Red Hot Chili Peppers - I'm with You (2011)

Label: Warner Bros.

1. Monarchy of Roses (4:12)
  2. Factory of Faith (4:20)
  3. Brendan’s Death Song (5:38)
  4. Ethiopia (3:50)
  5. Annie Wants a Baby (3:40)
  6. Look Around (3:28)
  7. The Adventures of Rain Dance Maggie (4:42)
  8. Did I Let You Know (4:21)
  9. Goodbye Hooray (3:52)
  10. Happiness Loves Company (3:33)
  11. Police Station (5:35)
  12. Even You Brutus? (4:01)
  13. Meet Me at the Corner (4:21)
  14. Dance, Dance, Dance (3:45)
  15. Strange Man * (3:38)
  16. Long Progression * (4:00)
  17. Magpies on Fire * (3:44)
  18. Victorian Machinery * (4:06)
  19. Never Is a Long Time * (2:47)
  20. Love of Your Life * (4:05)
  21. The Sunset Sleeps * (4:00)
  22. Hometown Gypsy * (3:57)
avatar van landrover
Complete album verrast mij in positieve zin! Alleen Happiness Loves Company verveelt me al na een luisterbeurt.

avatar van Ducoz
Nou heb ik het ook geluisterd, het begin van Monarchy of Roses klinkt her en der wel goed.
Alleen ze proberen ontiegelijk hip te doen met die Dance beat tussendoor en dan dat orgel/keyboard/synth er bij maakt het voor mij echt een bout nummer. Terwijl die lekkere instrumentale uitvallen er in wel werken. Naar het einde van het nummer trekken ze me toch over de dijk en moet ik toch bekenen dat ik dit best een lekker nummertje vind(misschien moet ik m'n poot minder stijf houden).

Factory of Faith valt daarin tegen wel mee maar zit ook wel tegen het randje aan, met een rampe stamp beat en van die irritante tikjes op z'n hi-hat wat het weer omtoverd in een dance beat.
Anthony ouderwets snelpratend zingend, maar toch in mindere mate want hij lijkt het niet helemaal te halen. En klinkt her en der uitgeput. Refrein, net als de single, vrij matig en nogal standaard. De gitaar doet hierin eigenlijk hetzelfde en komt niet op de voorgrond.

Brendan's Death song, begint als een akoestisch nummer. Hier pakken ze me, klinkt prima. Prima vocals, best een aardige tekst!. Werkt alleen wel naar een hoogtepunt toe, opzwepend door de drums. Het hoogte punt lijkt niet te komen.. Wel in de vorm van een knallende bridge standaard RHCP stijl dan het zelfde chorus herhaald alleen een wat "heftigere" begeleiding.

Ethiopia, Flea gooit er een lekkere basslijn tegen aan. Vind Anthony niet zo sterk in dit nummer, met z'n tekst. Refrein neemt me enigszins terug naar Californication, maar best cliché maar toch. Nee, niet mijn favoriete nummer van de plaat. IN dit nummer hoor je wel goed dat de Peppers nieuwe dingen proberen, gitaar probeert ook niet funky te klinken.

Annie wants a Baby, beetje cliché basslijn. Deze neemt me terug naar het album Bytheway.
Gitaar doet alleen echt heel wat anders dan we gewend waren van de RHCP, opzich best verfrissend. Klinkt her en der bijna psychedelisch.
Best een aardig nummertje. Wat me vooral opvalt is dat de achtergrond vocalen vaster en sterker zijn geworden.

Look Around, klassieke Red Hot Chili Peppers! Springende funk, springende gitaar, Flea bast er op los en een Dani California achtige beat. Had niet misstaan op disc 2 van Stadium Arcadium. Al is het refrein een beetje jammer. Gitaar valt hier uit de toon(de solo) maar ook gedurft, doet me deugd. Leuke breakdown, solo die dan komt is weer heel anders, klinkt erg fijn in mijn oren.

