Kings of Leon - Only by the Night (2008)

Label: RCA

8. Notion (3:00)
  9. I Want You (5:07)
  10. Be Somebody (3:47)
  11. Cold Desert (5:34)
  12. Frontier City * (3:37)
  13. Beneath the Surface * (2:48)
  14. King of the Rodeo [Live] * (2:48)
  15. Slow Night, So Long [Live] * (3:09)
  16. Fans [Live] * (4:01)
  17. Molly's Chambers [Live] * (2:25)
  18. My Party [Live] * (4:01)
  19. Arizona [Live] * (4:48)
  20. Charmer [Live] * (3:34)
avatar van Co Jackso
Als muziekliefhebber is het een zonde om dit commerciële album van Kings of Leon goed te vinden. De trend is dat dit album als troep wordt bestempeld, terwijl de eerdere albums de hemel in worden geprezen. Wat mij betreft is dat grote onzin. Natuurlijk is dit album qua geluid een totale stijlbreuk met het eerste album, en kan het als softe rock worden bestempeld. En ook ontbreekt het aan gewaagde nummers zoals het meesterwerk Knocked Up. Niettemin beschouw ik dit album wel als het album dat in zijn geheel het meest afwisselend is en daarnaast de gehele speelduur een relatief hoog niveau vasthoudt.

Met een nummer als Use Somebody spreekt dit nieuwe geluid een totaal ander publiek aan. Ik snap de teleurstelling ook wel bij de liefhebbers van de eerdere albums, maar ik vind wel dat dit album een eerlijke kans verdient. Nummers als Manhattan en Be Somebody zijn zeer sterk. En ook de grijsgedraaide singles zoals Notion, Use Somebody, Crawl en Sex on Fire zijn bovengemiddeld goed. In feite beschouw ik alleen I Want You als een misser, dit nummer is te traag en haalt onnodig het tempo uit het album. Wel is de aansluiting met Be Somebody sterk, voornamelijk doordat de drummer dit nummer een heerlijk ritme geeft.

Dit album beschouw ik als het beste werk wat Kings of Leon tot nu toe hebben afgeleverd, vooral doordat slechte nummers ontbreken. Bij andere albums waren deze nummers duidelijk wel aanwezig. Hopelijk geeft iedereen dit album een eerlijke kans, omdat het binnen zijn genre zeer geslaagd is. En nee, dit nieuwe genre beschouw ik niet als typische top 40 muziek. Daarvoor zijn een aantal nummers op dit album te gewaagd en apart voor.

communicator
Het blijft een schitterende cd. #ontspannen #avondje

avatar van ricardo
Ik had al een hele tijd in het hoofd zitten om eens een cd van deze band aan te schaffen. Vooral omdat er een nummer van hun de laatste tijd erg vaak op de radio gedraaid word. Weet de naam van het nummer niet, maar vind het een super nummer gewoon, vast van hun laatste album af denk ik. Vooral de stem van de zanger vind ik echt super.

Kwam ik vanavond bij de appie hijn, en zag deze in een uitverkoopbak liggen, samen met nog een aantal, vooral cd's met Nederlandse muziek erop. Ik wist niet of dit nu wel of niet een goed album zou zijn, en heb hem op goed geluk maar meegenomen. Ik heb hem 3 keer achterelkaar afgespeeld en vind het een goed album. Vooral de eerste 2 nummers geven je een machtig gevoel. Dit is een mooie cd om te draaien als je in huis met dingen bezig bent, perfecte aankoop vind ik het daarvoor. Niet te moeilijke en lekker in het gehoor liggende nummers. Het klinkt lekker stevig, en met de lekker ruwe zangstem kan ik echt genieten van deze schijf. Al vind ik wel dat de cd naar het einde toe wat inkakt.

Maar al met al ben ik enorm blij met dit album. Al denk ik wel dat het geen band is om meerdere albums van te gaan kopen. Aan 1 heb ik denk ik wel genoeg, het klinkt te voorspelbaar en te makkelijk,en denk daarom ook dat de albums teveel op elkaar lijken, en er onderling niet al te veel variatie inzit.

