The xx - xx (2009)

1. Intro (2:07)
  2. VCR (2:57)
  3. Crystalised (3:22)
  4. Islands (2:40)
  5. Heart Skipped a Beat (4:02)
  6. Fantasy (2:38)
  7. Shelter (4:30)
  8. Basic Space (3:08)
  9. Infinity (5:13)
  10. Night Time (3:36)
  11. Stars (4:22)
  12. Do You Mind? * (3:47)
  13. Hot Like Fire * (3:34)
  14. Teardrops * (3:50)
  15. Blood Red Moon * (2:13)
  16. Insects * (2:30)
  17. VCR [Matthew Dear Remix] * (4:54)
avatar van Max Payne
pareltje

avatar van Snoeperd
Haha, shakira heeft Islands gecoverd, ik hou toch meer van de versie van the xx, dit is een meer opzwepende versie

Shakira – The Sun Comes Out | nu.nl/cd-recensies | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

avatar van Zuurmatje
Je moet 't maar bedenken, de sensualiteit van r&b en het duistere beklemmende sfeertje van new wave.....op zich al geniaal...en dat dan ook nog 's vertalen in 11 fantastische liedjes.

Dit album voelt op sommige momenten een beetje als een pijnlijk genante stilte....briljant als je dat durft te doen

plekje in mijn top 10!

Young Marble Giants II

avatar van leaatjee
nicoot schreef:
Dit kan menu eens echt niet krijgen. Drie keer de hele plaat overleefd, maar hoe saai is dit. Zanger zingt alsof hij elk moment kan beginnen wenen, er zit geen leven in. Pf, ik begrijp echt niet hoe dit zo'n hoog stemgemiddelde heeft... Kan ook aan mij liggen natuurlijk (alle replies: ja!).

En toch nog 3 sterren geven...

Ik kan me trouwens wel vinden in het oordeel van de OOR, voor mij de beste plaat van 2009!

avatar van Rhythm & Poetry
Lekkere plaat, rustig waardoor ik het wel eerder zie als fijne achtergrondmuziek. Iets wat ik kan beluisteren in het bijzijn van oude mensen. Dat is ook meteen het grote mankement van xx, het is allemaal wel heel erg braaf. Uitspattingen? Nee. Gewoon solide, bescheiden muziek voor tijdens de huishoudelijke werkzaamheden.

avatar van Timmie
goed omschreven rob het is eerder achtergrond muziek je zou het nooit zo gewoon gaan luisteren .

P-DawG
Gewoon vaker luisteren.

avatar van dazzler
En wat te denken hiervan ...

Freddze en ik reden gisteren naar huis van het OMD concert in Brussel
en we luisterden naar dit album in de wagen. Vandaag vond ik deze recente link.

OMD cover The XX 'VCR'

avatar van Slow
Pas deze week ontdekt, The XX.
Lekker album, maar ik vind het wel een beetje zeurderig worden na een tijdje. Toch kan de plaat mij tot nu toe heel erg boeien, en geef ik hem 4*
Wie weet verandert dat nog.

Kadafi
Rustige popplaat ja. Tegen het lounge/ambient aan. Kan nog groeien als ik 'm wat water geef.
De sterren staan bij 3. Crystalised (3:22) en 4. Islands (2:40)

avatar van otherfool
Ontspannend plaatje waarbij de intro het tot menig zelfmaak-verzamelceedee heeft gebokst.

avatar van dazzler
Gisteren gekocht, vandaag beluisterd.
Ik vond hem zowaar in een gewone jewel case.

Al kende ik enkele nummers al door beluistering in freddze's wagen.

Heel erg gecharmeerd ben ik door deze pop meets elektro met waveinslag.
Twee onderkoelde stemmen, nerges opdringerig in de productie, maar spannend genoeg.

Ik betwijfel het of verdere beluisteringen veel van die 5* gaan afdoen.

Wel opmerkelijk dat tussen de 12 meningen drie plaatkrakers zijn opgenomen.
Struikelen ze over de hype of is de muziek echt hun ding niet. Het mag natuurlijk.

avatar van Snoeperd
Voor sommigen is het saaie muziek, maar als je er even voor gaat zitten ontdek je hoe geniaal het is.

