MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Dream Theater - Black Clouds & Silver Linings (2009)

mijn stem
3,88 (347)
347 stemmen

Verenigde Staten
Metal / Rock
Label: Roadrunner

  1. A Nightmare to Remember (16:10)
  2. A Rite of Passage (8:35)
  3. Wither (5:25)
  4. The Shattered Fortress (12:46)
  5. The Best of Times (13:19)
  6. The Count of Tuscany (19:16)
  7. Stargazer * (8:10)
  8. Tenement Funster / Flick of the Wrist / Lily of the Valley * (8:16)
  9. Odyssey * (7:59)
  10. Take Your Fingers from My Hair * (8:18)
  11. Larks Tongues in Aspic Pt. 2 * (6:30)
  12. To Tame a Land * (7:15)
toon 6 bonustracks
totale tijdsduur: 1:15:31 (2:01:59)
zoeken in:
avatar
Akron777
Elminius schreef:
Dan moet je de cd Maiden Heaven maar eens aanschaffen...


Ik zeg toch ook niet dat van alle bands die Maiden hebben gecoverd iedereen juist die twee nummertjes hebben gespeeld. Het zijn echter wel de meest cliche nummers om van Maiden te coveren doordat er dat al zoveel hebben gedaan. Daarnaast zou ik nog wel willen toevoegen dat ik helemaal niet houd van covers. De enige covers die weliswaar zeker kan waarderen zijn juist die covers die iets nieuws eraan toevoegen, en niet klakkeloos dezelfde noten willen naspelen als de originele artiest. En dat maakt voor mij het verschil tussen de meeste cliche covers als Trooper of Aces High en introduceerd deze cover toch nog wel iets nieuws. Ik heb even de cd bekeken die je vermeld hebt, die bij Kerrang! uitgegeven bleek te zijn.

EDIT: M.u.v. een paar nummers bestaat het veelvoud toch wel weer uit die standaard nummertjes

avatar
Akron777
glenn53 schreef:
(quote)


Ze hebben heel Number of the beast gecoverd hoor, weliswaar live en best wel goed.


Op de hele Number of the Beast plaat staan o.a. Invaders, Gangland, The Prisoner, 22 Acacia Avenue en Total Eclipse. Dat zijn ook niet zozeer de meest bekende nummers van Maiden om te coveren.

avatar van Jimimurti
2,0
Nicholas123 schreef:
Hoewel ik de 0,5* van Deef! enigszins overdreven vind kan ik me wel vinden in hetgeen wat hij over Dream Theater's instelling zegt.
De routine is er toch wel duidelijk in terug te horen als ik dit album luister. Het zijn inmiddels zulke vaardige muzikanten geworden dat ze moeiteloos één of twee aardige ideeën kunnen omvormen tot een nummer van 15 minuten. Zo lang ze zich maar aan de cliché's en verwachtingen houden die ze over de jaren zelf bij hun fanbase gecreëerd hebben kunnen ze geen kwaad doen. En aangezien niemand anders het kan spelen blijft het blijkbaar origineel en goed. Verder worden matige ideeën worden zo virtuoos uitgevoerd dat het aan de oppervlakte nog goed klinkt.

