Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

Folk

8. Calgary (4:10)
  9. Lisbon, OH (1:33)
  10. Beth / Rest (5:16)
avatar van Don Broccoli
De titel is Bon Iver, Bon Iver. OO® stelt Justin Vernon de vraag of het meervoud is om te benadrukken dat het geen soloproject meer is maar iets collectief. Zijn antwoord: 'Ja, er zijn een hele hoop redenen waarom deze albumtitel werkt. Ik betrok er meer mensen bij. Ik stond open voor de hulp en liefde van anderen om mij te helpen veranderen. Ik ben niet meer bang voor mezelf. (...) Maar dit nieuwe album is ontegenzeggelijk een groepsplaat. Tegelijkertijd wil ik ook zeggen dat Bon Iver een plaats is. Liever nog: een gevoel dat met een bepaalde plaats is verbonden. Zoals je kunt zeggen: New York, New York. Dat wil zeggen: New York komma New York. Zoals For Emma, Forever Go ook For Emma komma Forever Go was.'

avatar van IntoMusic
Thanks. In ieder geval is de muziek het belangrijkst natuurlijk, maar beetje achtergrond over de titel is leuk .

avatar van Don Broccoli
Het gaat ook dieper dan ik had vermoed. Die Vernon is een uiterst intelligente man.

avatar van hidalgo
Perth is uit de hemel gevallen
dit is zeker een top 10 van 2011
hier is over nagedacht wat mooie cd
denk dat ik hem nog ga kopen

avatar van KampF
Ik wilde hier een heel verhaal typen over Beth/Rest zoals Bon Iver dat mooi heeft uitgelegd in de interviews met Pitchfork en NPR, maar die zeggen eigenlijk al genoeg. Wat een briljant nummer zeg. Deze woorden gaan door mijn hart en zitten opgesloten in mijn hoofd:

"I ainʼt living in the dark no more
it's not a promise, Iʼm just gonna call it"

Ik kan echt niet wachten totdat het oktober is. Wat een bijzondere avond gaat dat worden in de Vredenburg... YouTube - ‪Bon Iver - Holocene 2011.06.21‬‏

Holocene is zo ontzettend mooi. Hele album is prachtig maar Holocene stijgt er echt met kop en schouders boven uit. Zeldzame kippenvel momentjes...

En voor alle duidelijkheid nog één keer; de man zelf aan het woord over wat de titel van het album is:

Can you just confirm the title of the album? I’m pretty sure it’s Bon Iver, Bon Iver by Bon Iver, but who can say for sure? And also, why did you name it the way you did? – Eric Christenson

Title of the album: Bon Iver, Bon Iver. That’s all I’ll say.

Interview: Talking with Justin Vernon - Volume One Magazine - volumeone.org

avatar van Cannabooze
deek schreef:
Kon het niet meer voorkomen maar dit album is mijn top 10 binnen gedrongen.
Werkelijk alles klopt aan deze muziek.
5(+)

Begrijpelijk !

Ook hier KNALT hij als een gek de top 10 in, en trapt hij mijn huidige nr 10 keihard van zijn plaats.
Dit album is een geschenk uit de hemel !

Verreweg het beste album van 2011, en daar zal niets meer overheen gaan. Dat lijkt me nu al duidelijk.

En de kans dat hij in mijn persoonlijke top 10 nog verder door zal stijgen, is aanwezig.

Iemand enig idee aan welk 80s nummer Beth/Rest doet denken? Gitaarwerk is heel erg Dire Straits, maar die aanstellerige zang ken ik dan weer ergens anders van.

Moet zeggen dat ik er wel een beetje van schrik. Wat een bagger zeg. Had het album een tijdje geleden al gehoord, maar toen deed het me ook al erg weinig. Dan vind ik dat Destroyer de 80's op een heel wat fijnere manier naar zijn hand zet op diens laatste album.

avatar van Ataloona
Ik vond het nummer een beetje als REO Speedwagon of Foreigner klinken..

avatar van AOVV
'Beth/Rest' klinkt inderdaad erg herkenbaar, herman. Ik kan de vinger er ook niet meteen op leggen, maar misschien komen we er nog wel achter (of weet iemand anders het?)..

avatar van hoi123
Beth/Rest is trouwens niet echt representatief voor dit album, Herman. Een beetje een zure kers op de taart, ook omdat Calgary wel goed is. Maar Perth blijft toch echt verreweg het hoogtepunt hier, met die fantastische drums.

