Metallica - ...And Justice for All (1988)

Label: Elektra

1. Blackened (6:40)
  2. ...And Justice for All (9:44)
  3. Eye of the Beholder (6:25)
  4. One (7:24)
  5. The Shortest Straw (6:35)
  6. Harvester of Sorrow (5:42)
  7. The Frayed Ends of Sanity (7:40)
  8. To Live Is to Die (9:48)
  9. Dyers Eve (5:12)
  10. The Prince * (4:26)
  11. One [Live] * (7:59)
  12. ...And Justice for All [Live] * (10:05)
totale tijdsduur: 1:05:10 (1:27:40)
namsaap schreef:
Waar baseer je deze uitspraak op?

Tja... niet meer dan een weetje dat ik ergens heb gelezen, of het is ter sprake gekomen in een van hun therapie sessies, weet ik het. Maar dit was wel de strekking van het verhaal; Wat de rest van de band betreft hoefde niemand de baspartij te horen, zo belabberd was die. En zo geschiedde.

avatar van crosskip
Tony schreef:

Zonder bron komt dit toch wel over als onzin hoor. In alle artikelen welke ik de laatste jaren over dit onderwerp langs heb zien komen, is de kwaliteit van de baspartijen nooit in twijfel getrokken. Integendeel zelfs. En anders hadden ze i.p.v de bas toch beter de drums weg kunnen mixen, over belabberde partijen gesproken

Verder kan ik me wel herkennen in de kritieken hierboven. Het album staat vol met gave stukken, maar vergeleken de voorgaande albums zijn dit toch bijna allemaal maar matige nummers . Dat instrumentale middenstuk van Frayed Ends is bijvoorbeeld fenomenaal, maar de rest van het nummer hoef ik eigenlijk niet meer te horen.

avatar van RuudC
Lijkt me sterk dat je de baspartijen wegdraait van Juist degene die uit talloze bassisten gekozen is. Jason is daarbij een heel goede bassist. Dit verhaal lijkt me een stuk logischer:

James Hetfield Explains Why Metallica's …And Justice For All Has No Bass — Kerrang!

avatar van Edwynn
Ik schaar mij ook achter die laatste verklaring. Een fout, een misrekening. Verder niets.
Wel sterk dat ze voor elke nieuwe uitgave de mix laten voor wat die is. Omdat het nu één keer een product van die tijd is. Dat hebben Hetfield en Ulrich wel voor op Mustaine.

avatar van Tony
Oh sorry, ik had het toch niet helemaal goed onthouden... Ze hebben de baspartij niet teruggemixt, dat doesn't make any sense anyway, nee, ze hebben alle andere partijen naar voren gemixt waardoor, ja, de baspartij bijna niet meer te horen was. Dat is inderdaad iets heel anders en klinkt ook veel logischer natuurlijk. Opgelost! Dank voor de opheldering guys!

avatar van Kronos
Maar het ging er niet om dat Jason's bas kwalitatief niet goed genoeg was. Daar is producer Flemming Rasmussen duidelijk in. Dat verhaal van James klinkt als een slap excuus. Het lijkt eerder iets van hem en Lars die zichzelf te belangrijk vonden en ook niet konden aanvaarden dat ze een nieuwe bassist in hun band moesten opnemen. Het is niet moeilijk voor te stellen dat ze als twee pestkoppen elkaar zaten aan te stoken om die bas nog wat verder weg in de mix te zetten tot die niet meer te horen was. In Some Kind of Monster vliegen James en Lars elkaar voortdurend in de haren, maar als het over Jason gaat spannen ze weer samen. Alleen Kirk Hammett doet moeite om de brokken te lijmen.

avatar van jurado
Ik moet toch een beetje achter m'n oren krabben bij dat verhaal van Jaymz.
Een band van wereldformaat gaat echt niet de fout maken om de volledige baspartijen uit de mix te laten.
Na een aantal luistersessies ga je toch denken "Goh! Die schuif staat op nul joh!"
Enfin, ik weet niet hoeveel oudere jongeren hier nog weten dat AJFA best modern klonk eind jaren '80?

