Nirvana - In Utero (1993)

Label: DGC

1. Serve the Servants (3:36)
  2. Scentless Apprentice (3:47)
  3. Heart-Shaped Box (4:41)
  4. Rape Me (2:50)
  5. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle (4:09)
  6. Dumb (2:31)
  7. Very Ape (1:55)
  8. Milk It (3:54)
  9. Pennyroyal Tea (3:38)
  10. Radio Friendly Unit Shifter (4:51)
  11. Tourette's (1:35)
  12. All Apologies (3:50)
  13. Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the Strip * (7:34)
  14. Marigold * (2:34)
  15. Moist Vagina [2013 Mix] * (3:33)
  16. Sappy [2013 Mix] * (3:24)
  17. I Hate Myself and Want to Die [2013 Mix] * (2:59)
  18. Pennyroyal Tea [Scott Litt Mix] * (3:35)
  19. Heart Shaped Box [Original Steve Albini 1993 Mix] * (4:41)
  20. All Apologies [Original Steve Albini 1993 Mix] * (3:52)
  21. Serve the Servants [2013 Mix] * (3:38)
  22. Scentless Apprentice [2013 Mix] * (3:49)
  23. Heart Shaped Box [2013 Mix] * (4:38)
  24. Rape Me [2013 Mix] * (2:49)
  25. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle [2013 Mix] * (4:11)
  26. Dumb [2013 Mix] * (2:32)
  27. Very Ape [2013 Mix] * (1:57)
  28. Milk It [2013 Mix] * (3:56)
  29. Pennyroyal Tea [2013 Mix] * (3:32)
  30. Radio Friendly Unit Shifter [2013 Mix] * (4:52)
  31. Tourette's [2013 Mix] * (1:36)
  32. All Apologies [2013 Mix] * (3:51)
  33. Scentless Apprentice [Demo] * (3:53)
  34. Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle [Demo Instrumental] * (4:32)
  35. Dumb [Demo Instrumental] * (2:38)
  36. Very Ape [Demo Instrumental] * (2:20)
  37. Pennyroyal Tea [Demo Instrumental] * (3:31)
  38. Radio Friendly Unit Shifter [Demo Instrumental] * (2:39)
  39. Tourette's [Demo Instrumental] * (2:14)
  40. Marigold [Demo] * (3:25)
  41. All Apologies [Demo] * (4:24)
  42. Forgotten Tune [Demo Instrumental] * (2:04)
  43. Jam [Demo] * (5:34)
  44. Radio Friendly Unit Shifter [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:31)
  45. Drain You [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  46. Breed (Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:13)
  47. Serve the Servants [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:23)
  48. Rape Me [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:39)
  49. Sliver [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:05)
  50. Pennyroyal Tea [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  51. Scentless Apprentice [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:53)
  52. All Apologies [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:38)
  53. Heart Shaped Box [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:29)
  54. Blew [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:36)
  55. The Man Who Sold the World [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:34)
  56. School [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:40)
  57. Come as You Are [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (3:41)
  58. Lithium [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (4:20)
  59. About a Girl [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (2:48)
  60. Endless, Nameless [Live at Pier 48, Seattle, WA 12 / 13 / 93] * (13:29)
avatar van Kill_illuminati
Zingt Dave Grohl ook mee op Hearth shaped box? Of is dat een meerstemmige vocal van Kurt zelf?

Kill_illuminati schreef:

YouTube - Nirvana - Heart Shaped Box live
Hier zie ik dat het niet Dave Grohl is maar iemand waar ik de naam niet van ken...

avatar van itchy
Da's Pat Smear.

itchy schreef:
Da's Pat Smear.

Thanks

Stijn_Slayer
Volgens Wikipedia speelt Pat Smear niet mee op In Utero, dus dit lijkt me onwaarschijnlijk. Live deed Pat Smear het inderdaad wel.

Meneer Bungel
Wiki:

''Cobain felt that "Heart-Shaped Box" and "All Apologies" did not sound "perfect". Longtime R.E.M. producer Scott Litt was called in to help remix those two songs, with Cobain adding additional instrumentation and backing vocals.''

Stijn_Slayer schreef:

Hmm, naja waarschijnlijk zingt hij niet mee op het studio album, want hij kwam in 1993 bij Nirvana.
En misschien vlak nadat het nummer was gemaakt.
Live heeft ie in ieder geval nog wel het nummer meerdere malen gezongen.

avatar van Ducoz
Hmm Hmm, wat kan ik er over zeggen, wel beter dan nevermind, en zeker geen slecht album, het is m'n Nirvana favoriet. Uitblinkers: Milk it en RFUS en Gallons.

