Pink Floyd - Animals (1977)

Label: Harvest

1. Pigs on the Wing, Pt. 1 (1:25)
  2. Dogs (17:08)
  3. Pigs (Three Different Ones) (11:28)
  4. Sheep (10:20)
  5. Pigs on the Wing, Pt. 2 (1:25)
avatar van ABDrums
Een tijdloos album waarvan het concept ook op de huidige politieke situatie van toepassing is, en dat voor een plaat uit 1977. Alles wat gezegd zou moeten worden over dit album is reeds gezegd. Dit is gewoonweg een meesterwerk, niets meer of minder.

avatar van Stalin

Helaas dus geen outtakes uit de studio of live opnames als ik het allemaal goed heb gelezen.

Ik vind het vooral erg jammer en een gemiste kans eerlijk gezegd.
Al dat opgepoetste en ge-remixte geneuzel met 5.1 geluid geloof ik eerlijk gezegd wel.
Het origineel is al decennia lang 1 van mijn meest geliefde albums ooit, zelfs met de huidige (in mijn beleving heerlijk rauwe) geluidskwaliteit.

Hier had mijn inziens meer ingezeten, maar helaas heeft Pink Floyd kennelijk geen live opnames of studio opnames uit deze periode om er echt iets interessants van te maken.

avatar van nlkink
Stalin schreef:

Vast wel. Waarschijnlijk allemaal achtergehouden voor een nog samen te stellen box set van pakweg € 500,-.

avatar van Lonesome Crow
Ja, de box der Pink Floyd boxen moet nog komen, die van 1973 t/m 1983.
Die van daarvoor en daarna waren er al.

Animals, mijn favoriete Floyd trouwens. Ik verbaas me dat ik 'm maar 4 sterren heb gegeven.... binnenkort maar eens herbeoordelen.

avatar van meneer
Momenteel keihard opstaan. Prima album van een heerlijke kwaliteit !

avatar van Pinsnider
Dat deze plaat briljant is staat uiteraard buiten iedere discussie, maar ik heb eens een beetje doorgeklikt op die vete tussen de heren Gilmour en Waters; maar echt JE!MIG!!! Dat geloof je toch niet??? En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik meneer Waters dan nog de grootste kleuter vind. Dat je op die leeftijd nog zo verongelijkt kunt doen/zijn. Dat je dan nog niet in staat bent je neer te leggen bij flauwigheden van een oude vriend. En dat terwijl IEDEREEN weet dat Waters de creatieve genius was.... Ongelofelijk.... Beperk je tot een speldenprik, lach er om.... Zeker als je al zoveel kwartjes op je spaarrekening hebt staan (die almaar verder gespekt -pun intended bij deze plaat- wordt). Bizar...

avatar van Running On Empty
Lonesome Crow schreef:
Ja, de box der Pink Floyd boxen moet nog komen, die van 1973 t/m 1983.

Ik denk dat die niet komt eerlijk gezegd want uit die periode hebben we toch de Immersion boxen ??

avatar van Stalin
Running On Empty schreef:

Klopt, maar niet van Animals.
Wel van DSOTM, WYWH en The Wall.

avatar van Running On Empty
Stalin schreef:
Klopt, maar niet van Animals.
Wel van DSOTM, WYWH en The Wall. Misschien zijn de grondstoffen voor knikkers, onderzetters en sjaaltjes door de oorlog in Oekraïne te prijzig geworden en wachten ze daarom met een soortgelijke box van Animals

Ik gok dan op kleine stenen mini pigs, mini dogs en mini sheep. Maar er is kennelijk niets beschikbaar van Animals, geen live opnames, outtakes of wat dan ook. We zullen het vrees ik moeten doen met weer tig nieuwe remixen in de komende box.

avatar van Faalhaas
Running On Empty schreef:

Jawel hoor:
Pigs On The Wing (rare full with guitar solo)
'Dogs' Demo's 1976 Alternative version rare
'Pigs' Demo's 1976 Alternative version Rare
'Sheep' Demo's 1976 Alternative version Rare

En dan hebben we nog de 1974 live versies van You/ve Got To be Crazy en Raving an Drooling maar deze verschenen al op de heruitgave van Wish You Were Here.

avatar van wowter
Eerste sneak preview van de 2018 remix.
Niet onaardig

wowter schreef:
Eerste sneak preview van de 2018 remix.
Niet onaardig

Ga de versie van 2011 en deze van 2018 morgen eens met elkaar vergelijken. Ben zeer benieuwd!

AC1
Is interessant om één keertje te beluisteren maak ik ga altijd voor de originele release, no matter what.

