Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)

Pop / Folk
Label: Sub Pop

1. Sun It Rises (3:11)
  2. White Winter Hymnal (2:27)
  3. Ragged Wood (5:07)
  4. Tiger Mountain Peasant Song (3:28)
  5. Quiet Houses (3:32)
  6. He Doesn't Know Why (3:20)
  7. Heard Them Stirring (3:02)
  8. Your Protector (4:09)
  9. Meadowlarks (3:11)
  10. Blue Ridge Mountains (4:25)
  11. Oliver James (3:23)
  12. Sun Giant * (2:14)
  13. Drops in the River * (4:13)
  14. English House * (4:41)
  15. Mykonos * (4:35)
  16. Innocent Son * (3:07)
  17. The False Knight on the Road * (3:13)
  18. Mykonos [Alternate Version] * (3:39)
  19. Isles * (3:06)
avatar van laboomzaa
Nee, deze hele plaat doet me echt niets, zal mijn genre wel niet zijn

avatar van LeRoi
Zeker geen slechte plaat. Is alleen niet echt zo mijn ding (zoals CSN&Y dat ook nooit is geweest).....
Maar desondanks 1 van de betere platen die ik dit jaar heb gehoord!
N.b.
Idd 2009 was voor mij een niet al te bijzonder muziekjaar.

Demolisher schreef:
Op Werchter live gezien en ik vind het helaas oersaai. Het is precies CSNY alleen dan niet leuk om te luisteren. Weet niet waar het in zit, maar gewoon niets voor mij,

Ik vond ze anders wel één van de betere optredens op Werchter hoor Zo'n optreden

avatar van Kronos
Nog geen twee jaar oud, maar nu al als het weerzien van een goede oude vriend.

avatar van JahLex
Jaartje geleden ofzo één keer geluisterd, zelfs helemaal weggedaan op een gegeven moment. Toen kwam me broertje ermee en ik was helemaal verbaasd dat me dit eerder niet gegrepen heeft. Deze plaat is de afgelopen tijd zo erg hard gegroeid wat mij betreft! Wow wat een mooie toffe frisse nummers met fraaie harmoniën en pakkende zang. Hou er van!

avatar van Leeds
Er zijn niet al te veel folkplaten die me aanspreken maar deze hier is werkelijk heel sterk. Wat een diepgang, wat een aantrekkelijk geluid.

avatar van avdj
Prachtig album. Ik heb nooit van de band gehoord en het compleet links laten liggen. Waarschijnlijk door het wat lage gemiddelde op deze site nooit eerder geprobeerd. De muziek ligt in de stijl van CSN, dezelfde uitgebalanceerde zang en warme songs. 4,5* en wat mij betreft een van de betere albums van de '00.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Een wat laag gemiddelde?

avatar van Bulgozer
Het lijkt wel of ik naar een kerkkoor zit te luisteren. In ieder nummer gaat het weer 'ahaahaaahaaha'. Te hemels voor mij en erg eentonig.

avatar van Kronos
Erg eentonig? Dan heb je toch niet goed geluisterd.

(Maar hemels is het wel want ik deel hier zojuist stem nr. 777 uit.)

De laatste tijd ben ik toch weer wat meer waardering voor deze plaat gaan krijgen. Vooral Ragged Wood is een stuk beter dan ik mij herinnerde. Vandaar een halfje erbij.

Milestones
Toen het album uitkwam was ik nogal huiverig. Het werd zwaar gehyped en stond daarna in alle bekende jaarlijstjes.
Fleet Foxes was the next big thing.
Maar na al die jaren is dit gewoon een briljant album gebleken, dat groeit, en groeit , en groeit. Ik ga in april 2010 voor de volle mep.

avatar van IMPULS
Eentonig? Allerminst. Hemels, jazeker! Het album luistert geweldig plezierig en blijft beklijven. Heerlijke (samen)zang, maar vooral ook pakkend opgewekt.

avatar van shylaa
Ik heb niets tegen deze soort van muziek, maar deze plaat maakt echt niets los bij me. Klinkt als een kerkkoor...

avatar van Don Cappuccino
Ik vind Mykonos geweldig, eens dit album gaan luisteren

avatar van Don Cappuccino
Ik heb het album nu 4 keer geluisterd en wat is dit mooi! Af en toe krijg je gewoon kippenvel van die o zo mooie harmonieen van 4 zangers en de hele mooie liedjes. Vooral de stem van Robin Pecknold is heel erg mooi. De eerste keer dat ik het luisterde dacht ik echt: Wat moet ik hier mee, maar tijdens de 4e keer begon het te beklijven, 4,5 ster nu, maar dat kan zo 5 sterren worden! Nu nog de EP Sun Giant luisteren en dan weet ik welke versie ik van het album ga kopen!

