Deep Purple - In Rock (1970)

Alternatieve titel: Deep Purple in Rock

Label: Harvest

1. Speed King (5:53)
  2. Bloodsucker (4:11)
  3. Child in Time (10:18)
  4. Flight of the Rat (7:55)
  5. Into the Fire (3:29)
  6. Living Wreck (4:32)
  7. Hard Lovin' Man (7:10)
  8. Black Night [Original Single Version] * (3:28)
  9. Studio Chat * (0:34)
  10. Speed King [Piano Version] * (4:15)
  11. Studio Chat * (0:27)
  12. Cry Free [Roger Glover Remix] * (3:22)
  13. Studio Chat * (0:05)
  14. Jam Stew [Roger Glover Remix] * (2:32)
  15. Studio Chat * (0:41)
  16. Flight of the Rat [Roger Glover Remix] * (7:55)
  17. Studio Chat * (0:32)
  18. Speed King [Roger Glover Remix] * (5:53)
  19. Studio Chat * (0:24)
  20. Black Night [Unedited Roger Glover Remix] * (4:47)
teus schreef:
Nooit sterren gegeven ik twijfel tss de 4 en 4,5 voorlopig schoolcijfer 8
Een te lage waardering. "In Rock (1970)" verdiend 5***** ofwel een schoolcijfer 10. Een beter (rock) album dan Deep Purple in Rock is tot nu toe niet gemaakt!

avatar van bikkel2
Ik ken de plaat via mijn hardrockende zwager vrij goed. Ik zag dat ik 'm nog niet voorzien had van een cijfer + beoordeling.
Vooropgesteld, ik ben geen hardrocker in hart en nieren. Maar voor Zep, Purple en de prille Queen heb ik altijd een speciaal plekje behouden.
In Rock is een fantastische plaat, nog steeds.
Een album die na 45 jaar ( het is nog steeds moeilijk voor te stellen) als een mokerhamer binnenkomt.
Purple kon hard spelen, maar altijd met een bluessy twist en vooral dankzij meesterdrummer Ian Paice een ontiegelijke swing meebracht.
Bonham was gelijkwaardig, maar in de hardrockerige prog sfeer heeft alleen Neil Peart mij nog echt kunnen overtuigen naast Piace en Bonham.
De juiste poppetjes op de juiste plek, voor velen de beste Purple line-up.
Gillan's gilletjes en power zijn uniek, Jon Lord is een sologitarist op de hammond ( zo sterk !)
Roger Glover zorgt voor het onderbuik gevoel en Blackmore is de king.
Supersnelle vernufte loopjes, killerriffs en de juiste noten op het juiste moment.
In Rock is een straffe harde plaat die mede de hardrock / heavy metal op de kaart zette.
Een droom opening met het felle Speed King- een idd speedy track die gewoonweg zijn tijd vooruit was.
En verder......heavy, maar altijd vernuft.
Natuurlijk heeft de epic Child In Time de grootste invloed op In Rock. Een super spannende song waar de hammond van Lord de basis legt, Gillan werkelijk de hoogste noten aan tikt en Blackmore laat horen de beste rockgitarist van dat moment is.
Na Child In Time is het lastig om nog focus te houden, maar het lukt de band wonderwel.
Toch had m.i Child In Time het best functioneert
als slotstuk.

Machine Head is mijn favo. Die vind ik als geheel net even wat overtuigender, maar dit is voor mij ook een 4,5 vanwege de impact en de serieuze switch naar steviger werk en dat pakt toch wel heel goed uit. Fantastische invloedrijke schijf.

avatar van De buurman
Ik vind In Rock, Fireball en Machine Head best verschillende platen en alle drie steengoed. In Rock is de hardste, Fireball de frivoolste en Machine Head het meest ear-friendly. Hierna hebben ze ook nog prima platen gemaakt, maar In Rock laat mijn hart het snelste kloppen denk ik. Wat een grandioze plaat. Legendarisch en monumentaal. Blackmore liet andere topgitaristen (Page, Beck, Clapton en zelfs Hendrix) hier achter zich. Wat een icoon. Volledig onterecht dat hij niet tot de grootsten uit zijn tijd wordt gerekend. En hij bleef goed spelen (meestal) tot en met de Rainbow reunie, midden jaren '90. Blackmore's Night vind ik dermate debiel dat ik er nooit een nummer van heb kunnen uitluisteren.

WPE
Alleen het geluid van deze opnames...dat kon een stuk beter. Maar dat is met meer albums van Deep Purple het geval. Jammer.

avatar van ricardo
Child In Time is een nummer wat compleet grijs gedraaid is op de radio, maar ze laten hem helaas nooit in zijn geheel horen. Heb deze net nog even opgezet en dat nummer weer eens volledig gehoord. Wat een geweldig gitaarspel van Blackmore idd, zelden zoiets gehoord. Doodzonde dat ze op de radio maar een gedeelte laten horen, dat doet het nummer beslist geen recht.

Ik was op den duur Child In Time helemaal zat vanwege de radio versie en heb het om die reden deze cd lange tijd niet afgespeeld, maar gelukkig dat ik hem origineel heb zodat ik hem in zijn volle lengte kan horen.

alle nummers zijn gewoon erg goed, maar deze plaat is natuurlijk vooral vanwege Child In Time een klassieker geworden.

