The Cure - Seventeen Seconds (1980)

Label: Fiction

1. A Reflection (2:09)
  2. Play for Today (3:39)
  3. Secrets (3:19)
  4. In Your House (4:06)
  5. Three (2:36)
  6. The Final Sound (0:52)
  7. A Forest (5:55)
  8. M (3:03)
  9. At Night (5:54)
  10. Seventeen Seconds (4:01)
  11. Cult Hero - I'm a Cult Hero * (2:59)
  12. Cult Hero - I Dig You * (3:25)
  13. Another Journey by Train [Home Demo] * (3:12)
  14. Secrets [Home Demo] * (3:40)
  15. Seventeen Seconds [Live 1980] * (3:59)
  16. In Your House [Live 1980] * (3:32)
  17. Three [Studio Alt Mix] * (2:45)
  18. Cult Hero - I Dig You [Live 1980] * (3:36)
  19. Cult Hero - I'm a Cult Hero [Live 1980] * (3:21)
  20. M [Live 1980] * (2:56)
  21. The Final Sound [Live 1980] * (0:26)
  22. A Reflection [Live 1980] * (1:39)
  23. Play for Today [Live 1980] * (3:46)
  24. At Night [Live 1980] * (5:37)
  25. A Forest [Live 1980] * (6:28)
avatar van orbit
Tss, ze hebben een veelheid aan muzikale gezichten gehad, van postpunk naar absolute doomwave naar psychedelische popliedjes en uitgesproken upbeat pophits naar een melancholieke pre-shoegaze droomwave van eind jaren 80. Een groot oeuvre dus en erg veelzijdig. En vanaf 1979 t/m 1992 gerespecteerde platen maken is niet voor iedereen weggelegd. Daarna werd het minder ja, alhoewel menigeen Bloodflowers ook nog koestert als een tijdelijke terugkeer naar oude glorie.

Laat ik voor de afwisseling The Orb eens bijtreden - als er één ding is wat voor mij niet ter discussie staat is het de variatie die RS in zijn songwriting heeft gehanteerd, idd in een heel breed scala.

Voor mij is deze 17 Secs een vroeg hoogtepunt en vormt Disintegration een soort van The Cure wrap up the 90's in one album - en vanuit die invalshoek quintessential.

avatar van musician
Ach, The Cure heeft in zekere zin toch ook wel een gevarieerd oeuvre.

Zo betreur ik het soms nog wel eens dat ze niet de weg van hun eerste album (Three Imaginary Boys) hebben doorgezet.

Hoewel Seventeen Seconds een perfecte opvolger was, werd er nogal afgeweken van dat eerste album en bleef kritiek, omdat het zo goed was, achterwege.

The Top is weer een geheel ander album, net als Kiss me kiss me kiss me.
Alles gaat bij elke artiest natuurlijk wel over hun bandbreedte, dat geldt ook voor Frank Zappa. Maar in die zin heeft Smith de grenzen van zijn "kunnen" met The Cure in de loop van de tijd redelijk weten op te rekken.

Op een gegeven ogenblik moet natuurlijk wel rekening worden gehouden met het publiek, per slot van rekening moet daar zijn pijp van roken. Dus een album met carnavalshits zou van Smith teveel gevraagd zijn van het goede.

(hee, is het voorgaande bericht van Misterfool opeens weg?)

avatar van dazzler
En ik breek graag een lans voor The Top.
Volgens mij laat Smith daar in één album zien wat hij allemaal in huis heeft.

Van het bloedende Shake Dog Shake over het folky Birdmad Girl, het oosters getinte
Wailing Wall, de snerpende punk van Give Me It tot het verzopen cabaret van Dressing Up.

En dat was nog maar kant 1 van de plaat.

avatar van goldendream
Wat is het verband tussen 'The Cure' en 'Cult Hero'?

avatar van dazzler
Cult Hero is een eenmalig 7" single projectje van Robert Smith en bassist Simon Gallup.
Wie er nog in meespeelde zullen de die hards je vanavond wel vertellen ... wedden?

avatar van RogerV
Aangezien the Forest ook al jaren in mn playlist zit eindelijk deze maar eens geluisterd. Leuke plaat vooral door het troosteloze en onheilspellende geluid. Alleen die introtrack al.

Toch boeit het me niet overal even hard. Maar de sfeertracks zijn veruit het leukst.

avatar van ricardo
Inderdaad het openingsnummer zet met het troosteloze deuntje gelijk de toon, daarna komt er gelijk een lekker nummer met Play For Today, daarna verslapt bij mij de aandacht een beetje om weer wakker te worden bij A Forrest. Eigenlijk gaat dit album ongemerkt aan mij voorbij. Het heeft de nodige hoogtepunten absoluut, maar ik vergeet buiten de eerste 2 nummers en A Forrest het meeste altijd.

