Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust (2008)

IJsland
Label: EMI

1. Gobbledigook (3:05)
  2. Inní Mér Syngur Vitleysingur (4:05)
  3. Góðan Daginn (5:15)
  4. Við Spilum Endalaust (3:33)
  5. Festival (9:24)
  6. Með Suð í Eyrum (4:56)
  7. Ára Bátur (8:57)
  8. Illgresi (4:13)
  9. Fljótavík (3:49)
  10. Straumnes (2:01)
  11. All Alright (6:21)
  12. Heima * (3:57)
Ik vind het een bloedmooi album weer van de heren. Weer van die pure schoonheid maar toch anders dan op Takk... of op de andere albums. Erg knap dat ze dit niveau toch weer volhouden!

jkbb
Goed, ik probeer 't nog een keer. Bij het weggehaalde bericht had ik het gevoel me iets teveel door emoties te hebben laten leiden. Nu, een dag later weet ik het wel zeker, na drie al onaantastbare en zonder enige twijfel beste platen ooit, weet Sigur Rós nog eentje aan dit rijtje toe te voegen, gaan zelfs over de vorige drie heen.

Waarom is dan de vraag. Gek genoeg lijkt de muziek per plaat wel beter op mijn eigen leven aan te sluiten. Agaetis Byrjun is nog een licht onevenwichtige plaat voorr SR begrippen en lijkt wel een reis door winterse landschappen, de ene keer wonderschoon, de andere keer donker. () begint al wat van de voor mij typische Sigur Rós kenmerk (nostalgie, persoonlijke gevoelens) tentoon te spreiden, om later op die plaat in een grote leegte te vallen. Takk... legt de lat qua die kenmerkende elementen nog ietsje hoger, als een sprookje dat weleens door je ouders aan je voorgelezen werd is die plaat, qua nostalgische waarden zouden ze haast niet de lat hoger kunnen leggen dacht ik.

En eigenlijk doen ze dat ook niet. Med Sud Í Eyrum Vid Spilum Endalaust zie ik liever als een kijk in het heden. Het vrolijke begin geeft een soort 'carpe diem' gevoel. We ondernemen eens iets leuks, iets plezierigs, een reis misschien weer als op Agaetis, maar deze keer in hartje zomer. De ene keer vol met energie (eerste twee nummers) en de andere keer in rust, de prachtige, sprookjesachtige landschappen om je heen bestuderend (Godan Daginn, begin van Festival). Een snijdende spanningsopbouw uitmondend in de overweldigende climax (de mooiste van Sigur Rós wat mij betrefd) van dat nummer kent deze reis zijn hoogtepunt, al fluitend sluiten de deuren van deel 1 van deze plaat achter ons.

Het tweede deel is van een heel andere aard. Hier komt de melancholie weer om de hoek kijken, voor SR begrippen is dit gedeelte ook erg minimaal. Nog niet echter voordat we Ára Bátur hebben gehad. Vooral het einde is groots, van episch formaat zelfs, maar man wat is het toch mooi, werkelijk wonderschoon. Ik kan niet genoeg woorden vinden om iets als Ára Bátur te kunnen beschrijven. Beleven is mijn advies, mooiste nummer dat ik ken.
En dan, vanaf Ilgrési worden de mannen heel erg ingetogen, het is zelfs alsof m'n toekomst voor me opent. Het begrip 'echte muziek' heb ik altijd een ietwat vage term gevonden, maar hier zou hij perfect passen denk ik. Alleen al als ik aan dit gedeelte van deze plaat denk zou ik een traantje weg kunnen pinken. Zo erg 'ik met mijn naasten' was muziek nog niet, en dat heeft Sigur Rós hiervoor al vaker geflikt, maar nog niet zo goed. Med Sud Í Eyrum Vid Spilum Endalaust is daarom met recht de vertegenwoordiger van dit IJslandse gezelschap in mijn top10. Niet zo perfect als (), dat persoonlijkere tintje laat ik toch al gauw hoger meetellen.

