Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

Folk

8. Calgary (4:10)
  9. Lisbon, OH (1:33)
  10. Beth / Rest (5:16)
avatar van andnino
De eerste vier nummers vind ik prachtig, Michicant vind ik ook redelijk goed, maar de opvolgende nummers weten me toch lang niet zo te pakken. Beth / Rest vind ik ook erg aardig, maar ik vind dit nummer niet echt bij de anderen passen. Het is nog maar even afwachten of de rest groeit, of dat ik de aangegeven nummers nog zoveel beter ga vinden dat ik alsnog een hogere stem uitbreng. Desondanks een waardevolle ontdekking voor mij, want Perth tot Towers ga ik zeker vaker opzetten, prachtnummers.

andnino schreef:

Calgary ook niet? Ik zou even een live versie luisteren, op plaat vond ik hem in het begin ook maar gezapig. Klinkt live een stuk dynamischer.

avatar van Ducoz
Maar FRNKY, hoe kan je het album een 5 geven met een nummer als Hinom, TX.. dat is echt een flinke smet op dit album.

Ducoz schreef:

Hmm, ik vind de sfeer in die plaat eigenlijk wel mooi. Toegegeven, het is niet het sterkste nummer op het album, maar een smet? Nee dat vind ik niet.

rabbit
Misschien omdat hij een andere mening heeft over dat nummer? Ik vind het namelijk ook een goed nummer. Het contrast tussen de hoge, bewerkte stem van Justin Vernon en de diepe bas is prachtig. Net als de laatste 30 seconden, wanneer zijn stem wegvalt en enkel het geluid van de bas en enkele verdwaalde klanken van een piano overblijven en je ver weg iemand nog de laatste letters op zijn typemachine hoort tikken... Maar het is je goed recht om het geen goed nummer te vinden hoor!

avatar van Ducoz
Dat vind je blijkbaar niet, anders kwam je niet met zo'n lang bericht waarom jij het wel goed vind.
Begrijp me niet verkeerd, toen deze uit kwam gaf ik hem ook 5*

(edit: ik zweer dat ik net las dat het goed recht was om een andere mening te hebben, vandaar mijn eerste regel)

Maar ik ben een beetje moe aan het worden van de eigenlijk maar matige composities, nouja.. met de composities is niet gek veel mis. Maar Justin Vernon kan niet arrangeren, en dat hoor je ook terug in de nummers.

Voor Bon Iver geld voor mij nog steeds "less is more" , hier is het dicht gesmeerd met 10 muzikanten die er opspelen waardoor het een wirwar van geluiden word en niet meers 100% tot zijn recht komt. Hinom, TX komt over als een mislukt experiment, de lage stem van Vernon is niets mis mee, alleen zijn hoge zang in dat nummer werkt tenenkrommend, te krampachtig.

Ducoz schreef:

Maar Justin Vernon kan niet arrangeren.

Perth alleen al bewijst het tegendeel.

Ik ben het trouwens met je eens dat het eenvoudige Bon Iver beter staat en daarom vond ik For Emma...nog beter, maar helaas kan ik dat album geen 6 sterren geven.

avatar van Ducoz
Met 10 nummers zou het wel heel jammer zijn als je ze alle 10 zou verpesten.(Verpesten is natuurlijk niet direct het goede woord)

Met James Blake toch wel de tegenvaller van 2011, heb het vandaag weer geprobeerd (nu via luisterpaal, de vinyl blijft in de hoes) maar het lukt niet. Off topic James Blake fantastische ep's maar de lp is teveel een allegaartje, een moetje

Meest overrated album van 2011 !

Uitleg?

avatar van kobe bryant fan
Dan ben je wel een van de weinige die dat vind, want als je een gemiddelde haalt van 3,93* en er hebben nu al 603 users gestemd is dat toch veel.

avatar van Kronos
Uitleg zal simpel zijn:

1. Je waant jezelf dé maatstaf van het muzikale universum
2. Zoek uit van welk album het stemgemiddelde dat van jezelf het meest overschreidt
3. Dat album is het meest overrated

avatar van Sparks
Album van het jaar voor mij!

avatar van vanson
Sparks schreef:
Album van het jaar voor mij!

Dat vinden ze bij Pitchfork ook!

Kronos schreef:
Uitleg zal simpel zijn:

1. Je waant jezelf dé maatstaf van het muzikale universum
3. Dat album is het meest overrated

ik ga voor de derde... ofwel is er nog een vierde. De meerderheid heeft geen smaak.
Nee grapje... ik vind de muziek van Bon Iver erg doorsnee en onderscheidt zich nergens. Uitleg heb ik reeds gegeven..

avatar van Gloeilamp
Wat vind je dan van For Emma, Forever Ago?
Toch wel een heel ander album als dit.

Die heb ik niet beluisterd... door tips van vrienden en collega's ben ik uit nieuwsgierigheid dit album gaan beluisteren, maar daarvoor had ik nog nooit van Bon Iver gehoord. Misschien is het ook een album die je met meerdere luisterbeurten begint te waarderen. Daarom zal ik het zeker nog een poging geven. Verder ben ik ook meer een liefhebber van electronische en ritmische muziekstijlen dus smaak zal ook een verklaring zijn.

avatar van Gloeilamp
Bij mij had dit album ook enige tijd nodig, dus wie weet

avatar van sierrra
Ik moet bij mensen die met termen als overrated en underrated komen aanzetten altijd aan dit denken.

sierrra schreef:

daar moet je aan denken enkel en alleen omdat het veel te moeilijk is om van mening te verschillen met iemand anders.

MrMusic
Een prachtplaat die wel zowat totaal anders is als z'n eerste.

avatar van Kuk
Kuk
Muziekkriebel schreef:

Nee omdat het moeilijk is te zien dat menigeen het vrije woord uitholt door overal als laatste reddingsboei 'dat is mijn mening' bij te halen.. Anyway, het wordt tijd dat ik de wand van mijn kamer ga beschilderen met de artwork van dit meesterwerk.

avatar van bart1989
Uiteindelijk een krappe 4 voor Bon Iver, dit kan niet tippen aan het Songs for Emma.
Op deze plaat haalt hij allerlei toeters en bellen uit de jaren 80 aan en soms klinkt het wat te 'cheesy' naar mijn smaak. Ik vond het geweldige aan de vorige: de eenvoud en de intimiteit, daar vinden we veel minder van terug op deze plaat.

Niettegenstaande staan hier knallers op die zorgen dat deze plaat sowieso in mijn top 10 van 2011 staat!

avatar van Eveningguard
Songs for Emma? Waar haal je dat vandaan?

Daar bedoeld hij denk ik For Emma, Forever Ago mee Eveningguard

avatar van Eveningguard
Ja goh, ik snap alleen niet waarom hij gewoon 'For Emma' zegt dan.

avatar van Lau1986
een foutje misschien? Kan iedereen overkomen

En nu ook de titel gekregen van het album van 2011. Persoonlijk zegt het album mij niets, het kan me niet boeien.