Mumford & Sons - Sigh No More (2009)

Folk / Rock
Label: Island

1. Sigh No More (3:27)
  2. The Cave (3:38)
  3. Winter Winds (3:39)
  4. Roll Away Your Stone (4:23)
  5. White Blank Page (4:14)
  6. I Gave You All (4:20)
  7. Little Lion Man (4:07)
  8. Timshel (2:53)
  9. Thistle & Weeds (4:49)
  10. Awake My Soul (4:15)
  11. Dust Bowl Dance (4:43)
  12. After the Storm (4:07)
  13. Sigh No More [Live at Club 69] * (3:38)
  14. Awake My Soul [Live at Club 69] * (4:17)
  15. White Blank Page [Live at Club 69] * (4:01)
  16. Timshel [Live at Club 69] * (3:09)
  17. The Cave [Live at Club 69] * (3:41)
  18. Hold Onto What You Believe * (4:04)
  19. Sigh No More [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:11)
  20. Winter Winds [Live at Shepherd's Bush Empire] * (3:48)
  21. Roll Away Your Stone [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:26)
  22. White Blank Page [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:13)
  23. I Gave You All [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:17)
  24. Awake My Soul [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:39)
  25. Little Lion Man [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:16)
  26. Thistle & Weeds [Live at Shepherd's Bush Empire] * (5:39)
  27. Timshel [Live at Shepherd's Bush Empire] * (3:22)
  28. The Cave [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:00)
  29. Dust Bowl Dance [Live at Shepherd's Bush Empire] * (5:31)
  30. Feel the Tide [Live at Shepherd's Bush Empire] * (3:41)
avatar van Masimo
Wat 'n prachtig album.. Ik luister al wat langer naar deze band, al voordat de enorme hype rond deze band uitbrak.. Noem 't egoïstisch, maar op de een of andere manier vind ik 't toch jammer dat 't zo populair is geworden.. De plaat is op de een of andere manier meer radio-stof geworden, in plaats van het gevoel wat 't mij eerst bracht. Ondanks dat blijft 't toch een van mijn favoriete albums.. Heb ze overigens laatst in Rotterdam gezien, en ook live zijn ze fantastisch zeg!

Enige kritiekpuntje is 't nummer After The Storm.. Geen idee waarom, maar voor mijn gevoel is dit album na Dust Bowl Dance al afgelopen, misschien komt dat omdat ik dit nummer een prachtige afsluiter vindt. Daarom valt After The Storm in mijn ogen toch een beetje buiten de boot.

Verder een prachtig album, met een fantastische zanger, én erg mooi gebruik van de geweldige banjo

avatar van josbosvos
Say no more, say no more, nudge nudge, wink wink .

Masimo schreef:

Jammer is het niet echt, want eigenlijk klaag ik altijd dat toch de verkeerde bands populair worden (en als iets dan te populair wordt dan klaag ik daar weer over, beetje hypocriet zeg maar ), maar wat wel jammer is, is dat er echt nog wel meer van dit soort bands zijn (beter ook) en dat de aandacht dan niet netjes verdeeld wordt, zodat je meerdere min of meer populaire bands heb (en je dus veel vaker leuke muziek op de radio hebt, je vaker wat meer gevulde tenten hebt op festival e.d.), maar dat alles zich focust op 1 band en dat leidt tot een gekkenhuis. Ik was wel blij dat ik opgevangen had dat deze band op 3FM werd gedraaid toen ik op Crossing border stond, want nu was ik mooi op tijd in het zaaltje, anders had ik met de geplande 5 minuten van te voren naar het zaaltje lopen toch echt de deksel op de neus gehad.