avatar van djarend
Hehe, heb de promo binnengekregen, kan hem nu lekker hard draaien, wat een superplaat, klinkt ff anders dan over mijn laptoppie, dit wordt een geweldige afsluiter op lowlands, maar dat wisten we eigenlijkwel. Heb er een heleboel besteld bij EMI voor de winkel want heb hier heel veel vertrouwen in. Voor mensen die bij mij de cd kopen, Velvet Music Breda, noem deze site (musicmeter du) en je krijgt hem voor 14,95 van me ipv 17,95 , eens kijken hoeveel mensen hier op reageren, lijkt me leuke actie, of zien jullie dit als span en verwijderen jullie dit bericht? maakt niet uit hoor, ik blijf een musicmeter vriend, want ben toch vooral muziekliefhebber en heb van mijn hobby mijn werk gemaakt.... Vanaf 20 juni heb ik hem in de winkel liggen.

djarend schreef:

Joh! Werk je bij Velvet Breda?? Cool! Die instore van Moke vorig jaar was top!

avatar van Maiky
Ik heb 'm de afgelopen een bescheiden aantal geluisterd via Last.fm. Ik kan 'm nog niet dromen, maar dat komt wel als ik 'm uiteindelijk op cd heb. Of LP, dat is nog beter denk ik. Ik kan er mijn mening over vormen, maar eerst wil ik even een beetje offtopic gaan.

Sigur Ros is een band die ik, sinds mijn eenzame vakantie in Spanje waar ik ze ontdekt heb, enorm waardeer en die verreweg met ieder album mij enthousiast hebben weten te maken. De duistere geborgenheid van Ágætis Byrjun, het mysterieuze Von en het deprimerende doch wonderlijke (); om nog maar van de EP's en singles te zwijgen. De rode draad van hun muziek, die mij het meest aansprak, was de melancholie en het sprookjesachtige.

Na Takk... zakte de interesse enigszins, logischerwijs wellicht. Nog niet zo lang ben ik op een punt in mijn muziekleven gekomen dat ik een omslag aan het maken ben naar nog duistere uithoeken van muziek. De release van Takk... wachtte ik wat gespannen af; de overstap naar een groot label was erg spannend, maar Sigur Ros kwam er mee weg. Zelfs Hoppípolla kan ik enorm waarderen, en dat is een voor Sigur Ros begrippen een redelijk vrolijk nummer.

Die lijn die in Takk... werd ingezet. Wat meer opgetogen, wat vrolijker en toegankelijker. (Neem die begrippen met een flinke korrel zout overigens, want 'vrolijk' valt in de wereld van Sigur Ros nou ook wel mee.) En de eerste twee nummers van eð Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust (dit blijft een copy/paste optie) neigen daar ook naartoe. Gobbledigook was, de eerste keer dat ik 'm samen met mijn vriendin hoorde, niet in goede aarde gevallen. Gedeeltelijk denk ik daar nog steeds over; die clip vind ik verschrikkelijk. Dat terzijde. Maar Gobbledigook heb ik langzaamaan weten te waarderen. Met die aparte IJslandse indianengeluiden, de totaal van de muziek vreemde zang waren wat wennen; ik moest die lijnen nog wat rechttrekken. Zo halverwege het nummer dompelt het nummer je ook weer wat onder in van die typische Sigur Ros elementen; iets dat ik niet kan beschrijven. Geen hoogtepunt, dat dan weer wel, maar dit is zeer zeker acceptabel.

Inní Mér Syngur Vitleysingur is dan weer een tandje vrolijker, heeft wat weg van Hoppípolla, en ik zie in gedachten Jónsi al met een lach het publiek op Lowlands toezingen. (Waarschijnlijk zal het niet zover komen, die lach bedoel ik dan.) Maar het nummer heeft een mooie opbouw, is ook best wel aanstekelijk, maar is wellicht, net zoals de vorige, iets te vrolijk om echt een persoonlijk Sigur Ros klassiekertje te worden.

