Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van SilverGun
herman schreef:
@Orbit: veel mensen haken hier juist een beetje af door de electronica. Als je de berichten over Feral leest (toch een van de betere tracks)... een nummer dat toch niet door iedereen begrepen wordt.

Jijzelf inbegrepen :

herman schreef:
Feral doet me ook weer denken aan FlyLo, maar ik vind dit vooralsnog niet zo'n interessante track. Lijkt qua melodie wat te kort te schieten.

avatar van Gloeilamp
Ik vind Feral juist de minste track van deze cd, hoewel dat nummer zeker niet slecht is!

avatar van Forza
De drums in Bloom doen mij pijn aan de oren (gevoel wat ook na enkele keren luisteren niet echt weg wil gaan). Dat is jammer, want ik geloof dat het nummer verder wel aardig is. Op de rest van het album wordt het gelukkig iets better, maar echt lekker klinken doet het nooit. Dus eerst maar een 3.0.

Music-Master
ik blijf bij 3sterren.Radiohead kan 1000x beter.

avatar van KOOJI
Dit ligt tussen nummers als Paperbag Writer en een album als The Eraser, wat goed nieuws is, want ik was bang dat Radiohead voortaan ging tegenvallen(These Are My Twisted Words vond ik he-le-maal niets). Anyway, nu voor de vijfde keer aan en godzijdank wordt het ieder keer mooier. Genieten, aangezien Radiohead vorig jaar nog besloot om 'nooit meer een album te maken'. Sneaky basterds..

avatar van Rhythm & Poetry
Terwijl de wanhopige Radiohead-fan teleurgesteld voor de laatste keer haar mail checkt, in de hoop dat er nog een 'echt' album uitkomt, speel ik het album nogmaals met alle plezier van de wereld af. Radiohead heeft zich met The King of Limbs weer helemaal herpakt en de suffe muziek op voorgaande platen klinkt nu een stuk hipper door toedoen van Flying Lotus-achtige instrumentaties. Derhalve verhoog ik deze plaat met een halve ster.

avatar van jellecomicgek72
Rhythm & Poetry schreef:
Terwijl de wanhopige Radiohead-fan teleurgesteld voor de laatste keer haar mail checkt, in de hoop dat er nog een 'echt' album uitkomt.

Kut, ik ga NU me mail checken!

avatar van sierrra
Lastig dit album objectief te beoordelen met de geschiedenis van de band in je achterhoofd. Bij veel nummers heb ik gevoel van dit heb ik al eens eerder gehoord. Het klinkt wel weer typisch als Radiohead. De eerste vier nummer zitten in het verlengde van Kid A en Amnesiac, de tweede helft van het album heeft meer raakvlakken met In Rainbows. Na het beluisteren van dit album ben ik een beetje bang dat alles wat Radiohead in de toekomst gaat uitbrengen meer van hetzelfde zal zijn. Het niveau is nog steeds wel hoog, maar echt verrassend is het niet meer. Misschien is het wel een onmogelijke opgave om nog een origineel/vernieuwend album af te leveren. We will see.
Ik begin met 4*

avatar van RadioMad
Volgende stap zal wel een reggae,- of hiphop plaat worden.

RadioMad schreef:
Volgende stap zal wel een reggae,- of hiphop plaat worden.

Ik gok op zware Trash Metal

avatar van herre48
De Klever schreef:
Wil je de 'rock' Radiohead liefhebbers even terugpakken ofzo? Want dit kan je toch niet serieus menen?

Nee hoor. Het boeit mij anders niet al dat stadionrock-gedoe. Als ik nu terecht weer merk waartoe Radiohead in staat is én hoe ze durven volledig tegen de stroom in roeien, kan ik enkel bewondering opbrengen. Ik categoriseer de Radiohead van OK Computer bij de Coldplays en U2's van deze wereld, leuk maar weinig creatief. Ze kunnen zo veel meer en dat bewijzen ze weer met The King Of Limbs.

avatar van Tegid.mzk
Er is nog een deel van de wereld waar het nog een klein halfuurtje 19 februari is... Wie weet.

HolyGrail
Wake me up...

Mij toch maar eens aangemeld op musicmeter om mijn visie op dit album te geven.

Ik kan mij niet herinneren dat een album bij zijn release zo'n vernietigende impact op mijzelf heeft gehad. Bij de eerste luisterbeurt probeerde ik grip op het album te krijgen, maar voor ik het wist, had het album grip op mij en dat is zo, na een hoop luisterbeurten, gebleven.

King of Limbs voelt voor mij als een reis door de dromen, de dieptes ervan en de strubbelingen die je ervaart om er doorheen te komen. Duistere geluiden komen steeds kortstondig op, lijken geen duidelijke wending te nemen en daar ligt de absolute kracht voor mij. Dit album lijkt nergens antwoord te willen geven op bewuste en onbewuste emoties, zoals vroeger nog wel eens gebeurde door Radiohead d.m.v. climaxxen. Nee, het is een constante stroom van deze emoties, meer niet. Ook de zang van Yorke helpt hier overigens aan mee: nergens is hij bezig duidelijk te articuleren, maar vooral zijn stem te mengen met de muziek, zodat het als een walm op je afkomt.