Maar het enige waar ik me echt aan kan ergeren is als er van die 3FM huppelkutjes aankomen met "ik heb nu toch een hele leuke band ontdekt" en vervolgens nog in de veronderstelling zijn dat ze iets unieks hebben gevonden.
Oh wacht dat is niet het enige, vervelend vind ik ook dat bij veel bands de kwaliteit van de muziek omgekeerd evenredig is aan de populariteit er van. Hoe kutter de muziek, hoe meer mensen het dan leuk gaan vinden (als eeuwige voorbeelden blijf ik Kings of Leon en Coldplay gebruiken)

Overigens vind ik dit wel een album die ik niet elke week op zet, vorige week ook pas de eerste keer op gehad dit jaar. En dan blijkt het album eigenlijk nog wel zo mooi als de eerste keer dat ik het hoorde

avatar van harm1985
Precies, je hebt van die albums die je kunt blijven draaien en van die albums die je zo af en toe eens opzet om weer eens van de schoonheid te kunnen genieten. Dit is zo'n album, Jeff Buckley's Grace is er ook zo eentje, maar dat komt wellicht omdat dat album zo zwaar op de hand is. Maakt het album niet minder goed... ik heb het album aangeschaft omdat er hier met zoveel lof over werd gesproken, naar de radio luister ik nooit, of het moet Veronica zijn als ik in de auto zit, al gaat die vaak na een minuut of tien af vanwege dat oeverloze gezever. Hetzelfde geldt voor 'muziek'-zenders als MTV en TMF. Ik heb dus nooit echt een idee van wat er populair is, behoudens een blik op de top 40, maar daar ben ik dit nog niet tegen gekomen.

Coldplay's eerste 2 albums vond ik buitengewoon sterk, maar hun derde en vierde wisten me veel minder te boeien, terwijl ze juist toen populair begonnen te worden...

Deze plaat morgen maar eens in de tas stoppen als ik naar de TU ga.

Echoes1989
dit is de beste plaat die ik in 2009 gehoord heb. Elk nummer is een parel. Ongelooflijk vrolijk, melancholisch, emotioneel,... Muziek in zijn puurste vorm, met andere woorden.

avatar van Spaulding
Wow wat is The Cave een mooi nummer zeg, snel de rest van de cd beluisteren.

avatar van lauradance
Cd begint toch wat saai te worden, zo goed is het niet als de glans eraf is, typisch radio bandje -> dan hoor je het niet te vaak, dan blijft het leuk maar zo'n hele cd is too much.

Father McKenzie
Je mag deze plaat niet al te vaak opzetten, omdat ie inderdaad nogal snel gaat vervelen.
Ik had precies hetzelfde gevoel bij Fleet Foxes.
En hoe komt dat?
Omdat de zang redelijk monotoon is.
In een band met meerdere mensen die de zangpartijen op zich nemen heb je dat niet zo gauw.
Ik blijf dit wel echt beter vinden dan een "typisch radio bandje" zoals jij het noemt.
Typische radiobandjes met huppeldepup van erg voorbijgaande aard, dan denk ik aan ergere, véél ergere dingen zoals Kaiser Chies, Kooks, Kane of Keane en dat soort vreselijke dingen. En dan wil ik zelfs nog niet denken aan A. Teeuwe, want dàn word ik pas ongemakkelijk...

avatar van lauradance
Met een radio bandje bedoel ik meer dat je het niet te vaak moet horen, waardoor het interessant blijft. Eigenlijk hetzelfde als jij zegt over dit album. Ik ben nu op het punt dat ik het album te veel gehoord heb waardoor het geen leuke cd meer is.

Father McKenzie
Hèb ik zelfs met Coldplay, die ik toch erg goed vind. Gewoon even wegleggen en binnen een paar maandjes nog eens draaien, denk ik...

avatar van Daaf
Ondanks dat ik 'm de laatste weken een beetje heel erg links heb laten liggen, vind ik 'm stiekem nog wel erg mooi en heb ik 'm maar weer een keer opgezet. Vandaar dat ik 'm nog steeds op 4* laat staan.

avatar van musicman13
WOW!! wat is dit een prachtig album! I gave you all is een prachtig nummer!

de kracht die de zanger in zn nummer zet is zo bijzonder! Prachtig album!