Góðan Daginn begint dan weer met een gitaar. Een gitaar zoals ik 'm zelden hoor bij Sigur Ros. Wat meteen opvalt is het hoge 'kampvuurgehalte' (ik heb die term ergens gelezen... ergens op MusicMeter?). Dit is zo rustig, lief, zacht; een leuk niets-aan-de-hand liedje. Een mooi liedje zoals ik 'm graag hoor, maar niet bijzonder.

Við Spilum Endalaust is dan weer een beetje vergelijkbaar met het ritme en de sfeer van het tweede nummer. En zoals de vorige, niet veel bijzonders, zij het dan dat ik mijn aandacht vaak meer bij Jónsi's stem leg; lijkt het nou alsof hij zijn stem in dit nummer gevarieerder gebruikt dan doorgaans?

Maar dan komt Festival. (He, geen copy/paste titel! ) Hier is iets moois mee aan de hand. Over de algehele lijn vind ik ook dit geen bijzonder nummer. Niet bijzonder binnen de muziek van Sigur Ros. Het rustige eerste deel en de grote climax in het tweede deel, ik ken het. En ik hou ervan. Maar de eerste helft van dit nummer is bijzonder. Het klinkt enorm rustig, bijna kerkelijk; zet er eens een orgel onder of iets dergelijks. Wat mij vooral in dit nummer aantrekt, is dat ik het gevoel krijg dat dit een behoorlijke krachttoer is wat betreft de zang. De afgelopen tijd ben ik een heel klein beetje mijn vraagtekens bij de zang van Jónsi in het algemeen gaan zetten, dat ligt misschien ook in de fase waar ik nu in ben, maar Festival brengt me weer helemaal terug naar de essentie van Sigur Ros' muziek; de prachtige, unieke stem van Jónsi. Dit is zo puur, dit is echt ontzettend mooi. En het blijft maar doorgaan en doorgaan en doorgaan en doorgaan en... Ik krijg er gewoon geen genoeg van! En die climax... Mwa, die wordt nu een beetje ondergesneeuwd door de rest van het album. En misschien is ondergesneeuwd niet de goede benaming. Maar op een of andere manier lijkt het wel een ietwat geforceerde manier, omdat het echt de enige grote wending is van de hele plaat. Als die aanbiddelijke zang er niet voor was gezet, was dit misschien een wat nietige poging geweest om de fans een plezier te doen. Een poging die ik dan toejuich, want ik mag dit wel. Die enorm lange opbouw, waar weer die heerlijke strijkers achter worden gezet, en de snelle drums die een ontlading aankondigen; van mij mag het allemaal.

Suð í Eyrum is dan weer een rustpunt om even bij te komen van... Tja, waarvan eigenlijk? Nou ja, hij is mooi, ontzettend mooi zelfs, met weer die rare geluidjes zoals je die wel vaker hoort. Maar niets had mij voor kunnen bereiden op wat komen zou. Want Ára Bátur is een briljante dat mij verreweg bij de eerste beluistering wist te betoveren. Alsof ik gapend van verbazing van het ene naar het andere fantastische kijk. De eerste noten bezorgen me al kippenvel, zetten het voorgaande (en het gehele oeuvre van Sigur Ros) in perspectief en laten mij, als ik 's avonds laat in bed met een goede koptelefoon aan het luisteren ben, constant aan mijn lieve Colette denken. Tranentrekkend mooi; die uitermate subtiele violen op de achtergrond kleden het geheel bijna onhoorbaar aan. Schitterende zang weer, ontzettend mooi. Als ik zeg dat ik hier geen woorden voor heb, lieg ik, maar sommige momenten zou je alleen maar moeten horen, moeten ondergaan, om exact te weten wat ik hier bedoel. Ik ervaar rust, een enorm gevoel van rust, fysiek, maar ook mentaal; het engeltjeskoor dat de zang begeleidt maakt me kalm, terwijl ik alle problemen, zowel werelds als persoonlijk, even achter me laat.