Het dieptepunt is nog wel Rudess, die belachelijk weinig toevoegt aan de gehele sound of kwaliteit van het album. Die lelijke solo's van hem komen volledig uit de lucht vallen en slaan vaak als een tang op een varken.
Portnoy klinkt ongeïnspireerd en uitgeblust. De werkelijk memorabele momenten die hij heeft geproduceerd dit album zijn op één hand te tellen.
Myung is bijna volledig weg geproduceerd, en dat is eigenlijk best sneu. Hij was één van de weinigen die altijd met interessante lyrics wist te komen en had vaak genoeg ontzettend interessante basloopjes. Volgens mij gelooft hij ook allang niet meer in de richting waar Dream Theater nog steeds in wil. Het feit dat hij afstand gedaan heeft van het teksten schrijven toen men besloot dat de teksten zich altijd aan vastgestelde melodieën en rijmschema's moesten houden is dan ook een teken aan de wand.
LaBrie is aardig. Hij overschreeuwt zich niet meer als vroeger en weet vaak de juiste sfeer te scheppen. Ook hij krijgt het echter niet voor elkaar die belachelijk slechte lyrics goed te laten klinken.
Petrucci is eigenlijk de enige die af en toe nog wel eens iets memorabel tevoorschijn weet te toveren. Die momenten zijn eigenlijk veel te schaars en ook zijn gitaarspel wordt af en toe pijnlijk saai en voorspelbaar.
Het is eigenlijk vrij pijnlijk om te zien wat er na al die jaren van Dream Theater geworden is. Oorspronkelijk de grondleggers van de prog-metal zoals we die vandaag de dag kennen en waar bands als Mastodon en Porcupine Tree sterk door beïnvloed zijn. Eén van de weinige bands die het aandurfden om hun eigen weg te gaan in een tijdperk waarin de gladgestreken post grunge hoogtij vierde. Als band wilden ze zichzelf voortdurend uitdagen, met uitstekende resultaten.
Nu in 2009 lijken de oneindige stroom schouderklopjes van medemuzikanten, fanboys en critici ze lui te hebben gemaakt.
Die epische nummers slaan blijkbaar aan. Weet je wat, dan maken we toch gewoon drie van zulke nummers? Tempowisselingetje hier, solotje daar, dramatisch slotstuk en klaar is kees. Zo, de fanboys zijn ook weer tevreden. Twee makkelijke singles er bij voor de verkoop en voila: De nieuwe Dream Theater is daar.

Ik hoop van harte dat Dream Theater ooit nog weer eens zichzelf voor een uitdaging willen stellen, want als ze hiermee door gaan ben ik er helemaal klaar mee. 2,5*


JIMIMURTI:
Ben blij dat jij verwoord wat ik denkm helemaal mee eens. Heb zo'n 8 DT cd's maar de laatste paar jaar....ik vind het eerlijk gezegd een belediging voor de luisteraar, het lijkt me ook erg pijnlijk voor henzelf. Het lijkt wel of ze inderdaad uitgeblust zijn, ik voel en beluister geen inspiratie meer, de ziel is er uit. Ze moeten zich daadwerkelijk achter hun oren krabben. Ik vind het ongelovelijk dat mensen meer dan een 2,5 geven, omdat het DT is?

avatar van dreamtheater22
4,5
Ik heb hier maar 1 woord voor GE-NI-AAL!! na het toch iets mindere systematic chaos, krijgen we weer een briliante comeback. Het zoveelste meesterwerk van dream theater hoe krijgen ze het toch voor elkaar. The count of tuscany vind ik een van hun beste nummers, en is denk ik toch wel uitgegroeid tot een klassieker in de dream theater wereld. De stem van james la brie gaat ook steeds meer vooruit kortom topplaat zeker een aanrader.

avatar
Misterfool

avatar van Elminius
4,0
dreamtheater22 schreef:
De stem van james la brie gaat ook steeds meer vooruit kortom topplaat zeker een aanrader.


Helemaal mee eens, ik heb ze de laatste 4 maanden 2 keer gezien en ik was verbaasd over LaBrie's nagenoeg perfecte zang. Die man heeft wat vooruitgang geboekt sinds pakweg Scenes From New York.

avatar
Akron777
Ik vind James laBrie toch echt een goede zanger. Bij Best of Times zou ik hem dan wel kunnen missen, maar de rustige passages van bijvoorbeeld Nightmare to Remember of the Count of Tuscany die doen het toch zeer goed. Zijn stem is gewoon zo zuiver en puur. Ik kan me eigenlijk geen andere zanger bedenken die goed by DT zou kunnen passen. Het is ondertussen zo'n hype geworden van "James laBrie is echt slecht..."

avatar van jellylips
3,5
Akron777 schreef:
Ik vind James laBrie toch echt een goede zanger. Bij Best of Times zou ik hem dan wel kunnen missen, maar de rustige passages van bijvoorbeeld Nightmare to Remember of the Count of Tuscany die doen het toch zeer goed. Zijn stem is gewoon zo zuiver en puur. Ik kan me eigenlijk geen andere zanger bedenken die goed by DT zou kunnen passen. Het is ondertussen zo'n hype geworden van "James laBrie is echt slecht..."


Live laat hij genoeg steekjes vallen en is hij ook bij momenten gewoon akelig om naar te luisteren, of hangt 'ie onder de toon. Op studio platen kan ik 'm altijd waarderen, en op Score en tijdens de laatste tour was hij gewoon goed.