Tony schreef:

Het gaat niet zozeer hierom, maar vooral jouw bewering dat de partijen van Jason niet goed zouden zijn als reden voor het terugdraaien van de baspartij. Daarover is geen enkele bron te vinden en lijkt me dan ook kolder. Áls het al waar zou zijn, waarom houdt Metallica dan een bassist in de gelederen die niet van het gewenste niveau is?

Er zijn in de loop der jaren diverse varianten opgedoken voor de verklaring van het gebrek aan basgitaar in de mix. Geen enkele wekt ook maar de schijn dat het aan het niveau van de baspartijen ligt.

avatar van Edwynn
Het is zeker niet moeilijk voor te stellen dat ze elkaar in de haren vliegen, of dat ze elkaar pesten. Maar waarom haal je dan een bassist van een veelbelovende band, waarvan hij ook nog eens het muzikale brein was naar je band? Waarom geef je hem dan wel alle ruimte op het podium - wat al heel snel na het overlijden van Burton gebeurde trouwens? En waarom introduceer je hem met veel trots aan de rest van het publiek op de 5.98 EP?

Enerzijds vind ik het niet raar wat Hetfield zegt over de mix. Anderzijds kan het ook gewoon een bewuste artistieke keuze zijn. Want zoals Jurado ook aangeeft, over de productie werd destijds niet zoveel gezeurd hoor. Zelf vind ik het ook een uitstekende productie die goed past bij de ruwe en donkere sfeer die geschetst wordt. Het geluid van Wagener was dan toch wat te lief. Hoe goed Puppets ook verder is.

Edwynn schreef:

Klopt! Die Megadeth remixen zijn niet om aan te horen. Er staan wat remixen van AJFA op Youtube met de bas heel (overdreven) hard ingemixt, als ik dat hoor dan ga ik toch wel hunkeren naar Jason's partijen.

jurado schreef:
Klopt! Die Megadeth remixen zijn niet om aan te horen.
Eens, al heeft het voor mij niet zozeer met het opnieuw mixen van de plaat te maken, als wel dat er gitaar- en zangpartijen opnieuw zijn ingespeeld. Dat doet voor mij afbreuk aan het gevoel dat ik met het oude werk heb.

avatar van Tony
Okee, ik weet het niet want ik heb 'm nooit gehoord, maar de baspartij van Jason was blijkbaar niet slecht, zelfs fucking briljant als ik Rasmussen moet geloven. Maar toch is ie niet te horen. Waarom is die baspartij verdwenen dan? Omdat het niet de bas van Cliff was en daar waren Lars en James op dat moment nog niet aan toe? (..And Justice for All kwam te vroeg voor de band, zoals ik al zei). Of nog erger, om nieuwkomer Jason op z'n plek te zetten? Om te pesten? Omdat ze vol verdriet en alcohol zaten? (Ga er maar aanstaan, Cliff vervangen, zoals ik al zei). Ik vind de uitleg van James dat iedereen naar de klote was en last van z'n oren had en zo alle schuifjes behalve de bas omhoog gingen pas kolder!

avatar van Edwynn
Artistieke keuze. Dat kan ook gewoon ondanks dat jullie dat allemaal niet mooi vinden.

Nee man, dat is saai.

avatar van vielip
Edwynn schreef:

Ik kan me ook niet heugen dat er veel kritiek was op de productie. Nu waren er destijds ook lang niet zoveel kanalen waarin dat tot uiting zou moeten dan wel kunnen komen. Volgens mij werd de voor die tijd nogal aparte productie eerder gewaagd en vernieuwend genoemd. Mijn geheugen zegt me dat men over het algemeen nogal hyper was over de nieuwe Metallica. In positieve zin dan welteverstaan.

avatar van Edwynn
Ja joh. Dat gewauwel over die baspartijen. Zelf vind ik de wollige sound van Puppets weer veel minder. Kleinigheidjes houd je toch.
Men komt wel aan hun trekken op de opvolger. Bob Rock nam wel de leiding en dat leverde een stadionproductie a la Dr Feelgood op. Compleet met gemakkelijke hap-slik-weg liedjes. Iedereen blij.

Edwynn schreef:

Die vraag blijft ook staan bij de uitleg van artistieke keuze. En als het een artistieke keuze was waarom zegt James dat nu dan niet gewoon? En waarom laten ze Jason fucking geweldige baspartijen spelen om ze vervolgens weg te nixen?

