Metallica - ...And Justice for All (1988)

Label: Elektra

1. Blackened (6:40)
  2. ...And Justice for All (9:44)
  3. Eye of the Beholder (6:25)
  4. One (7:24)
  5. The Shortest Straw (6:35)
  6. Harvester of Sorrow (5:42)
  7. The Frayed Ends of Sanity (7:40)
  8. To Live Is to Die (9:48)
  9. Dyers Eve (5:12)
  10. The Prince * (4:26)
  11. One [Live] * (7:59)
  12. ...And Justice for All [Live] * (10:05)
totale tijdsduur: 1:05:10 (1:27:40)
avatar van Reijersen
Naar aanleiding van dit topic luisterde ik deze plaat.

Ik weet een beetje wat voor een soort muziek ze maken en dat heeft mij nooit eerder tot een luisterbeurt verleidt. Ik ken Metallica vooral als de band met al die songs in de top2000. Dit album vind ik eigenlijk vanuit seconde 1 al vermoeiend om naar te luisteren. Het begint zeg maar al bij de drums op Blackened en dat gaat gerust zo door en door. Af en toe lijken ze wat rustmomenten in te bouwen, maar dit soort muziek vol met ronkende, rammende instrumentaties irriteert mij zelfs een beetje. Heb deze plaat dan ook niet echt uit kunnen luisteren. Dit ligt echt mijlenver van mijn beleving van muziek af.

avatar van vielip
Dit is denk ik inderdaad wel hun meest vermoeiende album in die zin dat er op muzikaal vlak heel veel gebeurt. Mij vermoeid dat geenszins moet ik zeggen. Die term is meer van toepassing op alle albums die hierna zouden komen. Maar dan om andere redenen... Wellicht dat het Black album of Load je beter ligt. Daar is het allemaal veel minder druk en maar mainstream. Hapklaar is wellicht ook wel een goeie term.

avatar van little lion man
Reijersen schreef:
Dit ligt echt mijlenver van mijn beleving van muziek af.

Oei, je hebt er nog 3 te gaan voor je topic. In mijn ogen zijn die minder vermoeiend, betere drums en minder rammende instrumentaties, dus ben benieuwd of je die beter te pruimen vindt.
Sowieso waardeer ik de berichten die je naar aanleiding van je topic plaatst!

avatar van Germ
Germ (crew)
ZAP! schreef:
Ik dacht dat Aardschok / Metal Hammer een eigen website had, en je allerlei artikelen op kon zoeken, maar die zie ik niet meer... Weet iemand of het ooit nog gaat gebeuren dat we digitaal al die oude nummers nog es kunnen raadplegen (zal wel niet i.v.m. rechten enzo)? Zou wel tof zijn. Want de AMH review van deze kan ik er zo niet meer bij halen. Was het zelfs nog de 'LP van de

Inmiddels kan je via de website alle nummers downloaden.

avatar van ZAP!
Germ schreef:
Inmiddels kan je via de website alle nummers downloaden.
Ja, ik had de weg al gevonden en een stuk of wat gedownload. Kwaliteit kan vaak nog wel een stuk beter, maar het is beter dan niets. Thanks anyway!

avatar van Zagato
Ik heb het elders al eens eerder gehad over de wereld die Youtube reaction video's heet. Er is ontzettend veel crap in reaction video land maar er zijn ook vloggers die de moeite waard zijn. Een daarvan deed een reaction van 'One' van dit album. Ik kan me niet bewust herinneren dat ik deze video eerder heb gezien (waarschijnlijk wel) maar de geluidsfragmenten en beelden van de film 'Johnny got his Gun' geven het nummer wel veel meer impact dan de albumversie. Bijna zonde dat het niet in deze vorm op het album is gekomen.

Voor mij samen met het album Master of puppets de beste albums van Metallica. Dit is metal zoals het bedoeld is.

bedenk dat deze plaat na een donkere periode tot stand kwam ( overlijden cliff burton ), na een voltooid meesterwerk ( MOP ) en een nieuw management. De band ging door met een nieuwe bassist ( de band noemde hem Jason newkid ), jason newstad die eigenlijk niet geaccepteerd werd. Dit is een reactie op de hele periode en klinkt donker, onheilspellend en is zeker de moeite om te luisteren. Hierna verscheen de black album. De reis tussen MOP en BA heeft dan ook AJFA....noem het een overgangsplaat, maar goed is het zeker. op ST Anger zouden ze hetzelfde doen als op deze plaat.

avatar van Edwynn
Ik weet niet of het één aan het ander te koppelen is. Het is een donker album, maar qua thematiek niet donkerder dan de twee voorgangers. Het geluid is wel wat korzeliger. Minder gepolijst. Ongetwijfeld speelt de dood van Burton een rol in het reilen en zeilen van de band. Maar ik heb het nooit in de teksten van Justice teruggevonden.

En dat acceptatiegelul over Newsted deel ik maar half. Ze geven het zelf aan. Veel later maar goed. De bas is niet te horen op Justice. Verhalen over het waarom daarvan zijn verschillend waarbij nooit eenduidige argumentatie is gedeeld. Maar op het podium deed meneer volop mee. Niemand heb ik hem zien achterstellen bij de concerten en beelden die ik heb gezien.

Verder vraag ik me ook af hoe dit een overgangangsplaat is. Ging voor de opvolger het roer niet gewoon drastisch om zodat de deur naar het mainstreampubliek geopend werd? Dan is Justice eerder de afsluiting van een tijdperk.

avatar van vielip
Edwynn schreef:
Dan is Justice eerder de afsluiting van een tijdperk.

Ik denk met name dit eerlijk gezegd.

avatar van Gommans
Het zal misschien best een goed album zijn… maar ik kan hier echt niet naar luisteren. Het “blikken” drumgeluid irriteert mij al vanaf de eerste tonen en ik kan dat niet van mij af zetten. Ik blijf hopen op een remaster of remix met een meer Metallica waardig geluid dan dit mislukte experiment… Ik zal mij onthouden van stemming tot mijn hoop waarheid wordt en ik met volle overgave de hele vrouwe Justitia tot mij zal nemen.