Pink Floyd - Animals (1977)

Label: Harvest

1. Pigs on the Wing, Pt. 1 (1:25)
  2. Dogs (17:08)
  3. Pigs (Three Different Ones) (11:28)
  4. Sheep (10:20)
  5. Pigs on the Wing, Pt. 2 (1:25)
Dat je OOR nog serieus neemt. Hoe onbekender hoe mooier en volgens hen hoe beter!

Mssr Renard
Ik neem de Oor wel serieus. Al sinds de jaren 80 koop en lees ik de encyclopedie stuk. Alleen nu niet meer, omdat ik andere bronnen heb.

Maar zonde de Oor Encyclopedie had ik niet geweten wat symfonische rock is en was mijn zoektocht al direct gestaakt. Ik heb ze nog in mijn kast staan. Rock en metal stond in het hoofdstuk zware jongens. Saga begon daar en verschoof daarna naar het symfo-hoofdstuk.

Volgens mij heeft Pink Floyd zelfs een eigen lemma.

Het tijdschrift ken ik verder niet goed, maar daar kreeg je altijd (jaren 90) een gratis cd bij. Maar dat was veel alt.rock en electronische muziek. Daar moest ik toen niets van hebben. Oorgasm heetten die cd's geloof ik.

avatar van Mjuman
Neal Peart schreef:

Toen nog wel!
Aardig wat PF's staan hier gewoon op de plank achter me; het album had toen gewoon niet de urgentie of de mpact op me die het album van Elvis Costello wel had - of anderszins The Survivors Suite van Jarrett.
Overigens is die Jaarlijst niets anders dan de geaggregeerde waarderingen van een grote groep recensenten.

avatar van Stalin
De buurman schreef:
Het album is qua sound nogal teleurstellend, tussen de goed klinkende platen als The Wall, Dark Side en Meddle. Verder zijn de arrangementen een stuk saaier. Het album heeft sfeer, maar behoort niet tot het sterkste materiaal van de band. In vergelijking met topplaten als Wish You Were Here en The Wall mis ik de complexiteit en diepgang. Bijna afgeraffeld, als je Pink Floyd-standaarden hanteert.

Over de (vermeende) slechte sound, dat zou te maken kunnen hebben met het gegeven dat Animals in hun eigen Britannia Row Studio is opgenomen. Dus niet in de befaamde EMI studio's, zoals bijvoorbeeld DSOTM en WYWH. Kan er allicht iets mee te maken hebben, misschien dat anderen hier meer over weten.

Persoonlijk vind ik het een erg fijne sound. Weer eens wat anders dan het meer atmosferische geluid (om het maar eens lekker vaag te omschrijven) van de voorgangers. Rauw en ongepolijst, wat ook wel weer bij de cynische teksten past. Tevens is Gilmour hier behoorlijk ontketend op zijn gitaar.

Er zit al jaren een 5.1 mix van Animals in de pijpleiding, dus ik ben benieuwd of ik dat tijdens mijn leven nog ga meemaken
Zowel Nick Mason, als James Guthrie hebben het hier over gehad. De laatste zelfs in een vrij recent interview over zijn 5.1 mix van The Wall.

Wel eeuwig zonde dat PF geen professionele live opnames heeft gemaakt van de Animals tournee. Er staan aardig wat bootlegs van dat jaar online en als je even door de slechte geluidskwaliteit heen luistert, dan maakt dat nog best indruk.

Officiële live opname uit 1977 was een mooie toevoeging geweest aan die 5.1 mix.

avatar van ZAP!
Mssr Renard schreef:
Juist, deze kan ik mij daar nog positief van herinneren.

avatar van haythijs
Stalin schreef:

Een jaar of 9-10 terug heb ik wel eens via usenet een 5.1 versie van Animals binnengehaald. Een DVD-Audio met 24/96 MLP geluidsmix, ook eenzelfde van The Wall trouwens. Nog voor de Immersion versies.
Geen officiele releases, meer een soort fanmade. Maar beiden klinken zeer netjes. Geen zwak echootje hier of wat uitstervende geluidjes daar in de achterkanalen. Maar zeer duidelijk gescheiden kanalen met prima effecten daar waar ze ‘ zouden’ kunnen. Geen kermistoestanden.
Neemt niet weg dat een officiele 5.1 zeer welkom zou zijn.

avatar van cddrive
Ik ben op zoek naar de LP recensie zoals die in Oor destijds werd gepubliceerd over dit album. Kan iemand mij daaraan helpen? Ik kan me nog herinneren dat de band gekscherend 'Punk Floyd' werd genoemd... Destijds werd de LP duidelijk onderschat.