The Doors - L.A. Woman (1971)

Label: Elektra

1. The Changeling (4:21)
  2. Love Her Madly (3:20)
  3. Been Down So Long (4:41)
  4. Cars Hiss by My Window (4:41)
  5. L.A. Woman (7:53)
  6. L'America (4:38)
  7. Hyacinth House (3:12)
  8. Crawling King Snake (5:00)
  9. The WASP (Texas Radio and the Big Beat) (4:15)
  10. Riders on the Storm (7:15)
  11. Orange Country Suite * (5:45)
  12. (You Need Meat) Don't Go No Further * (3:41)
  13. The Changeling [Alternate Version] * (4:50)
  14. Love Her Madly [Alternate Version] * (3:57)
  15. Cars Hiss by My Window [Alternate Version] * (4:40)
  16. L.A. Woman [Alternate Version] * (8:49)
  17. The WASP [Texas Radio and the Big Beat) (Alternate Version] * (5:34)
  18. Been Down So Long [Alternate Version] * (5:06)
  19. Riders on the Storm [Alternate Version] * (9:08)
  20. She Smells So Nice * (3:23)
  21. Rock Me * (5:56)
  22. The WASP [Instrumental] * (4:22)
avatar van Murdoc023
Subliem album net zoals het debuut. Alweer een schitterende combinatie van zang en muziek, heerlijk op elkaar afgestemd. Jim Morrison heeft een zwaardere stem en de muziek is wat meer jazzy, al weet ik niet of dat het goede woord is. Het is anders en beide hebben hun unieke kwaliteiten. Vooral de tempowisselingen zijn heerlijk en die kenden we al van het debuut. De muziek laat je hoofd zwaar worden en meebewegen, daardoor vind het persoonlijk ook wel een psychedelisch karakter hebben. Morrisson laat me altijd weer inzien hoe raar mensen zijn, hij zegt dan ook dat iedereen een masker draagt, een rol speelt binnen sociale relaties. Het enige "zwakke" aan dit album is dat het een eind als the End mist. Maar goed, dat mag natuurlijk niet als norm gelden.

avatar van freakey
Riders on the Storm vind ik het gedroomde eindnummer hoor.

avatar van Dibbel
Iemand al ooit opgemerkt dat het gitaarbreakje van de nummer-1 discohit Funkytown van Lipps.Inc (1981) wel erg veel lijkt op dat van The Changeling?

avatar van Rogyros
freakey schreef:
Riders on the Storm vind ik het gedroomde eindnummer hoor.

Dat vind ik ook. Eindigen met Riders On The Storm is toch prachtig. Het is ook een meeslepend nummer (op een andere manier dan The End of When The Music Is Over), maar echt een schitterend nummer. Een fenomenale sfeertekening. In mijn ogen met afstand het mooiste nummer van The Doors. Dit is misschien zelfs het album met het mooiste eindnummer ooit!

avatar van Heer Hendrik
Nou Rogyros. Dat zal een mooie discussie zijn.

avatar van BoyOnHeavenHill
Zelf kan ik een heel eind met Rogyros meegaan, maar de stemmers van de Top 2000 daarentegen zullen wel op A night at the opera van Queen wijzen... (Of mag je flauw zijn en zeggen dat de 75 instrumentale seconden van God save the Queen daar eigenlijk het slotnummer van vormen?  )

Lazarus Stone
Vergeet langdradig gek.., RoS uitgezonderd, het kan in 3:12 minuten.

Lazarus Stone schreef:
het kan in 3:12 minuten.

Is dat een specifiek nummer (van 3'12) waar je op doelt?

Lazarus Stone
Lieve boy, kijk eens naar de playlist..

avatar van BoyOnHeavenHill
Ah! Hyacinth House, dat was inderdaad ook geen slechte geweest.

