Arcade Fire - Funeral (2004)

4,25 (2030)
2030 stemmen

Canada
Label: Merge

1. Neighborhood #1 (Tunnels) (4:48)
  2. Neighborhood #2 (Laïka) (3:32)
  3. Une Année Sans Lumiere (3:41)
  4. Neighborhood #3 (Power Out) (5:13)
  5. Neighborhood #4 (7 Kettles) (4:50)
  6. Crown of Love (4:42)
  7. Wake Up (5:35)
  8. Haiti (4:07)
  9. Rebellion (Lies) (5:11)
  10. In the Backseat (6:20)
avatar van Rudedadude
Ik probeer dit nu al een hele tijd, maar wie heeft er een kwartje voor me...

avatar van Madjack71
Kwam op dit album via een recensie die ik las waarin Arcade Fire Springsteen als invloed aangaf o.a. Dit wekte mijn nieuwgierigheid en deze werd meer dan ruimschoots beloond. Wat een rollercoaster aan emoties. Niemand is op de achtergrond op deze cd en m.i leeft eenieder zich uit in een groot scala aan emoties. Het geeft dit album de power en noodzaak om gehoord te worden. Op You Tube kwam ik een filmpje van hen tegen, waarin David Bowie (ook een van de invloeden) meespeelde met het nummer Wake UP. De intensiteit spatte d'r van af en bracht het nummer tot een bombastische climax. Het vervolg Neon Bible klinkt m.i wat meer gemaakt en de perfecte samenhang als op dit album ontbreekt enigszins, maar er blijft nog genoeg over om van te genieten. De nummers zijn oke.

avatar van De-noir
Een vriend stuurde me inmiddels alweer 4 jaar geleden Neighborhood #3 door. Tot op heden nog steeds mijn favoriet op dit album, dat gevuld staat met prachtige, rijk georchestreerde, barokke muziek. 'Overdaad schaadt', zegt men wel eens. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dat gevoel bij deze plaat hebben, maar Arcade Fire komt er bij mij mee weg. Ik hou wel van een scheutje pathos in muziek Alleen nummer 5 en 6 zijn me een klein tikkeltje gaan vervelen in loop van de tijd. Eens kijken of de aankomende herfst me deze twee nummers weer doet waarderen. Zo ja, dan gaat deze gewoon naar de maximale score. Voor nu 4,5*

avatar van The Scientist
De laatste tijd is hier ' In the Backseat' mijn favoriete nummer aan het worden, naast Haiti, wat ook prachtig is..

Vind het echt een opvallend iets dat ik zoveel nummers van dit album al het beste heb gevonden. Misschien dat dat wel typerend is voor de kracht van het album .. staat nu ergens tegen mijn top10 aan.

avatar van Chronos85
Bijna top 10 en toch nog maar een 4.5. Je houdt er een sobere waardering op na Scientist, ik zou willen dat ik zou kieskeurig kon zijn. Ik vind trouwens juist In the backseat en Haiti de mindere nummers van het album. Die twee nummers maken het voor mij juist een verschil tussen een 4.5 en een 5.

In the backseat vind ik ook minder ja. Haiti vind ik wel weer briljant. Daarnaast doet Neighborhood #4 me weinig wat mij op mijn beurt weerhoudt van een hoger cijfer.

avatar van Montorsi
In The Backseat is zo'n nummer dat je eerst maar nauwelijks opvalt, althans bij mij. Ik heb dat soort dingen wel vaker, en vaak zijn dat de nummers die er lang over doen echt gewaardeerd te worden, maar als dat eenmaal zover is ben je ook meteen behoorlijk verkocht

Inderdaad. Die stukken gitaar hierin zijn echt fantastisch, en het is me pas opgevallen na een luisterbeurt of vijf.

avatar van Cor
Cor
Een plaat met heel aparte sound, een bijna magisch geluid. Een heel arsenaal aan instrumenten en stemmen creert een heel eigen universum. En zo ontstaat er iets heel nieuws. Jammer dat er maar 10 albums in je persoonlijke favorieten kunnen worden geplaatst, want dit is 1 van de 14 albums die de volle mep van 5 sterren verdient.

Gisteren op CD gekocht. Wat een prachtige aankleding weer met als hoogtepunt het tekstboekje in de vorm van een begrafenis kaart. Het is juist door dit soort kleinigheidjes dat ik bands nog meer kan waarderen.

Gallow
In the Backseat en met name het refrein, raakt me op een diepe manier, aangezien het symboliseert hoe ik constant tegen het dagelijks leven aankijk.