De eerste helft van het album kenmerkt zich door onrustige beats, opkomende en weer wegstervende noten met als basis de bas van Colin Greenwood, want vooropgesteld: Greenwood excellereert tijdens het eerste deel van het album. Alle elementen, van de beats tot aan alle andere electronische geluiden, worden dankzij zijn kunsten samengesmolten tot één geheel, en daar neem ik mijn hoedje voor af.

De tweede helft van het album begint voor mij bij Lotus Flower, want hier vloeit het onrustige over in de totale rustiek. De eerste barriéres zijn overwonnen in een onrustige droom, maar wat is er dan aan het eind van de horizon? Niets dan nieuwe bezinning en twijfels, als ik er mijn eigen interpretatie aan mag geven. Bij iedere horde die wordt overwonnen komt een rustperiode kijken, maar tijdens deze rust rijzen alweer nieuwe twijfels en vragen op. Al dit komt voor mij samen in het absolute hoogtepunt: Seperator.

If you think this is over
Then you're wrong
If you think this is over
Then you're wrong

(Wake me up, wake me up)

Like I'm falling out of bed from a long and weary dream
Finally I'm free of all the weight I've been carrying

When I ask you again
When I ask you again
Wake me up, wake me up

De boze droom lijkt over te zijn, maar aan de horizon doemt hij alweer op. Je wilt er niet heen, en de laatste stuiptrekking is daar: Wake me up, wake me up!

Ja, dit is filosofisch geneuzel, daar ben ik mij heus wel van bewust. En het lijkt al weinig meer met het daadwerkelijke album te maken te hebben, maar dit is wat het bij mij losmaakt. Of King of Limbs als een universeel 'meesterwerk' moet worden beschouwd, dat interesseert mij eerlijk gezegd niet zo heel veel. Bij mij maakt dit album heel veel emoties los en ik weet nu al, dat ik dit album zal gaan herinneren als iets wat een rol speelde in deze fase van mijn leven. En alleen daarom al dank ik Radiohead.

Mooi stuk hoor! Interessant om je gedachten over het album te lezen.

avatar van Gloeilamp
Goed stuk HolyGrail!

Servaas D.
Eeeen een halfje omhoog *4,5. Feral doet trouwens erg aan Burial denken. Raar dat die invloed hier nog niet vermeld is (denk ik)

avatar van SilverGun
khonnor schreef:
Feral is een geschift nummer... klinkt als een kruising tussen Flying Lotus, burial en radiohead

Op een goeie manier

avatar van Hedser
Servaas D. schreef:

Ik heb het woord 'Burial' hier anders al meerdere keren langs zien komen.

Hedser schreef:

Ik heb het woord 'Burial' hier anders al meerdere keren langs zien komen.

I stand corrected

Servaas D.
Is er nog iemand die maar dan ook niet kan stoppen met luisteren naar deze cd? Bijna breinloos druk ik terug op play als ie afgelopen is. Niet zozeer omdat ik er wild van ben. Ik ben eerder onder hypnose.

Heb ik ook.. seperator leek eerst niet zo zeer een opbouwende track in mijn oren. Maar nu ik hem wat vaker hoor vind ik het de mooiste track van het album in iedergeval.. wat een nummer zeg.. en wat een album ook, alleen morning mr magpie doet me nog niet zo veel.

avatar van KampF
Codex is een mooi nummer maar slechts gemastered, mijn boxen kraken, normaal doen ze dat niet.

Grappig ook om de twitter van Flying Lotus te lezen, uiteraard zijn een paar nummers van dit album 'helemaal voor hem'

Over dit album: ik ben er nog niet echt warm van, kan het zeker nog niet tussen de klassiekers van Radiohead zetten. Maar.... toch wel lekker.

KampF schreef:

Radiohead kennende kan het de vreemde bedoeling zijn dat Codex niet echt top is gemasterd. Om de een of andere conceptuele reden misschien.

avatar van jellecomicgek72
Ook maar eens een wat uitgebreide mening van mijn kant aangezien ik The King Of Limbs op dit moment helemaal grijs draai. Wat ook grappig was was dat dit album echt opeens aangekondigd werd. Het grappige was ook dat ik een week daarvoor (op maandag nog wel) nog zat te denken: Wanneer komt Radiohead nou weer met een album? En boem! Daar verscheen de cover van The King Of Limbs op internet met het nieuws dat het album vrijdag gedownload kon worden, mijn week kon niet meer stuk, zou dit 1 van de muziek hoogtepunten van dit jaar gaan worden?

