Van Halen - A Different Kind of Truth (2012)

Label: Interscope

1. Tattoo (4:44)
  2. She's the Woman (2:57)
  3. You and Your Blues (3:43)
  4. China Town (3:15)
  5. Blood and Fire (4:26)
  6. Bullethead (2:31)
  7. As Is (4:47)
  8. Honeybabysweetiedoll (3:47)
  9. The Trouble with Never (3:59)
  10. Outta Space (2:54)
  11. Stay Frosty (4:08)
  12. Big River (3:51)
  13. Beats Workin' (5:03)
avatar van Rockbeest
@ Neal Peart, wanneer is een solo niet af

Een solo lijkt me af als 'ie...stopt!

..en het is (nog) altijd de gitarist die dat bepaalt

Maar goed, je vind het nix dus het wordt ook nix..verspilde moeite en tijd..maar ik draai 'em nog een keertje

(..en daarna ook nog wel.. )

avatar van vielip
Neal Peart schreef:

Of misschien schatten zij dit product wel op de juiste waarde

Dan zit ik toch aardig goed met m'n 3*

Hendrik68
Stond gisteren een recensie in het Dagblad van het Noorden, waarin hij 4 sterren krijgt. Die zijn behoorlijk enthousiast getuige de volgende zin: "Eddie scheurt en soleert de sterren van de hemel, zijn broer drumt als een beest en zoon Wolfgang blijkt een viruoze bassist." Over de teksten zijn ze niet enthousiast, maar de zang mag er nog steeds zijn vinden ze.

avatar van De buurman
Neal Peart schreef:
Gisteren weer even gedraaid en wat blijkt:

- de soli zijn niet af. Zeer slap voor een vakman als Eddy van Halen (op één of twee nummers uitgezonderd, ja mag het?)
- in sommige nummers zit een solo in verwerkt, maar dat is omdat het moet? Bij sommige nummers had de gitaar gewoon slag kunnen blijven spelen. De nummers daarentegen vind ik ook zeer weinig uitstralen.

Hé Neal Peart, misschien moet je Eddie (niet Eddy) Van Halen er eens over inlichten, dat zijn gitaarsolo's niet af zijn! Hij maar denken "zo, die solo is mooi af". Blijkt het dus helemaal niet zo te zijn! En je geniale opvatting dat hij soms gewoon de slagpartij had kunnen doorspelen, in plaats van zo'n halve solo, moet je er dan meteen bijvertellen. Eddie (niet Eddy) is dan wel een vakman, maar nooit te oud om te leren van iemand als jij, natuurlijk!

Echte Van Halen fans zijn blij dat Eddie Van Halen weer terug op aarde is. Had hij het bij de vorige tour nog niet helemaal onder controle en was het allemaal nog wat slordig en bibberig, op deze plaat speelt hij weer als een BEEST.

avatar van freakey
Nu aan een eerste luisterbeurt aan het onderwerpen... mij bevalt ie wel voorlopig.... met gemak de meest stoere plaat van Van Halen van de laatste 25 jaar.... As Is spat werkelijk uit de boxen....

freakey schreef:

Sorry meastro ieder zijn ding, maar dan is een (kinder)had wel heel snel gevuld.....
Van Van Halen mag je meer verwachten dan dit afgeraffelde (solo)werk.

avatar van freakey
Vind jij.... verklaar je nader....

en dan niet over onaffe solo's, ik vind het gesoleer van Eddie van Halen juist veel meer energie hebben dan op de laatste platen.....

Snarenplukker
[quoteNeal Peart schreef:
Gisteren weer even gedraaid en wat blijkt:

Nogmaals jammer want er had, na lang wachten, zoveel meer ingezeten. Nu is het een walgelijk Amerikaans product voor de hitlijsten ] [/quote]

Snarenplukker schreef:
[quoteNeal Peart schreef:
Gisteren weer even gedraaid en wat blijkt:

Blijkbaar denkt Amerika daar anders over, het wordt of Adele of Van Halen die op 1 gaan komen in de hitlijsten. Waarschijnlijk geeft Neil de voorkeur aan Adele [/quote]

Het wordt Van Halen! Adele staat namelijk deze week al op 1.

avatar van spoon

De buurman schreef:

Sommige lui hier op MuMe..

swagger
swag - ger [` swe gg` (r)] (Engels) de -woord (mannelijk) swaggers wijde, loshangende damesmantel

Inderdaad, weer een meesterlijke kritiek! Wat is een VH plaat zonder wijde, loshangende damesmantel tenslotte...

