Metallica - ...And Justice for All (1988)

Label: Elektra

1. Blackened (6:40)
  2. ...And Justice for All (9:44)
  3. Eye of the Beholder (6:25)
  4. One (7:24)
  5. The Shortest Straw (6:35)
  6. Harvester of Sorrow (5:42)
  7. The Frayed Ends of Sanity (7:40)
  8. To Live Is to Die (9:48)
  9. Dyers Eve (5:12)
  10. The Prince * (4:26)
  11. One [Live] * (7:59)
  12. ...And Justice for All [Live] * (10:05)
totale tijdsduur: 1:05:10 (1:27:40)
avatar van Edwynn
Het sterft op YT van de filmpjes met gejank over Jason. Het zal allemaal wel. Na elke poging gehoord te hebben om de bas naar voren te halen, grijp ik toch terug naar het kale, ruwe origineel.

avatar van Tav74
Edwynn schreef:

Zat toevallig vorige week de LP weer eens te luisteren. Herinnerde me nog dat ik hem op de dag dat het uitkwam kocht (en verbaasd was dat het een dubbel LP bleek). Maar belangrijker: ik kan me de eerste gesprekken in de vriendenrgroep toen herinneren, en ik kan me echt totaal niet herinneren dat het ook maar een keer over de productie ging. Gevoelsmatig is die hele discussie over het basgeluid echt veel later op gang gekomen. Het klonk zoals het moest klinken, en zo voel ik het nog steeds. Mooie van veel 80s platen is dat de productie ze ook een eigen smoel geeft.

avatar van Edwynn
Idem hier. De basdiscussie kwam volgens mij pas met de opkomst van de internetpraatclubjes op gang.

avatar van namsaap
Herken ik ook, maar daarbij moet gezegd dat ik vroeger überhaupt nooit over de productie van iets zeurde. Dat had ongetwijfeld ook te maken met het feit dat ik de meeste muziek op tape had overgenomen van anderen en ik muziek tot me nam via een brakke stereo-installatie of walkman. En ik niet alleen, de meeste vrienden in mijn omgeving. We wisten niet beter....

avatar van Kronos
Dat herken ik dan weer niet. Je had destijds duidelijk verschil tussen goeie en slechte producties. Een reden ook waarom Reign in Blood van Slayer insloeg als een bom. Zelfs op een walkman hoor je het verschil wel met pakweg iets als Shark Attack van Wehrmacht. Maar de albums van Metallica, inclusief Justice, behoorden toen tot de betere producties.

avatar van Eddie
Grappig, dat zat ik me toevallig ook laats af te vragen. Ik ben, aan de reacties te zien, wat jonger denk ik. Ik leerde deze plaat begin jaren 90 kennen, en kan me niet herinneren dat we ooit over het dunne geluid hebben gesproken. De plaat klink gewoon zoals hij klonk. de nummer waren erg goed, dat was voldoende.

Dat het zo toen binnen kwam is natuurlijk mooi. Maar de geluidsmix van deze plaat voor de bas is echt slecht. Waar is 'ie gebleven?

Interessant is: was het een fout of is het bewust gedaan. Is dat bekend?

avatar van Edwynn
Daar zijn verschillende meningen over. Hetfield zegt bijvoorbeeld iets anders dan de mixmeneer.

avatar van Jazper
west schreef:

Interessant is: was het een fout of is het bewust gedaan. Is dat bekend?

Maar als het bewust gedaan is, is het toch niet per se slecht?

avatar van vielip
namsaap schreef:

Heel herkenbaar inderdaad. Het klonk zoals het klonk. Punt. Als het wat zachter was opgenomen dan gooide je het volume wat omhoog. Wat Justice betreft; persoonlijk heb ik de bas nooit gemist destijds. Ik was altijd met drummers bezig en ik vond het geluid op Justice zéér interessant zullen we maar zeggen. En ook ik kan me niks herinneren dat we met de vriendengroep zaten te ouwehoeren over producties o.i.d. Wél over wat goed of slecht was uiteraard

avatar van Kronos
Ik weet niet uit welk tijdperk jullie komen maar dat de productie er niet toe deed, dat we niet beter wisten??