Toen ik het album eenmaal 1x beluisterd had, was ik niet heel enthousiast, misschien wel lichtelijk teleurgesteld. Hebben we hier nou bijna 4 jaar lang op gewacht? Op 8 tracks? Had meer gehoopt dat Radiohead nog een keer zo'n rockend album zou maken als OK Computer of In Rainbows. The King Of Limbs gaat toch meer in de richting van Amnesiac met een wat dromerige vibe in het album. Het beginnummer Bloom was wel een nummer waar ik echt even aan moest wennen en ik dacht ook even dat dit een echte skipper zou gaan worden op dit album. Niet veel gitaarwerk in dat nummer en een wat zeurderige zang erdoorheen met veel elektronische geluiden, niet een nummer dat me de eerste keer greep maar die ik na 4x luisteren toch kon appreciëren. Morning Mr Magpie heeft een beetje The Eraser vibe om zich heen hangen, dit nummer had zo op dat album kunnen staan, klinkt verder goed. In Little By Little is de zang af en toe onverstaanbaar, vind het 1 van de mindere nummers op het album. Feral Mooi instrumentaal nummer, zorgt voor een mooie overgang naar de 2e helft van het album. Goed nummer. En dan hét hoogtepunt van het album... Lotus Flower! Dit nummer komt ook vast en zeker heel hoog in mijn eindjaarslijst van beste nummers van 2011! Ik zou bijna durfen te zeggen, 1 van Radiohead's beste nummers. Tekst is ook heel mooi en het nummer is ook het meest verslavendst op het album want ik blijf het maar draaien. De clip erbij is ook leuk bedacht. Yorke met bolhoed op.

There's an empty space inside my heart
Where the wings take root
So now I'll set you free
I'll set you free
There's an empty space inside my heart
And it won't take root
Tonight I'll set you free
I'll set you free

Codex Het op 1 na beste nummer van het album, mooi rustig nummer, mooi lyrics ook weer. Samen met Lotus Flower m'n favoriet op dit album. Give Up The Ghost was het eerste nummer wat ik van The King Of Limbs hoorde op 3FM. Deed me in het begin niet zoveel maar het past prima in de vibe van het album.

Don't haunt me
Don't haunt me...

Separator Een nummer dat pas echt goed wordt wanneer de gitaar eraan te pas komt. En de afsluitende tekst is ook erg mooi vind ik.

When I Ask You Again, Wake Me Up
When I Ask You Again, Wake Me Up

Dat was hem dan. De nieuwe Radiohead plaat. De vraag is alleen of ie de voorganger In Rainbows heeft overtroffen? Tot nu toe vind ik die laatstgenoemde toch muzikaal sterker en intressanter. Maar wie weet gaat dit album nog groeien. Al blijf ik er wel bij dat ik 8 tracks nog steeds te weinig vind voor een album als je er 3 jaar lang op hebt zitten wachten. Maargoed, eerst dit album nog veel vaker gaan luisteren en kijken hoe de score blijft en wie weet is dit album over 10 jaar ook wel een klassieker? Wie zal het zeggen? Voor nu een 4* maar weet bijna wel zeker dat ik op een 4,5* ga uitkomen.

SilverGun schreef:

Jijzelf inbegrepen :

Scherp.

Maar dat was mijn indruk na één luisterbeurt. Toen ik dat laatste schreef had ik er inmiddels zes opzitten.

avatar van Koston
Die blazers in Codex...prachtig

avatar van XtReM3 SkILLz
Codex doet mij herinneren aan Pyramid song... en dat is een goed teken

avatar van Smiechtel
Nickbossie schreef:
Ja dat viel mij ook al op idd, maar volgens mij is de bedoeling van de ingenomen stijl dat de meezingfactor erg laag is. (niet perse iets negatiefs)

Het zinnetje 'You've got some nerve' zweeft anders wel al 2 dagen in mijn hoofd rond.

Ben uiteindelijk tóch weer erg enthousiast over deze plaat. Vond hem in den beginne repetitief, en op een paar nummers na (Codex, Lotus Flower) niet noodzakelijk heel fantastisch.

Dat inzicht is er na een stuk of 14 luisterbeurten drastisch gewijzigd. Ongelofelijk goed.

avatar van My Addiction
indiegator schreef:
Khonnor schreef:

Relax Khonnor. Het is maar een Radiohead ceedeetje. Als je zo reageerd als jij kan je reactie terug verwachten.
Wind je niet zo op. Ik heb het toch al uitgelegt

Haha, oké nu doe je erom zeker?

avatar van RensZ
Ik denk dat het nooit wat gaat worden tussen Radiohead en mij. OK Computer kan ik nog redelijk waarderen samen met The Bends, op die twee albums staan echt klassieker. Maar wat mij betreft is de Radiohead van tegenwoordig geen schim meer van de Radiohead toen. Dit album maakt dat gevoel alleen nog maar sterker bij mij, alleen Codex kan ik nog redelijk waarderen en de rest vind ik helemaal niks.