2* (VH1 4*)

Wat is dat nou weer voor een rare hiphop slang bij een instant classic hardrock album. Trouwens, VH1 is een muziekzender.....

Von Helsing schreef:
....Trouwens, VH1 is een muziekzender.....

Wel een goeie... krijgt toch 4*....

2* (VH1 4*)

Exact. Vergeleken met dit album. Mag dit album de veters niet eens strikken van hun debuut

freakey schreef:
Vind jij.... verklaar je nader....

Dan zou ik maar even wat ouder albums afstoffen
(vooral hun eerste)

avatar van spoon

Dat noemen ze [tromgeroffel] A Different Kind of Truth [tadááá]

Ik mis op dit album simpel gezegd de energie, de homo-erotische spanning, de zelfrelativerende humor,het overvloedige borsthaar, geile spandex met tijgerprint, zijden sjaaltjes, en de loshangende damesmantels..dat wat Van Halen - Van Halen het debuutalbum uit 1978 zo zelfverzekerd en @@#&rockingfuckingrolingyeah$%#% sexy maakte

Snapt u het nu een beetje??

avatar van Gloeilamp
Een nieuwe Van Halen! Ben erg benieuwd, ga het vandaag eens beluisteren

avatar van Bollieblauw
Ik denk dat dit album juist heel dicht in de buurt komt van de rauwe energie en het verschroeiende gitaarwerk van de eerste 4 platen. Ik denk dat juist daarom zoveel mensen zo verschrikkelijk enthousiast zijn. En natuurlijk zijn de stemmen veelal nostalgisch gekleurd. Van Halen gaat weer terug naar de roots, hoe nostalgisch wil je het hebben?

Neal, je gaat al zover om zelfs bij de berichten van Van Halen I deze plaat af te kraken, het lijkt wel of het je erg dwars zit allemaal.

avatar van AstroRocker

Dat noemen ze [tromgeroffel] A Different Kind of Truth [tadááá]

Snapt u het nu een beetje??

Grappige reactie Maar... nee, ik snap ut niet... Je kunt van die ouwe knackers toch niet verwachten dat ze weer in spandex lopen, overvloedig (wellicht grijs) borsthaar tonen, met zijden sjaaltjes rondhollen etc.etc.? De heren zijn de 50 gepasseerd!
Wat ik dan zo gaaf vind is dat de energie en muzikaliteit er nog wel steeds van afspat. Dat is mijn mening en die veranderd echt niet. Het feit dat in de US het album waarschijnlijk op 1 binnenkomt zegt ook al genoeg denk ik zo....

avatar van henk01
Amerikanen hebben geen smaak en zijn dus slechte radgevers.
Of het nou Van Halen oude stijl of nieuwe stijl is doet er niet toe. Waar het om gaat is wat er uit de speakers komt, en dat bevalt me niet.
Dus ook al was het band X, het resultaat past mij niet.

henk01 schreef:
Amerikanen hebben geen smaak en zijn dus slechte radgevers.
Dus ook al was het band X, het resultaat past mij niet.

Alleen jammer dan dat je een Amerikaans product op nummer 1 hebt staan.....

Opgenomen in Nashville en California en met producers uit Chicago en New York.....

Von Helsing schreef:

Alleen jammer dan dat je een Amerikaans product op nummer 1 hebt staan.....

Je geeft het eigenlijk zelf al aan. DE LP uit 1978 staat in je top 10 met 4.5* , deze nieuwe geef je 5* en staat niet in je top10.

