The Black Keys - El Camino (2011)

Rock / Blues
Label: Nonesuch

1. Lonely Boy (3:13)
  2. Dead and Gone (3:41)
  3. Gold on the Ceiling (3:44)
  4. Little Black Submarines (4:11)
  5. Money Maker (2:57)
  6. Run Right Back (3:17)
  7. Sister (3:25)
  8. Hell of a Season (3:45)
  9. Stop Stop (3:30)
  10. Nova Baby (3:27)
  11. Mind Eraser (3:15)
avatar van philtuper
Klinkt lang niet meer zo vettig en rauw als voorheen (Thickfreakness) en dat vind ik jammer. De angel is uit de muziek. Het bereikt nu wel een grotere meute dus dat zal ook wel ergens goed voor zijn. Het album schopt het zelfs tot het jaarlijstje terwijl het in mijn ogen de zwakste is van de zwarte sleutelkes. Jammer dat het deze kant op gaat.

avatar van kaztor
f2sputnik schreef:

Heb hem onder de kerstboom mogen vinden.
Eigenlijk wel vreemd want deze muziek is niet iets voor mijn vrouw.

Klinkt familiair! Mijn lieve schat deed iets dergelijks.

Maar ik ben hier toch iets minder enthousiast over dan platen als Magic Potion, Attack And Release en Brothers.
Die gerafelde, eerlijke, ondergeproduceerde bluesrock en moddervette gitaarlicks mis ik hier. Het is iets gladder geworden om (volgens mij) een breder alternatief publiek aan te kunnen spreken zodat ze op festivals met de handjes de lucht in kunnen.
De vroegere platen klinken intiemer en heftiger. Maar dat betekend zeer zeker niet dat het een slecht album is, daarentegen! Sommige nummers hebben die typische BK-drive met stuwende gitaarriffs en de zang klinkt nog steeds authentiek.

avatar van Chronos85
Ik blijf me afvragen in hoeverre deze keuze een bewuste is (die richting 'handjes in de lucht'). Ten eerste is het namelijk een stilistische verschuiving, meer geënt op andere stijlen/tijdperken en niet louter popularisering. Ik hoor in sommige nummers bijvoorbeeld T-Rex en dat vind ik geen verkeerde oriëntatie. Een voorbeeld hiervan is Gold on the Ceiling, misschien wel mijn favoriet. De lome ritmes, het orgel en de gospelachtige zang klinken zo vertrouwd, dat ik ondanks het hoge meezinggehalte een enorm zwak heb voor dit nummer.

Ten tweede kan je je afvragen wat je moet beginnen, als je met z'n tweeën bent (hier hebben The White Stripes ook mee moeten worstelen). Je kunt niet de hele tijd exact hetzelfde trucje blijven doen, verveling treedt op een gegeven moment in. Zowel voor je eigen creatieve/artistieke idealen als tegenover het publiek geldt voor de Keys blijkbaar het devies 'verandering van spijs doet eten', en met redelijk succes.

Al met al een aardig album hoewel het na de eerste 5 nummers wel wat inzakt. 3.5*

philtuper schreef:

De band zegt zelf over de muziek van dit album dat het dit keer alleen om rock 'n roll draait en dat het het snelste is, wat ze ooit speelden.
Snel gespeelde rock 'n roll dus en dat klopt als een bus. ik vind het lekker vet en rauw klinken! En dat van die angel kan ik werkelijk oprecht niet volgen voor deze ultra dijk van een plaat.

Daar hij op de rotatielijst op nr 1 stond, dacht ik ik ga er een keer voor zitten. Na een aantal luisterbeurten is het mij duidelijk. Super saaie, imitatie Queens, met nepruisjes en zogenaamde route 66-feel. Dan weer van samenzangintrootjes waar ik echt misselijk van word. Vind het echt overgewaardeerd... Zoek nog een echte rock-cd.....iemand ?

avatar van Ducoz
Misschien wat ouder werk van de Black keys proberen dan?

avatar van Chronos85
Thee Oh Sees - Carrion Crawler / The Dream (2011), lo-fi zoals 'het bedoeld is'. Schijnt live helemaal fantastisch te zijn.