Toch een 4.5* omdat de sterke nummers ook wel erg goed zijn, die dragen m.i echt het album vooral.

avatar van RogerV
Het grappige is dat ik A Forest leerde kennen toen ik op een grauwe zomerdag door Zeeland reed bij een dagje uit. Daarom geeft die plaat me meer de sfeer van een vlakke lege omgeving met grauw weer in plaats van een bos.

avatar van Yann Samsa
Naast de klassiekers Play For Today en A Forest vind ik Secrets, M en At Night duidelijk de betere nummers. Jammer dat deze zo laag scoren hier, deels ook door de oerkracht van A Forest (waar zowat iedereen op stemt, en terecht ook...).

avatar van IllumSphere
A Forest is eigenlijk het startschot geweest om in het bos van The Seventeen Seconds rond te wandelen en te genieten van de typische flora en fauna die het bos herbergt. Het bos is een heel donker woud met dichtbegroeide bladeren die het licht tegenhoudt, maar op sommige plaatsen kan de zon toch nog volop stralen. Al is dat maar voor korte duur, want na enkele meters stappen heeft het licht alweer plaatsgemaakt voor de nachtelijke donkerheid. Het bos is historisch gezien heel gelijkend aan andere bossen die werden aangelegd in de jaren '80. De boomsoort Play for Today bijvoorbeeld gelijkt enorm aan een niet nader te noemen andere boomsoort. De wortels hebben de identieke eigenschappen, maar die eigenschappen vindt je eigenlijk ook terug in meerdere andere bomen die uit dezelfde tijdsperiode komen. Tijdens het onderzoeken van de boom in kwestie toonden de eerste resultaten die andere boom, maar bij nader inzien was het die boom toch niet.

De strategische plaatsing van de bomen zorgt er trouwens voor dat de wind een donker geluid produceert. Een naar de depressieve neigende geluid die af en toe de gedaante van een stem aanneemt. Dat zorgt er voor dat dit bos soms wel een akelig wandelingetje wordt waarbij doodsangsten eerder regel dan uitzondering zijn. Maar geloof me, jullie zullen niet de enige zijn die dit zullen ondervinden. Zoals ik al zei herbergt dit The Cure bos een zeldzame boomsoort, genaamd A Forest . Door de strategische plaatsing produceert de wind een nog krachtiger geluid dan wat je de hele wandeling hebt en zult horen. Wetenschappers zijn het er unaniem mee overeen dat dit één van de betere, zo niet, beste boomsoort is dat je ooit zult tegenkomen in een The Cure bos. Maar door het feit dat sommige wetenschappers hun bevindingen niet willen publiceren kan ik en mijn federatie van wetenschappers dit niet voor de volle honderd procent zeggen.

Gelukkig hebben we onlangs een sponsoring gekregen van het moederbedrijf waardoor we die bossen, genaamd Pornography en Disintegration, alsnog kunnen onderwerpen aan een zowel bodemkundig als een bosbouwkundig onderzoek.

Nu om het te houden over dit bos. Het bos heeft een sterke bodem die vele insecten bevat die de algemene voedselketen van het betreffende bos op een kwalitatief niveau zet. Helaas vertonen enkele bomen symptomen van een agressieve termiet, waardoor die bomen hun water niet echt goed kunnen vasthouden, ook zet het de stevigheid in twijfel. Dat kan wel worden opgelost door veelvuldig onderzoek, maar dat betekent niet dat we die bomen kunnen redden. Dat is iets waar de natuur zelf zal voor moeten zorgen. De sfeer van het bos is ideaal voor een survivaltocht die er soms kan voor zorgen dat die kleine ettertjes een ei in hun broek zullen leggen door de akelige depressieve geluiden die de wind produceert wanneer het opbotst tegen de strategische plaatsing van de bomen. En zowel ettertjes als volwassene zullen hun hart in hun keel horen bonken. Dit bos heeft veel gelijkenissen met andere bossen die door andere organisaties in de jaren '80 werden aangelegd, maar dat drukt de pret niet. Dit werd onderzocht door de Belgische federatie van bos-en landbouwkunde IllumSphere.

avatar van IllumSphere
Weet er iemand trouwens welke nummer ook klinkt als het begin van Play for Today ? Het is iets typisch jaren '80, want dat nummer dat ik toch maar niet meer kan herinneren komt ook uit deze tijd.

avatar van orbit
Geen idee, one of a kind volgens mij!

avatar van Snakeskin
Dat schiet lekker op!

avatar van reptile71
Kan alleen maar andere nummers van The Cure bedenken die er aan doen denken. Het is toch wel een typisch Seventeen Seconds soundje wat dat betreft. Uniek en veel gekopieerd.

skyline
IllumSphere schreef:

independence day
Comsat Angels. Even niet naar de clip kijken, dit is de enige originele versie die ik op jijbuis kan vinden.