The Adventures of Rain Dance Maggie, de single... dit ligt in het verlengde van Stadium Arcadium disc 1, alleen dan iets minder goed. Dit nummer deed me niets en doet me nog niet veel. Beetje mislukte poging omdat succes terug te halen, wel lekkere cowbell. De George Harrison alike solo's vind ik wel weer mooi!

Did I Let You Know, uptempo beat, lekkere gitaar. Klassiek RHCP refrein, goede 2e stem van Josh, die zingt een paar regels in het refrein. En! FLEA op de trompet! En funky drums, maakt het een feestelijk geheel. Stiekem zet ik deze wel als een favorietje. Solo past bij het nummer, gelukkig wel heel erg anders dan John's solo's verfrissend zelfs.

Goodbye Hooray, BAM, zo begint het. Een cirkelzagende gitaar op de achtergrond. Bam..BamBam. zo klinkt het. Erg vol nummer, maar wel echt RHCP. Vanaf de 2e minuut een heftig vervormde bass en gitaar die met elkaar in gevecht gaan. Direct na de solo komt de breakdown.. klinkt lekker! Waarna ze weer losbarsten in het refrein. Adrenaline trip!

Happiness Loves Company, Piano, Flea als ik het goed heb. Klinkt een beetje circusachtig door de drums. Opzich best een sympathiek nummertje, leuke tekst. Aardig liedje, geen hoogte punt van de plaat, wel een erg leuk popliedje. Het einde had wel wat dramatischer gemogen van mij.

Police Station, begin wederom akoestisch. Lijkt wat magisch om zich heen te hebben. Piano op de achtergrond. Een soort van veredelde love-song. Lekker RHCP chorus. Niet heel speciaal, wel lekker. Police en Happiness maken samen wel een beetje een zoetsappig geheel, hadden ze beter iets harders tussen kunnen plaatsen. Het moment dat er alleen piano is, is lekker rustgevend. Leuk solotje aan het einde, maakt het weer mysterieus. Als een golf door de mist, je voelt hem weg drijven. Tot het opgegaan is in de mist..

Even You Brutus? Piano, wederom. Hip-hop? Op een album van RCHP? Daar lijkt het even op. Vanaf 1 minuut krijgt het een beetje een jazzy sfeertje mee. Gaat over in het refrein, refrein vin ik dan weer een beetje jammer. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ergens doet dit me aan maroon 5 denken... Maar het is niet echt een slecht nummer.

Meet Me at the Corner, vrij sober nummertje. Hier doet de gitaar wel wat we van John gewend waren. Josh heeft wel een beetje een "vrouwlijke" stem om het zo even te noemen. Wel even lekker, zo'n moment van rust na Even You Brutus? Loopt in een punt met best een cliché stuk, maar oh wat voeren ze het lekker uit, waardoor ik dit prima door de vingers kan zien. Lekker sober solotje, misschien wat dun, maar wel lekker op het nummer.

Dance, Dance, Dance. Hier had ik echt een Hump de Bump 2 verwacht. Gitaar klinkt lekker, hemels bijna. Dan komt er helaas een dancebeat bij en zingt Anthony nogal drukjes.. Maar het valt echt niet tegen, nog. Lekker lekker, refrein is bijna net zo hemels als het begin. Wat ik wel jammer vind is de soort van "gangvocal" wanneer Anthony Dance, Dance, Dance zingt. Dan barst de gitaar los en springt alle kanten op, om vervolgens in een sneller refrein te ontaarden.
Een waardige afsluiter van het album, al had Meet me at the Corner dat ook geweest.

Zo kom ik tot het einde van het album en moet ik tot de conclusie komen dat dit helemaal niet zo'n waardeloze plaat is als Maggie had voorspeld, veel van de live versies klonken ronduit slecht, maar op plaat komt dit goed tot zijn recht. Een groot minpunt vind ik dat de gitaar vaak naar de achtergrond is gemixed en met een solo er ineens inbeukt, niets mis met dat laatste maar zorgt wel voor een rare muzikale verhouding. De gitaar moet niet op de voorgrond hangen, maar minstens even hard zijn als de drums, in mijn ogen. De drums en bass(en soms piano) spelen voornamelijk de hoofdrol op dit album.