Dat ze de nieuwe bassist voor publiek met veel trots introduceerden sluit niet uit dat de twee haantjes James en Ulrich op hun eerste eigen werk met Jason hem helemaal geen ruimte wilden geven.

Hoe de reactie op de productie was in de jaren tachtig weet ik niet meer, maar we waren toen ook wel erger gewend. En wat je dan deed, ook met dit album, was er doorheen luisteren tot je die vreselijke productie niet meer hoorde en nog later als 'karakter' ging waarderen. Nog altijd heb ik liever zo'n jaren tachtig productie dan de eenheidsworst van nu.

avatar van Edwynn
Waarschijnlijk omdat ze zelf ook twijfelen aan de mixkeuzes. Met de kennis van nu.

Immers, Newsted kreeg al ruimte op de 5.98 EP en nog meer ruimte op het podium. Voor en na het verschijnen van Justice. Dat is de lijn waaruit ik mijn hypothese haal dat de bas van Newsted geen slachtoffer was van de grillen van de twee haantjes.

Het geluid heeft karakter. Daar ben ik het mee eens. Al heb ik mij er nooit doorheen hoeven worstelen.

avatar van Kronos
Ik draai toch altijd aan wat knoppen op de versterker bij het afspelen van dit album. De bas minder (omdat de basdrum veel te hard bonkt) en de balans een beetje naar links omdat rechts het getrommel van Lars te luid klinkt.

In de (oppervlakkige) recensie in Aardschok/Metal Hammer (september '88) schrijft Metal Mike: De een of andere passage had wel wat korter gemogen en ook aan de productie (drumgeluid) had wat meer zorg besteed kunnen worden.

Kronos schreef:

Niet dat Aardschok representatief is, maar wel mijn enige bron van informatie uit die tijd . Uit de review van Metal Mike in de editie van september 1988: "... en ook aan de productie (drumgeluid) had wat meer zorg besteed kunnen worden....". Verder niets dan lof.

*edit* zo te zien heb je die bron zelf ook nog Kronos

Edwynn schreef:

Die EP bevat geen eigen werk. Lars noemt het in een interview in dezelfde Aardschok 'geen serieuze opname' wat productie betreft. En ik schreef het al, Jason vol trots voorstellen aan het publiek sluit niet uit dat ze bij hun eerste eigen studiowerk hem geen ruimte wilden geven. Hij was het muzikale brein van een veelbelovende band inderdaad. Maar veel inbreng kreeg hij niet. Alleen bij Blackened staat hij vermeld. Wellicht voor een baspartij die per ongeluk of als artistieke keuze niet te horen is.

Mijn hypothese berust op het gegeven dat Jason blijkbaar nooit het respect heeft gekregen dat hij verdiende en hoe ze met hem omgaan in Some Kind of Monster. Daar zie je die hele groepsdynamiek. James als grootste haantje, Lars met dezelfde ambitie en daardoor de ene keer naar de goedkeuring van James hengelt en een andere keer hem wil overtreffen, Kirk die de rol van verzoener op zich neemt en Jason die het opgeeft, zich na al die jaren moeite doen heeft weg laten pesten.

Iedereen blij.

Ik niet.

Kronos schreef:

Die EP bevat geen eigen werk. Lars noemt het in een interview in dezelfde Aardschok 'geen serieuze opname' wat productie betreft. .
Die e.p vind ik samen met Kill 'em All het lekkerst klinken wat 'tallica producties betreft.
Ik weet nog goed dat m'n broer de lp kocht op de dag van verschijnen. Samen met een vriend en m'n broer op z'n kamer luisteren naar de eerste klanken van het intro en daarna Blackened. Magisch. Maar goed, dat zijn dingen al snel als je bijna 13 jaar bent.
Blackened had ik in demo-vorm al gehoord bij VARA’s Vuurwerk .

Kronos schreef:

Die film heb ik gezien. En dat gaat met name over het algemene beeld dat Jason Newsted nooit zo bij de band heeft gehoord als de rest. Songs schrijven deed die bij Flotsam and Jetsam. Daar kwam hij bij Metallica niet aan toe. Mogelijk om die reden. Dat zou wellicht te maken hebben met het trauma dat de heren opliepen na het fatale ongeluk waarbij Burton om het leven kwam. De band pakte het touren vrij snel daarna alweer op. Dat zal iets met de groep gedaan hebben. Als het gaat om muzikale keuzes, vind ik het wat moeilijk aan te nemen dat de treiterij dusdanig voortgezet wordt dat het geluid van een album, en dus de band, op het spel komt te staan.

