Limp Bizkit - Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water (2000)

Rock / Metal
Label: Interscope

1. Intro (1:18)
  2. Hot Dog (3:50)
  3. My Generation (3:40)
  4. Full Nelson (4:07)
  5. My Way (4:33)
  6. Rollin' (Air Raid Vehicle) (3:33)
  7. Livin' It Up (4:24)
  8. The One (5:43)
  9. Getcha Groove On (4:29)

met Xzibit

10. Take a Look Around (5:20)
  11. It'll Be OK (5:06)
  12. Boiler (7:00)
  13. Hold On (5:47)

met Scott Weiland

14. Rollin' (Urban Assault Vehicle) (6:23)

met DMX, Redman en Method Man

15. Outro (9:49)

met Les Claypool

16. Crushed * (3:23)
  17. Faith * (2:27)
  18. Counterfeit * (5:10)
  19. Snake in Your Face * (4:10)
  20. Back O da Bus * (1:18)
  21. It's Like That Y'all * (4:31)

met Run-D.M.C.

totale tijdsduur: 1:15:02 (1:36:01)
avatar van kaztor
0,5
Germ schreef:
Als dertienjarige prikte ik hier al door heen. Echt een heel slecht album waarop de succesformule die op de voorganger werd uitgevonden zielloos wordt uitgemolken.

Op Significant Other werkte de formule metal met hiphopinvloeden nog aanstekelijk met een goede balans tussen commercie en lekker gebeuk. Na SO hadden ze hun sound kunnen verfijnen of andere invloeden buiten hiphop erin kunnen verwerken, maar alles op dit album is zo doorzichtig commercieel, zo on-oprecht, zo gericht op hersenloos meegeschreeuw en, bovenal, zo oerdom dat het elke vorm van nuance ontbeert.
Als het zo moet zet ik eigenlijk liever Frans Bauer op. Dat doet me dan echt veel meer.
Dat Les Claypool, of all people, z'n goede naam hieraan wilt slijten kan ik eigenlijk niet geloven.

avatar van Saldek
Na het fraaie 'Results May Vary' heb ik deze dan maar eens ingewilligd. En shit, het wordt alleen beter en beter! Vooral als je bedenkt dat ik ben begonnen met 'Results', welke hier als slechtst beoordeeld wordt. Dan deze waarvan de lof ook karig is heb ik nog een rijtje te gaan die alle veel hoger worden beoordeeld hier! Kan dus geen miskopen doen met Limp Bizkit! lol
Ik weet niet of het iets herkauwds is of niet, maar ik vind 'Hot Dog' wel verdraaide veel op een nummer van Nine Inch Nails lijken. Bewust? Ik denk het, NIN wordt zelfs in andere context in het nummer genoemd. Het gaat dan vooral om het refrein waarvan de opbouw en tonatie erg gelijkend zijn. En dan de tekst:
- You wanna fuck me like an animal
You like to burn me on the inside
You like to think that i'm the perfect drug (song NIN)
Just know that nothing you do will bring you closer to me...................

Nu NIN:
- I wanna fuck you like an animal
I wanna feel you from the inside
I wanna fuck you like an animal!
You bring me closer to God...............

Alleen is die van Limp wat zwaarder, terwijl Trent er een dosis electronica tegenaan heeft gegooid. Hoe dan ook, het viel me gewoon op, en ik vind het leuk met de verwijzing naar NIN in de song dat het op een ode lijkt.
Dit album......ik vind 'm vet, echt vet. Als 'ie alleen nét ff iets minder zou gaan 'fucken' was het nog net even wat leuker geweest. Maar een vier wil ik het zeker geven.

avatar van Ronald5150
Tja Limp Bizkit. Ik ben geen grote liefhebber van dit genre, maar ik vind dat Fred Durst beter af is met gitarist Wes Borland dan zonder. Op "Choclate Starfish and the Hotdog Flavored Water" (hoe verzin je het?) zijn ze nog samen. Soms klinkt het allemaal best lekker en is het een fijne cross-over van rock, hip-hop en elektronica. Maar toch is het allemaal teveel over de top. Fred Durst wil iets te veel de bad boy uithangen, en dan kom je er wat mij betreft echt niet mee als je 46 keer 'Fuck' zegt in een nummer. Heel stoer, maar totaal niet overtuigend. Dit geldt eigenlijk voor de hele plaat.

avatar van Metalhead88
Ik vrees dat deze plaat mij nooit meer gaat loslaten. Dit album was voor mij anno 2000/2001 één groot energiek feestje. En iedere keer dat ik hem opzet (zo'n 2 keer per jaar), is dat het weer. Ik weet niet wat het is, maar dit album heeft iets dat mij enorm bevalt. Dit is één van die albums waarbij ik niet de behoefte voel om het te beoordelen op sfeer, of thematiek, of techniek, of productie, of live-prestaties, of wat dan ook. Nee, dit album is in mij genesteld als een virus, en het gaat waarschijnlijk nooit meer weg. Overigens heb ik dat gevoel ook met andere albums van LB. Bij deze toch wel het meest denk ik.