Anthony klinkt als vanouds maar ook ouder, maar meer geïnspireerd dan op Stadium Arcadium, al ligt een groot deel van de nummers in dat verlengde. Er staan geen singles op als "Snow" en "Dani California", daar ben ik blij om, zo word het album niet aan stukken gereten en zitten er na een paar luisterbeurten nog geen skip momenten in.

Zoals Aero als zei, meevaller van het jaar? Ik denk van wel, met Maggie hadden ze een valse start.

Ik plak er 4 sterren aan vast, dat hebben ze dubbel en dwars verdient, zeker voor het nieuwe gedurfde gitaar geluid!

avatar van SOAD
Goodbye Hooray is fantastisch, ben na 1 luisterbeurt al onder de indruk.

Stijn_Slayer
Hoort de intro van de opener zo vervormd en kut te klinken? Verder eigenlijk een uitstekend Peppers nummer, maar 'Factory of Faith' is vervolgens weer ronduit lomp.

Na één luisterbeurt vind ik de plaat in ieder geval beter dan Stadium Arcadium (maar dat kon ook niet anders). Ik hoor genoeg variatie, spelplezier en vakmanschap, maar lang niet elk nummer is even sterk. Er zitten soms wel wat simplistische deuntjes tussen. Ik vraag me van een aantal nummers ook af hoelang ze blijven boeien.

Vooralsnog helemaal niet onaardig, en daarmee heeft het eigenlijk mijn verwachtingen al overtroffen.

Tja, wat zal ik eens zeggen. I'm with You was nu niet bepaald een album waar ik hoge verwachtingen bij had. Dat had te maken met het feit dat ik de single The Adventures of Rain Dance Maggie maar zo zo vond (en vind) alsmede het feit dat de RHCP steeds meer tot de categorie 'jeugdsentiment' zijn gaan behoren en dat is een categorie waar ik braaf de cd's van blijf kopen maar die steeds verder van me verwijderd raken.

Wel is het met altijd opgevallen dat One Hot Minute een soort scheidslijn is gaan vormen voor fans en liefhebbers. Ben je dol op de oude Peppers dan waren de laatste albums helemaal niks en hield je juist meer van het populaire nieuwere werk dan had je minder met de oude Peppers.
Ikzelf heb daar nooit moeite mee gehad. Ik ben dol op de Peppers tot en met BloodSugarSexMagik en ik kan uit de voeten met One Hot Minute en de wat popie-jopie achtige albums daarna konden me ook altijd wel bekoren.

Natuurlijk luister ik niet meer met de 19-jarige oren die in 1989 helemaal uit hun dak gingen bij Mother's Milk. De Peppers waren toen mijn grote helden en hoorden toch bij de eerste bandjes die gerekend konden worden tot een soort van 'alternatieve smaak ontwikkeling', iets wat in die tijd toch anders was dan nu het geval bij jongeren.

De opwinding rondom deze band is er al lang niet meer en dat maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Die tijd is geweest, ook voor mij in mijn beleving.
Een 5* album als BloodSugarSexMagik (wat was ik gek op dat album) zal er ook nooit meer komen,
daarvoor is de band te salonfähig (je zou het de huismoeders die Under the Bridge en masse omarmden indertijd toch eigenlijk nooit moeten vergeven) en is mijn smaak te veel veranderd.

Terug naar I'm with You en die verwachtingen van mij. Ik moet zeggen dat het resultaat me enorm verbaasd heeft.
Ik associeer De RHCP altijd met zomer (en Mother's Milk misschien nog wel het meest, ook al was dat nazomer maar in combi met de tienertour zal ik dat nooit meer los kunnen laten van zon en mooi weer) en laat dat ook nu weer het geval zijn met I'm with You. Fijn natuurlijk, zeker na deze beroerde zomer.
Dat is alvast één lekker pluspuntje omdat ook dit album mij weer een feel-good stemming bezorgt.