Maar als het deze niet is hebben CS, Chameleons, Opposition, Sound en Echo nog wel dertig nummers die met soortgelijke flageoletten beginnen.

skyline schreef:

independence day

Very Wilbur (Wright), this guitar man!

Overigens kwam ik weer op de naam van een 'nieuwere' band (nu wave) in deze context die IllumSphere wellicht ook zal weten te waarderen: Bell Hollow

avatar van reptile71
Als je alleen naar de gitaar luistert (de flageoletten) kom je op die nummers uit, maar als je meer luistert naar drums en bas dan zijn het weer andere nummers waar je op uitkomt. En nog kan ik nergens op komen wat er echt op lijkt.

avatar van IllumSphere
Bedankt voor de energie die jullie in deze zoektocht hebben gestoken, maar het is geen van al die nummers die hier geplaatst zijn. Die nummers die hier aan bod gekomen zijn hebben wel dezelfde drum als Play For Today, maar niet dat geluid die na de drum komt. Dat geluid die dus al in de eerste seconden te horen is.

En Mjuman, ik denk dat jij al weet wat mijn smaak zoal is, want ik kan het inderdaad wel waarderen. Bedankt!

avatar van pim556
Na dit album een aantal keer overdag te hebben beluisterd en daarna een keer 's nachts, heb ik mezelf beloofd dit album nooit meer het daglicht te laten zien. Dit prachtig duister en dreigend album kan het daglicht simpelweg niet verdragen.

avatar van orbit
Dan mag ik met Faith en Porn wel 's nachts in een diepe vochtige kerker gaan zitten bij beluisteren.

pim556 schreef:

Vroegah toen Amelisweerd nog helemaal heel was - voor de doorbraak van de A27, in 1981 - ooit eens een nachtelijke boswandeling aldaar wezen maken, over de - inmiddels verdwenen - Laan der beelden. Bepaalde fluorescerende mossen op de beelden zorgden voor een spooky effect dat sterker werd als je ging hardlopen. Ongetwijfeld zal substance usage (poeder en fles) een bijdrage hebben geleverd - maar 'lost in a forest' waren we toen echt wel en als ik me goed herinnner ondersteunt die clip dat gevoel ook wel.

Maar verder, A Play for Today en in Your House verdragen het daglicht echt wel.

@The Orb: een tochtige bar in een kelder, spaarzaam verlicht door een enkele kaars in een fles, denk Dickensiaans Londen, volstaat ook wel

Mjuman schreef:
Maar verder, A Play for Today en in Your House verdragen het daglicht echt wel.
Als je naar losse nummers kijkt zijn er inderdaad uitzonderingen. Wat mij betreft inderdaad A Play for Today en Seventeen Seconds. In Your House vind ik juist niet bij die uitzonderingen horen, vooral door de tekst denk ik.

pim556 schreef:

Seventeen seconds kan nou eigenlijk juist niet het daglicht verdragen, tekstueel. Smith zingt letterlijk: "seventeen seconds, a measure of life" en waarnaar dat verwijst is iets wat liever niet het daglicht ziet:en dat heeft Smith ongetwijfeld geweten toen ie de tekst schreef: nl de tijd die verstrijkt voordat iemand het bewustzijn verliest, wanneer ie zichzelf ophangt

avatar van pim556
Ah, dat wist ik niet. Goed om te weten, want dit soort weetjes (al is dat in dit geval misschien een wat te luchtig woord) maken een album vaak nog nét even wat mooier of intenser.

avatar van Premonition
Nog een weetje over het productieproces van Seventeen Seconds van de producer himself. Voor IllumSphere wordt ook iets gezegd over de synthdrum van A Play for Today, die we niet thuis kunnen brengen in een andere song van een bekende (?) wave band.

avatar van Chameleon Day
Mooie beelden. Of het publiek enig idee heeft waar ze naar luisteren?

avatar van orbit
Ze waren er duidelijk nog niet aan toe, helaas voor de hippiebeweging duurt dat nog steeds tot aan vandaag

avatar van Premonition
Je ziet Gallup steeds kijken van "Fuck, waar zijn we nu beland?"

avatar van Snorren
Ik vond de vinylplaat op zolder, echt genieten.