Een uitgebreide mening van mijn kant volgt overigens nog.

avatar van niels94
Het is niet representatief, maar ik begrijp echt totaal niet wat er zo slecht aan zou zijn. Ik vind het een geweldig nummer, net als de rest

Deze kende ik nog niet, maar aan dat soort muziek dacht ik wel.

Het is een beetje wat Ataloona noemt, maar dan met die aanstellerige vocalen die nu zo populair zijn. Overigens heb ik het album al wel in zijn geheel gehoord (collega van me op werk draait het), maar het doet me niet zoveel. Misschien dat Perth en die ander me wel kunnen overtuigen in de Song van het jaar-competitie op het forum.

avatar van Streup
herman schreef:
Iemand enig idee aan welk 80s nummer Beth/Rest doet denken?

Ik moest altijd aan Genesis denken, of Phil Collins in zijn eentje, maar ik skip het nummer tegenwoordig. Bagger is inderdaad een redelijke omschrijving Wel handig dat hij aan eind staat want de rest is een stuk beter.

avatar van Ataloona
Oh ja, hij lijkt ook wel een beetje op Against All Odds ja van Phil Collins.

avatar van Don Broccoli
Wat? Beth/Rest doet niet onder voor de andere songs, als je het mij vraagt. Prachtig nummer. Justin Vernon durft dat soort nummers te maken.

avatar van Don Cappuccino
Bon Iver. Gelijk denk je aan de naam Justin Vernon die met het album For Emma.. een grote indruk achterliet hier. Een prachtig kaal album met heel veel emotie. Nu is er dan de opvolger en de verwachtingen waren behoorlijk hoog.

Eerst stelde het enorm teleur, ik mistte die kale sound. Veel te veel instrumenten, dat zei ik. Ook vond ik Beth/Rest een afgrijselijk nummer. Maar door de luisterbeurten heen begon ik het album steeds meer te waarderen en uiteindelijk kwam ik dus zelfs op 5 sterren. Het teken om dit album origineel te gaan halen.

Dat heb ik vanochtend gedaan. Voor 15 euro had ik het album. Toen ik thuis kwam heb ik het album aangezet en ik werd weggeblazen. Dit album moet je echt in CD-kwaliteit horen, dan komt het album echt pas tot zijn recht. Perth is echt een perfecte opener en is een voorbode voor al het moois wat daarna komt.

Je hoort echt dat hier veel werk in gestoken is. 3 jaar is er gewerkt aan dit album. Maar liefst 12 muzikanten. De nummers zijn reizen op zichzelf en zitten vol met details die je na 40 keer nog niet gehoord hebt.

Er is dus soms bombast maar vooral zeer breekbare liedjes zoals Holocene. Dat is echt een van de mooiste nummers die ik ooit heb gehoord. Zo prachtig en slepend en die snaredrum die met brushes bespeeld wordt en die mooie saxofoon. En ik ben inmiddels wel gewend aan de stem van Justin Vernon.

Dit is overduidelijk het beste album van 2011 en het zou echt een wonder zijn als iemand hier overheen komt. Perfectie is bereikt. Zijn naam is Bon Iver.

avatar van hidalgo
herman geen reclame maken voor Destroyer he rome is ook een goed album

Perth is gewoon het beste nummer uit 2011 en de rest is meesterschap
het is en blijft gewoon een goede cd
groetjes hidalgo

avatar van IntoMusic
Goede opvolger waarbij ik wederom het dromerige in sommige nummers zeer kan waarderen. Zo goed als het debut vind ik het echter niet, want die had voor mij meer samenhang. Perth vind ik dan weer een matig begin van het album. Gelukkig wordt het beter en beter tot aan het slot Beth / Rest.
Perfectie? Nee, voor mij bestaat dat niet. Vele albums komen wel zeer dicht in de buurt, maar daar hoort deze opvolger zeker niet bij.