Gisteren deze cd ontvangen (mijn 3e keer, steeds weer oudere versie verkocht) deze keer de nieuwe versie, waarbij ze een aantal instrumenten uit de originele sessies weer hebben toegevoegd (en zang)

Dás me toch een beleving! Sowieso een superplaat, maar nu echt nog leuker!!!

avatar van "H."
Riders on a storm op een regenachtg zondagochtend. Heerlijk de regen op het zolderraam, lekker nog even omdraaien en deze cd beluisteren!

avatar van vigil
En dat is stem 1000 voor deze plaat

avatar van pmac
Stemmige bluesy plaat. Deze vind ik met hun debuutplaat het beste. Er staat geen enkel zwak nummer op. De plaat klinkt door de bas ook iets steviger. Heerlijk op de late avond.

Samen met de eerste 2 albums behoort deze tot mijn favorieten. Nummers als L.A. Woman en Riders On The Storm behoren zeker tot hun beste songs. Ik heb zelf de 40th anniversary edition met bonuscd. Hier staan demoversies en die klinken echt lekker!! Zeker het aanschaffen waard.

avatar van Sanderzzz
Hoewel ik vaak wel meega met de menigte als er een album de hemel wordt ingeprezen, kan ik dit met moeite zeggen over het laatste album van deze band. Versta me niet verkeerd; The Doors is geweldig en geen enkele album (met Jim Morrison) stelt teleur, toch vind ik deze de minste van de 6 die ze hebben uitgebracht.

De sound van Morrison Hotel (het meer rock en bluesy achtig in plaats van upbeat drums en orgelspelen) wordt hier verder gezet, maar waar dat in het voorgaande album lekker uitdagend en goed klinkt , vind ik het hier minder klinken... zelfs een beetje saai (!!). De eerste twee nummers en de titeltrack en het laatste nummer zijn super, maar van de rest krijg ik het niet warm van. Ook de stem van Jim klinkt hier het meest afstandelijkste.

Sanderzzz schreef:
Ook de stem van Jim klinkt hier het meest afstandelijkste.

Hij was dan ook wel lichamelijk aanwezig, maar geestelijk enorm afwezig. Dus je gevoel klopt

Ben het overigens niet eens met je. Je vergeet hyacinth house, wat ik persoonlijk een van de allermooiste doors nummers vind.

Ik vind het hele album van een hoog niveau, en ja, jim zijn stem is hoorbaar anders, maar niet minder interessant. Erg knap dat ze überhaupt nog een compleet album in elkaar hebben weten te zetten.

Dat laatste maakt het het meest rauwe album van de deuren, en ik hou ervan.

avatar van Sanderzzz
Akkoord Hyacinth House is ook nog goed Ja, het is een kwestie van smaak en dat maakt muziek juist zo leuk

avatar van wizard
L.A. Woman is zonder meer mijn favoriete The Doorsalbum. Om de plaat hangt een bluesy sfeer, hoewel er ook plaats is voor een paar psychedelische nummers. Jim Morrison's stem is hier zwaarder en dieper dan ooit tevoren.
The Changeling is een even briljante al opzwepende opener. Morrison klinkt hier erg krachtig. Love Her Madly staat daarna in sterk contrast met The Changeling (behalve in het feit dat beide sterke nummers zijn). Het is een veel beheerster nummer met een mooie melodie. De overgangen naar het refrein vond ik aanvankelijk wennen: het leek een niet heel natuurlijke overgang. De volgende 2 nummers ademen een soort van wanhoop. In Been Down So Long klinkt nog iets van hoop door, Cars Hiss By My Window is meer berustend. Een verhaal van down en out in een goedkoop motel, niet in staat nog op te staan, of zelf maar een hand uit te steken richting de vrouw naast je in bed. L.A. Woman vond ik aanvankelijk niet zo'n goed nummer, maar het is met de jaren heel erg gegroeid.

