Marillion - Brave (1994)

Label: EMI

1. Bridge (2:55)
  2. Living with the Big Lie (6:47)
  3. Runaway (4:40)
  4. Goodbye to All That: The Wave / Mad / The Opium Den / The Slide / Standing in the Swing (12:27)
  5. Hard as Love (6:42)
  6. The Hollow Man (4:08)
  7. Alone Again in the Lap of Luxury / Now Wash Your Hands (8:13)
  8. Paper Lies (5:48)
  9. Brave (7:56)
  10. The Great Escape / The Last of You / Falling from the Moon (6:30)
  11. Made Again (5:02)
  12. The Great Escape [Orchestral Version] * (5:18)
  13. Marouette Jam * (9:44)
  14. The Hollow Man (Accoustic) * (4:10)
  15. Winter Trees * (1:17)
  16. Alone Again in the Lap of Luxury [Acoustic] * (2:43)
  17. Runaway [Acoustic] * (4:27)
  18. Hard as Love [Instrumental] [Previously Unreleased] * (6:48)
  19. Living with the Big Lie [Previously Unreleased Demo] * (5:12)
  20. Alone Again in the Lap of Luxury [Previously Unreleased Demo] * (3:17)
  21. Dream Sequence [Previously Unreleased Demo] * (2:36)
  22. The Great Escape (Spiral Remake) * (32:26)
totale tijdsduur: 1:11:08 (2:29:06)
avatar van viking1
Prachtig gevoelig album.
Heerlijke rustige momenten afgewisseld met stevige uitbarstingen.

Een absolute groei album(heeft wat luister beurten nodig).
Maar al hij valt,valt ie goed.

Totaal anders dan de 3 albums die ik van hun heb maar zeker een grote toegevoegde waarde voor mij.

Heerlijke pakkende songs die je meeslepen in een bijna trans.
Heb je advies op gevolgd bikkel 2(play it loud with the lights out ha staat idd ook in het boekje)

Absolute meesterwerk pakt je een sleept je mee in een heerlijke trans.
Heeft wel wat luisterbeurten nodig en je moet er idd even rustig voor gaan zitten of liggen.

Heb nu een keer of 6 helemaal beluisterd en kan niet anders dan 5 ptn te geven.
Hij wordt nog steeds mooier.

Heb nu 4cd's van marillion ga me er zekker nog verder in verdiepen en nog wat meer van hun aanschaffen.

ben voorlopig hier nog lang niet op uitgeluisterd.

Erg mooi meeslepend album, stuk voor stuk goede songs, geen skipnummers! ik heb ook de film gezien erg indrukwekkend.
Net als mijn bovenbuurman heb ik ook 4 cd`s van Marillion, ik ga me ook zeker verdiepen in de andere albums (na 1989).

Na een aantal luisterbeurten kan ik ook niets anders geven dan 5 sterren

avatar van Marty McFly
ricardo schreef:
Voorlopig is dit de enige van de 4 Marillion meesterwerken die ik (nog) geen 5* geef.

Maar dan vind je het toch geen meesterwerk?

avatar van lennert
Af en toe lees je nog wel eens reacties van mensen die stellen dat ze niets meer geluisterd/goed gevonden hebben van de Marillion albums sinds Fish weg is. Aan deze mensen zou ik graag in hun gezicht willen schreeuwen dat smakeloze idioten eersteklas zijn. Brave is met gemak een van de beste albums die de band ooit heeft gemaakt en voor mij zelfs een van de beste albums ooit gemaakt.

Een van de belangrijkste aspecten waarom dit album zo interessant is, is het feit dat Marillion voor het eerst weer eens tracht een echte progrock band te zijn in plaats van een neoprogband. In het verleden werd de band al vaker verweten dat ze teveel als Genesis en Pink Floyd klonken, op Brave worden deze invloeden op weergaloze wijze verweven in spannendere en zwaardere composities dan ooit tevoren. Blij toe, dit waren de jaren '90 en gladde symforock was nu niet direct een van de spannendste genres om jezelf nog 'progressief' mee te noemen.

Het noemen van hoogtepunten is bijna onmogelijk, net zoals ik geen dieptepunten kan noemen. Ik kan alleen wel met het grootste gemak stellen dat Brave een album is wat je onmogelijk niet goed kunt vinden als je jezelf een liefhebber van Marillion in het bijzonder of progressieve rock in het algemeen noemt. Overtreft de voorgaande albums met het grootste gemak.

