Michael Jackson - Michael (2010)

Label: Epic

1. Hold My Hand (3:32)

met Akon

2. Hollywood Tonight (4:30)
  3. Keep Your Head Up (4:50)
  4. (I Like) the Way You Love Me (4:33)
  5. Monster (5:05)

met 50 Cent

6. Best of Joy (3:02)
  7. Breaking News (4:14)
  8. (I Can't Make It) Another Day (3:55)

met Lenny Kravitz

9. Behind the Mask (5:01)
  10. Much Too Soon (2:51)
Stijn_Slayer schreef:
Dus is hij meer een entertainer dan een muzikant.

Zeg Stijn_Slayer, ik weet dat je Prince niet verkeerd vindt. Hoe kan je nu maar 1,5* aan dit goede album Michael Jackson geven? Ik kan je even niet volgen. Heb je het al wel volledig gehoord?

Dat vraag ik me ook af bij andere vroege stemmers. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar ik las dat die-hard MJ fans niet blij waren met deze Sony release. Ik zou denken: beoordeel vooral de muziek.

@ West:

Zie mijn eerdere commentaar, en natuurlijk heb ik de cd helemaal gehoord.

Ik ben trouwens absoluut geen die-hard. Sterker nog, ik ben niet eens fan van de man. 1979-1987 vind ik heel redelijk, wat daarna komt meestal 50% rommel en 50% wel aardig.

avatar van Ceriel
Ook ik zat niet echt te wachten op een postuum MJ-album en verwachtte er ook niet zoveel van, met name ook door het wat flauwe R&B-nummer Hold My Hand.

Vandaag toch het album gekocht en net helemaal beluisterd. Ik deel eigenlijk redelijk precies de mening van west. De laatste tracks zijn echt de beste wat mij betreft: (I can't make it) Another Day, Behind The Mask en Much Too Soon hadden zo op Bad of Dangerous kunnen staan. Weergaloos gaaf.

Ik durf het nog geen cijfer te geven, daar voor moet ik het album nog een paar keer luisteren, maar wat ik wel weet is dat het sowieso meer dan drie sterren verdient. Een 1,5 aan dit album geven begrijp ik eerlijk gezegd niet, dan heb je idd. waarschijnlijk de CD niet helemaal gehoord, of ben je bij voorbaat al tegen een postuum album.

Veel beter dan ik had durven hopen. *Weer luisteren gaat*.

Stijn_Slayer
Waar slaat het in hemelsnaam op om mij te betichten van oneerlijk stemmen? En dat terwijl ik toch dacht zelfs twee duidelijke berichtjes te hebben geplaatst op 8 december.

Niet bepaald netjes heren.

tuktak
vanavond sony maar eens ddossen.

als het nieuwe album van michael jackson niet af was geweest, maar wel enigsinds vernieuwend, dan had ik nog enig respect kunnen hebben voor zo'n release. dit zijn echter gewoon lamme b-kantjes op een hoopje. geen goede samenhang, de basis is flinterdun. de onvrede vanuit alle hoeken is geheel terecht. het is niet dat alle tracks afzichtelijk slecht zijn, maar postuum plaatjes uitbrengen voor financieel gewin vind ik gewoon zeer verwerpelijk.

@Stijn:

Excuses als het zo overkomt, da's niet mijn bedoeling.

Ik heb nu je berichten gelezen. Je wilt liever soul of funk horen. Dat is hier dan niet echt op terug te vinden, alhoewel ik Behind The Mask wel een Jamiroquai-achtig-iets vind hebben in de chorus.

Maar in ieder geval is 'een dramatisch wanproduct' wat mij betreft ontzettend overdreven. Heb je de CD gekocht en deze beluisterd? De online-versie die je kon downloaden van vóór vandaag met de snippets is zo'n beetje 1000 keer minder.

@tuktak:

Doe Behind The Mask ns snoeihard aanzetten. Als ik dat doe dan heb ik niet bepaald de behoefte om Sony te gaan ddossen.

Ceriel schreef:

Excuses geaccepteerd.

Ik heb een volledige versie gedownload. Die met de snippets heb ik niet gedownload (als ik het goed heb onthouden verscheen die op 4 december online), maar een volledige versie met de uiteindelijke tracks zoals 'ie ook in de winkel ligt.

De snippets en eventuele eerdere gelekte versies ken ik zelfs niet eens.

Berichten verplaatst naar Michael Jackson

avatar van lennon
Ik snap overigens de commentaren niet dat MJ nu ineens wordt uitgemolken, want want volgens mij wordt de muziek van deze man al sinds 2001 uitgemolken..

