
De nieuwe single is gewoon gratis te downloaden via de site fleetfoxes.com. Dat is nog eens super relaxt. Ik ben benieuwd of het nieuwe album kan gaan tippen aan deze. Aangaande op de nieuwe single klinkt het weer lekker vertrouwd.

baronpils
Vind het een erg mooi album. Luister er altijd graag naar. 3.5*

Harderwiek schreef:
Dat hoesje is zo irritant :-s

Echt waar?

Heb hem op vinyl en vind de hoes echt prachtig.
Mischien is hij voor een cd hoesje te klein

avatar van wisselstroom
indiegator schreef:

Echt waar?

Heb hem op vinyl en vind de hoes echt prachtig.
Mischien is hij voor een cd hoesje te klein

+1, heb hem ook op vinyl en vind hem heel mooi, past goed bij de muziek, doet wat authentiek aan. Overigens beeldt dit schilderij van Brueghel een hoop spreekwoorden uit. Dus er valt genoeg aan die hoes te ontdekken tijdens het luisteren. Zie hier een toelichting/spieklijstje.

Edit: dit was al eens genoemd in dit topic.

avatar van Hedser
Volgens mij doelt hij niet op de afbeelding op de hoes, maar op dat het zo irritant is om de cd uit het hoesje te halen. En daar geef ik hem gelijk in.

Hedser schreef:

In dat geval raad ik ook het vinyl aan