Deep Purple - In Rock (1970)

Alternatieve titel: Deep Purple in Rock

Label: Harvest

1. Speed King (5:53)
  2. Bloodsucker (4:11)
  3. Child in Time (10:18)
  4. Flight of the Rat (7:55)
  5. Into the Fire (3:29)
  6. Living Wreck (4:32)
  7. Hard Lovin' Man (7:10)
  8. Black Night [Original Single Version] * (3:28)
  9. Studio Chat * (0:34)
  10. Speed King [Piano Version] * (4:15)
  11. Studio Chat * (0:27)
  12. Cry Free [Roger Glover Remix] * (3:22)
  13. Studio Chat * (0:05)
  14. Jam Stew [Roger Glover Remix] * (2:32)
  15. Studio Chat * (0:41)
  16. Flight of the Rat [Roger Glover Remix] * (7:55)
  17. Studio Chat * (0:32)
  18. Speed King [Roger Glover Remix] * (5:53)
  19. Studio Chat * (0:24)
  20. Black Night [Unedited Roger Glover Remix] * (4:47)
avatar van gigage
Haha, goeie!

Niet vergelijkbaar met Whoosh..........

avatar van gigage
Vooral de kapsels niet.

avatar van De buurman
Neal Peart schreef:
Niet vergelijkbaar met Whoosh..........

De auto’s zijn ook veranderd. Is je dat al eens opgevallen?

avatar van Kronos
Auto's en Deep Purple, beide zijn minder mooi en veiliger geworden.

avatar van Edwynn
Je kunt ze dus best met elkaar vergelijken

avatar van sajelaelse
Vandaag de paarse geremasterde LP uit 2018 aangeschaft. Klinkt geweldig. Deep Purple - Deep Purple In Rock (2018, Purple, Gatefold, Vinyl) | Discogs

avatar van sajelaelse
WPE schreef:
Alleen het geluid van deze opnames...dat kon een stuk beter. Maar dat is met meer albums van Deep Purple het geval. Jammer.

Dan moet je eens naar deze 2018 release luisteren, klink geweldig! Deep Purple - Deep Purple In Rock (2018, Purple, Gatefold, Vinyl) | Discogs

avatar van Stratman70
sajelaelse schreef:

Dan ben ik daar toch wel benieuwd naar, want ik heb de opgepoetste remaster uit 1995 maar de opnames zijn en blijven overstuurd. Bij de mix destijds hing heel de band over de schouder van Martin Birch en iedereen zei: "Zet mij nog even harder.", waardoor uiteindelijk de VU meters in het rood aan het pompen waren. En dat blijf je horen, hoe goed geremasterd dan ook. Sindsdien is daar dan ook de bekende (door Motorhead getolen) quote 'Everything louder than everything else' in hardrockland.
Beste tijdloze hardrock album!

Stratman70 schreef:
Beste tijdloze hardrock album!
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Zack
Ehm ....net top 5 voor mij ; wel de classic van Deep Purple

Dit is HET Deep Purple album natuurlijk. Je mag het dus niet meer vergelijken met tegenwoordig. Dit is wel pure hard rock en tegenwoordig de omslag naar AOR. Wel een erg groot verschil.

Neal Peart schreef:
Dit is HET Deep Purple album natuurlijk.
Zeg maar gerust HET rockalbum... Led Zeppelin, Uriah Heep, Black Sabbath, noem ze allemaal maar op. Ze hebben allen prima rockalbums afgeleverd. Er kan echter maar één album de beste zijn en dat is inderdaad... "Deep Purple in Rock".

@ klasse gesproken, Hans!

Hans Brouwer schreef:

Allemaal zou wat veel zijn. Maar ik zal er enkele opnoemen:

Paranoid: 4,11 (782)
Led Zeppelin IV: 4,25 (1464)
Led Zeppelin III: 4,06 (771)
Led Zeppelin II: 4,15 (1056)
Led Zeppelin: 4,21 (1030)
L.A. Woman: 4,23 (1281)
Sticky Fingers: 4,24 (1002)
Beggars Banquet: 4,15 (767)
Born to Run: 4,19 (1118)
Who's Next: 4,14 (821)

En dan heb ik de toppers Abbey Road, The Dark Side of the Moon en The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars nog niet in het lijstje gezet.

Ach, Deep Purple doet het met In Rock ook aardig hoor met slechts 4,04 (780). Een slechte band is het zeker niet. Live absoluut indrukwekkend. In de studio een beetje te mak om HET rockalbum te maken.

Kronos schreef:

Ach, Deep Purple doet het met In Rock ook aardig hoor. Een slechte band is het zeker niet. Live absoluut indrukwekkend. In de studio een beetje te mak om HET rockalbum te maken.
Als ik dr. Kronos was zou ik toch echt een afspraak bij Schoonenberg maken....

avatar van jurado
Tja, beste dit beste dat, blijft altijd persoonlijk natuurlijk.
Child in Time vind ik één van de verschrikkelijkste songs van een goede band ooit.
Mijn voorkeur gaat uit naar Fireball en Machinehead wbt Deep Purple. ‍♂️

jurado schreef:
Tja, beste dit beste dat, blijft altijd persoonlijk natuurlijk.

Zo is dat. We zouden het kunnen hebben over hoogst gewaardeerde rockalbum op MusicMeter. Dan doet In Rock het niet meer dan aardig, ongeacht wat dwepende adepten ons willen doen geloven.

Ik vind Machine Head en Fireball ook beter overigens. In Rock komt pas op de vijfde plaats.

avatar van ricardo
Ik vind de woorden"beste allertijden" maar grote woorden. Maar waarschijnlijk bedoelen de meesten er gewoon mee dat het hun favoriete album of band is. Daarom is discussie over muziek soms best humor, want soms kunnen de gemoederen best oplopen, om vervolgens bijna altijd af te sluiten met: smaken verschillen. Eigenlijk kunnen we het beste beginnen met smaken verschillen, en dat met beste, persoonlijke voorkeur bedoeld word, dat kan een hoop tijd en ergernis schelen. Muziek vind ik eigenlijk geen wedstrijd, maar meer een zeer fijne en prettige vrijetijdsbesteding

avatar van De buurman
Hun hardste en beste.

avatar van Rudi S
Dit is wel weer het beste " In Rock" album wat ik ken.

Zack
In Rock heeft dat speciale en ‘eerste’ wat bijvoorbeeld Fireball en Machine Head niet hebben. In Rock is hét DP album.

avatar van frolunda
Heb lange tijd maar weinig aandacht besteed aan dit legendarische doorbraak album van Deep purple,iets waar enkel en alleen het nummer Child in time voor verantwoordelijk was.En alhoewel ik de song op zichzelf ook al niet al te sterk vind zijn het vooral die vreselijke hoge uithalen van Gillan die me erg tegenstaan.Nu doet ie dat natuurlijk wel vaker maar naar mijn weten nooit zo lang en irritant.
Toen ik later kennis maakte met het fantastische Machine Head bleek,en vond ik uiteindelijk Ian Gillan een prima,op dat trekje na,zanger.Iets wat ook blijkt op het overige materiaal van In Rock.
Dat start al direct met het heerlijke intro van de sterke opener Speed King en wordt vervolgd door het stuwende Bloodsucker.Echter,na het al eerder genoemde Child in time volgen mijn persoonlijke hoogtepunten van In Rock,en dan met name de twee lange stukken Flight of the Rat en Hard Lovin' Man.De eerste is een swingend en veelzijdig nummer waar drummer Ian Paice tegen het einde even zijn kunsten mag vertonen,een erg overtuigende,kleine acht minuten.
Into the fire en Living wreck zijn goede (harde)rocksongs waarvan vooral de laatste me door Gillan's prachtige vocalen erg kan bekoren.
Het album sluit vervolgens af met de meeslepende rock van Hard Lovin' Man,mijn tweede favoriet en een waardig einde van dit voortreffelijke album dat ik,besef ik nu toch te lang genegeerd heb.

avatar van Hans Brouwer
Ik heb twee hele lieve dochters van bijna 30 respectievelijk 28 jaar oud. Wat ik mij afvraag: zouden die meiden, als ze zo tegen de 60 jaar lopen, ook een album uit de kast kunnen trekken dat in hun jeugdige jaren net zoveel indruk op ze heeft gemaakt als wat "Deep Purple in Rock" op mij in mijn jonge jaren heeft gemaakt? En waarvan de muziek na 50 jaar nog steeds bij tijd en wijle uit de speakers knalt? Mag ik daar aan twijfelen? Ja Hans, daar mag je aan twijfelen!

Hans Brouwer schreef:

Velen kijken mij raar aan omdat ik nog steeds cd's koop . Dat is toch niet meer van deze tijd zeggen ze dan .......

TONYLUNA schreef:
Het is een zeldzaamheid dat ik nog € 15 tot € 30 voor een cd uitgeef. Enerzijds omdat ik op muzikaal gebied, dat denk ik althans, wel zo'n beetje alles heb wat mijn hartje begeert. Anderzijds omdat ik wel altijd serieus snuffel in elke kringloop winkel die ik tegenkom. Daar vindt je soms verrassend leuke cd's voor een prikkie. "Deep Purple in Rock" ben ik geen enkele kringloop tegen gekomen. Begrijpelijk: er is geen hond die "Deep Purple in Rock" van de hand zal doen....
Spotify e.d. is niet echt mijn ding.

avatar van ricardo
Met cd,s en lp,s ben je veel bewuster met muziek bezig vind ik, omdat je iets fysieks koopt waar muziek opstaat. En dan haal je het boekje eruit en dat ruikt dan zo lekker nieuw. Vanaf dat punt begint al het ritueel wat muziek zo mooi maakt. Je doet de cd in de la, of legt het vinyl op de draaitafel, en hoort de eerste klanken van een nieuw te ontdekken album, en al door het boekje bladerend beluister je zo een plaat af, zonder te skippen of ergens door afgeleid te worden, dat maakt het zo mooi. Geen spotify of andere muziek bestandjes, dat doet mij niets. Het beluisteren gaat dan ook vluchtig, bevalt het na 30 seconden niet, skip maar door, desnoods naar een ander album. Muziek is zodoende te makkelijk bereikbaar geworden, waardoor er niet meer echt de tijd word genomen om iets goed tot je te laten komen, en goed te ontdekken of het je echt bevalt of niet. Gelukkig is dit nog een album uit een tijd van ver voor de pc, en puurder kun je het bijna niet krijgen.

avatar van Hans Brouwer
Beste Ricardo, dat heb je heel mooi verwoord...

avatar van ricardo
Weet je wat het is Hans, de "oudere" generatie waar ik inmiddels ook toe behoor zeggen altijd van: 'vroeger was alles beter' En daar word je door de jeugd soms zelfs door uitgelachen! Laat ik het dan anders zeggen, misschien was vroeger niet alles beter, maar zeker wel gezelliger, knusser, warmer, en romantischer, dat durf ik wel te stellen, want ik heb beide periodes meegemaakt, en daardoor ben je een ervaringsdeskundige geworden

ricardo schreef:

Helemaal mee eens. Nog een reden dat ik "fysiek" cd's koop. Hier steun je toch de artiesten mee. Nu zeker in deze Corona tijden. Bands zijn maanden bezig geweest om in een studio een plaat op te nemen en dat kost handenvol geld.