Na Invincible zijn er enkel nog maar compilaties verschenen, en re-releases met daarop nog niet uitgebrachte nummers.. met als toppunt de 4 cd box waar erg veel ongereleased materiaal op stond...
Ik heb het wel eens eerder geroepen, normaal gebeurd dat alleen bij dode artiesten, maar muzikaal gezien was MJ al "dood" sinds 2001...

Dat dit album dan uitkomt na zijn dood is geen verassing, maar ik kan wel concluderen dat ie veel interessanter is dan invincible.. en nu niet meer klagen dat het uitmelken is... want dan moet je dit album niet eens gaan luisteren.. maar dan mis je wel een erg leuk en lekker album!e

avatar van Gloom
Ik heb nu ondertussen een 5-tal keer volledig geluisterd en kvind hem eigenlijk steeds beter worden. Another Day vind ik ondertussen ook echt zalig. Breaking News blijft wel mijn favoriet.

Wat me ook opvalt is dat deze CD compact is tegenover de 3 laatste (Dangerous, History en Invincible). Die grenzen allemaal tegen de 70 min als ik me niet vergis, terwijl deze 'maar' een goeie 40 minuten duurt. Maakt Michael ook direct een krachtigere album. Zeker bij Invincible duurde het soms wat lang naar mijn zin.

avatar van MJ_DA_MAN
Een bij vlagen treurig ''album''.

avatar van UmindC
Toch vrij veel lovende recensies op het net.

avatar van Angelo
Stijn_Slayer schreef:
Aan de andere kant worden er ook 4,5* en 5* uitgedeeld, dat lijkt me ook gewoon hyperfangedrag.

Beetje rare uitspraak. Ik ben ver van een fan te noemen, maar heb wel een viertal MJ albums hier liggen. In tegenstelling tot die "intellectuelen" (kuch) hier, maak ik geen vergelijkingen tussen zijn albums uit de jaren '80 en deze uit 2010. Ik heb dit album nu al drie dagen non-stop beluisterd, en ik kan niet anders dan concluderen dat dit één van de beste popalbums van de afgelopen jaren is. Ik kan weinig recente popalbums noemen die de kwaliteit van deze evenaren. Ik vind het bijzonder hoe het productieteam dit nieuwe album met oude stukken heeft weten te bewerken tot retestrakke én hippe popsongs. Dat velen 'Off the wall', 'Thriller', 'Bad' of 'Dangerous' als graadmeter gebruikt om tot een beoordeling te komen bij dit album, vind ik volstrekte onzin en buiten de context. Je vergelijkt bijvoorbeeld Madonna's debuutalbum toch ook niet met 'Hard candy' van twee jaar geleden? Vergelijk dit album liever met andere popalbums van de afgelopen tijd, dat is logischer dan dit album te vergelijken met bijv. 'Thriller', want tuurlijk is 'Thriller' dan beter - mede door zijn cultstatus. Verder vind ik het aannemlijker om je vraagtekens te zetten bij lage beoordelingen dan bij hoge. Er is zoveel bagger uitgebracht door de jaren heen en daar hoort dit album wat mij betreft ab-so-luut niet bij.

Stijn_Slayer schreef:
Wat een dramatisch wanproduct.

'Hollywood Tonight' is inderdaad absoluut geen Michael Jackson. Wie denkt Sony hier nou mee voor de gek te houden? Je moet wel doof zijn wil je niet horen dat dit iemand anders is. De zanger op 'Breaking News' probeert tenminste nog als Jackson te klinken.

Het hele album staat vol met zwijmelende, gelikte popliedjes. Geen sprankje soul of funk, op 'Best of Joy' na. Dat is dan ook samen met '(I Can't Make It) Another Day' het enige nummer dat de moeite waard is.

Jouw motivatie voor 'dramatisch wanproduct' is flinterdun en klopt veelal niet. Er staan een paar popliedjes op, maar alleen het eerste liedje - wat overigens R&B is - klinkt gelikt. De andere popliedjes zijn dat juist niet. Verder hoor je veel soul in de nummers, zoals in Keep Your Head Up of in het slotnummer. Het hele album is vermengd met rock (Another Day bijvoorbeeld), gospel, electronica (Behind the Mask), hip hop en nog veel meer.

Daarnaast is jouw beoordeling gebaseerd op een soort van complottheorie: dit is Michael Jackson niet die je hoort. Zo vreemd heb ik ze nog niet veel gezien op Musicmeter.

avatar van ThePrinceOfPop
Hold my hand: een frisse lied met een prachtige begin en een prachtige eind. Voor het eerst vind Akon mooi mooi zingen, maar alsnog niet het niveau van MJ

Hollywood tonight: beste lied van het album, goede beat en het ref. laat je gewoon meezingen en bewegen.

Keep your head up: een prachtige ballad, met een mooie gevoelige stem van MJ.

(I like) the way you love me: echt een lied wat je na een moeilijke dag moet luisteren, dit lied maakt je stoned zonder drugs.

