Pink Floyd - Animals (1977)

Label: Harvest

1. Pigs on the Wing, Pt. 1 (1:25)
  2. Dogs (17:08)
  3. Pigs (Three Different Ones) (11:28)
  4. Sheep (10:20)
  5. Pigs on the Wing, Pt. 2 (1:25)
avatar van WoNa
Eerder dit jaar haalde ik mijn 40+ jaar oude exemplaar weer eens uit de kast. Vooral omdat Roger Waters er in de Ziggo zo uitgebreid op terug was gekomen en 'Dogs' feilloos wist te koppelen aan alles rond Trump, maar ook mijn favoriet 'Sheep'. Ondraaibaar, maar dan ook geheel. Water en een zachte doek deden wonderen. Behalve de twee krassen die ook na meer dat 20 jaar automatisch meespelen in mijn hoofd, klonk Animals alsof ik hem zo juist had gekocht bij 't Platenmannetje in Breda.

Daar bleek ook uit dat Animals maar heel weinig onderdoet voor de twee platen die er voor en er na uit kwamen. Gewoon heel erg goed en consistent in kwaliteit. Een niveau over vier platen heen die niemand in de band ooit meer benaderd heeft. 'Is This What You Really Want?' komt dichtbij, zeker, maar is toch vooral een rehash van al het goede van vroeger en dan ook nog eens zonder de gitarist die bij dit alles thuis hoort.

Animals dus. Ja, die gaat nog wel vaker op de komende tijd. Gewoon om mijzelf weer een opfriscursus te geven ten opzichte van die andere drie, die wel nog steeds regelmatig(er) opgezet worden.

Misschien wel mijn liefste Floyd album. Lekker rauw en eerlijke sound. En maatschappij kritisch op een manier die altijd actueel lijkt te zijn.

EHartmann
Dit achtste Pink Floyd album is er een waarbij het gezamenlijke nog voldoende aanwezig is om te kunnen spreken van een 'coherent collectieve inbreng' die de tracks uitademen.

Vanaf The Wall ben ik afgehaakt ahw (teveel inbreng door de onderhuidse verbittering van de tot 'drama-queen' verworden heer R. Waters....)

Pas met het verschijnen vanaf A Momentary Lapse of Reason verscheen er weer een glimlach van herkenning op mijn gelaat.....☺

Blijft sterk nummer; three different ones.