AC/DC - Back in Black (1980)

Australiƫ
Label: Epic

1. Hells Bells (5:09)
  2. Shoot to Thrill (5:14)
  3. What Do You Do for Money Honey (3:33)
  4. Givin' the Dog a Bone (3:30)
  5. Let Me Put My Love into You (4:12)
  6. Back in Black (4:13)
  7. You Shook Me All Night Long (3:28)
  8. Have a Drink on Me (3:57)
  9. Shake a Leg (4:03)
  10. Rock and Roll Ain't Noise Pollution (4:12)
Een Geweldige Plaat!!

Thommie schreef:
Wat een SUPER VETTE ALBUM !
echt waar heel mooi vooral You Shook Me All Night Long vind ik de uitblinker
Shook Me All Night Long,is 1 van de 10 uitblinkers die op dit album staan. ac/dc heeft nooit een verzamelaar uitgebracht, alleen een paar live platen, maar als je met dit album zou beginnen, zou je ook geen verzamelaar hoeven hebben, want op dit reguliere album staan alleen maar klassiekers op vind ik. Samen met Powerage en Let there Be Rock gewoon de beste 3 ac/dc platen vind ik.

Heb je gelijk in alleen vind ik High Voltage ook wel een 5 sterren

Guardian of Isis
stuart schreef:
Het album start met de (doods)klokken van Hells Bells en na het lekkere intro met de zin ...I'M a rolling thunder cross the sky, you're only young but you gonna die...!
Het is toch "I'm rolling thunder, pouring rain, I'm coming on like a hurricane!"?

Joy
I'm a rolling thunder, a pouring rain
I'm comin' on like a hurricane
My lightning's flashing across the sky
You're only young but you're gonna die
I won't take no prisoners, won't spare no lives
Nobody's putting up a fight
I got my bell, I'm gonna take you to hell
I'm gonna get you, Satan get you
CHORUS:
Yeah, Hell's Bells
You got me ringing Hell's Bells
My temperature's high, Hell's Bells
I'll give you black sensations up and down your spine
If you're into evil you're a friend of mine
See my white light flashing as I split the night
'Cause if good's on the left, ['cause if God's on the left]
Then I'm stickin' to the right
I won't take no prisoners, won't spare no lives
Nobody's puttin' up a fight
I got my bell, I'm gonna take you to hell
I'm gonna get you, Satan get you
Yeah, Hell's Bells
You got me ringing Hell's Bells
My temperature's high, Hell's Bells
CHORUS
Yeow
Hell's Bells, Satan's comin' to you
Hell's Bells, he's ringing them now
Hell's Bells, the temperature's high
Hell's Bells, across the sky
Hell's Bells, they're takin' you down
Hell's Bells, they're draggin' you around
Hell's Bells, gonna split the night
Hell's Bells, there's no way to fight, yeah
Ow, ow, ow, ow

Guardian of Isis
Dank je, Joy.

stuart
Joy heeft gelijk; het was lang geleden dat ik het album afgespeeld had en was even te lui om de precieze tekst van Hells Bells even te checken. (kijk normaal als ik het niet precies weet op bijv. www.seeklyrics.com)

avatar van ricardo
@ Joy: En laatst zei je nog dat je te lui was .

avatar van ricardo
Wat een album is dit eigenlijk 10 onverwoestbare songs hierop, en staat na 28 jaar nog net zo als een huis als in 1980 vind ik. ik vind dit een album met zelfs niet 1 mindere song erop, alles is raak en klopt, dit niveau zullen ze ondanks nog een paar erg goede platen helaas niet meer halen, wel mooi dat de div users hier hem nu ook goed kunnen waarderen, en de plaat krijgt nu eindelijk wat hij toekomt vind ik.

avatar van kaztor
MichelDumoulin schreef:

Ik vind dit een heel goed album. Niet voor niets geef ik hier ook 4* voor. Echter de stem van de heer Johnson bevalt me dus duidelijk niet, al valt het op dit album nog allezins mee. Het knauwende stemgeluid werd na dit album immer irritanter.
Mocht Bon Scott dit album nog de zanger zijn dan was er hoogstwaarschijnlijk een 4,5* of een 5* van mijn kant gekomen.

Bon Scott zou het niet met je eens geweest zijn.
Brian Johnson werdt de zanger juist omdat Bon in hem een perfecte mogelijke vervanger zag.

AC/DC
Werd Bon Scott dan niet vervangen omdat hij gestorven was? Hoe kan hij dan zij mening over Brian Johnson geven?