Vreemd....

avatar van freakey
Het is sowieso nogal een boude stelling dat "de Amerikanen" geen smaak hebben.. er worden tegenwoordig te vaak complete bevolkingsgroepen op een hoop gegooid....

henk01 schreef:

Vreemd....

Even je (Amerikaanse) brownser verversen. Beide albums geef ik namelijk 5 punten en beide staan (momenteel) in mijn top 10.

ok

freakey schreef:

Naja, Amerikanen vinden nogal snel iets helemaal te gek, dat deze plaat op 1 binnekomt is te begrijpen, Van Halen is altijd immens popi geweest daar , of dat door de muziek komt laat ik int midden

avatar van orbit
Ik zou niet weten waardoor ze anders populair zijn, er zijn tienduizenden Amerikaanse bandjes.. keus genoeg lijkt me. Dus VH zal heus wel aanslaan vanwege hun muziek.

avatar van Ronald5150
Nu ik de plaat de afgelopen week helemaal grijs gedraaid heb, is het nu tijd voor een uitgebreide review. In het algemeen kan ik zeggen dat "A Different Kind of Truth" mijn verwachtingen overtreft en overduidelijke classic Van Halen is. Ik vind ADKOT zelfs de beste Van Halen plaat sinds pak en beet "Fair Warning" / "1984". ADKOT is in ieder geval beter dan elke Van Hagar plaat, terwijl ik ook een fan ben van dat era.

Opener "Tattoo" is wellicht het minste nummer van de plaat, maar het is zeker geen slecht nummer. Sterker nog, hoe vaker ik hem hoor, hoe beter hij wordt. "Tattoo" is een typisch radiovriendelijk Van Halen nummer in de traditie van "Jump", "Panama", "Dance the Night Away", "...And the Cradle Will Rock", etc. Ik zie dit nummer als een teaser voor de rest wat komen gaat. Kritiek dat de teksten simplistisch zijn neem ik met een korreltje zout, alsof het refrein van "Panama" hoogdravend is. Van Halen gaat om de muziek, de energie, de humor, en de genialiteit van Eddie Van Halen. Niets meer en niets minder.

"She's the Woman" is het eerste echte bewijs dat The Mighty Van Halen terug is. Ook bevestigt het nummer direct wat een talent Wolfgang Van Halen is, zowel op de bas als vocaal. Hoe jammer ik het ook vind dat Michael Anthony niet meer onderdeel uitmaakt van Van Halen, ik mis zijn bijdrage aan de signature Van Halen sound geen moment!

"You and Your Blues" is een volgend hoogtepunt, waarbij ik juist de teksten wel heel clever vind. Mooie verwijzingen in de tekst naar bluesklassiekers als "Red House" en "Stormy Monday".

"China Town" is het eerste nummer waarop Eddie Van Halen helemaal los gaat. Hij hoeft helemaal niets te bewijzen, voor mij is en blijft hij de beste (hard)rock gitarist allertijden, maar hij speelt als een jonge god. Samen met "Bullethead", "As Is" (met die gitaarrif die Eddie als eens liet horen in een gastrol in de comedy Two and a Half Men) en "Honeybabysweetiedoll" is het een van de hardste Van Halen nummers ooit vastgelegd. Ongekend rauwe energie, dubbele bass drums van Alex Van Halen die samen met Wolfgang een ongekende groove toevoegt.

"Blood and Fire" is gebaseerd op een instrumental genaamd "Ripley" die ooit gebruikt is als soundtrack voor de film Wild Life. De teksten zijn helemaal nieuw en dit is een van mijn favoriete tracks op het album. Eddie's solo is werkelijk fantastisch en heeft zoveel lagen.

Na de drie "Eddie on speed" nummers volgt een echte signature Van Halen song "The Trouble with Never". Ook dit is een favoriet van me op deze plaat. Vooral de break is zo lekker. Het tempo gaat omlaag, de indringende stem van Dave, de groovende bas, en dan zwellen die gitaren weer aan, kippenvel!

