Metallica - ...And Justice for All (1988)

Label: Elektra

1. Blackened (6:40)
  2. ...And Justice for All (9:44)
  3. Eye of the Beholder (6:25)
  4. One (7:24)
  5. The Shortest Straw (6:35)
  6. Harvester of Sorrow (5:42)
  7. The Frayed Ends of Sanity (7:40)
  8. To Live Is to Die (9:48)
  9. Dyers Eve (5:12)
  10. The Prince * (4:26)
  11. One [Live] * (7:59)
  12. ...And Justice for All [Live] * (10:05)
totale tijdsduur: 1:05:10 (1:27:40)
avatar van trebremmit
Ik zit nooit te wachten op remasters, ook niet bij dit album.
And Justice heb ik in de jaren negentig gekocht op cassette, na het zwarte album, en ook helemaal grijsgedraaid, en eerlijk gezegd heb ik me nooit gestoord aan de productie. Tegenwoordig heb ik het op cd en speel ik het niet zo vaak meer af, maar vandaag had ik er wel weer zin in en dit blijft gewoon erg goed, Blackened is misschien wel hun beste opener ooit, alhoewel Battery...

avatar van Kronos
trebremmit schreef:
Ik zit nooit te wachten op remasters, ook niet bij dit album.

Ik normaal ook niet. Bij dit album op cd moet ik wel altijd de bas minder draaien op mijn versterker. Niet omdat de bas van Jason te luid klinkt natuurlijk; maar de basdrum bonkt op zo'n rare manier dat het de andere instrumenten lijkt weg te drukken. Bij de lp is dit beter.

avatar van vielip
Klopt ja! Had ik een tijdje terug toen ik de cd weer eens in de auto had liggen. Moest de hele equalizer omgooien om het een beetje fatsoenlijk de speakers uit te krijgen. Die bassdrum is wellicht nog irritanter in de mix dan het hele 'basgitaar of geen basgitaar syndroom' waar het al jaren en jaren over gaat... Anyway, bij de lp moet dit dus minder zijn? Zal 'm eerdaags eens draaien. Niet in de auto overigens

avatar van Edwynn
Dyer's Eve op Spotify klinkt wat meer uitgebalanceerd en voller dan de oorspronkelijke versie. Er verandert weinig. Nou zegt mij dat nog niet zoveel maar het kan een indicatie zijn. Zoals gezegd door Namsaap: het is een remaster en geen remix. Het gejank over Jason zal voorlipig wel aanhouden.

Ik heb altijd weinig problemen gehad met hoe Justice klinkt. Het is best een ruw geluid. Schurend en soms gemeen. Past goed bij het rifforama dat de plaat gewoon is. Voor wat betreft de heruitgave zal ik het bonusspul eerst wegen voor mijzelf.

De meningen die ik op internet lees over de 2018 remaster zijn verdeeld. Als je uitgaat van het originele geluid, wat beter zou moeten klinken (een remaster), dan is het geslaagd. Ik hoor overigens ook wat basgitaar...

avatar van Edwynn
Mijn vraag zou zijn: wat vind je er zelf van?

Edwynn schreef:
Mijn vraag zou zijn: wat vind je er zelf van?

Ik vind het (dus) een geslaagde remaster. Je hoort meer details, ze hebben gelukkig geen 'loudness war' toegepast maar het klinkt wel wat dynamischer.

Toch zou een remix, waarbij met de nieuwste technieken om waar wat te noemen de basgitaar verder naar voren zou zijn gehaald en de basdrum wat minder zou zijn, ook leuk zijn geweest. Naast de remaster dan.

avatar van Edwynn
Ik houd het wel bij het origineel. Lekker onvriendelijk. Heel anders dan de warme kerstproductie van Master Of Puppets.

Ik haat kerst(producties).

De boxset van And Justice For All staat werkelijk bomvol materiaal uit 1987/1988. Allereerst dus de geremasterde originele opnamen. Ik vind het goed gedaan: je hoort meer details en het klinkt wat 'dynamischer'. Het eerste concert wat erbij zit is wel een hele bekende: Seattle '89. Nu ook op 2LP en/of download in deze box. Een interviewdisc heeft mij nooit geboeid, die sla ik over. Interessant zijn de Riffs & Jams op CD3. Het zijn er wel heel veel, maar netjes in tijdvolgorde geplaatst. Je kan zo goed horen hoe de muziek tot stand kwam. Zelf vind ik het materiaal van de 'James Riff Tapes' het leukste om te horen.

Daarna vind je demo's op CD4 en rough mixen ('work in progress') op CD5. Hier geef ik duidelijk de voorkeur aan die laatsten: die klinken minder rommelig als de so called demo's. Dan volgen er nog een aantal concerten in tijdsvolgorde. Rauw en schuurderig klinkt Live At The Troubadour, West Hollywood van mei 1988 met nog een wat 'oudere setlist' vergeleken met de andere concerten. Jammer is dat James hier wat minder bij stem is. Hierna volgen de B-Sides met Breadfan & The Prince en nog wat live nummers uit Dallas en vier uit... Seattle '89.

Live At The Hammersmith Odeon, London, is nog steeds lekker rauw, maar het geluid is beter en de zang prima. Ook spelen ze hier een paar nummers van het toen nog nieuwe album. Ik vind dit een erg goed concert, met werkelijk geweldige versies van Creeping Death & Fade to Black en een lekker heftig slot met Am I Evil & Whiplash. Tot slot ook nog op cd Live At Long Beach Arena, CA van december '88. Verder zitten er ook nog 4 dvd's in de box, met ook nog eens 2 concerten. Waar voor je geld, maar het kost best wel wat.

avatar van daniel1974nl
Om dit album nog een beetje op te krikken is het remasteren alleen niet genoeg. Dan moet het hele album opnieuw worden ingemixed in de studio. Het klinkt nog steeds veel te iel, ondynamisch en vlak. Het is nog steeds of je aan het einde van een hole pijp zit te luisteren. Jammer want dit is naar mijns inzien het beste album van Metallica. Ik heb me alleen altijd mateloos geergerd aan de manier hoe dit album is afgemixed. Veel van deze nummers zijn her en der live verschenen en klonken dan ineens altijd veel beter. Het kan dus blijbaar wel.

avatar van AllOutWar
And justice for all.. mijn eerste zelf gekochte metallica plaat..en nog steeds vind ik hem geniaal en vind ik zelfs de productie super (ja sorry,).
Tijdloos!

avatar van Pitchman
Die 3cd remaster voegt alleen helemaal niets toe. Ook veels te prijzig allemaal. Ga dan gelijk voor de boxset. Als het toch geld gaat kosten.