En dan heb ik nog niet de tweede helft gehoord.

Halverwege een moment van wanhoop. Het lijkt alsof er iets mis is. Wonderschoon, breekbaar en meesterlijk gezongen; dit nummer gooit pardoes Andvari van mijn persoonlijke eerste plaats van mooiste nummers ooit gemaakt. Kan zelfs het grote einde, met koor en al, niet doorbreken. Sigur Ros komt hier gewoon mee weg, met bravoure!

Na dit nummer kan alles wat volgt alleen nog maar tegenvallen. Dat is echter niet helemaal waar. Nog overmand door emoties probeert Illgresi je wat tot bedaren te brengen, alsof je na heel lang je adem ingehouden te hebben weer boven water komt en je gerust wordt gesteld met een kampvuur en vier muziektovenaars eromheen. het lijkt erop dat we diep in het tweede gedeelte van het album zijn; rustige liedjes, heel degelijk zelfs, en niet de opmerkelijke nummers die we van de voorgaande albums kennen. Dat is opmerkelijk en vraagt een andere benadering van de stof. Hoewel ik van de fangroep ben die de epische nummers prefereert voor de wat kortere, kan ik dit heel goed hebben. Van Illgresi tot All Right blijft het lekker rustig, en dat maakt het album erg anders dan de voorgaande.

Een overall mening is niet eenvoudig te geven. Aan de ene kant mis ik de lange, unieke nummers met ieder hun eigen kenmerken. Aan de andere kant juich ik deze richting ze juist toe. Uiteindelijk hoor ik in de toekomst liever weer wat meer speeldoosriedeltjes in een romantisch zwaarmoedige elfjes-sfeer, maar dit gaat er ook in als zoete koek. Sigur Ros (ik kan het bijna niet geloven, maar het is echt zo) weet mij met ieder album weer enthousiast te maken. Het zet de hele muziekbusiness zoals ik die op werkdagen de hele dag door op de radio hoor in een hele grote schaduw, waarbij ik de neiging krijg om naar de radiomakers van een 8FM, 538 of in Hemelsnaam, X-FM te schreeuwen dat zij hun horizon in vredesnaam moeten verbreden, want er wordt zo ontzettend veel moois gemaakt! Ik weet dat dit een kansloze gedachte is, maar waar het op neerkomt, is dat Sigur Ros met hun muziek nog eens benadrukken hoe goed echte muziek kan zijn. Een waarderend applaus!

Mooi om weer eens wat uitgebreids te lezen jkbb en Maiky

Ik denk dat mijn waardering waarschijnlijk nog zal stijgen naar de volle 5* als ik dit eenmaal op cd hoor...........

aERodynamIC schreef:

Ik denk dat ik dat ook heb inderdaad, ben heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ik heb me de afgelopen week namelijk een beetje gedragen zoals ik me absoluut niet wil gedragen. In slaap vallen met de koptelefoon op, aangesloten op een laptop... Het toppunt van de digitale revolutie? Nee, een cd (of liever de plaat) is wat dat betreft romantischer.

jkbb
Nu ik er aan denk zou je dit album haast kunnen vergelijken met de prestatie van het Nederlands eftal tot nu toe: ik wist wel dat het goed zou komen, maar zo goed had ik zelfs in m'n stoutste dromen niet verwacht. Mooiste nummer is overigens inmiddels een paar luisterbeurten verder Flótjavík geworden, tesamen met Straumnes een wonderbaarlijk, onsterfelijk mooi duo. Het wordt tijd voor 23 juni.

