Judas Priest - Defenders of the Faith (1984)

Label: CBS

1. Freewheel Burning (4:23)
  2. Jawbreaker (3:27)
  3. Rock Hard Ride Free (5:35)
  4. The Sentinel (5:03)
  5. Love Bites (4:47)
  6. Eat Me Alive (3:35)
  7. Some Heads Are Gonna Roll (4:07)
  8. Night Comes Down (3:58)
  9. Heavy Duty (2:25)
  10. Defenders of the Faith (1:27)
  11. Turn on Your Light * (5:23)
  12. Heavy Duty / Defenders of the Faith [Live] * (5:26)
  13. Love Bites [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (5:16)
  14. Jawbreaker [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (3:57)
  15. Grinder [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:30)
  16. Metal Gods [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:20)
  17. Breaking the Law [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (2:57)
  18. Sinner [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (8:11)
  19. Desert Plains [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (5:04)
  20. Some Heads Are Gonna Roll [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:30)
  21. The Sentinel [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (6:07)
  22. Rock Hard Ride Free [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (6:04)
  23. Night Comes Down [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:28)
  24. The Hellion [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (0:39)
  25. Electric Eye [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (3:32)
  26. Heavy Duty [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (2:33)
  27. Defenders of the Faith [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (2:37)
  28. Freewheel Burning [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:39)
  29. Victim of Changes [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (9:43)
  30. The Green Manalishi (With the Two-Pronged Crown) [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (5:46)
  31. Living After Midnight [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:50)
  32. Hell Bent for Leather [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (5:55)
  33. You've Got Another Thing Coming [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (8:51)
avatar van AstroRocker
Toch mijn stem maar verhoogd naar de maximale score! Ge-Wel-Dig album!!!

avatar van Lau1986
Heerlijk album van Judas Priest vol met goede heavy metal/hard rock nummers. Eigenlijk is dit gewoon genieten geblazen de volle plaat lang. Topper!

avatar van Sir Spamalot
Ondertussen kennen een aantal mensen mij al een beetje en weten ze dat ik nogal eens de nostalgische toer kan opgaan en, inderdaad, hier volgt weer zo’n anekdote. Vijftien jaar was ik toen ik deze plaat kocht en het blijft mijn favoriete album van de almachtige Priest. Woordje uitleg.

Als vijftienjarig snotjong zag ik op onze gammele tv de videoclip voor Freewheel Burning welke een zodanige indruk op mij maakte dat ik ’s anderendaags het album ging halen in een platenwinkel (ik ben niet zeker van de naam) in de Christinastraat in Oostende, recht om de hoek van het Onze-Lieve-Vrouwecollege waar ik Latijn-Grieks deed. Nog altijd ben ik mijn Pa (RIP) en Ma dankbaar voor de occasionele sponsoring. Was de hoes al niet verpletterend genoeg qua indruk, dan gaf de foto van Rob, Glenn en K.K. op de binnenhoes het oorverdovend genadeschot. Ik was voor eeuwig verkocht.

Ik heb al reeds aangegeven wat ik zo speciaal vind aan dit album, de eerste vier nummers, de A-kant. Van wellicht de beste opener ooit Freewheel Burning tot het ronduit goddelijke The Sentinel vind ik dit van het beste van Judas Priest. In Huis Spamalot worden die vier nummers nog altijd met aderen vol adrenaline meegezongen! Dit benadert akelig dicht de perfectie want alles zit in die vier nummers, tempo, precisie, melodie, de fantastische zang van Rob en het adembenemend gitaarwerk van Glenn en K.K. Ik heb niets tegen de rest van dit album hoor, maar niets kan op tegen die eerste helft. Love Bites is iets afwijkend, Eat Me Alive is opnieuw een crimineel goed nummer, Some Heads rijdt op hetzelfde spoortje als You’ve Got Another Thing Coming van het vorig album. Night Comes Down vind ik ook een prachtnummer, een semi-ballad godbetert. Heavy Duty en Defenders of the Faith zorgen voor een weer normale bloeddruk, een welgekomen decompressie.

Dit album is een ware klassieker en toont ook aan waarom er zo vele fans van Judas Priest zijn. Het bevestigt tevens de superklasse van het duo Tipton & Downing die vele gitaristen tot voorbeeld hebben gediend, luister maar eens naar de eerste van Slayer. Ik ondervind maar één nadeel aan dit album, die rotsticker “includes the single Freewheel Burning” op mijn vinylleke. Ik laat er hem opzitten, for nostalgia’s sake.

avatar van AstroRocker
@ Sir Spamalot: Grappig dat jij Defenders ook de beste Priest plaat vind. Ik kan me helemaal vinden in jou review! Inderdaad: de eerste vier nummers zijn de klappers, maar de rest doet er weinig voor onder. Vooral die sound van de gitaren: bere heavy... En dan die uithalen van heer Halford op Jawbreaker... ongeëvenaard,

avatar van vielip
Ik denk dat ik zo stilletjes aan dit album ook tot de beste van Priest bombardeer. Echt een waanzinnig album! Die gitaarsound ook man, bere-heavy, heerlijk!!

avatar van Kronos
Ik vind kant 2 van de lp ook wel net wat minder, maar vooral een beetje anders. En dat geeft het album juist nog een meerwaarde voor mij. Het past ook helemaal in het vinyltijdperk, om zo te denken vanuit twee kanten en het album op die manier twee gezichten te geven.

Samen met Painkiller vind ik dit ook wel het beste album van Priest. En Unleashed in the East niet vergeten.

avatar van AstroRocker
Metal zoals metal bedoelt is, de ultieme (classic) metal plaat!

avatar van crosskip
Deze ook maar eens verhogen naar een 4,5; komt daarmee bovenaan in mijn Priesranglijst samen met Sad Wings en Painkiller. Kan nog niet helemaal wennen aan het afsluitende duo, maar verder staan er alleen maar goede nummers op. Alleen The Sentinel steekt er bovenuit als echte topper van de plaat en is dan ook gelijk mijn overall favoriete nummer van de band.