Juist het ingehouden, intieme, minimale karakter van deze plaat is wat het zo goed maakt. Het was makkelijk geweest sommige liedjes wat meer aan te kleden, maar het siert ze dat ze daar niet voor gekozen hebben.

avatar van oceanvolta
herman schreef:

Helemaal mee eens. Tel daar bij op de manier van zingen en de stemmen die perfect bij elkaar passen en voila, een topplaat!

Gisteren gehoord en vind het allemaal net te rustig en te tam, vooral de zang vind ik nogal saai daar waar de muzikale stukken mij soms wel weet te raken.
Chrystalised vond ik direct al verreweg het beste nummer van de plaat en daar ben ik dus niet de enige in.
Absoluut geen slechte plaat maar geloof niet dat ik dit ooit geweldig ga vinden, daar is het niet spannend genoeg voor. 3 sterren.

avatar van Shinobi
Inderdaad misschien iets te rustig en te tam, maar het ligt wel lekker in het gehoor. Het klinkt zo lekker intiem, alsof je er zelf bij bent.
Plus de zanger en zangeres zijn echt perfect op elkaar ingespeeld.

Ik zet in op 4,0 sterren.

Inderdaad, prima op elkaar ingespeeld.
Heb er een beetje het oudere broer en het jongere zusje gevoel bij.
Twijfel bij de vrouw.
Steun en vastberadenheid bij de man.

Kadafi
Ze gebruikten de Intro van dit album al meedere afleveringen voor BNN op reis. En ik maar denken 'waar ken ik dat toch van?'. In eerste instantie maakte dit album niet zo'n denderende indruk op me. Dat doet het nog steeds niet. Maar, wat is dit een ontspannend album. Echt zoiets voor in de zon, onderweg auf der Autobahn en het werkte dus ook in een televisie- reisprogramma .

avatar van avdj
Het kost veel tijd om dit album te kunnen waarderen. The xx maken allesbehalve makkelijk in het gehoor liggende popsongs. Ook het tempo ligt vaak vrij laag. Toch is het een album met een origineel geluid dat zich goed van de massa weet te onderscheiden.

Echt knallen doet het niet maar blijkbaar is dit tegenwoordig de weg die vernieuwers inslaan. Hetzelfde geldt voor TV on the Radio. Uitstekende band die je niet na 10 minuten luisteren kunt beoordelen. Geen meezingers (in de goede zin van het woord) maar ingetogen, sfeervolle songs. Uiteindelijk weet het toch wel een snaar te raken en kom ik op 4*

avatar van Snoeperd
Infinity en Crystalised vind ik anders best opzwepend, maar je hebt gelijk, over het algemeen is het ( mooie ) rustige muziek. De sfeer is het belangrijkst op de plaat en tilt het geheel naar een hoger niveau. The xx heeft een totaal nieuw geluid gecreëerd.

avatar van niels94
Opzwepend is nou niet bepaald het woord wat bij me opkomt als ik Crystalised hoor. Rustige, minimalistische muziek, maar heel erg mooi. Het hoeft niet altijd te rocken.

avatar van oceanvolta
avdj schreef:

Ik ben het niet helemaal met je eens. TV on the Radio is veel gelaagder dan the xx. Er zitten meer details in hun muziek. Ze hebben net als the xx ook ingetogen nummers maar nummers als Red Dress, Dancing Choose en Wolf Like Me om er maar een paar te noemen, zijn toch verre van ingetogen.

Mijn eerste echte recensie is voor een plaat die net buiten mijn top 10 valt

The xx – XX

The xx staat voor beklemmende, sfeervolle muziek
The xx maakt doordachte muziek die van top tot teen is uitgekleed
Het voelt kaal aan, de rustige muziek, de hoes met alleen een wit kruis op de voorkant
Aan de andere kant hoor je op deze beklemmende plaat vrolijke melodieën
Het plaatje werkt verslavend
De donkere klanken die ervoor zorgen dat je dit plaatje zoveel mogelijk luistert
Crystalised, het ultieme voorbeeld, een parel, een kristal van een lied
Het heeft nicotine in zich, een verslavende werking
Maar dit is een positieve verslaving, een gelukkig gevoel
Geen lichamelijke bijwerkingen, enkel onder invloed van geluk