Geschreven bij Pink Floyd - Animals [2018 Remix] .l:

Ondanks dat ik het eens ben met bovenstaande uiteenzetting van meneer lijkt dit me wel de meest ideale plek om iets te zeggen over het eerste materiaal dat we te horen krijgen van dit album en over de remix die dit legendarische album heeft ondergaan in 2018.

Als ik het goed begrijp is er, en dat geld voor elk 'oud' album, vaak discussie over het origineel versus latere remixes / remasters. Vele mensen kraken latere remixes bij voorbaat af, spuwen hun gal voordat ze iets gehoord hebben en zeggen vaak 'dat niks kan tippen aan het origineel, dus is het slecht'. Ik vind dat klinkklare onzin. Een remix bij voorbaat afkraken is mijns inziens meteen een 'no-go', maar om een remix af te kraken zelfs al is hij uitmuntend, is voor mij iets waar ik mijn hoofd nimmer omheen zal kunnen vouwen. Dat is hetzelfde als kiezen tussen twee identieke diamanten die dertig jaar oud zijn, waarbij de één nooit is onderhouden en waarbij de ander zo flink onder handen is genomen dat hij er spiksplinternieuw uit ziet. Ik had wel geweten waar ik voor had gekozen...

Neem bijvoorbeeld de vele remixes van de heer Wilson; Gentle Giant, Yes, King Crimson, and the list goes on. Al deze bands hebben met elkaar gemeen dat (de meeste van) hun albums zijn opgepoetst door het Britse muzikale wonder. Ik ben er een groot voorstander van, van een dergelijke oppoetsbeurt. Want laat ik het zo verwoorden: Het zou toch altijd toegejuicht moeten worden wanneer zo'n oppoetsbeurt ervoor zorgt dat een album met een vrij gedateerd geluid (want laten we eerlijk wezen, zo mogen we het geluid van de meeste albums uit de jaren '70 wel betitelen) in een modern geluidsjasje wordt gegoten. Betere kwaliteit staat garant voor meer (luister)plezier en daarmee voor een betere (luister)ervaring. Wie wil dat nou niet?

Zo geldt dat ook voor het eerste luistervoer dat we voorgeschoteld krijgen van deze remix uit 2018 van dit geniale album. Dogs klinkt op deze remix vele malen frisser, dreigender en bezwerender dan ooit te voren. Het geluid is kraakhelder en veel voller (lees: moderner) dan het origineel, en daarnaast liggen alle instrumenten ontzettend fijn in het gehoor, waarbij deze precies goed op elkaar zijn afgestemd. De grootste verdienste van deze remix is echter dat er een karrevracht aan nieuwe lagen aan het muzikale oppervlak worden gebracht, die eerst nauwelijks gehoord konden worden. Het is alsof Pink Floyd het nummer letterlijk live voor m'n neus aan het spelen is, waarbij ik alle minuscule details en nuances kan ontfutselen. Met al deze componenten in het achterhoofd kan ik alleen maar concluderen dat het is alsof ik naar een nieuw nummer aan het luisteren ben; een nieuw album! En dat, dat is het grootste compliment dat je een remix / remaster kan geven als je het mij vraagt.

Het enige minpuntje dat ik heb op deze remix (afgaande op de remix van Dogs) is dat de toetsen van Richard Wright wat minder prominent in de mix staan. Enerzijds vind ik dat jammer, want ik ben groot fan van zijn arrangementen, maar anderzijds zie ik er ook het voordeel van in; de toetsen zachter zetten in de mix zorgt er namelijk voor dat het geluid wat meer uitgebalanceerd wordt (zie het stukje over een voller / beter uitgebalanceerd geluid). Ik zou het dan ook niet als een 'minpunt' of 'kritiekpunt' willen betitelen, maar eerder als een kwestie van persoonlijke smaak, aangezien ik verzot ben op allerhande soorten toetsen (orgels, Hammonds, mellotrons, noem maar op). Zo probeer ik zelfs aan het enige 'minpuntje' dat ik heb een positieve wending te geven.

Het eerste tipje van de sluier heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik ontzettend veel zin heb in de nieuwe remix, die reeds door mij besteld is. Noem het geldklopperij (overigens ironisch gezien de conceptuele achtergrond van Animals), onzin en onnodig; wanneer een dergelijke remix geslaagd is zal het me allemaal een worst wezen. Dit klinkt als een klok en zal de beste versie van dit legendarische album zijn dat beschikbaar is. U leest het goed; dit overtreft daarmee ook het origineel. Voor de tegenstanders van remixes / remasters: zet uw oogkleppen, uhm... oorkleppen... af, en ook u zal tot de conclusie komen dat deze fabuleuze remix uit 2018 op alle fronten het origineel overtreft...