Alleen wat bedoelen ze toch met, "Alice died, in the night"?

avatar van Zandkuiken
Net als Neon Bible wordt Funeral steeds beter en dus ook hier naar 4,5 verhoogd!

avatar van niethie
Ben (op wat uitzonderingen na) niet zo heel erg van de (meeste) bands van de laatste paar jaren, wil uiteraard niets in hokjes plaatsen maar vele maken lekkere muziek maar het heeft bij mij maar een korte houdbaarheidsdatum. Arcade Fire daarintgeen behoord tot dat kleine aantal groepjes dat me echter wel weet te boeien en hoe... Een monumentale plaat waar het ene meesterlijke nummer na het andere te horen is. Aan het veelzijdige gebruik van aparte instrumenten en het iets wat vals klinkende- stemgeluid van zanger Butter moet je in het begin wat wennen maar naarmate je het vaker begint te luisteren wordt het allemaal steeds beter en boeiender. Tekstueel zit het erg mooi in elkaar, vooral een nummer als In the Backseat (waar je in het begin makkelijk overheen kijkt) ligt heel dicht bij me en ook de rest van de nummers oa Rebellion (Lies), Wake Up, Neigbourhood # 1 en 3 zijn geweldig. Echt een aanrader...

4,5 sterren

avatar van Pooiertje
Met welke bands kan je dit vergelijken?
Heb het net gedownload en ik geef hem vanavond wel een luisterbeurt maar ik weet niet precies wat ik ervan moet verwachten

RedLightCityBoy

Dank

avatar van Pooiertje
Ik luister het nu, en het klinkt heeel erg lekker!

Lukk0
Hier op MusicMeter is al te zien dat The Arcade Fire met Funeral een echte klassieker geproduceerd heeft: een drieëntwintigste plaats in de top 250 en een gemiddelde van 4,20 sterren liegen er immers niet om. Voor mij was het even moeilijk met dit album, vooral de zang was in eerste instantie niet te harden, vooral omdat de beste man alleen maar hoog blijft zingen en nergens even omlaag gaat. Nu is het echter dankzij het reviewtopic en een hernieuwde interesse tijd om hier weer even aandacht aan te besteden.

Het album opent met de eerste Neighborhood, Tunnels genaamd. Het begint vrij rustig met een stukje op de piano en ook al een beetje gitaar. De zanger begint hier wonder boven wonder vrij laag, maar al vrij snel gaat hij omhoog om niet meer naar beneden te komen. Eerst verafschuwde ik dit, maar nu weet ik het goed te waarderen en weet het er zeker voor te zorgen dat de band zich van anderen kan onderscheiden.
Neighborhood #2 (Laika) vind ik persoonlijk het mooiste nummer van het album. Het heeft een lekker begin en een mooi melodisch en vrolijk refrein. Vooral als het nummer dan na het tweede refrein doorbouwt met een stukje met een viool en de 'roepende' stemmen steeds drukker worden is het genieten geblazen en de tweede stem op de achtergrond in het derde refrein is gewoon fabelachtig.
Une Annee Sans Lumière heeft natuurlijk al een mooie titel en is een lekker rustig nummer. Wat me hier vooral opvalt is de tweede (vrouwen) stem op de achtergrond, die af en toe ineens te horen is. Dit geeft hier een extra dimensie mee, maar het mooiste is toch de bridge en de versnelling daarachter, waar de zanger ook weer lekker een beetje schreeuwerig gaat zingen. Dat gaat hem namelijk toch het best af, het moet niet te clean zijn allemaal.
Neighborhood #3 {Power Out) is dan één van de meest geroemde nummers van dit album, maar ik vind hem vrij zwak beginnen. Dit wordt gelukkig volledig goed gemaakt in het middenstuk en vooral aan het einde, maar hierom kan ik hem toch niet als beste noemen. Vooral het outro is er één van de mooiste die ik ooit gehoord heb en op dat gebied komt hij zeker in mijn top tien.
De laatste Neighborhood, Seven Kettels, is van een bijna nog hoger niveau dan de eerste vier nummers. Hij begint weer mooi rustig met violen en een rustig riffje. Het mooie is dat de band zich niet tot een powerballad laat verleiden en het nummer klein durft te houden.
Crown Of Love daarentegen gooit er wel iets meer power in en heeft een hemels mooi refrein met weer violen en een waanzinnig goed gezongen stuk van de zanger. Dit komt nog een paar keer terug, waarna een uptempo outro volgt, gedragen door de drums en violen.
Wake Up is dan het eerste nummer waar echt duidelijk een elektrische gitaar te herkennen valt, maar het is al snel over met het rock-achtige, want we gaan toch al snel weer terug naar het meer theatrale, zonder violen dit keer, maar met een groots klinkende zangpartij.
Haïti is een iets luchtiger nummer, vooral gezongen door de vrouw, in plaats van de man die de rest zingt. Haar stem kan ik ook erg goed waarderen, maar ze heeft toch mindere vocale kwaliteiten dan de zanger. In dit nummer is dat gelukkig helemaal niet nodig, want er zitten geen grote vocale uitspattingen in.
Het meest herkenbare en gekende nummer is natuurlijk Rebellion, met die niet te missen bas-riff en melodie op de piano. Het is overduidelijk waarom dit nummer het meest gewaardeerd wordt, alles klopt en alle onderdelen weten elkaar te versterken. Eén van de betere composities die ik in een nummer gehoord heb, veel meer heb ik er niet over te zeggen.
De afsluiter is dan In The Backseat en ook gelijk veruit het moeilijkste nummer van het album. Het geeft niet zo makkelijk prijs als de meer extroverte eerdere nummers, maar blijkt een echt pareltje te zijn, met de mooie vrouwelijke zang en een steeds onderbroken opbouw.