Nieuwstad
ben dol op folk op zijn tijd.. maar dit is echt verschrikkelijk, vooral die vocalen

indiegator
Nieuwstad schreef:

Hier haken een hoop mensen op af. Die vocalen.
Toch jammer. Ik herinner me mijn eerste kennismaking met Bon Iver en die kopstem deed mij ook afhaken. Tot de samenwerking met The National op Dark Was The Night. Toen viel bij mij het kwartje. Ik bleef Bracket en Big Red Machine maar draaien. Toen For Emma gekocht en daar heb ik nog steeds geen spijt van.

Wat de vocalen betreft is het denk ik even doorbijten en dan gaat er een wereld voor je open.

avatar van Kaaasgaaf
In mijn wekelijkse radio-rubriek 'De Keuze van Kas' op AmsterdamFM heb ik vandaag dit album besproken, beluister het hier.

Kuk
Een maand geleden, na zo'n twee luisterrondes had ik 'm bijna aan de kant gelegd. Maar nog nooit heeft een plaat mij zo verrast na enkele weken. Want zelfs nu ik het album toch minimaal wel zo'n 15 tot 20 keer heb gehoord, worden de melodieën mooier en grootser. Tekstueel is het een hele kluif maar dat past helemaal in het plaatje van Bon Iver. Als dit jaar hier nog iets overheen gaat, eet ik m'n hoedje op.

Het is in dit geval ook niet bíjna onmogelijk, maar gewoonweg verschrikkelijk om twee liedjes als beste aan te wijzen. Ik heb maar voor de langste twee gekozen, omdat daarin het meest te ontdekken valt en die ook als anthem voor Vernon & Co kunnen dienen. Maar ach, het doet er ook allemaal niet zoveel toe. Genieten is het in ieder geval bijna 40 minuten non-stop.

avatar van The Scientist
Ik verlaag hem... heeft toch lang niet dat lekkere folky sfeertje dat er op het debuut hangt... Veel vlakker en saaier... Sommige nummers blijven erg goed, maar ook te vaak heb ik het idee dat het maar wat doorkabbelt en een beetje slap bezig is.

Wat dat betreft snap ik wel dat veel mensen deze beter vinden, ligt inderdaad wat makkelijker in het gehoor, hij loopt minder vaak erdoorheen te 'schreeuwen' en de instrumentatie is wat vloeiender op elkaar afgestemd.

The Scientist schreef:

Ten eerste ligt bijna niks gemakkelijker in het gehoor dat liedjes als Flume en Skinny Love van het debuut. Ten tweede dénk je dat dit gemakkelijk spul is. Totdat de ware schoonheid zich begint te tonen en blijkt dat deze melodieën nog veel genialer in elkaar zitten dan dat Vernon ze ooit gecreëerd heeft.

avatar van Ataloona
Dat geniaal in elkaar zitten valt wel mee, het klinkt allemaal wel heel erg fijn en harmonieus, maar nergens word ook maar iets gedurfts gedaan (behalve dan natuurlijk op de afsluiter in REO Speedwagon stijl) Ook na meerdere keren luisteren kan ik er niets verborgen inzien, of iets wat ik niet eerder had gehoord. Ik vind het dan geen ''diepe'' of uitzonderlijke plaat, daar waar het debuut dat wel was.

Ataloona schreef:

Dat laatste kan ik niet begrijpen. Debuut was vooral origineel in de zin dat het op een bijzondere manier tot stand was gekomen en het overstroomde van de sfeervolle momenten. Maar of die Fjes, Gtjes en Amtjes van Justin nu zo vernieuwend waren, mwoah.. In dat opzicht was het gewoonweg eenzijdig, in tegenstelling tot dit fascinerende werkje.

Hier komen strijkers langs, synthesizers, electrische (jaren 80) gitaren, uitgebreide percussie en andere toeters en bellen. De combinatie levert een unieke sound op, die ik niet met wat dan ook zou kunnen vergelijken. Daarbij komt alles uitzonderlijk gebalanceerd over en voelt zelfs de afsluiter perfect getimed. Dat iedereen het naast For Emma legt, maakt het nog briljanter dat deze man dit meesterwerk in elkaar heeft kunnen knutselen.