"Outta Space" is weer een heerlijke ongecompliceerde rocker en wordt gevolgd door "Stay Frosty". Het is duidelijk een verwijzing naar "Ice Cream Man" van Van Halen's debuut, maar in tegenstelling tot "Ice Cream Man" is "Stay Frosty" geen cover, maar een echte Van Halen original. Als de band invalt na het akoestische intro gaat het nummer helemaal los, afsluitend met 30 seconden Van Halen frenzy.

De songs "Big River" en "Beats Workin'" zijn weer signature Van Halen songs, waarbij met name de solo in "Big River" fenomenaal is.

Ook wil ik David Lee Roth complimenteren met zijn effort op deze plaat. Hij is nooit de beste zanger geweest en compenseert dit door zijn showman capaciteiten, maar op ADKOT klinkt hij als herboren. Wellicht haalt hij de hoge uithalen van vroeger niet meer, maar zijn humor en energie dragen deze plaat. Ook mogen we de rol van Wolfgang niet onderschatten. Hij is wellicht de lijm die de gebroeders Van Halen met Roth verbindt en zorgt voor herboren motivatie en drive.

Ik heb natuurlijk ook de kritieken gelezen en met name het punt omtrent het feit dat deze plaat voor ongeveer de helft uit oud materiaal/demo's schijnt te bestaan stoort me. Er wordt verweten dat Van Halen niet creatief zou zijn, voor de makkelijke weg zou kiezen (ook Sammy Hagar heeft dergelijke opmerkingen gemaakt). Voor mij is het heel simpel: al deze nummers zijn nog nooit eerder uitgebracht op een Van Halen plaat, dus zijn ze per definitie nieuw. Of ze nu geschreven zijn in de jaren 70/80 of nu. Het blijven original Van Halen songs! Alsof Van Halen de enige band is die dit doet. Er zijn zoveel bands die "oud" materiaal herschrijft. Overigens zijn bijna alle teksten door David Lee Roth herzien of herschreven. Daarnaast wil ik melden dat zelfs een aantal songs op de Van Hagar albums zijn gebaseerd op riffs die Eddie al heeft verzonnen in de jaren 70 (bijvoorbeeld "Aftershock" van Balance uit 1995).

Ook erger ik me met name aan Sammy Hagar. Laat ik heel duidelijk zijn: ik vind Chickenfoot geweldig en ben onlangs bij het concert geweest in 013 in Tilburg en ik heb een topavond gehad. Maar alle kritiek die Sammy uit slaat nergens op, de teksten van Chickenfoot zijn net zo "simplistisch" als die van Van Halen. Hagar prijst Satriani de hemel in (terecht overigens, want hij is een erg goede gitarist, vooral live) en doet Eddie Van Halen af als een oude verkrampte man. Feit blijft wel dat Eddie Van Halen een veel herkenbaardere gitarist is dan Satriani en dat elke riff die ik hoor op een Chickenfoot album gespeeld kan worden door elke andere zeer goede gitarist. De riffs en solo's die Eddie Van Halen produceert zie ik door niemand nagespeeld worden. Velen hebben het geprobeerd, maar niemand kan dit evenaren. Ik hoop dat Sammy zich blijft concentreren op zijn eigen muziek. Chickenfoot is top. Van Halen is top. Ze vissen beide uit de dezelfde vijver, en die vijver is groot genoeg.

Kortom: ADKOT is de definitieve comeback van de allergrootste Rock & Lol band allertijden en snoert alle critici de mond (ik weet het, dit is een gewaagde uitspraak, maar van alle negatieve kritiek die ik heb gelezen is er voor mij nog niet één overtuigend geweest. Veel kritiek is makkelijk te weerleggen op basis van onvolledigheid of juistheid. Dat wordt op deze site ook weer bewezen). Ik kijk uit naar het moment dat ze naar Europa komen om te toeren, maar ik ben ze al dankbaar voor het feit dat ik al bijna een week een glimlach op mijn gezicht heb, en die zal verlopig ook niet verdwijnen. Voor mij nu al de rockplaat van 2012.

THE MIGHTY VAN HALEN IS BACK!!!