Pink Floyd - Animals (1977)

Label: Harvest

1. Pigs on the Wing, Pt. 1 (1:25)
  2. Dogs (17:08)
  3. Pigs (Three Different Ones) (11:28)
  4. Sheep (10:20)
  5. Pigs on the Wing, Pt. 2 (1:25)
avatar van WoNa
Eerder dit jaar haalde ik mijn 40+ jaar oude exemplaar weer eens uit de kast. Vooral omdat Roger Waters er in de Ziggo zo uitgebreid op terug was gekomen en 'Dogs' feilloos wist te koppelen aan alles rond Trump, maar ook mijn favoriet 'Sheep'. Ondraaibaar, maar dan ook geheel. Water en een zachte doek deden wonderen. Behalve de twee krassen die ook na meer dat 20 jaar automatisch meespelen in mijn hoofd, klonk Animals alsof ik hem zo juist had gekocht bij 't Platenmannetje in Breda.

Daar bleek ook uit dat Animals maar heel weinig onderdoet voor de twee platen die er voor en er na uit kwamen. Gewoon heel erg goed en consistent in kwaliteit. Een niveau over vier platen heen die niemand in de band ooit meer benaderd heeft. 'Is This What You Really Want?' komt dichtbij, zeker, maar is toch vooral een rehash van al het goede van vroeger en dan ook nog eens zonder de gitarist die bij dit alles thuis hoort.

Animals dus. Ja, die gaat nog wel vaker op de komende tijd. Gewoon om mijzelf weer een opfriscursus te geven ten opzichte van die andere drie, die wel nog steeds regelmatig(er) opgezet worden.

Misschien wel mijn liefste Floyd album. Lekker rauw en eerlijke sound. En maatschappij kritisch op een manier die altijd actueel lijkt te zijn.

EHartmann
Dit achtste Pink Floyd album is er een waarbij het gezamenlijke nog voldoende aanwezig is om te kunnen spreken van een 'coherent collectieve inbreng' die de tracks uitademen.

Vanaf The Wall ben ik afgehaakt ahw (teveel inbreng door de onderhuidse verbittering van de tot 'drama-queen' verworden heer R. Waters....)

Pas met het verschijnen vanaf A Momentary Lapse of Reason verscheen er weer een glimlach van herkenning op mijn gelaat.....☺

avatar van horizon
Blijft sterk nummer; three different ones.

avatar van Michiel Cohen
Ooit gekregen voor mijn verjaardag 30 jaar geleden. Ligt ergens in de kast op een stapel.

avatar van liefkleinhertje
Ooit gekregen voor mijn verjaardag 40 jaar geleden en kan er nog steeds van genieten.
Zit eerlijkgezegd wel te wachten op live materiaal van de Animails tour want van een integrale uitvoering van Wish You Were Here en deze CD word ik toch wel opgewonden.
Dit is wel het laatste studioalbum waar ik echt van kon genieten want de Wall vind ik maar povertjes (dat gejengel met dat kinderkoor) om over de rest maar te zwijgen.

avatar van Arbeidsdeskundige
Ik vind dit het beste album van deze legendarische band. Qua sfeer weet dit album me nog meer te raken dan hun bekendere meesterwerken hiervoor en hierna. De stijgende invloed van Roger Waters binnen de band is op dit album al duidelijk hoorbaar. Sheep is mijn favoriete nummer op dit fraaie album.

avatar van musician
Ik vind het album 42 jaar na dato weer griezelig actueel worden. De muziek was al tijdloos, de teksten sluiten daar (helaas) nog steeds naadloos bij aan.

Misschien tijd om het geheel uit de mottenballen te halen, te moderniseren en weer bovenaan de Amerikaanse albumlijsten te krijgen.

Pigs, dogs en sheep lopen nog steeds rond, het album kan zonder problemen nog rustig worden uitgebreid met kippen zonder kop, wolven en aasgieren.

avatar van Faalhaas
musician schreef:

Niet nodig. Kippen zonder kop zijn natuurlijk de sheep. Wolven de honden en aasgieren de pigs.

avatar van Mssr Renard
De fabriek op de hoes bestaat dus echt:

Musical Maps: animals - musicalmaps.com.au

avatar van Broem
Mssr Renard schreef:
De fabriek op de hoes bestaat dus echt:

Musical Maps: animals - musicalmaps.com.au

Leuke site hè. Tijdens mijn laatste vakantie in New York heb ik een aantal locaties bezocht. Toch bijzonder. Rest van mijn gezin vond het maar vreemd dat ik een Pretzel wilde scoren in Central Park. Wat doet ie weer vreemd die ouwe van ons

avatar van Mssr Renard
Broem schreef:

Leuke site hè. Tijdens mijn laatste vakantie in New York heb ik een aantal locaties bezocht. Toch bijzonder. Rest van mijn gezin vond het maar vreemd dat ik een Prtezel wilde scoren in Central Park. Wat doet ie weer vreemd die ouwe van ons

Ik houd niet van vliegen, anders had ik de hoes van Brothers and Sisters wel in eigen persoon willen inlopen.

Maar via plaatjes op het web bekijken is het alsnog een leuke site.

Battersea - ikonisch gebouw; er is zelfs een site hoe de hoesfoto's voor dit album zijn gemaakt. Er is veel gediscussieerd wat er met het gebouw zou moeten gebeuren - momenteel is het onderdeel van een ontwikkelingsproject (zoals eerder Docklands).

Battersea Power Station - batterseapowerstation.co.uk

En a propos hoezen/clips - er is een Zweedse site van ABBA-fans, waar je ongeveer de site van alle clips, incl die van The Winner Takes it All kunt checken.

avatar van gaucho
Broem schreef:

Dat begrijp ik dan weer heel goed. Zelf ook eens gedaan. Al zijn de 'pretzles' tegenwoordig helaas veel duurder dan vijftien dollarcent...