Joy
nee dat hij gestorven was had niets van doen met zijn vervanging

ze wilden hem eerst opgebaard op een podium nog gewoon zijn ding laten doen maar de manager vond dat te ver gaan en op advies van scott - hij reageerde wat koel op de vraag wie hem mocht vervangen, want was immers dood, werd johnsson opgetrommelt

avatar van ricardo
Ik vind dit nog altijd verreweg het allerbeste AC/DC album met Brian Johnson als zanger. wil je 1 album van AC/DC met Brian als zanger, koop dan deze want hier staan gewoon 10 klassiekers op. ik zie dit dan ook als de beste 'verzamelaar' met Brian als zanger. You Shook Me All Night Long, Hells Bells, Shoot ToTrill en het titelnummer vind ik de absolute hoogtepunten op dit album. maar eigenlijk moet ik ze alle 10 opnoemen want ik vind ze alle 10 erg goed. hier staat geen mindere nummer op.

avatar van kaztor
AC/DC schreef:

Ik zei 'mogelijke' vervanger. Bon Scot was in 1978 bij een optreden van Budgie (Brian's vorige band) en was zeer onder de indruk van Brian waarop hij de overige bandleden vertelde dat, als er ooit een vervanger zou moeten komen, voor wat voor reden dan ook, Brian het moest zijn.

avatar van Epitaph
Eindelijk in een winkel zien liggen voor een schappelijke prijs, bij de FRS voor 10 euro, 3 voor 25.

avatar van Epitaph
Erg lekkere plaat, de beste met Brain Johnson maar vind Powerage en Highway to Hell ietsie beter.

avatar van Leonard91
Geweldige AC/DC plaat. Brain Johnson is misschien niet alles maar op deze plaat is het nog prima te doen. Hells Bells, Let Me Put My Love Into You en de afsluier behoren tot mijn favoriete AC/DC nummers. Dit was wel, nog sterker dan Highway To Hell, een begin van een eindeloze reeks nummers waar het hoogtepunt bestond uit het meekrijsen van de titel met de andere bandleden als achtergrondzangers (zelfs voor AC/DC begrippen).
Ook hoor je op dit album al nét iets te vaak akoorden terug waarvan je denkt: Ken ik dat niet al van een vorig album?
Maar op dit album is het allemaal nog te doen, een soort hoogtepunt voordat het schip muzikaal gezien zonk.

avatar van Epitaph
Let Me Put My love into You is voor my de grootste verrassing op Back in Black, vreemd dat je het nooit op een live album terug vind. Vind ik toch een een van de sterkste nummers.

avatar van Rinus
De eerste met Brian Johnson, en waar ook nog steeds alles klopt. Sterke songs, een enorme gedrevenheid en energie. Produktie is ook goed. Het album staat al die jaren nog steeds als een huis, en mag zeker als een van de betere albums van de band gerekend worden.
Op vinyl.

avatar van rudiger
Ik vind de live uitvoeringen van AC/DC een stuk sterker dan op de reguliere albums , ook de nummers die op BIB staan .
Live `92 is hun beste album , ook beter dan If You Want Blood.

avatar van LucM
Het eerste AC/DC-album met Brian Johnson als zanger, tevens het meest succesvolle album van AC/DC. De composities zijn allemaal sterk, zeker "Hells Bells" en "Shoot to Thrill". De band klinkt hier nog energiek en gedreven, al hoorde ik liever Bon Scott.

LucM schreef:

Sluit ik me bij aan.

avatar van Jumperjack
Ik houd het simpel, net zoals deze muziek. Tijdloos album, naar mijn mening AC/DC's beste.

avatar van Mart
AC/DC wordt vaak als één van de beste rockbands ooit genoemd. Ik kende een paar nummers van ze, zoals Highway To Hell en T.N.T. (en dat vind ik ook erg goede nummers), maar ik heb nog nooit een heel album van hun gehoord. Toen ik er achter kwam dat Back In Black het op één na bestverkochte album ooit was (en toen ik zag dat dit album in de top 250 stond), ben ik maar eens een poging gaan wagen.

Maar helaas, ik ben er niet echt kapot van, vrijwel elk nummer op dit album lijkt op elkaar (wat met name komt door veelal dezelfde zanglijnen en de (in mijn ogen) saaie en eentonige ritmesectie) en het klinkt gedateerd in mijn oren. De enige nummers die er voor mij uitspringen zijn Hell's Bells, Back In Black en You Shook Me All Night Long. De rest is niet slecht, maar niks bijzonders.

Leuke muziek voor in de kroeg dit, of om heel af en toe een nummer van te horen, maar ik kan er niet zoveel mee. Ik kan dan ook niet begrijpen dat AC/DC als één van de beste rockbands aller tijden wordt genoemd (waarmee ik niet meteen zeg dat het een
slechte band is). Back In Black is zeker geen slecht album (het is aardig te verteren) maar het is niks unieks in mijn oren.

Mijn mening bij dit album geldt eigenlijk ook voor het album Highway To Hell (van dezelfde band)

avatar van ricardo
10 klassiekers op rij staan er op dit album, en louter toppers dus, met Shook Me All Night Long als absolute uitblinker. Ook de titeltrack, Hells Bells en Shoot To Trill zijn bijna van hetzelfde hoge niveau vind ik. De rest is ook van erg hoog niveau, maar vind ik iets minder mooi klinken dan de door mij bovengenoemde 4 nummers. Maar whatever deze plaat is zijn 5* natuurlijk dubbel en dwars waard.

avatar van freddze
Berichten omtrent AC/DC vs Motörhead verplaatst naar AC/DC

Niet het beste van ACDC ook niet de slechtste. ACDC is ACDC, wysiwyg. Mooi eerbetoon aan ons aller Scott.

Dit album bevat een van mijn favoriete nummers, You Shook Me All Night Long. Voor de rest ook wel aardig, maar niet geweldig.

stuart
Ach, ieder zijn voorkeur en beleving ;ik vind het wel het beste van AC/DC, nipt voor Let There Be Rock en Highway To Hell.