I'm with You klinkt vrij helder en is wellicht meer pop dan ooit tevoren. Ongetwijfeld een reden voor velen om de neus er weer eens flink voor op te halen maar daar heb ik zelf geen enkel probleem mee.
Het lijkt of het speelplezier behoorlijk groot is geweest, en dan mogen er misschien geen klassiekers tussen staan en is het merendeel van de nummers wat aan de simpele kant: mij maakt dat dus niet veel uit.
Soms is het gewoon prettig om muziek te beluisteren waar je niet al te moeilijk over hoeft te doen en waar de inspanning niet groot voor hoeft te zijn. Hier zijn de Peppers wat mij betreft uitstekend in geslaagd en zorgen ze toch nog voor een beetje zomergevoel waar ik zo enorm tekort aan heb gehad de afgelopen maanden.

avatar van Bartjeking
De belangrijkste vraag voordat ik ga luisteren is natuurlijk; hoe erg wordt dhr. Frusciante; ik heb expres bovenstaande reacties nog niet gelezen omdat ik ze een eerlijke kans wil geven. Het gemiddelde van de eerste week is over het algemeen niet echt een richtlijn dus ik ga deze plaat minimaal 5 keer draaien en hoop dat ze weer ouderwets goed zijn en eigenlijk liever nog héél ouderwets goed toen de funk er nog flink inzat. Maar ik verwacht een voortborduursel op Stadium Arcadium; alleen hoop ik stiekem dat ik er naast zit, want ik ben na Californication een beetje afgehaakt.

Volgende week het resultaat!

avatar van Bijdevaate11
Na 1 luisterbeurt al erg tevreden. ik denk dat sommige nummers nog wel gaan groeien. Het klinkt in iedergeval wel weer lekker vrolijk en funky. En een aantal nummers hebben ook fijn rauw randje!

Stijn_Slayer
Ik heb net nog een keer geluisterd. 'Even You Brutus' is een flinke draak, maar de afsluiter klinkt wel erg lekker. Er staat in ieder geval meer degelijk dan ondermaats werk op.

Het is een vermakelijk album. Nergens echt hoogstaand, maar het luistert over het algemeen gewoon prettig weg. Ik merk wel dat ik m'n aandacht er niet echt bij hoef te houden om het allemaal mee te krijgen. Het is ook geen plaat die je volledige concentratie eist.

Ik vraag me alleen af waar de leadgitaar is gebleven. Waar zijn de licks en de solo's?

Ik denk aan 3*, maar we zullen zien.

Het geluid van Fleas basgitaar is flink naar de voorgrond getrokken.
Of het komt door het ontbreken van het scherpe stratocastergeluid van Frusciante.
Klinghoffer drukt hier zeker zijn stempel op met snelle rifjes, maar meer op de achtergrond gezet.
De drums zijn de drums van Chad.
En Kiedis probeert serieus te zingen.
Zoals Stijn_Slayer zegt:

avatar van Musico Pinjo
Tot nu toe ben ik het ook met Stijn_Slayer eens. Altijd lekker weer eens wat van de Peppers te horen maar wat mist is iets dat echt blijft hangen.
Las het hier al een paar keer maar de RHCP doet me ook altijd aan de zomer denken, en dat is dit jaar echt nodig want veel zomer hebben we nog niet gehad!
Redelijk maar geen blijvertje ben ik bang.

avatar van Lonesome Crow
Al een paar keer de naam John Frusciante in de bespreking tegengekomen.
Die gitarist is toch uit de band ?
Ze hebben toch een nieuwe gitarist genaamd Josh Klinghoffer, of heb ik wat gemist ?

avatar van Maximusic
Klopt dit is de tweede keer dat Frusciante de band verlaat (volgens mij omdat hij niet zo van beroemd zijn houd en graag meer zijn eigen ding doet) en ze hebben overgins nog twee andere gitaristen gehad. Dit is na 3 albums Frusciante de eerste met Klinghoffer. Ik weet in hoeverre het hier iets mee te maken heeft maar de stijl van dit album spreekt me meer aan als die van de vorige drie.

avatar van Ashton
Constant hoog niveau, zonder echte uitschieters en uitglijders.

avatar van metalforever78
hehe was ze al bijna vergeten zolang geleden is Stadium arcadium

Hopelijk met josh klinghoffer wat minder commercieel

Eerst lekker luisteren

Ashton schreef:
Constant hoog niveau, zonder echte uitschieters en uitglijders.