Niet om het een of ander, maar wat heeft iedereen toch altijd tegen melodie? "ik vind m beter dan Nevermind, veel ontoegankelijker" etc etc. Interessantdoenerij noem ik het. Niet dat je dit album niet beter mag vinden dan Nevermind hoor, ieder zijn smaak. Maar dat een album beter is omdat ie ontoegankelijker is, raakt imho kant nog wal.

Dit gezegd hebbende zal het niemand verbazen dat ik Nevermind een stuk sterker vind. Maar: ik vind wel dat het beste Nirvana nummer op deze plaat staat, en dat is Heart shaped box. Verder vind ik de plaat ook wel goed, maar iets te ontoegankelijk (lol)

Meneer Bungel
smandert schreef:
Verder vind ik de plaat ook wel goed, maar iets te ontoegankelijk (lol)

De deur staat anders wagenwijd open! Prachtige songs, hier en daar ingevuld met zeer smaakvolle noise(ja, ja, dat kan écht!) en gehuld in een tegendraads, maar zeer compleet geluid. Dat het je ding dan niet is, soit, maar voor mij is dit een stuk toegankelijker dan 'Nevermind'(ook al begrijp ik dat 'toegankelijk' doorgaans het woord is dat is voorbehouden aan een vrij neutraal geluid).
Het hele punt van deze keuze in uitvoering zit 'm waarschijnlijk in de frustraties die Cobain onderging in deze laatste periode van zijn leven. Ik ben persoonlijk erg blij dat hij niet braafjes een 'Nevermind part II' heeft gemaakt, ook al bleek hij zelf in wat later stadium ontevreden met de uitvoering van 'Pennyroyal tea', die volgens hem veel 'mooier'(zijn precieze bewoordingen weet ik even niet) geproduceerd had kunnen zijn.
Ook op het 'Unplugged: Live in New York' album laat hij duidelijk een andere kant horen, maar, hoe mooi die plaat ook is, voor mij is Nirvana vooral de band van 'In Utero'.

-Edit- En gelijk maar even in mijn top-10 geplaatst.

avatar van OmeWillem
Deze plaat klinkt ook beter dan Nevermind vind ik. Rauwer en misschien is dit voor sommige mensen ontoegankelijker maar dat maakt wel dat ik deze plaat beter vind dan Nevermind.

avatar van Cor
Cor
Het is geen 'Nevermind' geworden, maar wel een sterk en pakkend album. Steengoede riffs, lekker agressief gespeeld, zonder zwakke broeders. Zo'n kort nummer als 'Very Ape' pakt je bij je lurven en laat niet meer los. Heerlijke explosie. Nirvana, het was kort maar krachtig. Na de 'inkomer' 'Bleach'hebben ze toch maar mooi 3 klassieke platen nagelaten.

Dit is in mijn ogen het beste album in mijn collectie!

Ik heb dit album zo vaak geluisterd en dit verveelt nooit.. Alles is zo direct.

De opbouw vind ik ook ontzettend brilliant.
hoe het album opent met 'serve the servants' en eindigd met de laatste kreunen in 'all apologies'. (All in all is all we are) is zo geniaal.

ik vind dit zeker onderschat als je het vergelijkt met 'nevermind'.

avatar van barrett
In deze plaat gaan ze voor mijn part van Shoegaze à la Sonic Youth (Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle en Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the Strip, maar dan harder en andere vervorming) tot de Popsongs van de Beatles. Als je luistert naar dit album is het eignelijk een hele reis doorheen een hele muziekgeschiedenis.

In deze plaat hoor je eigenlijk tot wat Kurt Cobain allemaal in staat was. Je hoort zijn gekneld brein die worstelt met zijn zelf en zijn status als Rockster, die hij helemaal niet wou zijn. Je hoort hem de frustraties van hem afwerpen bij liedjes als Scentless Apprentice die geïnspireert is door het boek Parfum van Patrick Soutkin. (nu ook op film Perfume, zeker eens bekijken).

Daarnaast komt Kurt als een Songschrijver ook goed naar voren op liedjes als Rape me, All Apologies, Pennyroyal Tea maar voor mijn part ook op Serve the Servant wat voor mij toch een vergeten beauty is op deze plaat.