avatar van djarend
Mooi om weer eens wat uitgebreids te lezen jkbb en Maiky

Sterker nog, ik heb hem nu 4 keer gehoord van cd en ga er 5 sterretjes van maken, wat een album...

avatar van thebestfreaks
Ook na inmiddels ontelbare luisterbeurten blijf ik (ook ..) van mening dat dit echt een meesterwerk is. Zo'n reikweidte aan emotie en sfeer, prachtig. Tegelijkertijd is de plaat voor mij ook gekoppeld aan de geboorte van mijn zoon, en, tja, snik, dat is mooi. 5+

thebestfreaks schreef:

Misschien leuk om hier wat meer over te vertellen, want muziek koppelen aan bijzondere gebeurtenissen is natuurlijk het mooiste dat er is, zeker ook omdat dit album nu hoog in je top 10 staat en dat is nogal wat aangezien het album officieel nog niet uit is.

avatar van thebestfreaks
aERodynamIC schreef:

Tja, das wellicht nogal offtopic, maar de afgelopen week is de meest indrukwekkende tijd geweest. Dus mijn beoordeling is grotendeels gebaseerd op situatiegebonden emotie, maar ja, daar is natuurlijk niets mis mee, aangezien de beoordeling ook een persoonlijke kwestie is.
Vanaf websitestream tot de betere versie die nu 'verkrijgbaar' is ben ik aan het luisteren en luisteren. Los van alles wordt ik erg 'gepakt' door de opbouw van de plaat; de open en bijna vrolijk melodieuze eerste helft (ff kort door de bocht hoor) van de cd waardoor je met beide benen in het zomerse wordt neergezet, tot de verstilde pracht van het slotaccoord waarbij je met open mond en gesloten ogen zit te luisteren; maakt dat ik op dit moment alleen deze cd luister. In deze dagen staat de emotie ontzettend open en wanneer vrouw en kind slapen/rusten ben ik met praktische dingen en muziek bezig en aan het verwerken wat er allemaal aan het gebeuren is. Voor mij is deze cd soundtrack van een wonder.
En los van dat alles (kan dat?) volg ik Sigur Ros sinds ongeveer 2001 en betekent de muziek veel voor me. De cd die ze nu gemaakt hebben voelt aan als een soort 'boven water komen'. Alles wat ik aan Sigur Ros waardeer vind ik hier. De breekbaarheid, grootsheid, natuur. En ik vind het ontzettend knap dat dit alles op één CD terecht is gekomen. Naja, dat dus ...

avatar van BlueVelvet
Mijn eerste luisterbeurt valt erg tegen. In tegenstelling tot de eerdere albums die buitenaards klonken, is het hier allemaal 'gewoontjes'. Af en toe aardige tot zeer aardige nummers, maar zonder het 'speciale' wat Sigur Rós zo bijzonder maak(te).

avatar van snarf349
nou nou, wel een beetje hoge waardering voor maar 1 goed nummer (ara batur), en nu niet allemaal over me heen vallen, ik heb er gewoon geen verstand van (maar wel alle albums).
enfin, zal zeker nog wel groeien, deze muziek val bij mij niet in 1 keer.

tuktak
deze plaat is als een gemiddelde horrorfilm. je schrikt wel, maar dat komt vooral door een hard plots geluid of een felle flits. wat een natuurlijke schrikreactie teweegbrengt. zo ook bij deze plaat kwa gevoelsopwekking. een beetje pianogepingel hier en opzwepende drums daar, maar geniaal? nee dat toch zeker niet, en al helemaal niet na vorige albums van sigur rós die, zoals ook al gezegd is, wel die speciale elementen in zich hadden.

avatar van siepie
Zeg Snarf,
Ik val niet over jouw smaak. Dat jij blijkbaar alleen Ara Batur goed vindt is prima. Maar ik val wel over jouw leesgedrag. Als je een beetje de berichten doorleest vinden de meesten Ara Batur Het Hoogtepunt van het album. Betekend niet dat de rest dus niet goed zou zijn. Daarnaast kan je lezen op de pagina statistieken dat er meerdere nummers als 'favoriet'' worden ervaren.