Monster: een lied in de style van hollywood tonight, hollywood tonight is wel beter maar het verschil is niet heel groot. Met een leuke 50 cent. In dit lied hoor je allemaal de namen van zijn oudere liedjes oa. off the wall, 2bad en man in the mirror (monster in the mirror).

Best of joy: het laatste gezongen lied ooit van MJ (2009), net voor zijn dood. Het lied raakte mij eerst niet echt, maar na een paar keer luisteren vind ik het steeds leuker.

Breaking news: een lekkere frisse lied die al die kirtiek niet heeft verdient. Dit is een mindere versie van tabloid junkie.

Another day: een echte harde MJ lied. Als je een beetje van MJ houd, hou je van deze lied zeker.

Behind the mask: een lied van de thriller tijd. Een leuke lied, waarvan ik wel begrijp waarom die het album (thriller) niet heeft gehad.

Much too soon: een echte zielige MJ lied (gone too soon, smile, little susie), Ik heb 1 minpunt voor much too soon en dat is dat die te kort duurt .

Conclusie: Een frisse album, die het luisteren 100 procent waard is. Beste album sinds invincible. Als Sony steeds zulke albums gaan uitbrengen steun ik ze voor 100 procent.

PS: ik heb het album gekocht en al in de 1e dag al heeft het in Nederland de gouden status gehaald (meer dan 30.000 exemplaren verkocht).

Alleen vanwege een nummer als Behind the Mask is het toch zonde dat de man al overleden is. De rest van het album kan me nog niet zo bekoren met al die ingeblikte dingen.
Zo'n nummer als Hold my Hand is toch tenenkrommend.

Dat had ik in het begin ook een beetje Joël, maar toen ik hem 3-4 keer geluisterd had ging ik het steeds beter vinden.

West, ik heb ook het gevoel dat er een aantal hater stemmen zijn. Ik zou het echt belachelijk vinden als deze cd onder 3 sterren gemiddeld gaat komen, het zou toch minstens 3,5 verdienen.

Arrie schreef:
Maar laten we het over het album hebben!

Helemaal mee eens! Heb jij er al naar geluisterd?

avatar van Arrie
Nog niet, ik heb alleen Breaking News gehoord, en dat nummer heeft m'n interesse niet echt weten te wekken. Ik heb er ook delen van gehoord toen ie opstond in de platenzaak, en sommige dingen klonken wel aardig. Maar ik heb qua albums sowieso alleen Off The Wall, Thriller, en Bad beluisterd.

Oh ok,, dan zou ik je graag Dangerous aanraden xD. Ik hoor het wel als je hem een keer helemaal gehoord hebt dan (Michael bedoel ik nu).

avatar van matthijs
'Behind the Mask' kwam me al snel heel bekend voor. Dat je zeker weet dat je t al heel lang kent door een andere artiest en dat je t een goed nummer vindt. Weet iemand over welke uitvoering ik t heb? I.e.g. vind ik deze uitvoering ook heel lekker. En het nummer met Lenny, ook prima.
Ik ben wel blij met dit album.

avatar van Arrie
Zie hier info over Behind The Mask. Geschreven door Chris Mosdell en Ryuichi Sakamoto, met nog wat extra tekst van Michael Jackson. De allereerste uitvoering is van Yellow Magic Orchestra.

avatar van vdwaldennis

Helemaal mee eens!
Ik kreeg de cd gister binnen via bol.com
Heb hem al drie keer keihard gedraaid.
Het stemde mij heel erg tevreden!

Ik kende een paar nummers al een paar jaar, daar had ik de demo versie van op mijn computer staan. Maar als er nog meer van zulke nummers in de kluis liggen kan ik niet wachten. Kan er kippenvel van krijgen.

avatar van IntoMusic
1,0
Dit album is duidelijk niets voor mij en de type songs werken mij op de zenuwen. Niet vernieuwend, pakkend noch lekker in het gehoor liggend. Begrijp niet echt de opmerking "Beste album sinds Invincible" als daartussen totaal geen albums van hem zijn uitgekomen... Ik vind dit meer iets voor diegene die even lekker wil uithuilen bij zijn erfenisstukje of diegene die Invincible ook al top vonden.