Vele mensen schijnen eigenlijk niet te weten dat deze man eigenlijk een goede songsmith was die wist wat een lied moest bevatten. Eigenlijk is het jammer dat men enkel een beeld van ontketende puber van hem hebben overgehouden, want eigenlijk was deze man de stem van de jaren 90 (samen met Eddie Vedder dan).
Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ook een van deze personen was, overlaast heb ik mijn fout ingezien bij het bekijken van Classic Album aflevering van BBC omtrend Nevermind.

Voor mij blijft deze msh net iets onder Nevermind (doordat het eigenlijk makkelijker verteerbaar is allemaal), maar het toont nog eens de klasse die de artiest Kurt Cobain eignlijk had, en welk een verlies zijn dood eigenlijk wel betekende.
Gelukkig liet hij ons 3 heelijke albums achter om van te genieten.

Misterfool
ik vind nevermind echt een slap album. dit album daarentegen is erg sterk en confronterend.

avatar van Kill_illuminati
Ik heb het nummer Serve the Servants maar een enkele keer gehoord ( een paar maanden geleden ) en toch zit het in mijn hoofd. Momenteel heb ik het nummer al weer een draai gegeven.

avatar van Kill_illuminati
Ik heb het album sinds gisteren eindelijk fysiek. De titel en het nummer zelf Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle is echt geweldig. Ik begin met hoog begin cijfer 4!

avatar van dj maus
Kill_illuminati schreef:
Ik heb het album sinds gisteren eindelijk fysiek. !

toch wel de Albini versie op vinyl hoop ik

anders kun je eigenlijk weer opnieuw beginnen...

avatar van orbit
Misterfool schreef:

Bullshit! Nevermind schopt je gelijk voor je kloten! In Utero bevat eerder b-materiaal.

dj maus schreef:

toch wel de Albini versie op vinyl hoop ik

anders kun je eigenlijk weer opnieuw beginnen...

Wat bedoel je?

Dat is de producer mix van Steve Albini stukken rauwer en gewoon compleet anders.

BananA
Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the Strip is werkelijk fantastisch!

Misterfool
orbit schreef:

tja nevermind lijkt een beetje op de cover vind ik. erg schattig allemaal maar is het echt vet, echt recht voor je raap. nee toch niet een beetje flauw. dit album daarintegen

avatar van LucM
"In Utero" verschilt stilistisch weinig van "Nevermind", alleen is het geluid doffer en de productie iets rauwer. "Nevermind" vind ik qua songs ook iets beter dan "In Utero". Maar eigenlijk zijn alle studio-albums van Nirvana het beluisteren waard evenals "Unplugged".

Stijn_Slayer
Dat klopt Luc. De basis blijft hetzelfde, maar naast het rauwe randje is Nirvana wat meer gaan experimenteren op In Utero. Dat merk je op Very Ape, Milk It en Radio Friendly Unit Shifter.

Ik kan niet goed kiezen tussen beiden albums. Het songmateriaal op Nevermind vind ik wel wat constanter, maar de rauwere sound op In Utero bevalt me dan weer beter dan de toegankelijke sound van Nevermind.

avatar van LucM
"Nevermind" is duidelijk evenwichtiger dan "In Utero" maar dit laatste album vind ik een geslaagde opvolger. Het is geen "Nevermind part 2", maar Nirvana heeft zijn sound verder uitgebouwd zonder in herhaling te vallen. Wel geef ik de voorkeur aan de productie van "Nevermind" omdat die helderder en dynamischer klinkt.

Kosinski
Net snel mijn eerste stem op dit album verwijderd en direct verhoogd. Dit is namelijk een geweldig album. Nooit beseft dat ik Nirvana nog eens zou gaan missen.

avatar van Hendrix4live
Ik ben op dit moment echt gek van het nummer Serve The Servants. Geweldige opener.

avatar van Hendrix4live
orbit schreef:

Ach, als je meer van de wat experimentele kant van Nirvana houdt, zal ik deze eerder beluisteren. Ik begin eigenlijk deze ook steeds ietsje leuker te vinden.

avatar van buckingham
Ik vind nevermind geweldig. Zeker als je het in het juiste persectief benadert. Deze opvolger haalt het niveau niet. Dat is ook niet vreemd, want je kunt geen twee vergelijkbare platen maken. Het is best vernieuwend en misschien meer volwassen. Ook zeker uitstekende nummers, maar ik denk dat dit album lang zo hoog niet gewaardeerd was als......