Arctic Monkeys - Humbug (2009)

Label: Domino

1. My Propeller (3:28)

met John Ashton

2. Crying Lightning (3:43)

met John Ashton

3. Dangerous Animals (3:24)

4. Secret Door (3:44)
  5. Potion Approaching (3:33)

met Josh Homme

6. Fire and the Thud (3:50)

met Alison Mosshart

7. Cornerstone (3:18)

met John Ashton

8. Dance Little Liar (4:44)
  9. Pretty Visitors (3:41)
  10. The Jeweller's Hands (5:43)

met Josh Homme

11. I Haven't Got My Strange * (1:30)

met Josh Homme

12. Red Right Hand * (4:20)
  13. Sketchead * (2:02)

met John Ashton

Is zeker volwassener en donkerder, maar ook een stukje minder leuk dan hun vorige werk. Een album wat steeds beter wordt. Hoop wel dat er op het volgende album wat meer up tempo nummers opkomen.

Gigantische tegenvaller dit album.

Rizz
Jasperrr schreef:
Gigantische tegenvaller dit album.

Hoe vaak heb je hem geluisterd dan? Ik vond het een groeiplaat. In het begin was ik ook teleurgesteld maar een aantal luisterbeurten later was ik verkocht, ik moest wennen aan de volwassen sound en dat het wat serieuzer klinkt.

Het gehele album een keertje of 9/10, Secret Door, Crying Lightning, Dangerous Animals en Dance Little Liar een stukje vaker.

Begrijp mij niet verkeerd, slecht vind ik het niet maar in tegenstelling tot hun vorige twee albums vind ik het toch een stuk minder.

avatar van stoepkrijt
Humbug was het eerste volledige album dat ik van Arctic Monkeys luisterde. Van de vorige albums kende ik alleen de singles en die waren me zo goed bevallen, dat ik besloot dit album te downloaden.

De eerste luisterbeurt viel me tegen. Het was totaal niet wat ik had verwacht en leek in de verste verte niet op de Arctic Monkeys zoals ik ze kende. Na een tweede luisterbeurt kwamen er toch wel wat leuke nummers bovendrijven: Dangerous Animals en Pretty Visitors. Niet de beste nummers van het album, maar wel twee die erg goed in het gehoor liggen.

In de maanden daarna heb ik de vorige albums van AM gedownload en die spraken me veel meer aan. Humbug verdween naar de achtergrond. Het was immers een veel slechtere plaat dan de eerste twee. (Volgens de meeste kiriteken dan, onder andere hier op MuMe.)

Na een tijdje kreeg ik toch weer verlangens naar Humbug. Toch maar weer een keertje proberen dus. Deze keer beviel het me stukken beter. Sterker nog: Het was gewoon een goed album! My Propeller en Crying Lightning zijn ook heerlijke nummers en Cornerstone was ineens ook mooi. Mijn stem werd verhoogd naar 4 sterren en dit album zou ik voortaan vaker gaan draaien.

Inmiddels denk ik dat het album genoeg 'gerijpd' is en dat ik nu pas echt weet hoe mooi dit album eigenlijk is. Nummers als Secret Door en Potion Approaching hebben eindelijk ook de waardering gekregen die ze verdienen en nu blijkt dat het album veel beter is dan ik aanvankelijk dacht. En of Humbug nou het beste of slechtste album van Arctic Monkeys is, daar doe ik geen uitspraken over. Humbug valt niet te vergelijken met hun vorige werk, dus dat ga ik dan ook maar niet doen. Wat ik wel doe is voor de laatste keer mijn stem verhogen: Naar 4,5 sterren.

avatar van Snoeperd
De monkeys, eerste album geluisterd en zeer goed bevallen. Daarna wilde ik deze graag beluisteren ( weet niet waarom? ). Bij de monkeys valt het kwartje pas later dus verwachte ik niet al te veel bij de eerste keren. Als eeerste vond ik Crying Lightning gewoon goed, nu nog steeds mijn favoriet. Daarna kwamen er steeds meer bij. Ik ga gewoon song voor song af.

My proppelar is een mooie opener met een lekker refrein en vooral het heerlijke deuntje is fijn. Het mooiste vind ik het stuk als je denkt dat het afgelopen is maar toch nog ff verder gaat.

Crying lightning, favoriet, gewoon hele goede song, verder geen uitleg nodig.

Dangerous animals, niet bijzonder maar wel heel fijn om te luisteren en het verveelt me zeker niet.

Secret door, heel mooi nummmer. Zeker één van mijn favorieten

Potion Approaching, niet bijzonder maar zeker niet slecht. Gewoon goed, maar niet hoogstaand.

Fire and the thud, enige nummer dat me gewoon niet boeit, het pakt me niet, ik speel het wel altijd af in de hoop dat hij me een keer pakt maar nee, jammer.

Cornerstone is dan weer een favoriet, heerlijk nummer weer en haalt het niveau dat de laatste 2 nummers hadden naar boven.

Dance little liar, zelfde niveau als cornerstone, weer een zeer goed nummer. Dat dirt beneath the dirt stuk is gewoon geweldig.

Pretty visitors is een afwisslend nummer van snel en sloom. Leuk gedaan, leuk nummer.

The jewellar's hands, het beginstuk voor de rest is de song niet supersterk maar het einde is wel weer heel goed.

Dan is de plaat alweer voorbij en dat vind ik niet erg, hou wel van die korte plaatjes. Goed album 4*

Ik merk aan alles dat dit een groeiplaat is. Ik kocht hem meteen toen hij uit was, genoot nog van hun show op Lowlands 2009. Maar ik kende geen enkel nieuw nummer. Thuis zette ik het album eens op mijn iPod en luisterde. Ik vond de stijl heel anders dan hun andere twee albums, maar ik had dat natuurlijk tijdens de show al wel opgemerkt. Het was wat onwennig en nieuw.