avatar van OmeWillem
Ik zou je toch willen aanraden om de dubbelversie te kopen. Zowel de EP als dit album is te gek.

avatar van Don Cappuccino
Ik ga de dubbelversie kopen, de EP is ook geweldig

avatar van robbrouwer58
Weliswaar retro-harmonieus maar ontegenzeggelijk met een eigentijds geluid. Knap.

avatar van strandsmurf
na een lange tijd weer eens opgezet, en ik moet zeggen dat hij niets aan kracht heeft ingeboet. dikke 4*

Stijn_Slayer
De laatste tijd ben ik weer wat regelmatiger aan het luisteren naar deze plaat. Het is dan denk ik toch een blijvertje, ondanks dat het soms ietwat eenzijdig is.

avatar van hallo!
Met de vele lovende kritieken moest ik dit album ook maar een s beluisteren ook al is folk niet echt mijn ding.
En het valt eigenlijk veel beter mee dan verwacht. Erg mooi album zonder eigenlijk 1 zwak nummer. Maar toch hou ik het op 3,5* omdat het soms te eentonig is en omdat er ook niet genoeg spanning in zit.

avatar van sjostie
Dit album weet me niet te bekoren, ten tijde van de release een paar keer gehoord en gecontsteerd dat het me niet raakte. Nu opnieuw een poging gedaan in de hoop dat ik nu wel hoor wat veel andere mensen horen in deze plaat, maar helaas. Ik vind de muziek weinig spannend, saai en ik houd het niet vol de hele plaat achter elkaar te luisteren.

avatar van boltthrower58
Eind 2008 aangeschaft. Tijdens de feestdagen niks anders gedraaid. heerlijke kerst plaat. In 2009 in juni naar hun concert geweest in Paradiso. Wat een heerlijke zomerplaat...

avatar van harm1985
Ben hier in eerste instantie minder onder de indruk van dat Sigh no More van Mumford & Sons. Het eerste nummer begint al ronduit irritant en ook het tweede nummer kan me nog niet zo bekoren. Dat complexe hoor ik ook niet zo, op het in canon zingen her en der na, maar dat vind ik bijvoorbeeld op By the Mark van Gillian Welch beter werken.

Toegegeven, af en toe doet het wel aan Beach Boys' Pet Sounds denken, He Doesn't Know Why bijvoorbeeld. Maar vooralsnog geef ik de voorkeur aan de instrumentatie (en zang) van Munford & Sons.

Ravenous
Ik zou hem nog wat vaker luisteren. Kon me eerst ook niet zo bekoren, naarmate vaker luisteren wordt ie steeds mooier. En toch wel een paar dozijnen sterker en spannender dan die afgezaagde one trick pony onzin van de door jou genoemde band. Mijn mening.

avatar van Musico Pinjo
Het heeft mij ook een paar luisterbeurten gekost maar wat mij betreft staat dit toch wel heel wat treetjes hoger dan Mumford &Sons. Die twee radiohitjes zijn al amper van elkaar te onderscheiden. Ik denk dat we van Fleet Foxes nog heel wat meer gaan horen dan van Mumford & Sons. Instrumentatie van M&S is niet erg veelzijdig toch?

avatar van Madjack71
Munford & Sons muzikaal naast Fleet Foxes leggen, begrijp ik niet helemaal. M.i. toch ietwat appels en peren.

avatar van harm1985
Nou, dat mogen liefhebbers van deze plaat bij Mumford & Sons toch graag doen. De rustigere nummers van Sigh no More hebben wel wat weg van dit album, maar over het algemeen is de sound van Sigh no More toch wat voller, dat ligt mij prettiger in het gehoor, bovendien kan ik de rauwe stem van Mark Mumford wel waarderen, aan de wat ijle stem van de zang van deze band moet ik toch wat wennen, klinkt op de een of andere manier onnatuurlijk, beetje zoals Bob Dylan op Nashville Skyline. Op Oliver James gaat ie soms net over het randje.

Plaat is overigens wel een groeiertje, bij de tweede luisterbeurt gaan de eerste paar tracks er al veel beter in.

Mooie hoes ook.

avatar van SOAD
Mumford & Sons weten mij toch veel meer te raken.
Hier staan ook een tal mindere nummers op (nummers 4 en 5, 9 en 11) doen mij vrijwel niets.
Sigh no more is een plaat vol parels, ook heb je meer het gevoel dat je naar een band luisterd en niet naar een soort sekte op een berg.