Voorlopige tussenstand:
5. Script For A Jester's Tear
6. Misplaced Childhood
7. Holidays In Eden

avatar van Bluebird
Nu hier de naam Pink Floyd wordt genoemd: Ik heb Brave qua thematiek altijd een beetje met The Wall vergeleken. Het blijft nog altijd het meest aangrijpende album van deze onvolprezen lineup. Hogarth is geen stemmingskanon zoals Fish was maar weet toch wel vaker de gevoelige snaar te raken en vist daarbij ook in een wat actuelere vijver. Daarbij: zoveel bands hebben bezettingswisselingen gehad en zijn toch hele goede muziek blijven maken...

avatar van Rogyros
Bluebird schreef:

Zoals Pink Floyd!

Hou op zeg...........

Nouja, de David Gilmour Band dan.

Ozric Spacefolk
Ik heb Marillion en Pink Floyd allebei erg hoog. Maar ik zou ze niet zo snel vergelijken.

Ozric Spacefolk
Overigens vind ik de wissel van zanger de moeilijkste bezettingswijziging om te slikken.

Bandjes als Deep Purple, Rainbow en Uriah Heep zijn er aan onder door gegaan.

Ik heb er eigenlijk bij geen enkele band ooit moeite mee gehad, behalve Saga.

avatar van Bluebird
Er zijn ook best voorbeelden te noemen waar een band er qua zanger juist wel weer op vooruit is gegaan, althans bij de smaak van het publiek. Bij Marillion is het typisch een kwestie van 'best of both worlds' wat mij betreft. Maar alle bezettingen hebben voor mij hun charmes wel als het er op aankomt. Als de chemie binnen de groep goed is komt er vanzelf een overtuigend produkt.

Ozric Spacefolk
Ik moet zelfs zeggen dat Fish zonder Marillion mij beter bekoort dan H. zonder Marillion.

Ik vind het ook nogal opmerkelijk dat er niet zoveel lefhebbers zijn van Fish solo.

avatar van Bluebird
Kun je nagaan hoe fanatiek de Marillion aanhangers van het eerste uur nog zijn. Niet kapot te krijgen, net zoals bij Floyd, Genesis, enz... H. heeft Marillion daardoor ook wel meer nodig dan Fish om in de spotlights te blijven zou je dan kunnen concluderen. Sommige zangers hebben een band nou eenmaal tot een legende gemaakt en hoe goed de opvolger het ook doet, het zal nooit het 'oergevoel' kunnen vervangen... en wat maakt het ook uit, de dingen gaan nou eenmaal zoals ze gaan tenslotte.

Ozric Spacefolk
Fans van het eerste uur zijn soms nogal erg orthodox.
Vaak is één bezettingswisseling al funest.

Ik wil gewoon dat er veel muziek word gemaakt.
Helaas kwam Fish ten tijde van Brave met twee wat zwakkere platen. Maar vanaf 97 wordt het weer alleen maar beter.

Maar toch wordt ook hij afgezeken en willen die orthodoxe fans een reunie.
Ik vind juist reunies vaak een beetje minder, zoals bijvoorbeeld Asia.

avatar van Bluebird
Fans willen van alles maar de artiest heeft gelukkig het laatste woord. Fish heeft allang niet meer de drive die hij in de jaren 80 had. Het zou creatief ook niet meer klikken en een slappe opvoering van goud van oudmateriaal worden om de zak te vullen. Daar zit ik zeker niet op te wachten als het zo uit zou pakken. Ouwezakkenruïnes zijn zelden geslaagd in mijn optiek.

Asia evenwel vind ik het nog heel aardig doen aangezien ze tenminste nog met nieuwe albums blijven komen. Daar lijkt de inspiratie toch nog niet helemaal opgedroogd.

Ozric Spacefolk
Dankzij Lennert ook maar weer eens deze plaat opgezet. Schandalig hoe lang het terug was, dat ik deze op zet.

Ik kom nog even terug op de discussie over de songs Paper Lies en Hard as Love:

Het verhaal en de sfeer zijn niet compleet zonder deze twee songs, en verder zit er in Goodbye to All That veel stevigere stukken verwerkt.
Daarbij is Hard as Love skippen een doodszonde want het rustige middenstuk is misschien wel een van de mooiste stukken van de plaat.

Nog een tip voor de fans, The Opium Den is begonnen als een jam en is is zijn geheel te vinden op cd2 getiteld: The Marouette Jam.

avatar van vigil
Ik vind zelf Paper Lies het minste nummer, eigenlijk het enige mindere nummer van de plaat. Maar skippen is nog nooit in mij opgekomen. Skippen tijdens Brave is volgens mij ook gewoon verboden.

avatar van Rogyros
Inderdaad, onder artikel 219c, eerste lid, aanhef en onder b, van de Muziekwet.

avatar van ChrisX
Ozric Spacefolk schreef:
Ik kom nog even terug op de discussie over de songs Paper Lies en Hard as Love:

Het verhaal en de sfeer zijn niet compleet zonder deze twee songs

Probleem is dat niemand mij nog ooit heeft er van kunnen overtuigen dat qua thema / tekst het nummer Paper Lies op dit album hoort. Nog veel gekker, ik kan me herinneren dat Hogarth het er over had dat het nummer ging over de krantenmagnaat Robert Maxwell, een man die onder verdachte omstandigheden om het leven is gekomen (overboord geslagen van zijn luxe jacht ... en dat geluid hoor je ook aan het eind van dat nummer). Als zodanig vind ik het eigenlijk veel meer passen bij het volgende album Afraid Of Sunlight, een album dat gaat over alles wat maar met celebrity, faam, succes en de (desastreuze) gevolgen daar van.