Verder zijn ongebruikelijke productiekeuzes de band niet vreemd. Hoor bijvoorbeeld de snare van St Anger, of de vervormde sound van Death Magnetic. De 5.98 EP is nauwelijks geproduceerd. Hetfield en Ulrich deden dat allemaal zelf. In die zin minder serieus. Maar toch een productie met ruimte voor elk bandlid. Dan is het raar dat je voor je serieuze album ineens die Newsted de ruimte bewust maar niet geeft.

avatar van Kronos
Het resultaat is raar dus de oorzaak van dat resultaat zal sowieso ook raar zijn.

avatar van Edwynn
Met dat resultaat ben ik zelf nog altijd erg gelukkig

avatar van Casartelli
Waarschijnlijk de review van lennert en RuudC waar ik het meest naar uitkeek, juist omdat ik de plaat ook net vorige week voor het eerst in meer dan een decennium weer eens gehoord heb (ik heb hem op bandje en als download gehad, maar kon nu voor weinig wat gaten in de cd-collectie vullen). We zien de dingen vaak anders, maar hier zitten we toch wel behoorlijk op één lijn.

Ik hoopte bij de herbeluistering (ook) op een positieve verrassing, maar die is helaas uitgebleven. Nu hoorde ik toch al tot de school die Ride the Lightning ook beter vindt dan Master of Puppets en dan is het wel evident hoe ...And Justice for All nogmaals hetzelfde albumsjabloon gebruikt, maar dan alle nummers nog een minuutje langer. De lelijke productie was bekend en daar probeer je dan ook doorheen te luisteren, maar ik geloof niet dat dat echt gelukt is. Ik lees hierboven dat er technisch steeds indrukwekkender dingen gebeuren. Daar zou ik als progliefhebber beslist voor open moeten staan, maar het is me eigenlijk geen moment opgevallen. Binnenkort nog maar eens opnieuw proberen, wellicht...

To Live Is to Die is geen Call of Ktulu of Orion, maar alsnog wel het beste nummer hier. One is geen Fade to Black of Sanitarium, maar toch nog een terechte klassieker. Blackened kan ermee door, Harvester of Sorrow nog een beetje... maar er zitten ook meerdere nummers in de tracklist die ik me, ondanks meerdere decennia geschiedenis met het album, niet eens voor de geest kan halen. Die 2½* blijft nog even staan.

avatar van milesdavisjr
And Justice for All, inventief, tegendraads, blikkerig, maar ook volwassen, uitgesponnen, grenzeloos en bij vlagen toegankelijk. Op dit album zijn nog wel meer kenmerken van toepassing maar het is in ieder geval een schijf die de tongen losmaakt. Vroeger vaak gedraaid maar inmiddels steeds minder. Waar ligt dat dan aan, niet aan Blackened en de titelsong, twee prima nummers, veel tempowisselingen en variatie. Echter songs als The Shortest Straw, The Frayed Ends of Sanity en in mindere mate Eye of the Beholder boeien maar matig. One blijft goed en Harvester of Sorrow blijft een monster van een song, met name toen de song eind jaren 80 door de heren live ten gehore werd gebracht knalde het geheel nog wat krachtiger en venijniger door de speakers. To Live Is to Die en Dyers Eve intrigeren vanwege de breaks, de inventieve details en het muzikaal gebodene. Van alle platen die de heren hebben uitgebracht vormt dit niet de beste maar voor mij wel de meest interessante worp.

Tussenstand:

1. Master of Puppets
2. Ride the Lightning
3. And Justice for All
4. Kill Em' All

avatar van Zagato
milesdavisjr schreef:
... Van alle platen die de heren hebben uitgebracht vormt dit niet de beste maar voor mij wel de meest interessante worp. ..

Lekker bezig milesdavisjr, ik denk dat Metallica het verlies van Mustaine en met name Burton compositorisch nooit te boven is gekomen.