Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

Folk

7. Wash (4:58)
  8. Calgary (4:10)
  9. Lisbon, OH (1:33)
  10. Beth / Rest (5:16)
  11. Hinnom, TX [4AD / Jagjaguwar Session] * (3:07)
  12. Wash [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:00)
  13. I Can't Make You Love Me [4AD / Jagjaguwar Session] * (4:29)
  14. Babys [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:53)
  15. Beth / Rest [4AD / Jagjaguwar Session] * (6:10)
avatar van hallo!
Ducoz schreef:
Waarom zou je een laatste nummer skippen als je hem dan ook gewoon af kan zetten?

avatar van IllumSphere
Het mag gezegd worden, Bon Iver is de hype van het jaar. Overal zie je laaiend enthousiaste berichten over - vooral - dit album en daarom ben ik eens benieuwd of ik dit ook zal vinden na inmiddels twee luisterbeurten. Het album is goed, maar albumopener 'Peth' en afsluiter 'Beth/ Rest' vind ik absoluut geen goede nummers en hadden beter gekund. Voor de rest is het - nogmaals - een goed album die ik ooit nog eens zal beluisteren. Wel nadat ik het debuut heb kunnen beluisteren.

avatar van pim556
Eveningguard schreef:
Hier staat trouwens wel het slechtste Bon Iver nummer op: Hinnom, TX. Vernon's uithalen doen op die track nog het meest aan de Beegees denken. Ik skip 'm altijd.

Hiermee ben ik het natuurlijk niet mee eens, maar ik vind dit nummer wel met afstand het minst geniaal.

avatar van Eveningguard
Waarom ben je het hier 'natuurlijk niet mee eens'? Overusing van die stem als je het mij vraagt.

avatar van pim556
Eveningguard schreef:

Bij een album die ik 4.5* geef is het algmene niveau zo hoog (mijns inziens dan), dat er geen skipnummers tussen zitten.

Maar ik ben het op zich wel met je eens, alleen dan ben ik wat minder negatief. Overusing zou ik dus niet willen zeggen, eerder dat JV zijn stem hier niet op zijn mooist klinkt. Maar alsnog erg mooi, want deze man kan nu eenmaal weinig écht fout doen bij mij (hoewel Woods van de ep Blood Bank wel redelijk in de buurt komt).

avatar van Eveningguard
Meh, bij mij is het echt het eerste punt waar zijn stem irritant wordt. Maargoed, ik verlaag mijn score met een halve ster. Vooral in vergelijking met het eerste album is dit eigenlijk niet heel goed.

avatar van Gloeilamp
Het drumwerk in Perth is trouwens echt prachtig!
Het album boet voor mij niets in, en Justins stem blijft me raken. Dit is, tot nu toe, een van de beste albums van 2011 voor mij.

avatar van De Daniël
Ik ga dalen. Het weet me steeds wat minder te pakken. Zo erg zelfs dat ik uit groot verlangen de Blood Bank EP weer eens opzette. Ik ben tot het besef gekomen dat dát voor mij de echte Bon Iver is. Dat is de Bon Iver die ik het liefste hoor en mij door de winter gaat helpen. En schaamtelijk genoeg heeft die een stuk lager gemiddelde dan deze. Raar als je het mij vraagt.

avatar van Nieekk
Gloeilamp schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan. Vooral Holocene vind ik echt van ongekende schoonheid.

Tja als "kale" platen saai gevonden worden dan vind je natuurlijk zijn debuut altijd minder dan de opvolger (even de ep niet meegeteld). Om even een voorbeeld te geven. Songs: Ohia's debuut is geniaal, kaler kan bijna niet maar zo magistraal uitgevoerd zijn mooiste lp alhoewel Jason er verdomd dichtbij komt met The Lioness. Een ander voorbeeld Elliott Smith (st) en Either Or vind ik ook een stuk mooier dan het vollere XO (wat ook een mooie plaat is).
Andersom kan het natuurlijk ook. Talk Talk's Spirit of Eden kaler dan de lp's daarvoor die bij vlagen ook mooi waren maar wel hun/zijn mooiste (Lauging Stock vind ik te freakerig).
WIlco's Yankee daarentegen vind ik hun absoluut beste plaat, hun "kalere" platen vind ik minder. Maar ja smaak = smaak.
Ik vind het jammer dat ie de lijn van Blood Bank doortrekt, had van mij best nog een "lookalike" Emma mogen maken!

avatar van hansjuvefan
In tegenstelling tot vele andere: een halve punt erbij.
Waarom? Omdat deze plaat gewoon muzikaal veel vernieuwender is dan zijn vorige. Het vormt ook meer een geheel en is een stuk spannender. Nu er tientallen Bon Iver klonen bekend aan het komen zijn heeft Justin weer een stapje voorsprong genomen op de rest en zijn sound volledig vernieuwd. Niemand in de folk-wereld die het dezer daags beter doet dan deze meneer.

avatar van Eveningguard
Na het concert heb ik er anders een volle ster bij gedaan.

avatar van FRNKY
Eveningguard schreef:
Na het concert heb ik er anders een volle ster bij gedaan.