Is dat ook niet iets dat achteraf bedacht is? Omdat 'slechte' producties nu ook wel eens hun charme blijken te hebben? Toen wilde je gewoon een goeie productie en dat was geen vanzelfsprekendheid. Ten eerste omdat metal daar muzikaal gezien een lastig genre voor is en ten tweede omdat het budget er vaak niet was. Zeker niet bij kleinere labels. Sommige daarvan stonden dan ook algemeen bekend om hun slechte producties. Shrapnel om maar een voorbeeld te noemen. In recensies zoals in Aardschok/MetalHammer werd een belabberde of een uitstekende productie ook gewoon vermeld, net als vandaag. Wat Metallica betreft, dat waren toen relatief goede producties, zoals ik reeds schreef.

avatar van namsaap
Kronos schreef:

Het zal vast niet zo zijn dat het er helemaal niets toe deed, maar kan me niet herinneren dat het een onderwerp was onder mijn muziekvrienden rond de tijd van AJFA. We waren vooral hongerig naar nieuwe extreme muziek.

Ik denk dat het rond de opkomst van de Florida deathmetalscene, en daarmee de producties van Scott Burns, was dat ik meer benul kreeg van de impact van een productie. Rond die tijd zette ik ook mijn eerste stappen als gitarist en kwam ik in contact met mensen die meer verstand hadden van goed geluid.

avatar van milesdavisjr
Als het gaat om de productie heb ik mij nooit zo gestoord aan ...And Justice For All, het album is interessant genoeg om de wat doffe sound te compenseren. Hoewel de opvolger van deze schijf een stuk saaier van aard was/is bleek die productie fenomenaal te zijn, dat was een grote stap vooruit. Echter de toekomst zou uitwijzen dat de band qua productie.....Afijn, kortom; een fijn divers afwisselend plaatje waarbij ik mij aan de productie nooit zo heb gestoord, het heeft wel een bepaalde charme.

avatar van vielip
Kronos schreef:

Nee we wilden helemáál geen betere of goede productie. Ik was 14 toen dit album uit kwam en ik had werkelijk waar nog geen snars begrepen van wat productie. mastering of welke andere term dan ook inhield. Je kocht of kreeg een album en het klonk zoals het klonk. Punt. Mijn vriendengroep hield zich totaal niet bezig met vragen als; stel je dit album eens voor met de prductie van dit of dat album. Echt niet. Het was gewoon zoals het was. En dan vond je het mooi of niet. Dat je op productie ging letten kwam pas veel later. Zal wel met leeftijd en bewustwording te maken hebben denk ik dan maar zo...

avatar van gigage
Kirk Hammet verteld bij de Gibson tv Icons serie over het Justice album dat Metallica sterk beinvloed was door de vele technische gitaarhoogstandjes uit die tijd (oa Chuck Schuldiner ( Death) , Steve Vai ) en ze wilden toen nog progressiever uit de hoek komen dan op Puppets.
De midtwintigers zagen in Jason die binnen 5 weken na Burtons ongeluk al aan boord was een scapegoat om de niet verwerkte emoties af te reageren. Daar excuseert hij zich nu ook voor.
Maar over dit album wordt snel heengestapt (want The Black Album) in een interessante docu (80 min) met veel oud beeldmateriaal waarin Kirk wel oprecht en eerlijk overkomt.

avatar van Edwynn
Hetfield geeft een iets andere, pragmatische uitleg. De wijze waarop de ritmegitaar gestemd is, liet geen ruimte voor de basgitaar. Of althans, daar werd geen adequate oplossing voor gevonden. Dat lijkt te kunnen want het is niet zo dat er geen bas in het album zit. Hetlfield legde in Rolling Stone uit dat Bob Rock daar wel goede oplossingen voor had.

De mixman daarentegen vertelt weer dat Hetfield en Ulrich gewoon bij hem kwamen en verordonneerden dat de bas eruit gedraaid moest worden. Dat kan natuurlijk maar als je als geluidsman denkt dat het beter had gemoeten, ga je dan je naam eraan verbinden? Liet hij zich in de zak schijten of had hij eigenlijk ook geen idee hoe het anders moest?

Dat Newsted te vroeg na het wegvallen van Burton bij de band kwam, veroorzaakte mogelijk hij als persoon niet echt in de groep paste. Muzikaal gezien paste hij wel. Anders ga je ook niet met hem toeren natuurlijk.

Wie het weet mag het zeggen. Ik ben verder tevreden met de productie. Nog altijd veel beter dan andere producties uit die tijd. Ik heb bijvoorbeeld nog Asphyx- en Samaeldemo's uit die periode.

avatar van ZAP!
Ik dacht dat Aardschok / Metal Hammer een eigen website had, en je allerlei artikelen op kon zoeken, maar die zie ik niet meer... Weet iemand of het ooit nog gaat gebeuren dat we digitaal al die oude nummers nog es kunnen raadplegen (zal wel niet i.v.m. rechten enzo)? Zou wel tof zijn. Want de AMH review van deze kan ik er zo niet meer bij halen. Was het zelfs nog de 'LP van de Maand'?

Qua productie (of simpel gezegd: 'het (totaal)geluid' - ja, daar begon ik me rond die tijd voor te interesseren, want zelf ook op zoek naar het mooiste gitaargeluid) vond ik deze indertijd al apart, en zeker minder dan de voorganger, maar dat had vooral te maken het wat onnatuurlijk (beter woord kan ik er niet voor bedenken) klinkende drumgeluid. Onbeluisterbaar was het dan ook weer verre van, heb deze zeker veel gedraaid.
Met baspartijen hield ik me indertijd (op een Primus na, dan, bv.) weinig bezig en lette ik dus minder op. Nu, met zo'n nieuwe mix met die bas er hard in, moet ik daar dan wel weer erg aan wennen, maar het is zeker leuk om het es checken.

avatar van gigage
Toevallig verscheen vandaag Rock Feed met dit onderwerp op YouTube; Newsteds verhaal zoals in de nieuwe Metal Hammer is opgetekend en Hetfield die er ooit eerder al iets over gezegd heeft. 3 sides to every story dus.

ZAP! schreef:

In de nummers van juli/augustus en september 1988 staat naar aanleiding van dit album een interview in twee delen met Lars. Over de rol van Flemming Rasmussen, dat hij engineer is maar dat ze zelf producen, over DMM (Direct Metal Mastering)...

En ja, Justice for All was 'Elpee van de maand september'. In de recensie (Metal Mike) een korte opmerking over het geluid; 'aan de productie (drumgeluid) had wat meer zorg besteed kunnen worden'. En ook wordt de vrees uitgesproken dat het door de lange speelduur mogelijk niet zo goed zou klinken op lp.

vielip schreef:

Het tweede is geen noodzakelijk gevolg van het eerste. Je hoeft geen verstand te hebben van wat de termen inhouden om een goed geluid te willen en om het verschil te horen. Het herlezen van het interview in Aardschok/MetalHammer bevestigt voor mij nog eens dat er wat Metallica betreft ook toen veel aandacht voor was. We hebben het hier over strak gespeelde complexe metal. Lijkt me logisch dat die het beste tot z'n recht komt in een goede productie en dat de muzikant noch de luisteraar wil dat een hoop detail in de muziek verloren gaat door de productie. Neem het debuut van Megadeth en wat een verbetering Peace Sells was. Nog een goed voorbeeld is One Nation Underground (1983) van Hawaii, met Martin Friedman. Geniaal album dat door de productie voor de helft in de soep is gedraaid. Als metal liefhebber let je op het gitaarwerk en dat is soms amper te horen. Aan die productie ergerde ik me als veertienjarige al. Maar wellicht zou ik vandaag het album in een perfecte productie niet verkiezen boven het origineel want dat gaat ten koste van charme, authenticiteit en karakter. Maar dat is iets wat pas later is gaan blijken. Toen wisten we niet beter dan dat een productie voor dit soort technische metal zo goed mogelijk moest zijn en lieten we ons omver blazen door een nieuwe mijlpaal als Reign in Blood. Intussen zijn dynamiek en volume geen probleem meer en dreigt alles op dezelfde manier uit de speakers te knallen. Nu is het cool om van oldschool rammelende producties te houden.

avatar van Tav74
Kronos schreef:

Dit inderdaad, productie was ook toen wel een issue. In Aardschok recensies werden daar ook met regelmaat (vaak best hilarische) kanttekeningen bij geplaatst. En niet vreemd want het rammelde nogal eens. Reign in blood is wel een goed voorbeeld, dat knalde echt uit je speakers. en die prestatie van Rick Rubin kreeg ook echt wel aandacht. Maar als gezegd, AJFA stond niet erg ter discussie wat dat betreft, op een enkele opmerking over het nogal droge drumgeluid na.

avatar van Pitchman
Vroeger , back in the 70's and 80's , had echt niemand het over de productie. We luisterden gewoon naar de plaat zoals we hem voorgeschoteld kregen. Kan me niet herinneren dat erover werd gediscussieerd. Maar dat is in deze tijd wel anders. Misschien ook wel terecht. Maar toen nam je het zoals je het kreeg. Het draaide meer om de songs en melodie, dan hoe het klonk. De productie was in die tijd natuurlijk veel minder. Daar bracht Bob Rock verandering in en ook Mutt Lang bijv.
Als ik er nog aan terugdenk hoe naïef we in die tijd waren ha ha

avatar van Edwynn
Mwa, ik heb het graag over passende producties. En die van Justice past m.i. veel beter dan die van Puppets.