Ik vind Funeral niet zo geweldig als velen hier doen, maar ik vind het zeker een geslaagd album dat ik ook vrij vaak aan zet. Het heeft gewoon iets en in tegenstelling tot de meeste andere bands uit de zogenaamde 'post-punk revival' weet het ook echt te vernieuwen, in plaats van alleen bij alle bands een beetje te jatten en daar vervolgens een 'eigen' geluid mee te creëren. Van mij in elk geval vierenhalve ster, met een kleine kans op meer.

avatar van Kos
Kos
Mijn hemel wat een gemiddelde. .

UnknownPleasure
Kos schreef:
Mijn hemel wat een gemiddelde. .

Laag he? Belachelijk inderdaad .

Als je dit album kan waarderen, wil ik je dit album aanraden:

The Airborne Toxic Event - The Airborne Toxic Event (2008)

avatar van DirkM
Deze plaat laatst via MuMe ontdekt, geweldig! 1 van de beste platen uit de jaren '00. Deze moet ik binnenkort maar eens bestellen, want hij is het geld dubbel en dwars waard. Vooralsnog 4,5, maar misschien komt hij nog wel op 5, daarvoor ken ik hem nog niet goed genoeg.

De nummers die ik het beste vind veranderen steeds, maar zeker is dat Rebellion (Lies) voor mij het absolute topnummer is. Verder N#2 (Laika) (die harmonica, heerlijk!) en In The Backseat (mooie afsluiter!) als favorieten.

avatar van hpdewin
hee dit klinkt idd goed zeg

avatar van James Douglas
Leren kennen dankzij een huisgenoot. De laatste weken mijn metgezel geweest als ik weer eens op een verlaten station 20 minuten moest wachten op een trein naar het westen. Ideaal plaatje voor die moment. Fris, dynamisch en een snufje melancholie.

avatar van Yamato
Waar ik Neon Bible een tijdje boven Funeral verkoos is nu mijn voorkeur naar Funeral verplaatst, na het album al minstens 40 keer te hebben beluisterd viel het kwartje toch pas echt, GE-NI-AAL! Dat moment was denk ik zo'n week geleden en sindsdien heb ik het album nog zeker 15 keer afgespeeld. Wat zit dit ongelooflijk sterk in elkaar en wat ongelooflijk dat het zo lang heeft geduurd voordat ik dat doorhad. Niets dan lof voor dit festijn. 5,0*

avatar van My Addiction
Schandalig duur in Free Record Shop! 18,50 euro! Weet iemand waar ik deze goedkoper kan kopen?

avatar van itchy
My Addiction schreef:

Online... voor rond een tientje.

Kosinski
My Addiction schreef:

Daar moet je dus nooit kopen, altijd duur.
probeer Amazon en bestel via internet.

avatar van Omsk
Dit is geloof ik samen met de nieuwe Elbow zo'n beetje het album dat oude lullen luisteren en waarderen om tegenover zichzelf te bewijzen dat ze geen oude lullen zijn.

Dat is niet noodzakelijk een veroordeling, slechts een vaststelling. Wat ik ook vaststel is dat dit album enkele goede bezielde nummers kent. Met name de Neighbourhood-reeks en Lies zijn prima nummers die op een enthousiaste manier te berde worden gebracht.

Toch zint me niets aan dit album, aan het hele blogotheque-sfeertje, aan het Franse gelul (welaan, het zijn Canadezen, zo'n ventje als Beirut spant natuurlijk helemaal de kroon), het dwangmatig willen bezingen van zeemeeuwen en schimmen - zing toch eens over echte dingen! En loop niet met je uitgestreken kop gericht op een vergeten tweesnarig instrument van je Moldaavse oma door een afgebladderd trappenhuis te zagen. Ik lieg niet. Die beelden heb ik gezien! Ze zingen in liften, in zolderkamers, ze zouden nog op een houtvlot zingen als hun ebbenhouten balalaika niet nat werd.

Nee, dit is voor mij een geval van: goede muziek, mindere band.

avatar van orbit
Laat ik die nieuwe Elbow nou helemaal een van kopieerlust aan elkaar hangende slappe indiefart vinden.. Deze van AF vind ik nog steeds wel ok, terwijl ik hem toch weinig draai. De emotionele klik is nogal ondiep, de opvolger vind ik al van veel minder belang. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, met je prille 23 lentes hoor