Nee voor rock met een randje moet je niet meer bij The Black Keys zijn maar dat is duidelijk en keuze die ze gemaakt hebben. De oude platen zijn inderdaad een stuk ruiger/vuiger.

avatar van kaztor
shahn schreef:
Super saaie, imitatie Queens

Heb je niet toevallig een andere plaat beluisterd?

avatar van tim-r(-_-)
kaztor schreef:

Heb je niet toevallig een andere plaat beluisterd?

Dat vraag ik mij ook af. Enkel Run Right Back heeft iets van Queens of the Stone Age, verder is er op deze plaat niets stonerachtig te bespeuren

avatar van legian
shahn schreef:

juist, een imitatie van Queens (als in queens of the stone age)
weet niet wat jij geluisterd heb, maar ik herken hier echt geen Queens of the stone age in.
en wat bedoel je precies met 'echte rock' vind dit toch aardig echte rock.
maar misschien dat ik je kan verwijzen naar Alter Bridge of iets dergelijks.

en eindelijk is Little Black Submarines gevallen man wat een nummer.

Misschien bedoelt hij imitatie van Queen, dat maakt het er nog erger op...

Voor wie wil: er zijn nog een paar kaartjes voor het concert van the Black Keys in de Lotto Arena in Antwerpen op 23 januari.

avatar van Ducoz
Inderdaad, zijn wel zitplaatsen! Maar ach.. ik ga ook!
Er rijd na 10 uur alleen geen trein meer terug richting Roozendaal.. dusdat word nog even uitzoeken..

avatar van tim-r(-_-)
Had ook graag geweest, ware het niet dat ik de dag erna een zwaar examen heb. En in Eindhoven is het concert al uitverkocht, dus dat is ook al geen optie meer. Hopelijk kan ik ze eens op een zomerfestival bekijken...

avatar van Leeds
Ik moet Brothers een herkansing geven!!!

Waarom?

Omwille van deze plaat. The Black Keys verrassen me. En zelfs heel positief. Wat op eerste gehoor wat, sorry voor mijn uitspraak, wegwerpmateriaal bleek te zijn, is nu op heden simpelweg cool and refreshing stuff. En dit van het eerste tot het laatste nummer. Geweldige garage rock met een bluesy touch. En die knipoog naar Led Zeppelin mag er ook zijn. Little Black Submarines doet me zo denken aan Led Zeppelin. Yeahhh, rock on!!!

Danger Mouse bewijst hiermee dat hij als producer wat kan. Een geweldige, boeiende plaat.

Little Black Submarines is inderdaad zooo Led Zeppelin. En dan ook nog een echt goede LZ.

avatar van Bert Wasbeer
De hele hype is het naar mijn mening niet echt waard maar als je daar een beetje omheen kijkt blijft er nog altijd een prima 3,5 sterren pop/rockplaatje over.

sigurros88
Lonely Boy stond net boven Little Black Submaries. Daar heb ik gelukkig een einde aan kunnen maken. Dat nummer is het beste nummer van The Black Keys!

Deze plaat bevalt me weer aardig, net als alle andere albums. Ik vind deze gelijkwaardig aan Brothers. Attack & Release vind ik dan weer net wat beter!

avatar van de_nis_
Ik heb verhoogd inmiddels.
De plaat blijft kleven.

avatar van wexxel99
Ik heb 'm een vol punt moeten verlagen. Deze plaat kan mij niet al telang uitdagen. Het schurende, ontwrichtende is verdwenen en daarmee kan ik alleen maar philtuper gelijk geven; de angel is er inderdaad volledig uit. De muziek komt mij te gefabriceerd over en veliest daarmee zijn schwung. Jammer!

Te gefabriceerd.... nee dat kan ik echt niet volgen.