Pitchman schreef:

Je noemt zelf Robert John "Mutt" Lange. Ook Martin Birch leverde met Killers in 1981 al een fantastische productie af. Of eerder nog in de seventies (Deep Purple, Wishbone Ash, Rainbow). En luister eens naar het werk van Dieter Dierks met Scorpions. Het kon wel, als het budget er was en/of iemand met verstand van zaken achter de knoppen zat.

Als metal liefhebber was je noodgedwongen geoefend om door slechte producties heen te luisteren. Maar dat er niet op gelet en over gediscussieerd werd? Dat kan niet over iedereen gezegd worden.

In metal zijn er genoeg albums waarop de bas amper te onderscheiden valt. In die zin is het niet zo vreemd dat dit geen issue was voor Justice for All. Behalve dan dat Metallica een opvallende bassist had met Cliff Burton. Dan zou je denken dat er extra op de nieuwe gelet wordt. Voor de rest ging het zeker wel over de productie. Zoals bijvoorbeeld in het interview in Aardschok/MetalHammer, verspreid over twee nummers.

avatar van Pitchman
Ja , die jongens van de Aardschok waren natuurlijk experts. Die schreven over alle aspekten van de nieuwe plaat. Maar de jongens 'van de straat ' hoorde ik er nooit over. Maar achteraf gezien is het natuurlijk schaamteloos dat ze Newsted zo genegeerd hebben op Justice. Nu ben je eraan gewend om er zo naar te luisteren. Maar hoe zou het zijn geweest als...
Nu was de productie van The Black Album een verademing en een klasse apart in die tijd , maar de songs vond ik weer minder vergeleken met de metal van de platen daarvoor. Duurde een tijdje voor ik daar aan gewend was , omdat het wat te commercieel klonk.Eigenlijk moet de productie en de songs geweldig zijn . Dan heb je meestal een goede plaat.
Staat buiten kijf dat Metallica buitencategorie is en een van de beste metal/rock bands ooit zijn.
In mijn opinie dan.

avatar van ZAP!
Pitchman schreef:
...Staat buiten kijf dat Metallica buitencategorie is en een van de beste metalbands ooit zijn. In mijn opinie dan.
Dat wás het zeker!

Pitchman schreef:

Voor mijn metal broeders en ik was dat toch echt een onderwerp. We begonnen met een mono platendraaier. De stereo platendraaier die daar op volgde was niet in alle aspecten een verbetering, want te lichte plastic boxen. Toen kocht oudere broer een afspeelapparaat met radio, platendraaier en cassettespeler. Behalve betere luidsprekers was die ingebouwde cassetterecorder een vooruitgang omdat we nu ipv. met ingebouwde microfoon rechtstreeks konden opnemen en daarna op de draagbare afspelen. Voor de beste weergave kocht je chrome cassettes van maximum 60 min. In de loop der jaren kochten we weer betere afspeelapparatuur. En natuurlijk wilde we dan ook goede producties. De verbetering tussen de EP van Mercyful Fate en Melissa was duidelijk. En een van de redenen waarom Metallica meteen zo'n succes was was toch ook te danken aan het voor die tijd geweldig goed geproduceerde debuut. Klinkt vandaag nog altijd prima. Eind jaren tachtig waren we dan eindelijk van de kraakjes die lp's laten horen af dankzij cd. Kortom, het was altijd al een zoektocht naar het geluid dat de muziek het meeste recht aan doet. Voor And Justice for All mag dat voor mij gerust zonder bas. Zo komt het gitaarwerk juist goed uit de verf.

avatar van Pitchman
Heel herkenbaar verhaal Kronos! Precies zoals ik het ook meegemaakt heb. Zo'n 3 in 1 installatie had ik ook.

De Justice boxset met 6x vinyl, 10x cd en 4x dvd is niet alleen nog beschikbaar, maar momenteel ook 'maar' 125 euro op amazon.it