Duran Duran - Rio (1982)

Label: EMI

1. Rio (5:36)
  2. My Own Way (4:48)
  3. Lonely in Your Nightmare (3:50)
  4. Hungry Like the Wolf (3:40)
  5. Hold Back the Rain (3:59)
  6. New Religion (5:31)
  7. Last Chance on the Stairway (4:18)
  8. Save a Prayer (5:33)
  9. The Chauffeur (5:12)
  10. Rio [US Album Remix] * (5:24)
  11. My Own Way [Carnival Remix] * (4:29)
  12. Lonely in Your Nightmare [US Album Remix] * (4:52)
  13. Hungry Like the Wolf [US Album Remix] * (4:02)
  14. Hold Back the Rain [US Album Remix] * (6:29)
  15. Last Chance of the Stairway [1981 Demo] * (5:04)
  16. My Own Way [1981 Demo] * (4:38)
  17. New Religion [1981 Demo] * (5:32)
  18. Like an Angel [1981 Demo] * (4:59)
  19. My Own Way [7" Version] * (4:38)
  20. Like an Angel * (4:41)
  21. Careless Memories [Live] * (4:11)
  22. The Chauffeur [Blue Silver) (Early Version] * (3:53)
  23. My Own Way [Night Version] * (6:31)
  24. Hungry Like the Wolf [Night Version] * (5:11)
  25. Rio [Night Version] * (6:39)
  26. New Religion [Carnival Version] * (5:13)
  27. Hold Back the Rain [Carnival Version] * (7:00)
avatar van Edwynn
Dat komt ook leuk naar voren in de Classic Albums-aflevering over Rio. John Taylor schudt de met het grootste gemak baspartijen uit de mouw zoals een eekhoorntje eikeltjes uit de boom schudt. Sowieso een intrigerend voorkomen heeft die man. Kalm, gedistingeerd maar ook heel gedreven en kundig.

Telamon
lennon schreef:

Leuk dat je dat opmerkt. Laatst ergens gelezen dat de bas partij in Rio een van de beste was die bestaan. Ben alleen vergeten wie dat zei, en in welk interview. Het was in ieder geval geen lullige muzikant die dat beweerde.

even gegoogeld, en er blijken vele basspartijen op youtube te staan, waaronder die van Rio. Zoek maar eens op 'Duran Duran - Rio (Isolated Bass)'

(weet niet of ik hier de link via Duran Duran - Rio (Isolated Bass) vie de [embed] functie mag plaatsen)

avatar van Droombolus
Geen lullige bassist inderdaad maar die "de beste baspartij" kretologie blijft afhankelijk van smaak en ondergane invloed van als het een vakbroeder betreft. Zoveel bassisten, zoveel beste partijen ....... ahoewel, ik zou er zo geen een kunen noemen .......

One Of These Days van Pink Floyd of Too Many Puppies van Primus.

avatar van Edwynn
De partij in het titelnummer is vooral een creatieve. Het zijn er twee tegelijk. Het maakt het nummer heel gedreven.

Kwalificatie van 'de beste partij ooit' wil ik het niet geven maar mooi vind ik het wel ondanks dat het live niet geheel reproduceerbaar is. I

Ik zou ook niet weten welke wel hoor. Het zijn er zoveel. Die in Midgards Eldar van Enslaved bijvoorbeeld. Heerst de pannen van het dak. En kan gewoon wel door één man live gespeeld worden. Wel eentje met snelle vingertjes dan.

avatar van Pinsnider
Leuk, een verwijzing naar Enslaved bij een plaat van Duran Duran

Op enkele goede nummers na (rio, lonely in your nightmare en Save a Prayer) geen al te beste CD.

avatar van perrospicados
Je hebt wel een punt......

avatar van Mjuman
D'r zijn er hier genoeg die The Chauffeur een 'Woolworths' versie vinden van The Nightporter. Het mooie van Djan Djan vond ik altijd de clips met dames - muziek leent zich ook uitstekend voor een namiddagse zomerborrel, je hoort de ijsblokjes ahw tinkelen in het glas

shrink1972 schreef:

avatar van bikkel2
In herinnering wel een heel aardig album.
" het leuke blondje uit de buurt" heeft mij dit toendertijd laten horen. Save A Prayer is zonder discussie hun beste single en The Chauffeur heeft stijl en een mysterieuze sfeer.