Het punt is dat het gewoon een zanger is met een hele emotionele stijl, een ontzettend groot bereik en een power die de muziek van DT kan matchen. Daarnaast vind ik JLB op zijn subtielere, softe momenten het meest indrukwekkend. Het is gewoon een goede zanger, maar live niet de meest betrouwbare. Maar die zanglijnen zijn ook zo verschrikkelijk moeilijk. Doe het hem eens na.

avatar van Jimimurti
2,0
airswinger schreef:
Ik koop niet vaak blind een album. Ik heb daar slechte ervaring mee. Deze kocht ik ook blind. En het zou toch niet waar zijn? Ja hoor. Wat een tegenvaller. Ik heb het echt een paar maal geprobeerd... Ik kom er niet doorheen. Gelukkig heb ik nu de nieuwe Porcupine Tree.


Goede keus airswinger! En wb de laatste van DT > het is niets (meer) inderdaad; een band in verval...

avatar
Misterfool
als dit een band in verval is dan mogen wel meer bands in verval raken. geweldige muziek

avatar van dreamtheater22
4,5
Ik heb laatst dat nummer wither gehoord, waarbij john petrucci zingt en ik moet zeggen dat het makkelijk op de cd had gekund aangezien hij toch wel degelijk kan zingen.

avatar
Akron777
dreamtheater22 schreef:
Ik heb laatst dat nummer wither gehoord, waarbij john petrucci zingt en ik moet zeggen dat het makkelijk op de cd had gekund aangezien hij toch wel degelijk kan zingen.


Haha, jammer dat DT altijd de volledige ruimte op hun cd's benut. Het was anders inderdaad wel een leuke bonus track geweest, net zoals Portnoy ook eens de zang op Best of Times heeft gedaan.

avatar
Akron777
Misterfool schreef:
als dit een band in verval is dan mogen wel meer bands in verval raken. geweldige muziek


Nee . Dan is de helft van de bands allang in verval of al helemaal kapot

avatar van Seamus
3,0
Jammer genoeg moet ik me aansluiten bij de review van Nicholas123 op pagina 14.

Weinig aan toe te voegen, het lijkt allemaal zo voorgekauwd.
Terwijl het begin van hun carriere bol stond van vernieuwing en originaliteit is het nu moeilijk om de laatste albums uit elkaar te houden. (buiten Systematic Chaos dan)
En zeker de keyboardsolo's zijn tenenkrommend en auto-pilot.
Dan mag hij nog zo'n leuke Continuum hebben.

Ook sommige commentaren op laagstemmers zijn niet te begrijpen.

avatar
3,0
Wow. Topalbum. Prachtig.

avatar
Akron777
Ik begrijp feitelijk niet waarom zoveel mensen tegen de nieuwere albums van DT zijn. Ligt dat misschien aan het nummer Shattered Fortress dat enkele elementen van Root of All Evil en Repentance gebruikt? Vanaf Train of Thought beginnen ze voor mijn gevoel toch echt los te komen.

avatar
nicoot
Akron777 schreef:
Ik begrijp feitelijk niet waarom zoveel mensen tegen de nieuwere albums van DT zijn. Ligt dat misschien aan het nummer Shattered Fortress dat enkele elementen van Root of All Evil en Repentance gebruikt? Vanaf Train of Thought beginnen ze voor mijn gevoel toch echt los te komen.

En van The Glass Prison.

Vit vit vit vit!

Ja, ik heb ook niks tegen dit album. Vind het goed, niet meesterlijk, niet slecht, maar boven gemiddeld. Vooral dankzij begin- en slotnummer.

avatar
Akron777
Oh ja, The Glass Prison. Het is gewoon een halve medley van de vorige 4 paar nummers.

avatar van Sir Spamalot
4,0
Sir Spamalot (crew)
Dream Theater was vorige maand in Nederland, en van die show zijn nu beelden te zien in de nieuwe videoclip bij het nummer Wither, van de laatste langspeler Black Clouds and Silver Linings. Ook zijn er hiervoor opnames gemaakt in Parijs, Lille, London en Manchester. Wither is nu ook verkrijgbaar als digitale single, met daarbij nog enkele andere versies van het nummer, en een demo van The Best Of Times. (bron: metalfan.nl)

En ik heb er hem bijgezet.

avatar
Akron777
ik had laatst voor het eerst This Dying Soul van Dream Theater opgezet, het is toch best jammer dat je telkens denkt van: "he, dat is van The Shattered Fortress" terwijl het eigenlijk omgekeerd is.