De tweede helft van het album is zo mogelijk nog sterker dan de eerste. L'America heeft wat dreigends, waarna ik Hyacinth House weer een lieflijk, mooi nummer vind. The WASP is vooral een gedicht van Morrison dat op muziek gezet is. Ik vind het een genot om naar te luisteren. Met Riders on the Storm sluiten The Doors af met wat ik hun beste nummer vind. Ik vind het indrukwekkend hoeveel sfeer de band op kan bouwen gedurende deze 7 minuten. Uiteraard helpt de regen en onweer op de achtergrond, maar ook de instrumentatie klinkt erg fragiel en soms op de rand van vals. Of de tekst wat betekent, weet ik niet, maar het geeft mij altijd een gevoel alsof het geschreven is door iemand die zich niet thuisvoelt op de wereld en geborgenheid zoekt. Iemand die een plek zoekt om te schuilen voor de regen. Maar misschien voelt dat ook wel zo vanwege de regen die gedurende het hele nummer maar blijft vallen.

4.5*

avatar van The_CrY
Mijn eerste kennismaking met The Doors in een heel album. Kan niet zeggen dat ik helemaal ingepakt ben. Natuurlijk is het ook een kwestie van wat je gewend bent, maar het spreekt me gewoon niet zo aan. Natuurlijk staan er een aantal leuke nummers op zoals de klassieker 'Riders on the Storm', 'The Changeling' en het droge 'Crawling King Snake', maar het hele lamme bluesy geluid komt op mij nogal oubollig over. Toch waardeer ik het nog genoeg voor een 3,5. Ik ga het nog eens proberen bij het debuut, want 'Light My Fire' laat een heel ander geluid horen dan wat ik hier hoor.

The_CrY schreef:

Het 2e album kan ik je ook aanbevelen, is misschien nog wel beter dan de 1e

Nieuwstad
Wat een heerlijk smerig klinkend album is dit toch ook. Die rauwe doorleefde, bijna kapotte stem van Morrison klinkt arroganter en tegelijkertijd ook nonchalanter dan al het voorgaand werk. Alsof hij wist dat het allemaal niet meer uitmaakte wat hij nog deed. Het einde was in zicht. Hij was op.

But he didnt care.
At all.

De perfecte zwanenzang.

Overschat album.
Hyacinth House, Love Her Madly en Riders dragen de plaat. De rest ( ja ook het titelnummer) is saaie bluesrock. Mensen met oren vinden de eerste drie Doors platen goed en vergeten de laatste drie.

Cured
Overschat album.
Wat kort door de bocht, maar L.A. Woman hoort inderdaad niet bij de beste drie van The Doors (over kort door de bocht gesproken).

paddy pipedown schreef:

Ik heb toch echt oren, net nog gechecked.. en toch ben ik die laatste 3 niet vergeten..

avatar van Droombolus
Soft Parade zou ik anders graag willen vergeten, of moeten Other Voices en Full Circle ook meegeteld ?

lennon schreef:

Ik ben ook wel wat ongenuanceerd te dezent wellicht.
Heb ook gewoon al hun platen.
Wat mij aan de eerste drie platen behaagt is het psychedelische element dat later verdrongen werd door meer standaard bluesrock.
De eerste drie een dromerige blower, de laatste drie een geroutineerde alcoholist. (een metafoor voor de albums, geen verwijzing naar de zanger)
Op de eerste platen zijn de liedjes ook gewoon beter, de productie passender en de geldingsdrang voelbaarder.
Zeker op de eerste twee platen zijn alle liedjes raak.
Kun je van de laatste drie (waar LA Woman dan wel de beste van is) niet met droge ogen beweren.

Droombolus schreef:
Soft Parade zou ik anders graag willen vergeten...

Soft Parade is idd de rukste.

paddy pipedown schreef:
Zeker op de eerste twee platen zijn alle liedjes raak.

Toch durf ik te beweren dat ik dat wel kan met droge ogen. Ok, L'america skip ik... en de rest is gewoon erg fijn! (vandaar mijn 4,5 ster) maar ook op de 1e 2 albums is het niet allemaal raak vind ik.

Cured
Crawling King Snake en WASP skip ik ook nog ....(en Been Down So Long).