Ik had er nog wel 5 bij willen doen na het concert. Ongekende klasse. Justin Vernon moet toch wel één van de beste zangers aller tijden zijn.

Stijn_Slayer
Hm. Om één van de beste zangers aller tijden te zijn moet je toch minstens een wat veelzijdiger stemgebruik kunnen hanteren.

avatar van Gloeilamp
Dat ben ik met Stijn eens, al vind ik het wel een van de meest bijzondere stemmen die ik ken.

Oor - Bon Iver

Het album word opnieuw uitgegeven, maar nu met beeld

avatar van Ducoz
Oei wat zijn die beelden met de mist nep en cliché!

Ook het vertraagde water vind ik enorm cliché, beetje in het verlengde van het album.. een project van creatieve studenten?

Even zonder geintjes, niet alles is even interessant wat ik daar in die trailer zie. Of het nou echt een meerwaarde gaat hebben weet ik niet. Wat ik wel weet is dat dit een enorm makkelijke manier is om tegen de kerst weer flink te gaan cashen..

De meeste beelden zullen na een keer kijken niet meer boeiend zijn.

Stijn_Slayer
Ja, ik ben het met je eens. Dit oogt een beetje als die serie dvd's waarmee je een haardvuur of een zee op je tv krijgt.

Afgaande op de trailer: om dit soort beelden overtuigend een sfeer te laten neerzetten moet je van betere huize komen.

avatar van Kronos
Het doet mij afvragen of de artiest zelf zijn eigen werk niet sterk genoeg vindt om passende beelden bij de luisteraar op te roepen.

avatar van Lakai
Als het prettige beelden zijn is het natuurlijk nooit verkeerd om naar te kijken. Maar ja, het zal niet de eerste keer zijn dat er slowmo natuurbeelden worden gekoppeld aan folkige zweefmuziek.

Het heeft dus inderdaad zoals al gezegd is een hoge cliché-kans.

avatar van Kuk
Kuk
Justin kan wat mij betreft niks meer fout doen. Of ik deze boel ga aanschaffen, bwaa denk het niet. Maar zelfs al maakt hij een video waarin hij poepend Beth/Rest begeleidt, dan nog blijft de muziek hemels

avatar van De Daniël
Dat zou in ieder geval wel een stuk origineler zijn.

avatar van Tha)Sven
Veel grammy nominaties dus voor Vernon. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat hij ze zal winnen maar wel prachtig om te zien dat zo'n podium ook op de hoogte is van dit album. Vandaag nog maar eens in zijn totaliteit geluisterd en hij weet me opnieuw net zoveel te ontroeren als toen ik hem voor het eerst luisterde. Ik had geen betere opvolger kunnen wensen en inmiddels bevalt hij me net zoveel als FEFA. Het zal me niets verbazen als ik deze plaat over een aantal maanden mooier vind dan FEFA zelfs.

avatar van FRNKY
Het was nog nooit zo eenvoudig om een nummer 1 op mijn eindejaarslijst te kiezen.

avatar van Lau1986
Wederom een prachtig album van Bon Iver. Ik was eigenlijk bang dat het minder zou worden aangezien dit album niet geïsoleerder opgenomen is. Dat hoor je ook wel, maar dat is helemaal niet erg. Prachtig hoe hij sfeer zo kan vangen in nummers. Vooral het afsluitende nummer Beth / Rest vind ik prachtig.

Niets dan lof over deze plaat en het wordt waarschijnlijk mijn nummer één van het jaar, hoewel die nu kop aan kop staat met een andere plaat.

avatar van Cannabooze
FRNKY schreef:

Volledig mee eens !

Ook bij mij de absolute nummer 1 !

avatar van nico1616
Album van het jaar volgens Pitchfork. Voor een keer ben ik volledig akkoord

avatar van Kuk
Kuk
Copy that. Echt op eenzame hoogte.

avatar van jacobz
Inderdaad beter dan de lijst van 3voor12, waar Bon Iver is terug te vinden op plaats 11.
Al ben ik daar wel blij met een hoge notering voor Spinvis.

FRNKY schreef: