Deep Purple - In Rock (1970)

Alternatieve titel: Deep Purple in Rock

Label: Harvest

1. Speed King (5:53)
  2. Bloodsucker (4:11)
  3. Child in Time (10:18)
  4. Flight of the Rat (7:55)
  5. Into the Fire (3:29)
  6. Living Wreck (4:32)
  7. Hard Lovin' Man (7:10)
  8. Black Night [Original Single Version] * (3:28)
  9. Studio Chat * (0:34)
  10. Speed King [Piano Version] * (4:15)
  11. Studio Chat * (0:27)
  12. Cry Free [Roger Glover Remix] * (3:22)
  13. Studio Chat * (0:05)
  14. Jam Stew [Roger Glover Remix] * (2:32)
  15. Studio Chat * (0:41)
  16. Flight of the Rat [Roger Glover Remix] * (7:55)
  17. Studio Chat * (0:32)
  18. Speed King [Roger Glover Remix] * (5:53)
  19. Studio Chat * (0:24)
  20. Black Night [Unedited Roger Glover Remix] * (4:47)
avatar van Hans Brouwer
Mijn oudste dochter belde gisterenavond met de vraag of wij vandaag op onze kleinzoon wilde passen. Mijn vrouw had andere bezigheden dus kwam het erop neer dat opa Hans en kleinzoon F. de hele dag samen zouden zijn. Dat is bepaald geen straf want opa en kleinzoon kunnen het prima met elkaar vinden. Om 08.00 uur vanmorgen werd het kleine mannetje gebracht. We hebben ons prima vermaakt met puzzelen, tekenen, met duplo spelen enz. Opa was zo slim om "Deep Purple in Rock" in de cd speler te stoppen en dit beste rockalbum allertijden de godsganselijke dag af te spelen. Kleinzoon F. riep namelijk iedere keer als de cd was afgelopen: "nog een keer!". Dat was natuurlijk niet tegen dovemansoren gezegd.
Wat ik probeer duidelijk te maken: als grootvader kun je niet vroeg genoeg beginnen om je nageslacht te laten kennis maken met de mooie dingen der aarde, in dit geval "Deep Purple in Rock".

avatar van Weirdo Wizzy
ricardo schreef:
Met cd,s en lp,s ben je veel bewuster met muziek bezig vind ik, omdat je iets fysieks koopt waar muziek opstaat. En dan haal je het boekje eruit en dat ruikt dan zo lekker nieuw. Vanaf dat punt begint al het ritueel wat muziek zo mooi maakt. Je doet de cd in de la, of legt het vinyl op de draaitafel, en hoort de eerste klanken van een nieuw te ontdekken album, en al door het boekje bladerend beluister je zo een plaat af, zonder te skippen of ergens door afgeleid te worden, dat maakt het zo mooi. Geen spotify of andere muziek bestandjes, dat doet mij niets. Het beluisteren gaat dan ook vluchtig, bevalt het na 30 seconden niet, skip maar door, desnoods naar een ander album. Muziek is zodoende te makkelijk bereikbaar geworden, waardoor er niet meer echt de tijd word genomen om iets goed tot je te laten komen, en goed te ontdekken of het je echt bevalt of niet. Gelukkig is dit nog een album uit een tijd van ver voor de pc, en puurder kun je het bijna niet krijgen.

Wat hier staat is wel de spijker op zijn kop. Heel herkenbaar dit. Ik ben vermoedelijk wat jonger, maar ik herken het hele ritueel wel en dat je met je totale aandacht naar je nieuwe aanschaf luistert. Tegenwoordig Spotify ik er ook lustig op los, maar ik merk nogal eens bij mezelf hoe vluchtig ik muziek tot me neem.

Als de financiën het weer eens toe laten begeef ik me ook maar weer eens naar stoffige tweedehands zaakjes om weer door de cd-rekken te struinen.

Weirdo Wizzy schreef:
"Deep Purple in Rock" zul je niet vinden bij de kringloop of tweedehands zaak want er is natuurlijk geen hond die afstand doet/afscheid neemt van het beste (hard) rock album allertijden.

avatar van Weirdo Wizzy
Hans Brouwer schreef:

Oh maar deze heb ik op LP hoor

avatar van henk01
Heb hier de remaster cd liggen, wie interesse heeft?

avatar van Darkzone
De lp heb ik al een paar jaar in bezig. En sinds deze week ook de Anniversary Edition op cd met 7 bonus tracks en een zooi overbodige studio chats. En met een zeer informatief boekwerkje erbij. Hopelijk is de muziek van Deep Purple ook voor mijn zoontje van bijna 4 weggelegd in de toekomst.