Als dit al een overhypt bandje zou zijn, dan gaat dit er zeker wel in, en vind ik deze muziek een stuk beter dan dat overschatte Coldplay, want daar heb ik dan weer helemaal niets mee.

avatar van Mr. Borntoolate
Waarom lees ik nergens iets over Notion? Moet toch gezegd dat dat een heerlijk nummer is.. De rest doet mij een stuk minder. Op Closer en Crawl na dan. Dat zijn gewoon toppers.

Waarschijnlijk hoor je er niks over omdat Notion 'n zeiknummer eersteklas is

Rizz
Omdat ik in een chagrijnige bui ben: wat heeft die zanger toch een zeurstem

avatar van Mr. Borntoolate
Karl schreef:
Waarschijnlijk hoor je er niks over omdat Notion 'n zeiknummer eersteklas is

Hahah, daar kan IK het niet mee eens zijn, maar misschien is dat het.

avatar van BoyOnHeavenHill
Kennelijk een fenomeen van alle tijden : zodra een band met later werk commercieel succes krijgt klagen de fans van het eerste uur dat hun eerdere platen toch eigenlijk veel beter en vooral puurder zijn.

Ik moet bekennen dat ik me daar ook wel eens (regelmatig) aan schuldig heb gemaakt.

Hoe dan ook, drie jaar na dato heb ik de twee briljante singles Use somebody (krijgt van mij op een schaal van 1 tot 10 een 10) en Sex on fire (een 11) ontdekt, en op basis daarvan ben ik wat deze band betreft dus met dít album begonnen. En al dat gezeur over vercommercialisering enz. terzijde, dit is echt een geweldige plaat, donker en toch toegankelijk. De stem van Caleb Followill is net zo'n ultieme rock&rollstem als die van John Fogerty, het geluid is perfect zompig en warm, en de nummers zijn stuk voor stuk spannend. Al met al een heerlijke plaat die ik heel vaak kan draaien.

Alhoewel, wat die spannende nummers betreft... Misschien kan mijn indruk nog veranderen, maar terwijl de eerste zeven nummers echt geweldig zijn kunnen de laatste vier me maar niet boeien, om de een of andere reden dwaalt mijn aandacht af. Niet echt slecht of zo, maar gewoon ook niet bijzonder interessant. Erg jammer.

avatar van bikkel2
Kings Of Leon ; ook weer zo'n band die mij ineens opvalt , al zijn ze al weer een poosje bezig .
Of ze nog bezig blijven is de vraag , want er schijnt een bommetje gebarsten te zijn in het Kings Of Leon kamp . Gigs gecancelt , tja ... jammer .
Only By The Night is een prima plaat . Er is groei te ontdekken . Van een alternatief gitaarbandje met een lekkere ruwe en eigenzinnige sound , naar een volwassen toegankelijkere sound .
Het is kleurrijker . Bliepjes en een breder gitaarspectrum . Drums die harder naar voren zijn gemixt en de stem van Caleb Followill die mij echt raakt .
Dan de songs . Het begin is erg sterk , en herbergt de beste songs van de plaat .
De spannende duistere opener Close , wat weer overgaat in het voorteffelijke Crawl ( wat een heerlijk effectieve gitaarriff !) en het nauwelijks daar voor onder doende Sex On Fire is de 3e knaller in rij .
Use Somebody is de bekende noot en trekt en sleurt passievol . Dit is de ultieme versie .
Na 17 ( prachtig ) lijkt het constante niveau iets minder te worden . Wat BoyOnHeavenhill ook terecht aangeeft . Ik heb dat gevoel ook een beetje . Het bekende probleem ; het middenstuk . Vaak worden daar de wat mindere liedjes verstopt . Geen slechte nummers , maar het mist de originaliteit van de voorgangers op dit album .
Daarintegen sluiten ze wel geweldig af met Cold Desert waar de spanning weer van afdruipt .

Kom ergens tussen een 4 en 4.5 . Prima plaat met ballen en de juiste intensiteit . Welicht wat mainstramer , maar composorisch over het algemeen van een heel behoorlijk niveau .

