The Rolling Stones - Goats Head Soup (1973)

Alternatieve titel: Goat's Head Soup

Label: Rolling Stones

1. Dancing with Mr. D. (4:53)
  2. 100 Years Ago (3:59)
  3. Coming Down Again (5:54)
  4. Doo Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker) (3:26)
  5. Angie (4:33)
  6. Silver Train (4:27)
  7. Hide Your Love (4:12)
  8. Winter (5:30)
  9. Can You Hear the Music (5:31)
  10. Star Star (4:25)
avatar van iggy
Ok, nu begrijk ik je stelling wat betreft lossere benadering.
Ben het natuurlijk niet met je eens wat betreft It's only R&R. Het is alleen Time en Finger die mijn Stones oortje doen rijzen de rest is matig.
En nu ben ik maar een matige Van Morrison kenner. Ik heb een plaat of vijf van hem.
Maar Winter is mij nog niet in het gehoor gedoken.
Over welk nummer/cd hebben we het dan?

avatar van bikkel2
Een echt nummer/album zou ik zo niet kunnen benoemen van Van.
Maar het is wel een stijl die ik herken van hem. De strijkertjes, de sfeer en vooral de manier van zingen.
Heel treffend is het begin van het nummer. Dat is als Jagger begint voordat hij echt aan de tekst begint.
Moet je maar eens op letten.

Het geeft verder niets. Het is ook zeker geen beschuldiging naar de groep toe, maar het valt wel op.

avatar van edje1969
Angie, 100 Years Ago en Coming Down Again. 3 echt mooie nummers om voor te gaan zitten. Angie mag wel platgedraaid zijn (nikita/eternal flame-effect). Blijft zo mooi. En volume kan opnieuw harder met Dancing With Mr D en Heartbreaker. Dat het geen 5 is ondanks de andere zeer sterke nummers komt voor mij door Silver Train en vooral Hide Your Love. Mijn smaak is daarin mogelijk wat anders. Ooit had de Mediamarkt allemaal Stonesalbums staan voor 4 euro (kwam denk ik omdat er geremasterde albums kwamen). Voor mij toen de uitgelezen kans om de cd's die ik nog niet had aan te vullen.

avatar van bikkel2
Silver Train is wat standaart en Hide Your Love is hoorbaar ontstaan uit een Jam. Zeker niet de sterkste Stonesnummers.
Het is een album die een keerpunt betekende. Vanaf dit moment zijn The Stones geen voortrekkers meer. Het wordt duidelijk lastiger om nog met een bepaalde vorm te komen.

Aardig album. Veel critci sloegen dit toendertijd hoger aan dan Exile On Mainstreet, die toen veel kritiek kreeg. Onbegrijpelijk.
Tegenwoordig is dat genuanceerd, en terecht.

avatar van vin13
Silver train vind ik ook wat minder maar klinkt wel goed in een live set. Winter met Taylor is prachtig.

avatar van bikkel2
Taylor laat inderdaad van zich horen. Winter heeft het mystieke van Moonlight Mile (Sticky Fingers.)
Zijn mooiste bijdrage levert hij echter op Time Waits For No One.
Dat The Stones het al die tijd live hebben genegeerd, zegt wel iets over de behoorlijke composorische bijdrage van Taylor,maar nooit is erkend door Jagger en
Richards. Die laatste speelt niet eens mee op dat nummer. Magische solo.

avatar van matthijs
bikkel2 schreef:

Niet alleen critici van toendertijd, ook ondergetekende, anno 2014. Sorry hoor, kan er niks aan doen dat ik hier zo van geniet

avatar van bikkel2
Oh, maar dat recht heb je natuurlijk matthijs. Je bent niet de enige hier.

Ik ben alleen maar van mening dat Exile On Mainstreet een betere plaat is dan Goats.
Door de jaren heen, zijn de critici daar ook achter gekomen trouwens.
Ik heb duidelijk door laten schemeren waarom ik vind dat dit zo is.

Maar laat je daar niet door uit het veld slaan zou ik zeggen. Ieder zijn ding.

avatar van zaaf
zijn critici achter jouw mening gekomen? damn! afgeluisterd zeker?

avatar van bikkel2
Namen me altijd al serieus. Volkomen terecht overigens,

avatar van vin13
Qua rocknummers is Exile de baas met bijv. Rocks off en mijn favoriet Ventilator Blues. Exile is een gevarieerde plaat met veel nummers. Deze is meer ingetogen en wellicht iets minder energierijk.

avatar van teus
Voor de .......x beluisterd,
En .....vanwege het te lage eindcijfer hier,mijn 5 sterren nog eens overwogen ......
Maar als ik het totaalplaatje van een album goed vind,verdiend het een hoge score !
Blijft altijd de persoonlijke smaak van de muziekliefhebber...

Staat voor mij geen matige track of opvullertje op, !
Wel Andere sfeer na de 4 topalbums

Sterk Album! 5 sterren

avatar van Casino Boogie
Star Star, een van de vuigste Stones nummers ooit en een heerlijk refrein om mee te bleren. Dat de tekst indertijd een hoop stof deed opwaaien kan ik me goed voorstellen; qua gitaarwerk steekt het prima in elkaar; Beetje gejat van Chuck Berry

avatar van lennon
Op silver train en star star na is dit een album met alleen maar sterke songs wat mij betreft.

Angie stond op 1 in de week dat ik het levenslicht zag, je kan op een beroerder moment ter wereld komen maar daarom dus wel een speciale band met dit prachtige nummer.

De aanwezigheid van Preston is een mooie muzikale toevoeging op de plaat. Dat verrijkt de muziek.

De 2 bovengenoemde songs zijn me teveel recht toe recht aan rock 'n roll, en vind ik veel te makkelijk voor een band van dit niveau.

Al met al gewoon na die door velen geroemde topverkoper 1968-1972 weer een goed album...in 1973 helemaal niks mis mee.

avatar van Lau1986
Een leuke plaat van de Rolling Stones. Natuurlijk met Angie, wat ik een uitstekend nummer vind. De rest van de plaat mag er ook zeker zijn. Can You Hear the music vind ik bijvoorbeeld een erg lekker nummer.

avatar van devel-hunt
Toch wel hun minste plaat uit de jaren 70 en zeker hun minste met Mick Taylor in hun midden. Een beetje saai na de drie voorgaande topplaten, hoewel nergens slecht. Gelukkig deed Taylor hierna nog mee op het stukken betere It's only rock and roll waarna hij het stokje over gaf aan Ron Wood.
Mick Taylor die figuurlijk genaaid werd door Jagger die hem nergens, tegen alle afspraken in, credits gaf als mede songwriter.
Taylor, tegenwoordig woont hij in Diever in Drenthe op het Nederlandse platteland. Het achterland en Nederlandse vrouwen zijn nogal in trek bij de rock elite. iets verderop woont Agnus Young in het achterhoekse Aalten.

avatar van bikkel2
Dat creditgedoe aangaande Taylor, blijft een onfris zaakje.
Jammer dat het zo moest gaan.
Winter bijv is qua structuur zo kenmerkend hem, daar kun je niet om heen.
Nu geloof ik zonder meer dat Taylor geen topcomponist van zichzelf is, maar zijn bijdragen in The Stones en de co- samenwerking met Jagger, verdiend gewoon een vermelding.
Time Waits For No One, Till The Next Goodbye, Moonlight Mile.....ook mede bepaald door de gitarist.
Maar ja, je ziet het met Woody. Die kreeg pas een voltallig vast bandsalaris na hele lange tijd.

Jagger is een geslepen keiharde zakenman.
Voor de band een zegen, maar betreft Taylor en ook wel Wood, verdiend het bepaald geen schoonheidsprijs.

avatar van teus
devel-hunt schreef:

Iedereen heeft hier natuurlijk zijn of haar mening , maar wat mijn mening betreft niet mee eens, ik ken het Stones oeuvre door en door ,en snap nooit waarom Goats Head Soup vergeleken met andere Stonesalbums ( dan bedoel ik dus van zeer goed tot matig ) met dit algemeen gemiddelde scoort ?
Oké onlangs halfje* laten zakken omdat ik vond dat dit in verhouding met andere StonesTopalbums de volle score niet kon, maar wat jij schreef ...nergens slecht ...dat wil ik nog eens benadrukken , niet van het kaliber..Bleed , St Fingers , Exile. maar los daarvan ik kan over de hele linie geen slechte track ontdekken ,terwijl wat de goede '70,s betreft It's Only Rock n' Roll en Some Girls die wel hebben ,eerstgenoemde zweeft nog steeds tss de 4.5 en 4 en S G heb ik bewust op 4* staan, ook de rol van Taylor speelt bij mijn beoordelingen
,S G is dan wel wereldwijd een van de best verkochte Stonesalbums maar dat vind ik nu net de minste van hun 6 '70,s studioalbums
Ik denk toch dat meerdere Stoneskenners mijn muzikale albumvoorkeur delen
Goats Head Soup hoort wat de '70,s betreft minimaal op de 4 e plaats van de uitgebrachte StonesAlbums

avatar van Choconas
teus schreef:
Ik denk toch dat meerdere Stoneskenners mijn muzikale albumvoorkeur delen

Helemaal mee eens, sterker nog: van alle albums moet deze wat mij betreft alleen Let It Bleed en Sticky Fingers voor laten gaan.

avatar van bikkel2
Blijft persoonlijk, maar ik vind Exile een soort afsluiting van een tijdperk.
Een periode dat The Stones artistiek op hun hoogtepunt waren.
Ik vind dat hier minder, al is het natuurlijk geen slechte plaat.
Het spreekt wat minder tot de verbeelding.
Nu vind ik The Stones nooit echt slecht op dreef in de 70's, maar deze en It's Only Rock 'N Roll behoren wat mij betreft tot de mindere.

avatar van nlkink
Goats Head Soup laat zich aanhoren als een muzikale koerswijziging. In de periode 1968-1972 leunde de groep zwaar op blues, bluesrock en country(rock). Goats Head Soup is opgenomen in de tijd dat glam hoogtij vierde en dat heeft zijn invloed gehad op de groep.
Toen ik de plaat voor het eerst hoorde vond ik het helemaal niks. Het klonk in mijn oren erbarmelijk slecht. Vooral kant twee. Later bleek dat ik een hele slechte persing had. De gewone CD release was al een eye-opener. Hierdoor ben ik het album meer gaan waarderen. Mijn favoriete periode van de Stones blijft 1968-1972 en ik kan me heel goed voorstellen dat mensen in 1973 teleurgesteld waren. Maar ik besef me dat de groep de lat met het werk van de voorgaande periode erg hoog hadden gelegd.

avatar van bikkel2
Mijn grote zus had Angie op een 45er met Silver Train op de flipside.
Het clipje ( Jagger met hoed) staat mij nog bij van Toppop.
Het album zelf hoorde ik pas in het begin van de jaren 80, toen ik nogal into Stones was.
Ik geloof dat ik het toen wel een goede plaat vond, maar dweepte vooral met Let It Bleed, Sticky Fingers en opmerkelijk misschien, Tattoo You.
Exile leerde ik weer later kennen en dat was gelijk helemaal raak.

Goats heeft mij nadien gewoon nooit helemaal kunnen overtuigen. Er zit wat glam in idd en dat is niet erg, maar ik mis vooral de bevlogenheid van de vier er voor.
Wat nlkink terecht aangeeft; De lat lag natuurlijk erg hoog.
Misschien dat het ook te maken heeft met Keith's mindere rol in het geheel.
Die had op dat moment en het jaar er op zijn meest hardnekkige verslaving aan heroine te pakken, dus Jagger was nu meer op Taylor aangewezen, maar die was op dat moment ook into smack.
Alles maakt het tot een plaat met sterke momentjes, maar mij als geheel niet overal kan boeien.

avatar van loneranger
Niet zo goed als bijvoorbeeld 'Let it bleed' en 'Sticky fingers' maar niet slecht. 'Dancing with mr. D.' is een soort 'Sympathy for the devil deel 2' alleen niet zo goed als het origineel. '100 years ago' heeft fijn gitaarwerk en 'Heartbreaker' is een lekkere stuwende rocker. 'Angie' is een van de beste ballads van de Stones. De tweede helft van de plaat is wat minder, al zijn 'Winter' en 'Star Star (starfucker)' heel behoorlijke nummers. Al met al toch een aardige plaat.

avatar van kaztor
bikkel2 schreef:
Een echt nummer/album zou ik zo niet kunnen benoemen van Van.
Moet je maar eens op letten.

Jagger heeft volgens mij goed naar Tupelo Honey geluisterd voordat het vliegtuig opsteeg naar het zonnige zuiden. Let ook vooral op de intonatie en maniertjes ('ayayayayuh...').
Van in een notedop.

Ik vind sowieso al dat Jagger en Van redelijk dicht bij elkaar zitten wat zang betreft.

avatar van bikkel2
Ik dacht echt dat ik de enige was die het hoorde.
Eindelijk iemand die het ook hoort.
Kaztor

avatar van nlkink
Nee hoor. Hier ook. En vrienden aan wie ik ooit mijn Them CD's heb uitgeleend vonden dat de groep klonk als, en ik quote: 'aggressieve Rolling Stones'.

avatar van haythijs
bikkel2 schreef:
Ik dacht echt dat ik de enige was die het hoorde.
Eindelijk iemand die het ook hoort.
Kaztor

Je bent niet de enige?
Een vriend van me zingt in de Tributeband Gimme Shelter ( daar dus een soort van Mick Jagger) terwijl hij ook wel regelmatig andere sessies doet waarbij hij ook regelmatig iets Van uit Them nadoet. Blijkbaar zit het dus wel bij elkaar.

avatar van lennon
Mick Taylor in 100 years ago... dat zijn fijne solos....

avatar van RuudC
Die solo viel me inderdaad ook op.

Verder wederom een opvallend hoog brave jongetjes rockgehalte. Alles keurig in de maat zonder te snel te gaan. Geen rauw geluid, enige progressie, maar geen spannende dingen. Er zitten een paar ballads op en ik begrijp de status van Angie echt niet. Het klinkt zo doordeweeks. Er komt geen emotie van af. In elk geval ervaar ik geen gevoel van oprechtheid van dit album. Goat Head Soup is daarom wat mij betreft een album die een nieuwe wereldtour rechtvaardigt, maar artistiek niets toevoegt. De hoes draagt daar alleen maar aan bij. Jagger als een vals lachende vagina. Beetje dwepen met het satanisme en klaar. Tegelijkertijd irriteert het me nergens, waardoor ik ook geen laag cijfer kan geven. Ik zag dat ik hier al een 2,5* had staan en dat laat ik ook maar.

Tussenstand:
10. Goat Head Soup
11. Beggars Banquet
12. Let It Bleed

avatar van lennert
En toch vind ik dit album met gemak beter dan Exile On Main St.

Het is geen geniaal album, maar wel een album met een duidelijke kop en staart, afwisseling en individuele tracks die er echt helemaal uitspringen. Het gitaarwerk is sowieso over het algemeen flink goed te noemen. Zo'n solo als op Winter of 100 Years Ago is puur genieten voor mij. Was dit allemaal Taylor? Pluimpje voor de beste man in dat geval.

Angie zal ik altijd een fijne track blijven vinden. Misschien wel de beste naast Gimme Shelter van de grote hits. Star Star vind ik eveneens een lekker rockende track met catchy refrein (zal wel wat gezeik hebben opgeleverd toen?). Opener Dancing With Mr. D. heeft ook een lekker zompige swampbluesvibe. Beetje CCR-achtig zelfs. Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker) een krachtige aanklacht tegen police brutality met een lekker funky vibe en ook Silver Train vind ik een lekkere rocker.

Coming Down Again vind ik wel echt een verschrikkelijke track en ik hoor ergens ook wel wat gezapigheid in de sound, maar alsnog heb ik hier toch genoeg van genoten om een voorzichtige 4 sterren te geven. De meningen kunnen nog wel eens verschillen kennelijk.

Tussenstand:
1. Sticky Fingers