Darkzone schreef:
Mijn dochters van 29 respectievelijk 28 jaar moesten nooit veel hebben van Deep Purple en ander hardrock geweld. Met alle respect, zij luister(d)en liever naar Guus Meeuwis, Nick en Simon, enz. Maar niet getreurd, wij hebben nu kleinzoon F. van 2 jaar en opa Hans heeft, in tegenstelling tot pak 'm beet 30 jaar geleden, veel meer vrije tijd tot zijn beschikking. De adoratie voor Deep Purple in het algemeen en "Deep Purple in Rock" in het bijzonder gaat opa hoogst persoonlijk bij het kleine mannetje naar binnen rammen. Een beetje cru gezegd maar U begrijpt wel wat ik bedoel.

avatar van jurado
Hans Brouwer schreef:
Mijn dochters van 29 respectievelijk 28 jaar moesten nooit veel hebben van Deep Purple en ander hardrock geweld. Maar niet getreurd, wij hebben nu een kleinzoon van 2 jaar en opa Hans heeft, in tegenstelling tot pak 'm beet 30 jaar geleden, veel meer vrije tijd tot zijn beschikking. De adoratie voor Deep Purple in het algemeen en "Deep Purple in Rock" in het bijzonder gaat opa hoogst persoonlijk bij het kleine mannetje naar binnen rammen. Een beetje cru gezegd maar U begrijpt wel wat ik bedoel.
Sla Child in Time dan aub over, je kan een kereltje van twee jaar dat kattengejank niet aan doen, toch? #childinpain

jurado schreef:
Dat gaan we natuurlijk niet doen. "Child in Time" is een onlosmakelijk onderdeel van het beste rock album allertijden en behoort dus tot de muzikale opvoeding van kleinzoon F.

Tja wat kan je aan commentaar nog toevoegen aan dit album na alles wat er al is gezegd.

In ieder geval wat over drummers, diverse drummers worden genoemd maar Ian Paice behoort tot de wereldtop kwa drummers, technisch gezien is hij beter dan Bonham, Hij kan elke muzieksoort aan en gaf een jazz element aan de Purple mix. Zeker al in zijn hi hat werk zoals bij Space trucking. Bonham is weer karakteristieker. Aan de topdrummers is de wereld is helaas de naam van Carl Palmer nog niet genoemd, naar mijn mening de beste drummer in de wereld..

Dan dit album, een mijpaal in de Rockmuziek.

Speed king hadden ze al eerder opgenomen maar speciaal voor dit album nog ruiger gemaakt. Een knallend noisy intro op gitaar, een uiterst rustig stukje klassiek orgel en dan barst het los in moordend tempo met Rock 'n Roll zinnen waar het allemaal vandaan komt, in het midden weer zo'n prachtig subtiel stukje met Lord/blackmore duel en weer opgebouwd tot een Climax

Dit is wat ik juist zo geweldig vind in Pruple, de vele subtiele momenten met prachtige muzikale vondsten en vervolgens weer een climax.

Bloodsucker bestaat uit een bluesy riff die rustig van Cream had kunnen zijn maar door het opzwepende drumwerk van Paice ontwikkeld tot een totaal ander nummer, aan het eind heerlijk gemusiceerd.

Child in time, een epos heeft alle elementen in zich, klassiek intro, prachtige zang, opbouw tot een muur van geluid, een prachtige solo van Blackmore die zijn tijd ver vooruit was en dramatisch eiland

Flight of the rat bewijst ook het unieke van purle, up temp speed song waarin alles mogelijk is, zo speelde geen enkele hardrockband

Into the fire, zeer heavy zwaar gespeelde rocksong waar gilland schreeut Into the fire!!!!!!

Living wreck heb ik altijd het idee dat dit een onderschatte song is, maar de prachtige emotionele zang en de gitaarsolo van Blackmore is echter wonder mooi

Hard loving man, razend, agressie aan het eind, de solo van Lord doet me minder, de solo van Blackmore des te meer

Het leuke van 25th anyversary is dat behalve Black night dat ook op vele andere albums staat het nummer Cry Free wat ze hadden laten liggen en later op Powerhouse terug kwam en Japanse import CD's, de orginele versie van Speed King (bekend als piano versie) maar de jam stew toont perfect aan wat ze allemaal in huis hadden, rete strak drumwerk, afgewisseld met Jazzy drum, de riff die staat als een huis en de prachtige duels van Lord en Blackmore

In deze periode hadden ze ook nog een nummer Grabsplatter opgenomen, ook een instrumentaal nummer, waarin het sublieme drumwerk van Paice volledig tot uiting komt, alsmede de briljante muzikale kwaliteit van Lord/Blackmore.

Later is dit nummer verder ontwikkeld tot I'm alone, de B kant van Strange kind of woman

avatar van De buurman
Leuk dat je Paice noemt. Een fenomeen. Hij zelf was en is groot bewonderaar van Bonham, maar ik vind hem eigenlijk ver boven Bonham uitstijgen.

avatar van Hans Brouwer
Ook in dit nieuwe jaar 2021 zal het beste rock album allertjden, ruim 50 jaar oud, "Deep Purple in Rock" veel door mij beluisterd gaan worden. Verveeld nooit!
Ik wens U allen een gelukkig, voorspoedig, muzikaal interessant en vooral gezond 2021.