Met alleen de single Crying Lightning als bekend nummer, zijn er veel seconden, minuten, teksten, gitaren, drums en impressies om te ontdekken. Dat lukte mij natuurlijk niet in de eerste luisterbeurt. Elke keer weer dat ik het album van voor af aan luisterde, klonk het beter en beter. Nou had ik na een paar maanden niet meer de behoefte om de cd elke dag minstens 1 keer helemaal te luisteren, toch bleef het een plaat die elke keer weer sterker werd. Nog steeds geniet ik van de cd en zet hem zo nu en dan, als ik er voor in de mood ben, op. En nog steeds wordt het album beter en beter. Humbug is in mijn ogen zijn twee voorgangers ontstegen.

Het poëtische en romantische Fire and the Thud is mijn personal favorite.

SSS
Zijn ze inmiddels bezig met hun 4de album want ze hebben drie singles uitgebracht en de Humbug tour was in april afgelopen...

avatar van Snoeperd
Halfje erbij, hele goede plaat, arctic monkeys is gewoon stabiel qua albums, alle 3 zijn heel goed. Elke song is geweldig alleeen Fire and the Thud is iets minder

avatar van shaadiq haynes
Zeer goed album met 3 absoluut fantastische singles

avatar van Cor
Cor
Ook bij herbeluistering na een jaar nog steeds een hele fijne Arctic Monkeys plaat. Die Alex Turner heeft toch wel het gevoel voor het goede liedje.

Beste album van Arctic Monkeys, ik vindt gewoon alle songs perfect.

avatar van Ducoz
Oei ik vind met dt?

Voor de rest ben ik het met je eens!

UnknownPleasure
Potion approaching vind ik ineens erg goed, en eigenlijk veruit het beste nummer van het album, terwijl ik het eerst een van de minste vond..

avatar van SoNick
ik vind het nog steeds de minste van de monkeys....draai hem nooit meer, in tegenstelling tot Whatever.......

avatar van Musico Pinjo
En dat kan ik alleen maar heel hard met SoNick eens zijn. Ik heb de aanvankelijke superlatieven nooit begrepen. Geen onaardig album maar zeker geen meesterwerk. Heb hem de maand van uitkomst regelmatig geluisterd. Nu al maanden niet meer....

avatar van stoepkrijt
Musico Pinjo schreef:
Ik heb de aanvankelijke superlatieven nooit begrepen.

Aanvankelijke superlatieven? Ik weet niet waar jij die hebt opgevangen, maar ik weet niet anders dan dat dit album heel erg kritisch onthaald is.

avatar van Musico Pinjo
stoepkrijt schreef:

Onder andere op deze site, en ik denk dat de verwachtingen door de medewerking van Josh Homme ook erg hoog waren. Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben erg benieuwd naar nieuw werk van de Monkeys.

SSS schreef:

Beetje een laat bericht maar nieuws omtrent nieuw materiaal heeft soms tijd nodig, ik verwacht voor juni het 4de studio album.

Musico Pinjo schreef:

Doorzetten en goed luisteren, dan moet het goed komen!

avatar van Gründafjørdøhur
Musico Pinjo schreef:

Ik denk dat je het niet bij het juiste eind hebt. Destijds bij de release van dit album werd er juist veel kritiek gegeven om het feit dat ze van hun oude sound afstapten. Het was niet meer het springerige met de puberale teksten eronder. Ik dat zelf ook in het begin er jammer, maar ben dit album later toch wel gaan waarderen. Humbug is ook wederom een sterk album, maar persoonlijk vind ik het eerste album toch lekkerder. Eentje om lekker mee te schreeuwen, drie kwartier lang.

avatar van BB King
de eerste 2 albums waren goed, maar Humbug is anders dan haar voorgangers, denk dat de band daarom interessant blijft voor de toekomst, deze band toont lef, blijf ze daarom zeker volgen. Omdat de eerste 2 albums zo succesvol bleken zou de makkelijk weg zijn om de formule te blijven herhalen, gelukkig doen ze dat niet! Weet trouwens niet hoe groot de rol van Joshua Homme hier in was.

avatar van pim556
SSS schreef:
Doorzetten en goed luisteren, dan moet het goed komen!

Hij geeft toch al aan dat hij hem in het begin regelmatig heeft geluisterd? Hij vindt hem dus gewoon wat minder goed als wij.

avatar van jellecomicgek72
Lekkere cd dit, vooral My Propeller.

avatar van pim556
Ongelofelijk wat voor geweldige plaat de aapjes met dit album af hebben geleverd.
Natuurlijk was Favourite worst Nightmare al wat anders dan het debuut, maar dat een toch redelijk populaire act zo'n stap durft te maken had ik niet verwacht.

Dit is na meer dan een jaar zeker een blijfertje gebleken en ik ben benieuwd naar het nieuwe album!

avatar van musicman13
Daarom zijn The Arctic Monkeys zo goed! Ze hebben schijt aan wat men denkt! En doet gewoon waar ze zin in hebben!

avatar van Arrie
En je denkt dat dat iets heel bijzonders is?

avatar van Joren999
Sowieso vind ik dit album qua geluid nou niet enorm afwijkend van de eerdere albums. Het is niet alsof dit dé Kid A van AM is. (Eigenlijk is het vergelijken met Kid A zo cliché, maarja..)

avatar van musicman13
Arrie schreef:
En je denkt dat dat iets heel bijzonders is?

ja want veel bands passen zich toch een beetje aan, aan de mainstream wanneer ze populair worden.

avatar van RensZ
Onzin, er zijn meer bands die dat niet doen dan wel.