avatar van adri1982
Nogal een laag gemiddelde voor zo'n vette rockalbum. Er staan gewoon heel veel mooie nummers op, waaronder 'Rollin' en 'My way'. Ook de song met Scott Weiland 'Hold on' vind ik een van de betere nummers.

avatar van Johnny Marr
Jeugdsentiment. Kwalitatief niet hoogstaand maar gwn muziek waar je af en toe naar teruggrijpt, soms heb ik gwn nood aan wat Limp Bizkit. Liever zij dan Linkin Park, toch?

Johnny Marr schreef:

Precies dit.

avatar van JVT
JVT
Jaren geleden dat ik dit beluisterd heb, vroeger als jong manneke heb ik dit grijs gedraaid.
Maar Limp bizkit heeft echt een Bom van een optreden gegeven op pukkelpop. Nog eens in de moshpit gestaan zoals vroeger, schoenen kwijt, nat van het zweet, heerlijk;
Alles kon ik nog mee blèren van vroeger. Album vandaag weer een paar keer beluisterd, en vind het eigenlijk best vet

avatar van El Stepperiño
Dit album is het eerste hele album dat ik ooit gekocht heb van 1 artiest (hoewel natuurlijk een paar gastartiesten ook te horen zijn). Je kunt het wel raden: dit heb ik grijs grijzer grijst gedraaid zoals ik dat nu nooit meer zal doen met een album, al is het alleen maar omdat ik het niet kapot wil draaien en er veel makkelijker aan muziek te komen is tegenwoordig. Laat onverlet dat ik hier met volle teugen van heb genoten, inderdaad ook een rood Yankeespetje wilde hebben en zelfs posters en alles aan de muur had hangen. Limp Bizkit is wat dat betreft mijn eerste rockmuziekliefde, en hoewel ik daarna allerlei andere stromingen ben gaan volgen is dit altijd nog puur jeugd-, of zeg maar gerust pubersentiment!

Wat grappig dat de meningen zo verdeeld zijn. Ik klik op de artist page met de verwachting dat dit één van hun best beoordeelde albums zou zijn, ook vanwege het feit dat er van dit album maar liefst 5 fantastische singles werden uitgebracht. Onder andere Take A Look Around en Boiler met die leipe videoclip. Nu zo veel jaren verder blijf ik dit een heerlijk en tijdloos album vinden. Kan me ook niet storen aan het gefuck. Legendarisch nu-metal album.

avatar van E-Clect-Eddy
Ik meen dat dit destijds onder Cross-Over werd geplaatst als een mix van Hip Hop en Metal.

Alleen enorm irritant die enorme pause(s) aan het eind, ik voelde me destijds wel genept.

Maar volgens mij dan ook weer één van de eersten die op deze manier een (nep?) hidden/bonus track wist toe te voegen aan hun album. Moest dan telkens een minuut op de skip knop drukken van de cd-speler.

Jarenlang niet begrepen waar de titel op sloeg... maar nu snap ik waarom de muziek doorgaat tot het gaatje...

Hun beste of tenminste meest complete album van de 5 die ik ken, zie dat ik op dit moment maar op twee daarvan gestemd heb.

Wes Borland was enige tijd muzikaal actief met Carré Kwong Callaway op de eerste releases van Queen Kwong

avatar van Weirdo Wizzy
Haha grijsgedraaid dit vroeger en eigenlijk best leuk om weer terug te luisteren. Iets minder dan zijn vorige vind ik want het werd hier wel erg puberaal en macho, maar toch blijft het lekker om soms nummers als Rollin' - en dan het liefst die remix - hard te draaien. 'Boiler' is nog steeds wel gewoon fantastisch trouwens. Dijk van een track.

avatar van adri1982
Afgelopen paar dagen dit album nog maar eens twee keer opgezet, nadat ik het kocht bij een Koningsmarkt in Rosmalen. Ik snap nog steeds al die negatieve kritiekgeschiedenis over Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavoured Water niet. Het is met recht een classic album, mede omdat het een goede mix is van rock en rap, er nummers op staan met rakende teksten, zoals die vinden zijn op My Generation, My Way (or the Highway) en Boiler, en woede en agressie goed wordt verwoord. Verder blijf ik Rollin nog steeds leuk vinden, en blijft voor mij Hold On met de inmiddels overleden Stone Temple Pilots-zanger Scott Weiland het mooiste nummer van het album.

Mijn stem blijft 4,0*.