Totaal mee eens.

avatar van TheLegacy
Hoor nauwelijks een leadgitaar hier, dat is toch wel erg zonde imo. Mis ook de prachtige solo's, maar dat was ook wel te verwachten.

Rizz
Vind ik ook erg jammer. Police Station is tot nu toe het enige nummer dat écht indruk op me heeft gemaakt naast het lekkere Goodbye Hooray. Hoop dat dit album nog gaat groeien na 5 luisterbeurten.

avatar van RensZ
Ik ben echt positief gestemd over dit album, vooral de laatste vier nummers zijn prachtig met als grote uitschieter Police Station. Het is toch anders maar toch weer duidelijk de Peppers. De piano is een fijne toevoeging en de trompet is geweldig .

Josh is toch een hele belangrijke schakel hoor, zowel in zijn gitaargeluid als in zijn backing vocals. Ik kende zijn stem al van zijn werk met o.a. Frusciante maar wat past het goed.

Kehb zo het id dat velen moeten wennen aan het geluid en derhalve iets te snel concluderen dat het een slechte plaat is

Van wat ik nu gehoord heb zeg ik, dit kan wel eens een plaat worden die nog vaak gedraaid gaat worden in huize malle

Tot nog toe bevalt ie aardig

Police Station is natuurlijk prachtig

avatar van SOAD
De Amerikaanse rockband schreef voor het nieuwe album I'm With You maar liefst zeventig nummers. Daarvan kwamen er uiteindelijk slechts veertien op de cd terecht.

Toch haalden niet de beste liedjes het album, laat bassist Flea aan de BBC weten. "We vonden het belangrijker dat ieder nummer op het de cd een eigen karakter heeft", zegt hij.

Toch opvallend dat je niet gewoon je beste liedjes op een cd zet.

avatar van Maximusic
Nouja als dat toevallig te veel ballads waren zou het wel een suf album worden, het is natuurlijk ook belangrijk dat het een goed geheel vormt. Maar als ze dr nog zoveel goede overhebben kunnen ze die mischien voor een volgende plaat gebruiken

avatar van Ducoz
Nou als je al je beste nummers op een album kwakt, dan krijg je een singles album.. met allemaal losse singletjes.. en vorm je eigelijk geen geheel.
Om het maar even kort door de bocht te zeggen.

Malle schreef:

Nog niemand heeft een onvoldoende uitgedeeld.

avatar van sjinobi
Ben beetje gemixed over deze plaat. Aan de ene kant goede nummers zoals Police Station en Brendan's Death Song, maar aan de andere kant vind ik dit niet echt een spectaculaire cd. Hun beste album voor mij blijft nog steeds californication. Het is een goed album, maar ik had er wel meer van verwacht eigenlijk. Voorlopig nog 3.5 ster

Ik ben het eigenlijk gewoon eens met Stijn_Slayer. Denk dat er nog vele zijn die zoals hem denken

avatar van Von Helsing
1,0
Maximusic schreef:

Dat vind ik altijd zo hypocriet want het geld vinden ze wel lekker. Die 23 miljoen kan hij best afstaan als hij niet lastiggevallen wilt worden.

Voordat je dergelijke uitspraken doet raad ik je aan eea te lezen over Frusciante

UnknownPleasure
precies

avatar van Bartjeking
Helaas lijken veel genieën onder een soort vloek te moet leven (ik ook trouwens met het verschil dat ik geen genie ben ); talloze voorbeelden en Frusciante is gewoon een briljant artiest die ik zeker ga missen op deze plaat (al voor ik ook maar 1 track gehoord heb. Na die welbekende docu ben ik allang blij dat die man nog leeft.

indiegator
Malle schreef: