Air - Moon Safari (1998)

Frankrijk
Electronic / Pop
Label: Source

1. La Femme D'Argent (7:11)
  2. Sexy Boy (4:58)
  3. All I Need (4:28)

met Beth Hirsch

4. Kelly Watch the Stars (3:45)
  5. Talisman (4:16)
  6. Remember (2:34)
  7. You Make It Easy (4:01)

met Beth Hirsch

8. Ce Matin-Là (3:39)
  9. New Star in the Sky (Chanson pour Solal) (5:40)
  10. Le Voyage de Penelope (3:10)
  11. Remember [D Whitaker Version] * (2:25)
  12. Kelly Watch the Stars [Live BBC 1998] * (2:44)
  13. J'ai Dormi Sous L'Eau [Live BBC 1998] * (4:10)
  14. Sexy Boy [Live BBC 1998] * (3:10)
  15. Kelly Watch the Stars [Moog Cookbook Remix] * (5:40)
  16. Trente Millions D'Amis [Live KCRW 1998] * (4:34)
  17. You Make It Easy [Live KCRW 1998] * (4:45)
  18. Bossa 96 [Demo] * (4:44)
  19. Kelly Watch the Stars [Demo] * (3:46)
  20. Sexy Boy [Sex Kino Mix] * (6:36)
avatar van TEQUILA SUNRISE
Enkele jaren geleden kocht ik elke maand het pop maandblad Aloha en daar werd bekende nederlanders altijd gevraagd naar hun favoriete zaterdagavond en zondagochtend plaat
U raadt het al, erg veel personen kozen voor een relaxte zondagochtend deze Moon Safari.
Dat begon op een gegeven moment zo op te vallen dat ik steeds nieuwsgieriger werd naar het album en uiteindelijk besloot het ook maar op de kop te tikken.
En ik moet zeggen het is inderdaad een heerlijk ontspannen album met als absolute uitschieters voor mij de openingstrack La Femme D" Argent, Talisman & Ce Matin La.
Momenteel nummer 80 in de toplijst vind ik ietwat overdreven , maar zo op zijn tijd is dit een uiterst genietbaar album.

avatar van Leeds
Ik vind deze een genietbare plaat. Eveneens hun beste tot dus ver.

avatar van Gatver
Leeds schreef:
Ik vind deze een genietbare plaat. Eveneens hun beste tot dus ver.

Ben het helemaal gigantisch met je eens!

RedLightCityBoy schreef:
Dat Sexy Boy mocht wel Sexy Girl zijn...of zijn de mannen van Air homo?

Snap je opmerking, vooral ook omdat het een vrouw is die het zingt.

avatar van Brecht
lazerus schreef:

Snap je opmerking, vooral ook omdat het een vrouw is die het zingt.

Nee, een man.

Verdomd..
hebben ze me mooi voor het lapje gehouden al die jaren

Het blijft evenwel een goed en zwoel nummer
en in mijn beleving blijft het gewoon een vrouwenstem..

Daily Operator
tot 2 uur geleden had ik nog nooit van Air gehoord maar toen moest ik deze van Pooiertje luisteren en hij ging een film kijken maar dat doet er niet niet
ik ging deze dus afspelen nadat ik eerst de clip van All I Need had gezien en die was wel tof en het was wel relaxte muziek zo op deze tijdstipt van de dag... dus ik dacht waarom niet.

Goede electronic kan ik altijd wel waarderen meestal dus ik begon, de 1e track heeft sowieso wel een mooie titel en ik moest meteen aan kleuren en abstracte vormen denken, dat was wel tof, en ik trof daarmee enigsinds wel doel, gezien de cover, dat is mooi vastgelegd door de mannen van air.
Het album verveelt niet en brengt een apparte verfrissende relaxerende sound, met goede vocals, waar nodig, want soms zijn de instrumentale stukken zo goed en dan komen er ook geen vocals aan te pas, het is perfect in balans, erg goed gedaan door Air.
tof album 4.5*

avatar van Pooiertje
Held!

avatar van Ceasar
Enigsinds = enigszins

Maar verder wel leuk dat je deze prachtige CD nu ontdekt hebt. Er is naast hiphop nog zo ontzettend veel mooie muziek gemaakt. Er valt nog veel te ontdekken!

Daily Operator schreef:
ik moest meteen aan kleuren en abstracte vormen denken

Aan de paddo's gezeten
Maar leuk! Het is zeker een album dat de moeite waard is,
draai deze ook zo vaak niet meer..
Gaan we maar weer es doen

avatar van Rhythm & Poetry

tof album 4.5*

Beste mening die ik gelezen heb.

Daily Operator
Deze mannen brengen mij goede vibes.

avatar van Arrie
En al meteen in je top 10.

Ik heb hem al 6x gehoord
Hij is so fresh als nieuwe nikes daarom.

avatar van PEN15
Oefff.... omdat hij hoog staat en ik er zoveel over gehoord heb maar eens uitgeprobeerd. Kelly watch the stars kende ik natuurlijk en die vind ik wel verrassend uniek en lekker om vaak te draaien. Behalve sexy boy vind ik er niet zoveel aan. Met zang als in nr 3 en 7 al helemáál niet, sorry dit zal wel weer zo een cd zijn waarbij ik het hem niet vat. Jaaa het is kunst, maar ik zie het niet, niet aan mij besteed! Ik zou dan eerder uitwijken naar iets van Bent, die is echt niet minder dan dit.

avatar van MurryMusic
Misschien doe je te veel je best om het te diggen? Je moet gwn iets gaan doen, en dan dit op de achtergrond draaien, dan kan ik echt genieten van dit album. Me werk komt niet af, maar fok dat

P-DawG
MurryMusic schreef:
Me werk komt niet af, maar fok dat

Daily Operator schreef:
Deze mannen brengen mij goede vibes.

Mij niet.. oubollige discoshit.

avatar van John Doe
Discoshit? Laat me niet lachen.
MurryMusic schreef:
En sowieso vaker ''La Femme D'argent'' luisteren. Wat een geniaal mooi nummer werkelijk, tot in de puntjes uitgewerkt. Tip is ook de EP ''Premier Symptomes'', het mooiste gehele werk dat ze gemaakt hebben vind ik (minus de bonusnrs welteverstaan). Het is vrijwel zonder vocalen (''Le Soleil et Pres de Moi'' heeft ze wel maar dan in de trand van ''Kelly Watch The Stars'').

1,5
Discoshit ja.. beetje oubollige 70s flow erdoorheen, Kelly Watch The Stars is een prima voorbeeld. Verder zit er ook wat mislukte 70s franse pornofilm achtergrond muziek doorheen.. zo retro als de kloten en treurig voorbeeld van eigenlijk die hele loungefabriek eind jaren 90. Chillen voor op de achtergrond man, echt cool..

Ik heb Air nooit als lounge gezien eigenlijk... meer als electronische popmuziek. Maar dat komt ook omdat ik lounge nooit zoveel aan vond en Air in 1998 wel (ik luister nu nooit meer naar Moon Safari). De link met disco zie ik ook niet echt, of het moet een abstracte zijn.

avatar van Ceasar
orbit schreef:

Als je dit discoshit noemt heb je kennelijk alleen naar Kelly watch the stars geluisterd. Dat is het enige nummer met disco-invloeden. En met lounge heeft dit ook niet zoveel te maken. Overigens zijn er naast de talloze slechte loungeplaten ook hele goede gemaakt.

1,5
Ik vind dit wel degelijk een sterk door lounge gedrenkte plaat.. de retro-invloeden lijken me ook niet zo moeilijk op te pikken. Sexy Boy heb ik trouwens ook met regelmaat op de dansvloer gehoord destijds. Maargoed, gewoon bar en barslechte plaat.. jullie zullen het toch niet eens worden en alles blijven ontkennen Air heeft de "Z" van zanik in muziek gestopt.

avatar van RogerV
Toffe plaat al vond ik het lichtelijk overhyped.

Er staan een aantal prachtige tracks op al wordt het naar het einde toe helaas iets saaier.

All I need is natuurlijk een onvergetelijke klassieker.

Jammer dat de singleversie van Kelly watch the stars hier niet op staat. Die had meer pit en vond ik echt veel leuker.

avatar van Josif
Ik vind dit echt een topalbum. Erg relaxed om bij te leren, in slaap te vallen of mee op te staan. Vooral All I need is erg relaxed, dat is zonder twijfel mijn favoriet van dit album.

orbit schreef:
Discoshit ja.. beetje oubollige 70s flow erdoorheen

Als dit iets niet is dan is het disco, net zo min als het metal is of zo.

Wel is dit één van de beste electronische popalbums ooit gemaakt. En ook nog eens met één van de beste videoclips ooit gemaakt, die van All I Need.

Je moet echt de 10th Anniversary Special Edition hebben. Bonustrack Remember is erg mooi en de live BBC opnamen laten hele andere snellere rauwere rockversies horen van Kelly Watch The Stars & Sexy Boy. Ook staan er 2 prima remixen op, dansversies dus. Opvallend is dat je het basissampletje van de remix van Kelly... terughoort op een nummer van the Gorillaz. F***ing great remix trouwens: utterly brilliant! Zeg maar gewoonweg geniaal en niet te missen the Moog Cookbook Remix.
Ook zeer aan te bevelen: Trente Millions d'amis, lekker funky live neergezet door Air. You Make It Easy is gruwelijk mooi.

De Special Edition kortom maakt de muziek van dit album compleet: electronic, pop, rock & dance, soms ineen. Nu hoor je pas echt hoe goed en compleet Air toen was.

avatar van Rumour
TEQUILA SUNRISE schreef:

Afgelopen zondagochtend: Moon Safari weer eens afgestoft, croissants in de oven, gehalveerde sinaasappels hun rondjes op de pers laten draaien en tot de conclusie gekomen dat deze ultieme sfeerplaat gewoon m'n top 10 in moet. Bij deze.

All I Need, Talisman, You Make It Easy, ...

avatar van Gatver
Waarom aan de wiet, als je Air hebt? Ik word hier helemaal relaxed van! Alleen nummer 5 kan mij niet zo bekoren.

Heb hem 11 jaar te laat gekocht, dat drukt de pret!

avatar van VictorJan
Zeker meer dan 3 waard, deze plaat. Halfje erbij dus - misschien wordt het nog een 4. Wat mij daar voorlopig nog van weerhoudt zijn nummers als Talisman en Remember. De rest is werkelijk heerlijk.

avatar van dazzler
Talisman is s-c-h-i-t-t-e-r-e-n-d.