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wat bikkel hierboven omschrijft ervaar ik met dit album ook: de ruwe ongepolijste sound van bijvoorbeeld Aha Shake Heartbreak is omgezet in een vollere toegankelijkere sound.
De vocalen van Caleb Followill komen ook beter uit de verf.
Deze wijziging is het beste te ervaren in het nummer Closer wat inderdaad een sterke opener is gevolgd door andere sterke nummers zoals Crawl, Sex On Fire,Use Somebody,Be Somebody & afsluiter Cold Desert.
Op naar het album Because Of Times wat volgens mijn MM collega" s de beste in het oeuvre van deze band is .
Voorlopig 3.5 sterren

avatar van ricardo
Volgens jouw MM collega's is dit hun beste album, aangezien hij een stuk hoger staat in de top-250 dan Because Of Times.

avatar van sierrra
Wat blijft Closer toch een onwijs vet nummer. Heb dit album een tijdje niet meer gedraaid, maar wat hakt dit nummer er gelijk weer lekker in. Wat een nummer om je album mee te openen. Voor mij het beste nummer van het album.

avatar van Gloeilamp
Ik vind Closer ook het beste nummer van het album, gevolgd door Crawl.
Helaas kan ik Use Somebody niet meer goed horen, bij Sex on Fire heb ik daar geen last van.

avatar van viking1
Lekkere pop/rock muziek ligt lekker int gehoor, niets moelijk recht toe recht aan, korte lekkere nummers.
Goeie zanger rouwe stem ,heb alleen deze cd ben met de rest van hun niet bekend,weet dat,de eerdere albums wat rouwe klinken,ongepoleister,denk meer mijn ding moet me daar nog wat in verdiepen,de eerste 2 cds,van hun lijken mij ook mooi.voorals nog bezit alleen deze denk dat,dat ook eerst genoeg is.hele cd luister lekker weg.bereep dat ze op dit moment wat troubels hebben.zal jammer zijn als ze stoppen,ga zeker nog wat meer van hun luisteren.

avatar van brain75
Ik ken dit album nu ongeveer 2 jaar. Vergelijkingen met oudere albums kan ik niet maken: die moet ik nog gaan beluisteren.

Dus lekker zonder vooroordelen kan ik deze review schrijven. Niet alles op dit album is even goed eerlijk gezegd. Maar er staan gewoon een paar absolute toppers op dit album. Vooral de eerste drie nummer. Closer, Crawl en het over bekende Sex on Fire zijn helemaal super.

Use Somebody was een goed nummer, totdat elke Voice Of Holland-kandidaat dit meende te moeten zingen: dan vergaat bij mij toch de lol eerlijk gezegd...

Maar evengoed...een album met een paar ijzersterke nummers

wel ik verwachte meer van hun vorige album dan van dit wegens de commentaren hier.
maar eerlijk gezegd vind ik dit album pakken beter.
het klinkt dan misschien wel commercieler maar ook wel een stuk interessanter en gevarieerder.
een commerciele sound is niet altijd per definitie slechter. Er is ook wel een reden waarom het door een groter publiek geapreccieerd wordt.
In het begin was ik ook niet helemaal weg van deze groep aangezien het al beu gedraaid was op sommige radio zenders.
Maar toegegeven dit album is gewoon goed. vooral de opener closer is een geweldig nummer gevolgd door crawl dat bij mij toch ook zeer hoog scoort.
use somebody is misschien al een beetje zwart gedraaid maar de lyrics blijven me nog steeds raken. Het is zo wel weer het zoveelste nummer dat over de liefde gaat maar het is net niet te zeemzoet waardoor ik deze plaat na vele keren beluisteren nog steeds niet beu gehoord geraak

avatar van Gloeilamp
Dit album van de week nog eens opgezet na hun aankondiging voor Rock Werchter 2013. Only by the Night blijft een erg sterk album met toppers als Crawl, Use Somebody, Notion en mijn favoriet Closer. Jammer dat de opvolger van dit album, Come Around Sundown, een heel stuk minder is..