Eerlijkheidsgehalve zette ik mij ook wat af tegen deze mode boys. Waren toch geen echte kerels ?
En alle meisjes vonden het leuk.
Seven and the ragged tiger vind ik trouwens teleurstellend, maar Rio ga ik weer eens proberen.

Eens trouwens met Mjuman over de clips.
Mooie dames en stijlvol gemaakt.
Wat was ook weer dat nummer waar de dames moddervechten ?

Cured
Girls On Film ? (3 sterren voor deze trouwens)

Cured schreef:
Girls On Film ? (3 sterren voor deze trouwens)

Ja, dat is 'm. Thanx Cured.

avatar van SemdeJong
Ze gooide niet met modder Bikkel2. Was iets met schuin op een paal waarover de dames heen en weer gleden.

avatar van bikkel2
Ik meen mij toch te herinneren dat de chicks in een modderbad aan het klooien waren.

Je zal wel gelijk hebben.

avatar van luigifort
Jullie hebben allebei gelijk..het komt allebei voor in de ongecensureerde versie..

avatar van bikkel2
Luigi brengt verheldering...... ik dacht al !

avatar van EttaJamesBrown
Het is toch wat: muziekkenners aan het woord en het gaat over tieten in modder!

avatar van luigifort
jaja baanbrekende controversiele clip was dat toen..geeft wel weer aan dat t geen mietjes waren zoals de band helaas vaak afgeschilderd werd. Stuk voor stuk zijn het klasse muzikanten..voor mij is het geen muziek voor jankende tienermeisjes..die vonden ze er alleen knap uit zien..een soort Bieber met het verschil dat hij geen muziek kan maken en n huilebalk is..

avatar van EttaJamesBrown
Ik ken zelfs mensen die hun dochter echt Rio hebben genoemd.

EttaJamesBrown schreef:
Ik ken zelfs mensen die hun dochter echt Rio hebben genoemd.

Behalve hier, is mijn nickname overal Sing blue silver, telt dat ook?

Extra punten voor jou je dingt mee naar een meet and greet met een Taylor naar keuze

Behalve hier, is mijn nickname overal Sing blue silver, telt dat ook?

De paralelle wereld van Nick names is anders dan de echte, maar evengoed een mooie naam.

EttaJamesBrown schreef:

Laten we ze hier dan ook maar Nick Rhodes names noemen

avatar van dazzler
Net vastgesteld dat mijn deluxe exemplaar uit 2009
de remix van Hold Back the Rain (die met de synthesizer intro en het gegrom)
heeft als track nummer 5 in plaats van de albumversie (met de sudden start).

Houdt het dan nooit op met die fouten op deluxe edities?

Gelukkig heb ik de enkele remaster uit 2001 nog.

Verder ook nog een paar verschillen in tracklengte (soms een handvol seconden).

avatar van frolunda
New religion gaat voor mij steeds meer richting 'beste nummer van het album' .

avatar van SirNoodle
frolunda schreef:
New religion gaat voor mij steeds meer richting 'beste nummer van het album' .

Geweldig toch... ik heb zo'n 'juist-ja-eigenlijk-ook-wel'-gevoel bij deze comment. Toch weer een bewijsje voor mezelf van de compleetheid van dit briljante album. Dan heb je al een reeks favorieten maar als iemand anders dan een comment schrijft zoals hierboven bvb dat 'new religion' toch echt wel 1 van de betere nummers is, dan zit dat niet eens bij je favorieten en dan denk je plots 'verdorie, dat klopt echt wel, briljant nummer gewoon, die lange intro met die typische Nick Rhodes-klanken, een poppy refrein met hoog meezinggehalte, hoe kon ik die wat hebben laten wegdeemsteren in mijn geheugen'

new religion is dus 1 van de supernummers op dit album, samen met 7 andere, alleen 'my own way' doet het voor mij echt niet, heb ik eigenlijk nog nooit echt goed gevonden.

avatar van frolunda
Ik vond de single versie van My own way wel iets beter.

frolunda schreef:
Ik vond de single versie van My own way wel iets beter.

Ik vind alle versies echt ok, maar als je dan toch de single versie leuk vindt, probeer de night versie dan eens