Persoonlijk vind ik dit album Goddelijk. Met als absolute hoogtepunten (zeg maar 10 sterren) het 1e gedeelte van Festival en het duo Fljótavík/Straumnes. Alle andere fabelachtige nummers zitten daar maar 1/10 van af zeg maar. Binnenkort op 1 in mijn persoonlijke top 10...

avatar van Twilight
Wat een uitgebreide reviews zeg!

Ik heb het nog niet beluisterd maar hopelijk binnenkort!
Ik vind de cover eigenlijk best leuk. Ziet er erg 'vrij' uit.

khonnor
deze haalt het misschien net niet van aegetis birjun, maar oh oh oh wat is ie mooi...

de eerste echt rustgevende sigur ros plaat. de tweede helft, met ara batur op kop os hemels mooi. misschien wel het mooiste dat ik 2008 al heb gehoord.

kortom... prachtplaat!

avatar van dix
dix
wat een krankzinnig hoge waardering zeg, met al ruim 70 stemmen.
maakt wel nieuwsgierig.

avatar van jovad
Wat een ongelooflijk goede plaat is dit... Alle nummers voor festival laten een aanstekelijke sigur ros horen. Het tweede deel van de plaat is iets moeilijker, en donkerder maar ara batur is van zo'n tranentrekkende schoonheid...
Nog nooit heb ik al autorijdend van een nummer die ik voor de eerste keer hoorde zowel de tranen in mijn ogen gekregen als kippenvel... en dit nummer doet het !
Voor mij voorlopig de plaat (en definitely het nummer) van het jaar

DonDijk
koessie koessie..kom op zeg, echte kerels huilen niet.

DonDijk schreef:
koessie koessie..kom op zeg, echte kerels huilen niet.

Ik schaar me dan ook niet achter de "echte kerels". Niet dat ik van de mannenliefde ben, maar, ik bedoel... Ach, een man mag soms ook best gevoelig zijn. En als dat door Sigur Ros komt, dan komen ze er wat mij betreft wel mee weg Het is sowieso ongelooflijk dat ze dit voor elkaar krijgen. Ik bedoel, hoeveel nummers zullen er wel niet zijn die dit soort emoties bij (veeleisende?) mensen teweeg kunnen brengen?

avatar van Bill
Bij mij bezorgt Festival me op dit moment het meeste kippenvel. En als ik dan mijn ogen dichtdoe en voorstel hoe dit live te ervaren moet zijn, dan zou ik nu luidkeels kakelen en eieren leggen voor ik s'avonds weer op stok ga.

Met stip het beste album van het moment naar mijn mening. Niks Coldplay, Sigur Rós!

avatar van De Daniël
Sigur Ros heb ik nooit zo bijzonder gevonden moet ik eerlijk zeggen. Al dat spirituele zweverige gejammer kwam mij een beetje de keel uit. Nu dan toch nog eens proberen met deze plaat.

avatar van Bill
Bespaar je de moeite. Ik denk dat je dit dan ook niets vindt.

Gobbledigook begint anders totaal niet zweverig in vergelijking met de andere albums...

DonDijk
De Daniël schreef:

Is het spiritueel wat ze zingen? Dat weet ik eigenlijk niet. En voor gejammer moet je toch echt bij Coldplay zijn, had ze laatst op TV live in Paradiso gezien..man man..Chris Martin...Talk about gejammer..

tuktak
plaat gaat me steeds meer tegenstaan. de vocalen zijn zeer irritant aan het worden, en ondanks dat het anders klinkt dan vorig werk is het toch weinig verfrissend voor mijn gevoel. ik ben geloof ik wel klaar met sigur ros.

avatar van jovad
Maiky schreef:

bedankt om het voor mij op te nemen hé -snik-