avatar van pureshores
1 van de weinige rockbands die ik luister en waar ik dit album echt al ontiegelijk vaak van gedraaid heb en blijf luisteren. Niemand noemt bijna Revelry. Voor mij is Closer met zn bliepjes ook 1 van de topnummers. Maar 17 vind ik dan weer niks

avatar van Ronald5150
De eerste vier nummers van "Only by the Night" zijn fantastisch. Opener "Closer" is daarvan mijn favoriet. Een broeierige sfeer met een onderhuidse spanning die me doet denken aan de algehele sfeer van het album "Because of the Times". Ook "Crawl" doet daar niet veel voor onder. De nummers "Sex on Fire" en "Use Somebody" zijn toegankelijker, maar liggen ontzettend lekker in het gehoor. Na dit openingssalvo zakt het niveau toch wel behoorlijk in. Het niveau van de openingsnummers wordt eigenlijk nergens meer gehaald. Het is niet slecht, maar echt boeien doet het me ook niet meer. De twee afsluitende tracks tillen het geheel dan weer naar een iets hoger niveau en wordt "Only by the Night" toch nog sterk afgesloten. Ondanks het ijzersterke begin weet "Only by the Night" het niveau van voorganger, en mijn favoriete album van Kings of Leon, "Because of the Times" niet te halen. Middels hun 15 minutes of fame aan het begin van het album weten Kings of Leon zich echter wel te profileren bij het grote publiek en dat is zeker een compliment waard. "Only by the Night" krijgt meer dan een voldoende, maar is uiteindelijk voor mij niet consistent genoeg om een memorabele indruk achter te laten.

avatar van LucM
Dit album is toegankelijker dan hun voorgangers door de tragere tempo's, de meer heldere sound waarbij de zang en drums meer naar voren zijn gemixt maar van artistieke terugval is hier nog geen sprake - de passie is er nog steeds - al zijn de songs niet allemaal even sterk (17 weet ik nu meer te waarderen, Use Somebody wat minder) en Because of the Times vind ik ook wat beter. Opvolger Come Around Sundown vind ik een stuk minder boeiend.

avatar van Soulmaggot
Wat een fantastisch album! Closer, Notion en Manhattan zijn mijn favorieten!

avatar van Johnny Marr
Closer is een geniaal nummer, een grote uitschieter voor mij.

Eén van mijn andere favorieten is 'I Want You', en ik vind het merkwaardig dat deze zo laag staat bij statistieken. Werd dit nummer ook niet veel op de radio gedraaid?

avatar van adri1982
Ik denk het niet Johnny Marr, maar ik vind 'Closer' ook een prachtig nummer. Verder behoren 'Sex on fire' en 'Notion' tot mijn favorieten.

avatar van Funky Bookie
Lekker no nonsense rockalbum.
Alleen de zang is een heel album lang irritant.
Verder niet teveel nieuws onder de zon.

kings of leon zijn misschien wel een bende zatlappen, maar ze kunnen toch een aardig potje muziek spelen haha doei.

avatar van Silky & Smooth
Closer vind ik het echt een fantastisch nummer, alleen wordt deze sfeer niet verder uitgebouwd op dit album. Voor de rest prima muziek met een paar sterke hits (die ik helaas wat te vaak heb gehoord).

avatar van Noere
Closer heeft nog wel wat ja. Voor de rest is het vooral patserige zeikmuziek voor 50-plussers die op een robuust familiefeestje nog eens kunnen zeggen dat er 'tegenwoordig ook nog wel goede muziek wordt gemaakt'.

avatar van stoepkrijt
Een paar dagen terug heb ik dit album na lange, lange tijd weer eens gedraaid. Ik had zin in een lekker rockalbum, maar hield er voor de zekerheid rekening mee dat dit album de tand des tijds niet zou hebben doorstaan. Dat viel alleszins mee. Only by the Night is en blijft een puik rockalbum dat veel meer te bieden heeft dan Sex on Fire en Use Somebody alleen. Vooral de opening met Closer en Crawl is om te smullen.

avatar van FRNKY
stoepkrijt schreef:

Ik had deze week hetzelfde nadat ik er her en der op gewezen werd dat het album tien jaar oud was.

Gewoon nog steeds een prima plaat. Voel me wel oud nu

avatar van Caillaigh
Zeer goed album, wat mij betreft.
Ik heb Kings of Leon leren kennen toen dit album uitkwam. Ik heb dus geen cynische drang om het af te breken omdat het commerciëler zou klinken. We moeten eerlijk toegeven dat hier een paar zeer goede nummers op staan. Althans ... Dat is mijn mening!
Coole drum, goeie gitaar, fantastische stem, sterke nummers. Ik heb dit album grijs gedraaid toen het uitkwam. Vandaag leg ik het na jaren nog eens op ... Zalig!
De eerste platen ben ik later gaan beluisteren. Ik ben persoonlijk meer fan van dit album.