Helaas Michael, misschien maar beter na HIStory kunnen stoppen. Afijn, haalt nu niks meer uit natuurlijk.

avatar van vigil
Jemig het moet niet gekker worden... Ik krijg een pm van een door mij gewaardeerde Mod dat ik een haatstem zou hebben uitgebracht jegens Michael Jackson. Ik neem aan dat die persoon die zo'n mail stuurd verder niks te doen heeft in het leven want als iemand een haatstem geeft dan kom je volgens mij niet uit op 2,0... Ook heb ik Michael Jackson ergens bij dit album nog lopen te verdedigen tegen mensen die dachten dat hij niet zelf zou zingen. Gezien het feit dat ik al jaren hier op MuMe zit en hier behoorlijk veel vertoef en in allerlei topic's actief ben, zelf ook leven in bepaalde topic's probeer te houden vind ik dit een regelrechte belediging en had gehoopt dat ik gezien mijn vele berichten en stemmen wel een op een beetje krediet kon rekenen hier. Als je een probleem hebt met een stem van mij moet je me lekker persoonlijk benaderen en niet via een Mod denk ik dan. Maar goed zo stoer ben je dan ook weer niet.

Maar goed, het album...

Ik ben zelf geen groot Michael Jackson fan, het is een goede zanger met ook een hoop aardige nummers maar echt fan kan je mij niet noemen. Aangezien ik groot muziekliefhebber in de breedste zin van het woord ben ik dan altijd wel benieuwd naar "nieuw" werk van hem. Het is zeker niet zo dat ik op de deurmat van een winkel ga liggen om het 1ste exemplaar te kunnen bemachtigen. Nu is het zo dat ik door mijn werk vrijdag 10 dec. dit betreffende album vrijwel de gehele dag heb moeten beluisteren. Dus je kan wel zeggen dat ik op de hoogte ben van het gebodene op het album. Het is een verzameling nummers welke op de reguliere albums als zwakke broeders bekend zouden staan. Het enige echt aardige nummer is Monster al is de bijdrage van 50 cent niet mijn kopje thee.

Dus een 2 leek mij een goede beoordeling. Wellicht dat het nog enige kans heeft op een 2,5 maar meer zit er wat mij betreft niet in.

nu ga ik even een willekeurige mod aanspreken dat hij al de users met een 4,5 en hoger gaat aanspreken op het feit dat ze een love stem hebben uitgebracht!

Nicci
Ik heb even de 'previews' in iTunes beluisterd. Daar worden we niet vrolijk van. Slappe hap.

avatar van IntoMusic
1,0
[modknipje]

Terug naar het album: zoals gezegd niet veel soeps en na 2x beluisteren was ik er al klaar mee. Virgil, knap dat je de hele dag naar het album heb moeten luisteren. Het is beter dan Frans Bauer, maar een hele dag...

Stijn_Slayer schreef:

Ik kan dit moeilijk serieus nemen, en bovendien heb je niet goed gelezen.

Misschien vindt jij iets minder snel gelikt dan ik, maar betekent dat dan dat jij de waarheid in pacht hebt? Je doet net alsof dit album aan bepaalde voorwaarden voldoet en daarom minstens een bepaald aantal punten moet krijgen. Zo werkt dat niet hè.

Waarom kan je mijn reactie niet serieus nemen? Ik reageer inhoudelijk op wat je zei. Ik heb zeker niet de waarheid in pacht en inderdaad: mogelijk vind jij iets sneller gelikt klinken dan ik. Aan de andere kant: sommige Prince nummers klinken ook gelikt, maar zijn wel goed. Zelf was ik juist verrast door het feit dat dit album vaak niet zo gelikt klinkt. En dat het meer dan een simpel popalbumpje was.

Dat van die voorwaarden en punten snap ik niet: dat heb ik zeker niet zo bedoeld.

Nicci schreef:
Maar wat te doen met 'love-stemmen'? Je mag best weten dat ik al grote moeite heb om die 4 sterren van jouw serieus te nemen. Laat staan 5. Kennelijk heb je een onredelijke voorliefde voor MJ. Geeft niets. Heb ik ook met een aantal artiesten, maar neem dan voor lief dat er ook een aantal mensen zijn die dit album he-le-maal niets vinden. Waaronder ik. Ik heb de previews nog eens beluistert. Het is intriest wat hier op de plaat is gesmeten.

Onredelijke voorliefde zal het niet zijn, maar mogelijk is mijn 4 sterren wel naar boven afgerond. Ik heb het wel uitgebreid beargumenteerd (zie mijn mening). En ik kocht inderdaad vrij snel nadat de LP uit was het geweldige Off the Wall en op de eerste dag van uitkomst Thriller. Dan gooi je dat op de platenspeler terwijl heel wat nummers nog niet bekend waren (ook niet als single uitgebracht). Wow!

Als jij dit album niets vind, dan zal ik dat zeker serieus nemen. Ik ben juist benieuwd wat je ervan vind en over te melden hebt. En Angelo heeft ook een punt: er zijn mensen die dit echt helemaal geweldig vinden. Dat kan echt ook hoor!

Er zijn weinig artiesten, ook vanwege zijn bekendheid en roemruchtig verleden, die zoveel voor- en tegenstand oproepen als Michael Jackson. Dat is ook hier op Musicmeter wel weer duidelijk geworden.