Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)

Pop / Folk
Label: Sub Pop

1. Sun It Rises (3:11)
  2. White Winter Hymnal (2:27)
  3. Ragged Wood (5:07)
  4. Tiger Mountain Peasant Song (3:28)
  5. Quiet Houses (3:32)
  6. He Doesn't Know Why (3:20)
  7. Heard Them Stirring (3:02)
  8. Your Protector (4:09)
  9. Meadowlarks (3:11)
  10. Blue Ridge Mountains (4:25)
  11. Oliver James (3:23)
  12. Sun Giant * (2:14)
  13. Drops in the River * (4:13)
  14. English House * (4:41)
  15. Mykonos * (4:35)
  16. Innocent Son * (3:07)
  17. The False Knight on the Road * (3:13)
  18. Mykonos [Alternate Version] * (3:39)
  19. Isles * (3:06)
avatar van Harderwiek
Hedser schreef:
Volgens mij doelt hij niet op de afbeelding op de hoes, maar op dat het zo irritant is om de cd uit het hoesje te halen. En daar geef ik hem gelijk in.

Ja inderdaad. Heb wel vaker zelfde hoesjes, maar dan is het nooit zo'n probleem. Bij deze gaat het op de een of andere manier erg lastig de CD eruit te halen. Zitten daardoor ook al scheurtjes is het hoesje bij mij.

Haha, nu te laat voor vinyl

avatar van Timo-otje
Ik vind het hoesjes juist wel mooi, wat druk natuurlijk maar wel bijzonder en geen 'standaard' hoesje.

avatar van Ducoz
Geen standaard? 1 kleur met daarop de naam en naam van het album.

Gelukkig zit doet bijna geen band dat ... haha

avatar van Running On Empty
Voor 5 Euro uit de bak gehaald bij Free Record Shop. Wel even wennen maar nu vind ik het toch echt een prachtig plaatje.

avatar van wibro
Kun je zien dat ze bij de FRS geen verstand van muziek hebben. Zo'n klasse album gooi je toch niet in de uitverkoop.

avatar van harm1985
Heb je dan liever dat het 14 euro kost, zoals bij Wehkamp?

avatar van wibro
harm1985 schreef:
Heb je dan liever dat het 14 euro kost, zoals bij Wehkamp?

Dat niet, maar ik heb het er wel voor betaald en dat was niet bij Wehkamp. In de meeste muziekwinkels betaal je toch echt wel 14 euro voor dat album.

avatar van Poepgezicht
Ik heb ook maar 6 euro betaald en daar zat die EP bij in.

Beter kijken denk ik.

UnknownPleasure
Poepgezicht schreef:
Ik heb ook maar 6 euro betaald en daar zat die EP bij in.

Beter kijken denk ik.

verbaasd dat jij dat dan wel kan met zon hoofd

avatar van Vivemaker
Wondermooi album. Die stem(men)!

avatar van AOVV
Fleet Foxes. Ik draai dit album geregeld, en elke keer weer denk ik: Nou zeg, wat een lekker album! Dat is het dan ook, erg fraaie melodieën, en de samenzang is natuurlijk om bij weg te dromen. CSNY wordt wel eens genoemd om te vergelijken, en dat klopt wel ergens. The Beatles zou ik er ook durven bijgooien. Grote namen, ik weet het. Vooral die van The Beatles vind ik twijfelachtig, maar 'Quiet Houses' bijvoorbeeld doet me wel denken aan John, Paul, George en Ringo.

avatar van Harribo
Ik luister er voor het eerst naar en die paar nummers op youtube klinken wel aardig.
6 euro zag ik hem staan incl. verzendkosten (play.com)....het blijft een beetje een gok maar altijd leuk om te hebben dit soort muziek.
Ik hoop dat de stemmen hemels gaan werken zoals hier gesuggereerd wordt (en niet vervelend op den duur).

avatar van lovegun
wibro schreef:

Blijkbaar hebben ze dit gelezen, want hij is nu weer 12 euro

avatar van Booyo
Halfje verhoogd. Had verwacht dat dit album op den duur zal vervelen, maar dit is absoluut niet het geval. Blijft een heerlijke plaat die ik regelmatig op zet. Met name geschikt in combinatie met het fijne lente weer dat we de afgelopen weken hebben.

avatar van AOVV
Heerlijk plaatje om in de lente te beluisteren, de liedjes weten me meestal wel te bekoren, 'Meadowlarks' is een persoonlijke favoriet. Een uitgebreider mening volgt misschien nog wel, voor nu 4 sterren.

avatar van Harribo
Zo heb hem nu een tijdje binnen en wat keren gedraaid.
De eerste nummers van het album vind ik wat minder. Maar niet storend en dat is voor mij al heel wat.
Maar al met al ben ik zeer blij met deze koop.
Ik heb het idee dat sommige nummers nog wel wat extremer mochten, soms wil ik meezingen en dan zou ik omhoog zingen om in the mood te blijven maar dan gaat de zanger weer naar beneden en kapt een zin af.
Maar dat is slechts een kleine kritiek, ben hier zeer blij mee!

avatar van Madjack71
Dit album weer eens gedraaid n.a.v. mijn gestaag groeiende waardering voor Helplessness Blues. Voorheen dit debuut hoger gewaardeerd, om daarna gas terug te nemen.....daar waar ik nu toch een versnellinkje erbij doe. 3 is vanuit mijn waardering voor dit album toch te karig. De 'reverb' zoals ze dat noemen, blijft voor mij wel een gedeelte, waar ze naar mijn smaak toch ietwat te scheutig mee zijn om gegaan. Blijft overeind dat de muzikaliteit en de inkleuring van deze nummers wel heel mooi zijn gedaan. De 'altijd moeilijke tweede' lijkt mij vooralsnog toch nog meer aan te spreken...en das goed nieuws...omdat ik de hoes wel zeer appetijtelijk vind en er toch duchtig over zit te denken om die (de lp versie) voor mijn verjaardag te vragen...wat dan ook weer inhoud dat ook Helplessness Blues ws. in waardering vanuit mijn beleving omhoog zal gaan.

avatar van SOAD
Iemand enige idee waarom Mykonos de plaat niet heeft gehaald?

avatar van Ducoz
Waarschijnlijk het idee van een non-album single

avatar van hallo!
Die staat al op de Sun Giant EP.