88Fabian
Ik vindt dit ook een heel mooi album maar album van 2009 zou ik
het niet willen noemen

avatar van shylaa
Het moment van 'openbaring' is eindelijk gekomen.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Leuk album met een goede mix van de stijlen ierse folk en rock. Mijn vader is hier helemaal leip van, ik iets minder, maar toch zeker goed voor een 3.5*.

Ludwig
aardig maar niet echt bijzonder. moet dit nog eens vaker horen om een cijfer er aan te verbinden.

avatar van Jottem
Liefde op het eerste zicht...
Stem, genre....complete plaatje.
4**

Nian
So tie me to a post and block my ears
I can see widows and orphans through my tears
I know my call despite my faults
And despite my growing fears

Een prachtig album met prachtige teksten. Ik heb het album een tijd links laten liggen maar ik heb me voorgenomen om er terug meer naar te luisteren.

avatar van dumb_helicopter
Goed album waarbij de nummers waar wat meer schwung in zit à la winter winds (vooral het einde) en the cave het toch halen van een maar middelmatige middenmoot van trage nummers die niet echt een meerwaarde geven aan het album. Beste nummer van het album blijft toch dust bowl dance naar mijn mening.

avatar van Kokuil
Bij mij is deze al over de houdbaarheidsdatum. Vond 'm vorig jaar even erg goed, maar had 't gevoel dat ie snel zou gaan vervelen.
Inmiddels staat Mumford al een maand of 3 in de kast. Betwijfel of ie er nog uit gaat komen. Voor 5 Euro mag je 'm komen halen

Halfje eraf. Te impulsief beoordeeld.

avatar van Cinemaniak
Echt een goeie band dit. Mijn ontdekking voor het jaar

Doet me denken aan Americana.
Al snap ik de ophef niet helemaal.
Leuk plaatje, maar niks bijzonder.

Wat een cd zeg. Staan echt een paar pareltjes op.

Ik heb not niet de hele cd goed kunnen beluisteren maar nummers als The Cave, Little Lion Man en Sigh No More zijn echt ijzersterk.

Heerlijke oppeppende folkmuziek die je echt in een welgezinde stemming brengt.

inzekerezin
Behoorlijk album, al voel ik op het eind mijn aandacht duidelijk verslappen. Ik kan niet echt een oorzaak aanwijzen. Maar zodoende geen 4.

avatar van GothicBowie
leuk album, hopelijk is de hype niet over na de zomer.. ben benieuwd hoe ze live klinken, word vervolgt op Pukkelpop

avatar van SOAD
Ik wist dat het een enorme hype is en dat het op veel grote festivals speelt deze zomer, maar dat deze band na 1 album al gelijk in de heineken music hall staat is misschien wel weer wat te veel van het goede.

Als de massa er van houdt moet het in bepaalde opzichten toch wel goed zijn. Ander slaat het niet aan.

En ik moet toegeven, ook ik vind het fantastische muziek en zou ze maar al te graag bezoeken in HMH.

Sven Bersee
De banjo maakt Mumford & Sons. Dat zie je niet zo vaak, dat de banjo zo nadrukkelijk aanwezig is op een album. Sterker nog, het enige dat ik me kan herinneren waarbij dat het geval is, is 16 Horsepower. Maar die zijn al niet meer actief. Deze nieuwkomer verblijdt iedereen die naar het geluid van de banjo op zoek was. Want je hoort niet alleen een banjo, er zijn ook heerlijke melodieën en mooie zangpartijen te vinden op Sigh No More. Pareltje.

Pindahaai

Net Roll Away Your Stone gehoord, de nieuwe single. Toch niets bijzonders. Deze muziek ligt me niet. Klinkt zo sullig:) Tijd voor wat weerwerk voor zo'n gehypet album op musicmeter eh