Hij staat nog op 4.0 crosskip , maar ok, het staat er net 4 minuten

AstroRocker schreef:
Hij staat nog op 4.0 crosskip , maar ok, het staat er net 4 minuten

Haha, toch scherp. Was het zowaar vergeten

Hij is braaf!

avatar van crosskip
Pas maar op, straks verlaag ik mijn stem weer!

avatar van AOVV
Dit album bulkt van de drive, groove en rock 'n roll. De Britse band Judas Priest doet hier gewoon waar deze het beste in is; aanstekelijke heavy metal, meezingbaar en moeilijk om op stil te blijven zitten.

avatar van gigage
Ik vroeg me laatst af wie er nou beter die hoge uithalen kan doen zoals op the sentinel en freewheel burning dan Rob Halford. Ik kwam tot de conclusie; niemand. Het is echt een hele sterke powerfulle stemvaste zanger zoals geen ander. Daar moet ik wel bijzeggen dat ik de laatste jaargangen van The Voice niet heb gekeken dus ...

Een van de betere albums van deze wereldgrope die ik uit het oog heb verloren toen de bezetting (fors) wijzigde. Unleashed from the East blijft voor mij het ultieme hoogtepunt van JP

gigage schreef:

De liveuitvoering van The Sentinel op Priest... Live! ooit gehoord? Zo mogelijk nog beter dan de studioversie, werkelijk briljant wat Halford daar laat horen!

avatar van AstroRocker
Defenders of the Faith: wat mij betreft de beste JP plaat. Judas Priest LIve! is een aardig live album en inderdaad schittert Halford daar enorm op. Maar omdat er veel nummers opstaan van Turbo draai ik dit album amper. Unleashed in the East daarentegen wordt nog vaak gedraaid.....

avatar van gigage
Mooie clip Crosskip, die dvd heb ik ook. Of het allemaal echt live is...ik weet het niet. Maar genieten is het wel.

avatar van crosskip
Zeker niet alles is live op Priest... Live, sowieso een hoop achtergrondzang overdubs en dergelijk. Bij de leadzang is het bij Priest ook altijd maar afwachten of het allemaal geen studiowerk is, maar als ik sommige onofficiële liveopnams van rond die tijd beluister (zoals deze) ben ik er toch wel van overtuigd dat Halford destijds gewoon een geweldenaar was live =D

avatar van Metalhead99
10 maart 2015 komt er een 30th Anniversary Edition met een compleet concert uit 1984! Zie o.a. Remastered/Expanded Version Of JUDAS PRIEST'S Classic 'Defenders Of The Faith' Album Announced | MelodicRock.com

avatar van AstroRocker
Yessssssssssss, deze wil en moet ik hebben!!! Voor mij blijft Defenders of the Faith het beste Priest album.

avatar van vielip
Die live opnames lijken me echt te gek! Het hele Defenders album komt zo'n beetje voorbij. En Desert plains is live ook fantastisch!

avatar van AstroRocker
Klopt, ik vond Point of Entry altijd al wat tegenvallen, maar toen ik Desert Plains live hoorde kreeg ik wel meer waardering o.a. voor Desert Plains en Solar Angels.

avatar van vielip
Desert plains en Solar angels zijn echt te gekke songs vind ik! Vielen bij mij altijd een beetje tussen wal en schip. Ik heb Point of entry nog steeds niet (wel op 'ooit te kopen lijstje') en kende die nummers enkel van het Metal works verzamel album. Hoorde laatst de live versie van Desert plains en dacht; verrek wat een heerlijk nummer! Nadien de studio versie ook weer eens opgezet en ook die is prima.

ja, te koop de 3cd.

avatar van Edwynn
Twee live registraties bij een klassiek album. Daar wil ik wel wat knaken tegenaan gooien.

Point Of Entry is best een toffe plaat. Maar wel ondergeschikt aan Defenders Of The Faith.

avatar van AstroRocker
Vandaag viel de 30th anniversary cd op de deurmat en meteen de livecd's opgezet. Wat een geweldige live registratie! Het geluid lijkt wel iets dof, maar ik vind het niet storend. Er lijkt mij ook niet aan geklust te zijn achteraf, het heeft een echte live sfeer. En na 1 luisterbeurt heb iknog geen zwak moment kunnen ontdekken.
Van het Defenders album staan alleen Love bites en Eat me alive er niet op. Gelukkig dus wel de eerste 4 nummers, waarbij The Sentinel en Freewheel Burning erg sterk gespeeld worden.
Naast het superstrakke gitaarwerk geeft Rob Halford ook hier weer een visitekaartje af als zijnde een van de beste metalzangers. Luister maar eens naar Freewheel burning.
Al met al ben ik zeer gelukkig met deze live registratie van de Defenders tour.

avatar van Casino Boogie
Met Love Bites wordt juist geopend

Alleen Eat Me Alive dus niet op bonus-live registratie. Die is inderdaad de moeite waard, net als de remaster uitgave van het studio gedeelte. Een van mn favo Priest albums.

avatar van AstroRocker
ja je hebt gelijk Casino. Er staat dus één nummer van Defenders niet op de live registratie. De remaster heb ik nog niet beluisterd.

avatar van Casino Boogie
De remaster is een hele verbetering op het origineel. Ik had alleen de oude Priest cd's. Van British Steel, Screaming For Vengeance en nu dus Defenders heb ik de 30 jaar edities in huis en remastered klinken ze zoveel beter