SOAD schreef:
Iemand enige idee waarom Mykonos de plaat niet heeft gehaald?

Tegenwoordig staat hij er trouwens wel op, nu hebben ze de EP en de CD samen gevoegd

avatar van Snoeperd
Ik denk ook omdat die qua sfeer heel anders is als deze plaat.
De hele Sun Giant EP vind ik zomerser. Deze is iets donkerder vind ik. En ook de nieuwste plaat klinkt weer helemaal anders.

avatar van hoi123
De Fleet Foxes hebben zich in drie jaar bijna als boegbeeld van de moderne folkmuziek ontwikkeld.
En daar kan ik me prima in vinden. 11 sprankelende, vrolijke folkliedjes is precies waar hun debuut voor staat. De warme ingetogenheid die soms opkomt, zet de sfeer van uitgestrekte bossen met daaraan wat zwervers met een oude, bruine gitaar die rond een knisperend kampvuur neuriën.
Ook bombast komt wel eens om de hoek kijken, zoals in het uptempo Ragged Wood, dat, net zoals de rest, gewoon een verdomd fijn nummertje is.

Soms ontstijgen de Fleet Foxes zichzelf ook nog eens, zoals in bijna het enige ''serieuze'' nummer op de plaat, Tiger Mountain Peasant Song, met zijn plechtige gitaarpartijen en geweldig getimede fade-out.

Maar het echte prijsnummer is het ongekend fijne White Winter Hymnal, dat zich als een warme deken om je heenslaat en na de veel te korte speelduur van 2 minuten smeekt om de repeatknop. Ook het ingetogen Meadowlarks heeft een zeer genietbaar sfeertje. Een nummer waar op festivals waarschijnlijk menigeen huilend hun aansteker of tegenwoordig al mobieltje in de lucht voor zal steken.

Des te jammerder dat het me emotioneel iets te vaak gewoon niet zo heel erg veel doet.
Ik hoor prima dat de melodieën en akkoorden goed uitgedacht zijn en zelfs de sfeer is erg goed hoorbaar. Voor de meeste mensen zal dit waarschijnlijk een ongekend genot zijn, maar voor mij ontstijgt dit titelloze debuut zelden het niveau van ''erg lekker''. Waardoor het komt?

Laten we beginnen met de stem van Robin Pecknold. Hij zingt zo zuiver als wat en zelfs in de wat schreeuwerige zangnoten is geen enkele imperfectie te bekennen. En dat is nou juist zo jammer.
Een rauwe, gekwelde schreeuw of überhaupt één zangnootje waar iets van emotie of uit blijkt zou deze plaat al erg veel goed doen. Want eerlijk is eerlijk, hij klinkt wel heel erg gewoontjes.

Ook is het allemaal gewoon iets te knus en gezellig. Het is allemaal wel mooi, maar bij zo'n nummer als He Doesn't Know Why krijg ik toch een beetje een jolig, Amerikaans met-z'n-allen-gezellig-rond-de-kerstboom-gevoel, al hoor ik nogmaals prima dat het nummer erg lekker is.

Conclusie: Erg lekkere plaat, soms zelfs meer dan dat, maar jammer genoeg toch wat te gelikt en braafjes. Een hele ruime 3,5*.

avatar van spaceman
Een typische groeiplaat. Het is even wennen aan de glasheldere zangstem van Robin Pecknold, maar dan heb je ook wat. Prachtige ballades en hymns; 21th century Gregoriaanse folkrock, al is het adjectief rock eigenlijk te heavy voor deze verstilde muziek. Hemels!

avatar van chevy93
De zanger doet me denken aan Rick Davies (Supertramp). Meer mensen die het horen?

avatar van Harderwiek
Gelijkenis is inderdaad te horen, maar vind de stijl van zingen ver van op elkaar lijken.

Bij een bezoekje aan dit album proef je de magie. Dit album kent een prachtige ambiance! Hij wordt bij mij helemaal grijs gedraaid. Ik kan niet anders dan 5 sterren toekennen.

avatar van Dungeon
Aardig plaatje. Ik hoor invloeden van beach boy's en beatles maar het is wel een geheel eigen geluid waar deze band meekomt. Daar hou ik wel van.
Met de laatste 3 nummers kan ik niet zoveel. Te bedaard. Misschien als ik de plaat nog wat vaker draai dat ik hier wat beter in kan komen.
Het stemgeluid van de zang vind ik niet altijd even mooi.
Melodieen en samenzang vind ik erg prettig.

Rain dog
Zeer mooie plaat invloeden inderdaad Beach Boys maar ook CSNY.

avatar van kobe bryant fan
Een mooie Folk plaat vol lieve songs. Met geweldige zangers en bandleden.
Voor nu een 3,5* maar dat kan denk ik nog wel groeien.