avatar van Nicholas123
3,0
Ik ga hem toch maar verhogen naar een voldoende. De laatste twee nummers zijn toch wel erg fraai. Die aanloop er naar toe is echter nog steeds te saai en wisselvallig om er een echt topcijfer van te maken. Misschien wordt het met tijd 3,5 sterren.

avatar
4,5
Het is meer van hetzelfde en ja, het is zelfs voorspelbaar. Maar wel heel erg goed en behalve Porcupine Tree en misschien Neal Morse ken ik geen andere prog acts die zolang al zoveel kwaliteit leveren. Bands als Pain of salvation en Opeth komen niet eens in de buurt.

avatar van herman
Berichten verplaatst naar Dream Theater

avatar
4,5
dreamtheater22 schreef:
Ik heb laatst dat nummer wither gehoord, waarbij john petrucci zingt en ik moet zeggen dat het makkelijk op de cd had gekund aangezien hij toch wel degelijk kan zingen.



Volgens mij staat ie toch echt op de cd hoor!

avatar
4,5
Even een reactie hoor, veel verschillende berichten over dit album.
Na wat mindere albums( al zijn die nog steeds goed genoeg) is dit een heerlijk album. 1e, 4e en 6e nummer springen er voor mij uit.
Het openingsnummer is echt prachtig in opzet, waanzinnig om zo een auto-ongeluk te vertalen naar een geweldig nummer.
En wat de mindere reacties betreft........misschien tijd om eens wat anders te gaan luisteren? Dream Theater is namelijk echt niet minder geworden, misschien is jullie smaak veranderd?

avatar
nicoot
De meesten (en ergens wel terecht) hebben het over het repetitieve aspect van de band. Ik vind Nightmare, Fortress and Count of Tuscany ook bij de besten (en CoT zelfs bij het beste van hun ganse oeuvre), maar erg vernieuwend is het niet. Vaak nog veel instrumentale krachtpatserij (A Rite of Passage verdwaalt doelloos in zichzelf door de ongestructureerde opeenhoping van klanken en is wat te lang). Misschien vinden de meesten Wither te cheesy, maar ik kan het nog best pruimen, er zit echt gevoel in - en ja, het klinkt wat poppy, mag ook toch eens

Dream Theater is een genre op zich en ze zijn er zeer goed in, maar als je ze bv. vergelijkt met andere progressive acts hebben ze nog nooit een echte verandering van stijl/genre doorgevoerd. Zolang de formule blijft werken, waarom niet. Je eigen genre veranderen, hmm. Deze configuratie van vijf (nu ja, vier misschien ) talenten hoort gewoon deze muziek te maken.
Ik heb kennisgemaakt met hen via Scenes from A Memory en dit album en was redelijk snel verkocht ('t zijn imo hun beste albums, met Six Degrees erbij misschien). Overlaatst Octavarium en Systematic Chaos aangeschaft en ja, de variatie is er wel, maar ze is niet erg uitgesproken, het slaat niet onmiddellijk aan. En Labrie's stem past bij DT, ik zie geen andere mogelijke zanger in die band eerlijk gezegd.

avatar
4,5
Ik ben eigenlijk wel blij dat ze hun ooit ingezette koers trouw blijven.
Ik ken bands die een nieuwe stijl of genre inzetten, en die ik daarna niets meer aan vond.

En inderdaad, Labrie hoort er toch echt bij, wordt trouwens ook steeds beter heb ik het idee.

Wat betreft A Rite of Passage ben ik het helemaal met je eens, mag er van mij zo af!

avatar van james_cameron
4,5
Fans van Dream Theater opgelet: de band heeft onlangs een fraai nieuw (instrumentaal) nummer aangeleverd voor de God Of War 3:Blood & Metal EP, getiteld Raw Dog.

avatar
Buffalotid
The Count of Tuscany

avatar
Buffalotid
Sommigen onderschatten deze band echt. Ze ontgoochelen mij nooit en hebben echt enorm veel ijzersterke albums.
Voor mij is DT één van de bewijzen dat ook vandaag nog heerlijke muziek wordt gemaakt. Jammer genoeg zijn er nog maar weinig bands die mij bekoren de dag van vandaag (al dat indiegedoe en die zogezegd alternatievere bands hangen echt m'n kl*ten uit).
Gelukkig is er nog de progressieve metal/rock.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 23:00 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 23:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.