Het heeft even geduurd, maar het album als 1 geheel begint mij nu te pakken.
Daarom verhoging met 0,5 ster tot 4,5.
Misschien dat de live uitvoering van komend Mariilion Weekend kan zorgen dat ik voor de vijf sterren ga.

avatar van ricardo
Wat een prachtige virtuositeit op het nummer hard as love, super geweldig gewoon wat een verwoestende overweldigheid, om vervolgd te worden door een mooi rustig nummer.

Ik begin steeds meer van dit album te houden.

En de discussie Fish vs Hogarth heb ik gelukkig geen last van, want het beste van Fish en Hogarth vind ik evengoed.

Ik kan van de albums met beide zangers evenveel genieten.

Een supergeweldige ontdekking is dit voor mij geweest deze band.

avatar van bikkel2
Mooie beladen plaat. Helemaal Hogarth's kindje ook.

Ik heb het toendertijd in Paradiso mogen aanschouwen, Brave in zijn geheel en die Hogarth ging helemaal los.
Echt zelden zo'n gepassioneerde peformance mogen aanschouwen.
Vanaf toen behoorlijk gecharmeerd geraakt van Marillion met Hogarth. Ik was overtuigd.
Ik was toendertijd treurig om het vertrek van Fish en heb best aan H moeten wennen, maar dit was weergaloos.

avatar van Pinsnider
Jaren lang aangehikt tegen de enorme prijzen die er op internet gehanteerd worden voor de vinyl-versie van deze plaat, tot een week geleden: een heruitgave!! Gewoon voor 20 in plaats van 200 euro!! Gaat dat kopen!!!

En dan ein-de-lijk luid en met de lichten uit geluisterd. En het moet gezegd: wauw!
De twee verschillende eindes op kant 4 zijn geweldig gevonden.

Hulde!

avatar van IntoMusic
Inmiddels diverse live versies van The Great Escape gehoord en wat is dat toch een ontzettend mooi nummer. Misschien wel één van de top 5 songs ever van Marillion.
Album Brave is en blijft voor mij hét album waarin Steve Hogarth definitief afstand neemt van het Fish-tijdperk. Prachtig album en nogmaals: beluister eens deze versie van The Great Escape

avatar van Bravejester
Voor mij nog steeds het mooiste album van deze band en inspiratie voor mijn username!

Kom net deze documentaire tegen, lang geleden vast wel eens gezien maar vast boeiend voor mensen die dit album en misschien deze band nu pas ontdekken.

YouTube - Marillion : "For the Record - The Making of Brave"

avatar van Broem
Prachtalbum van Marillion. Lang getreuzeld om er eens goed voor te gaan zitten. Kende het album fragmentarisch maar wat een plaat. Ik voel een Marillion weekend aankomen in huize Broem. Heb toch wel het merendeel van het reguliere werk in bezit. Brave hoort zeker bij de toppers in hun oeuvre. Prachtig, episch en overdonderend.

avatar van adri1982
Vandaag alle nummers van dit album bijeengezocht op Youtube en het in zijn geheel op de juiste volgorde beluisterd. Bij de eerste twee nummers is het er even inkomen. Dan wordt de muziek langzamerhand mooier, naarmate er meer nummers van dit album voorbij komen. 'Alone again in the lap of luxury' en 'Brave' steken er voor mij bovenuit. Maar ik ga nog niet stemmen, eerst dit album nog eens goed beluisteren. (De vraag is: wordt dit het 225e album waar ik op ga stemmen?)

Sietse
adri1982 schreef:

Waarom zo moeilijk doen?
Album staat gewoon in zijn geheel op Spotify, incl. de bonus disc.
Brave by Marillion on Spotify - open.spotify.com

Ozric Spacefolk
Dat is wel het vreemdste wat ik ooit gehoord heb.

avatar van vigil
Nou er zijn vast wel vreemdere dingen, het kan natuurlijk ook zijn dat Adri de film wilde zien. Die staat in 5 delen op Youtube, hier deel 1

YouTube - Marillion brave parte 1 di 5 320x240

Ozric Spacefolk
De film heb ik trouwens op dvd, die wil ik best wegdoen, als er iemand geinteresseerd is.