Het nummer Run Right Back van dit El Camino staat trouwens op de CD Bad Moon Rising - 15 tracks in the spirit of Creedence - die je bij de nieuwe Uncut krijgt. Een enorme aanrader. In het blad ook nog eens een uitgebreid stuk over the Black Keys, dit album El Camino en hun hele geschiedenis, en natuurlijk over CCWR.

avatar van wexxel99
Tja West is een kwestie van smaak, maar vooral ook gevoel. De productie; koortjes, toegevoegde geluidjes, het raakt me gewoon niet. Het grootste gemis is vooral rauwheid (zgnm scherpe randjes). Waardeer de plaat als bluespop, als ik 'm op de radio hoor gaat ie harder, maar uit de kast trekken zal ik niet zo snel meer doen.

Zet dan Gold on the Ceiling & Little Black Submarines eens echt keihard aan. Dat is pure en rauwe muziek. Gefabriceerde muziek dat is Britney Spears en co Die term gebruiken bij deze plaat kan echt niet vind ik.

avatar van frankholst182
Die nummers vind ik ook t beste, mits: PLAY LOUD!!

avatar van wexxel99
Met deze productie kan ik het onmogelijk puur en al helemaal niet rauw noemen. Wederom dit is geen diskwalificatie, maar een constatering. Wil je rauw/rock/blues luister naar deOblivians en je begrijpt wat ik bedoel

Leuke CD, waarom kende ik The Black Keys nog niet? Deed bij niemand het begin van Lonely Boy aan de Golden Earring denken?

Gelijk maar wat oud materiaal beluisterd. In mijn ogen is dit de minste CD eigenlijk!

avatar van harm1985
De hoes van de voorganger van El Camino, Brothers, sprak me al aan, maar om de een of andere manier associeerde ik the Black Keys met HipHop, waar ik niet bepaald liefhebber van ben. Toen dit album als tweede eindigde in de top 100 van 2011 besefte ik me dat ik wellicht iets over het hoofd gezien had.

El Camino ligt dan ook direct goed in het oor, doet me bij tijd en wijle denken aan Foo Fighters, Dirty Sweet en QOTSA en heeft een hoop catchy nummers. Het is echter ook een plaat die je na een keer of 10 al kan gaan vervelen, het is een lekkere plaat voor de afwisseling, maar mist de intrige die het voor mij een echter topper maakt, er zit lang niet zoveel uitdaging in als bijvoorbeeld Fleet Foxes of Bon Iver, en heeft daardoor een stuk minder Staying Power. Toch draai ik 'em geregeld en ik kan me zomaar voorstellen dat hij het ook in de auto, op lange stukken, goed doet.

avatar van Mathough
Dit is toch eigenlijk wel een heel fijn plaatje. Ik verhoog hem weer naar 4.5.

avatar van StuF
harm1985 schreef:

Dat is nu juist waar ik me zo over verbaas: net als Brothers, wil dit album me maar niet vervelen. dus blijf ik hem maar draaien.

het heeft niet de pretentie om legendarisch te zijn. dit is gewoon lekker.

Morgen spelen The Black Keys in het kader van de tour van dit album in Antwerpen in vrij kleine Lotto Arena naast het Sportpaleis. Ik heb nog een fantastische zitplaats (vak 119 eerste ring) over die je met korting kan krijgen. Het is een hard copy ticket, wat je kan ophalen in Utrecht, Houten of bij de Lotto Arena. Lotto Arena ligt zo'n 5 kwartier rijden van Utrecht.
Stuur mij even een pm als je belangstelling hebt.

avatar van IllumSphere
Naar aanleiding van dat deze plaat op nummer twee stond van de top 2011, heb ik hem aan een luisterbeurt onderworpen. En ik ben aangenaam verrast. Ik wist al dat ik iets mocht verwachten na Lonely Boy, maar dat het zo goed ging zijn, dat verwachte ik niet. Nu zal ik beginnen met een vier, omdat ik ik toch iets miste. Ik weet niet wat, maar toch ontbrak er iets. Misschien moet hij gewoon nog groeien.