Crystalised is maar één van de 10 parels die op dit plaatje staan
De Intro is episch, geen zang, alleen minimale en fenomenale instrumentatie
Vrolijke melodieën hoor je terug in VCR
Het nummer wordt er door gedragen
Het positieve klinkt ook door in Islands
Een liefdeslied, uitgevoerd met perfectie
De perfectie van the xx, die de boventoon voert op dit album
Heart Skipped A Beat zit barstensvol energie
Het nummer is rustig en zo zal iedereen het ook bestempelen, als rustig
Maar als je het nummer uitkleed, voelt, dan voel je die energie
De energie die je laat bewegen, mee laat tikken en keihard mee laat zingen

Het tweede deel van de plaat wordt ingeluid door Fantasy
Het geeft je het gevoel alsof je in de ruimte zit
Of misschien zit je wel in de fantasie van de zanger
Geen idee waar je bent maar je voelt je op je gemak
Het nummer ontpopt zich niet, wat je na de rustige opbouw wel verwacht
The xx houdt het klein, wat het nummer in het begin onopmerkbaar maakte
Later ontdek je de kracht van het nummer
Shelter houdt je in de greep, het beklemmende sfeertje is volop aanwezig
Het thema is negatiever als de nummers op de eerste helft van het album
Een ruzietje wordt bezongen in dit nummer
Het boekje dat bij de cd zit toont beelden van de ruimte
Basic Space doet dat ook, net zoals Fantasy
Een nummer dat bestaat uit een hypnotiserend deuntje
Het deuntje laat je door de ruimte zweven
Het laat je wegdromen, doe je ogen dicht en je ziet de ruimte
Je schrikt wakker bij Infinity
Niet dat dit nummer zo ruig is, maar energiek is het wel
Het refrein is opgebouwd uit zang en daar achter steeds een slag
Een slag op een instrument dat ik niet ken, het klinkt elektronisch
Die slag op het onbekende maakt dit nummer tot één van de beste nummers
In Night Time is de rust teruggekeerd
Die rust blijft, ook in het laatste nummer Stars
Het album wordt rustig, beheerst en vooral mooi uitgezongen.
The xx bewijst dat je met minieme mogelijkheden een plaat kan maken die neigt naar perfectie

Ben het eens met jouw verwoording.
Inderdaad, Crystalised is nicotine.
Marlboro Light.

avatar van niels94
Mooie review Zal er nog eens naar luisteren, heb het lang niet meer gehoord...

avatar van Snoeperd
Ik denk wel dat niet iedereen hoort wat ik erin hoor. Voor mij is het puur genialiteit deze plaat maar heel veel horen dat er niet in. Ik denk dat deze ooit mijn top 10 nog in komt.
Ik denk trouwens niet dat ik Crystalised zoveel luister als de gemiddelde roker rookt. Er was een tijd dat ik het lied bij elk stiltemoment opzette, nu ben ik afgekickt, net zoals ik sinds de vakantie met vrienden aan het veluwemeer geen sigaret meer heb opgestoken heb nooit gerookt trouwens maar voor die vakantie maakte ik een uitzondering

avatar van Silky & Smooth
Fijne muziek om af en toe eens op te zetten. Luistert rustig weg zonder dat het echt spannend of indrukwekkend wordt. De muziek is niet echt standaard, maar ook echt bijzonder vind ik het niet. De producties zijn rustig, redelijk vrolijk en af en toe lekker apart. Meestal worden de rustige melodietjes wat opgedrukt door de drums eronder, wat ervoor zorgt dat je niet helemaal wegdroomt. Ook de afwisseling tussen de mannelijke en vrouwelijk zang, zorgt voor de nodige variatie die je aandacht erbij houdt. Ik zou trouwens niet zo 123 zeggen dat Jamie xx van We're New Here hierbij zat. Via hem kom ik hier wel, dus ik had ook zo'n geluid verwacht.

avatar van Rudi S
Snoeperd schreef:
Mijn eerste echte recensie is voor een plaat die net buiten mijn top 10 valt

Leuke review, ik heb maar even in jouw top 10 gezet.