De Buurman vind dit het stevigste Deep Purple album, maar volgens mij is Machine Head toch nog wel een stukje steviger, dat hoor je daar aan de opener Highway star wel af vind ik.

avatar van chevy93
Al heel lang (jaren?) niet meer volledig gehoord dit album. Vandaag weer eens gehoord tijdens het sporten en daarbij wederom bevestigd in wat ik al wist. Het zijn stuk voor stuk goede nummers en in het geval van Child in Time zelfs buitenklasse, maar als geheel is het mij te eentonig. Het is oneerbiedig gezegd ietwat simplistische rechttoe, rechtaan rock. Daar waar Machine Head en Made in Japan virtuoos en gevarieerd zijn, weet In Rock mij naarmate het album vordert maar matigjes te boeien.

avatar van glenn53
ricardo schreef:

Nou vergelijk Speed King eens met Highway Star. Speed King is sneller en ruiger denk ik.

avatar van De buurman
Om maar niet te spreken van Bloodsucker, Into The Fire, Hard Lovin' Man. Deze agressie hoor ik niet terug op Machine Head hoor.

avatar van Forza
De buurman schreef:

Ja, ik vind In Rock ook ruiger. De liedjes zijn, op Child in Time na, wel een stuk minder memorabel dan op Machine Head. Daar wordt stakker gespeeld en zit er meer balans tussen de verschillende instrumenten.

avatar van LucM
Speed King en Bloodsucker bv. zijn beslist ook memorabele stukken maar Child in Time is het hoogtepunt hier.
Machine Head is iets minder agressief maar meer uitgebalanceerd. Beide albums vind ik uitstekend.

avatar van Kronos
Wie geen bekeuring wil draait Speed King beter niet in de auto. De scheurende gitaar waarmee het start doet denken aan gierende banden. Tijdloos op dit album is natuurlijk Child in Time. Al is de live versie op Made in Japan nog sterker. De rest van het album is helaas heel wat minder. Weinig boeiende composities.

79/100

Stijn_Slayer
Een beetje gelijk hebben Kronos en Forza wel. Toch vind ik de attitude hier een hoop goed maken. Het is, denk ik, de enige plaat waar Deep Purple buiten de lijntjes kleurt en flink over de schreef wil gaan. Dat overstuurde Hammondorgel van Lord alleen al, heerlijk! En Gillan doet het hem met zijn stem rustig na. 'Speed King' en 'Bloodsucker' moeten in 1970 gevoeld hebben als een behoorlijke klap in je gezicht.

Ben geen onwijs grote Deep Purple-liefhebber, maar dit was altijd al mijn fave (na Deep Purple - Concerto for Group and Orchestra (1969)).

Stijn_Slayer schreef:

Van de studioplaten dan. Op Made In Japan hoor ik een band die alle remmen losgooit.

avatar van gigage
Er zijn van die platen die je van voor tot achter kent en daardoor eigenlijk nog maar weinig afspeelt. Een remaster of een heruitgave kan daar dan verandering inbrengen en doet de liefde weer even opbloeien. Deze keer is het de 96/24 download uit 2016 waar ik mijn oren aan te grabbel gooi. Het is dus weer gespannen wachten op de snerpende kanaalwissel van John Lord' S toetsen op Flight of the Rat, het tegendraadse drumwerk van Ian Paice bij de instrumentale break van Living Wreck, de uitstervende overstuurde gitaar van Blackmore op het einde van Hard Lovin Man, het oohhnonono gegil van Gillan bij Bloodsucker en het met de gitaar mee riffende basspel van Glover op Speed king. Je weet dat het allemaal gaat komen en toch en toch, ooooohh wat een genot weer.

avatar van Mr. Olaf
Dit album op vinyl vandaag op de kop getikt voor 5 euro. Best spend money ever. Schande dat deze nog niet eerder in mijn collectie zat. Ons zoontje van vier beaamt de smaak van zijn vader: “coole muziek, hè?” ?

avatar van Hans Brouwer
Mijn echtgenote en ik zijn op dit moment op vakantie in Denemarken en verblijven in een hostel in Aarhus. Op het balkon voor onze slaapkamer zitten een aantal twintigers en dertigers van verschillende nationaliteiten te discussiëren wat nu eigenlijk het beste rock album allertijden is.... Allerlei albums die er m.i. niet toe doen passeren de revue. Op een gegeven moment moet ik op datzelfde balkon mijn nicotine peil op orde brengen. Door die jonge heren en dames krijg ik de vraag voorgeschoteld wat ik het beste rockalbum allertijden vind. In mijn allerbeste engels antwoord ik: no doubt about it, it only can be "Deep Purple in Rock". Het album wordt vervolgens vliegensvlug op spotify opgezocht en beluisterd. Na circa 50 minuten hoor ik iemand zeggen: "J.C., such an incredible good rockmusic album I've never heard before in my life....". Onze vakantie in Denemarken is daarom alleen al geslaagd.

avatar van Stratman70
Het enige minpuntje van het album vind ik de mix van Jons Hammond bij zijn solo in Flight Of The Rat, die een tikje te hard staat en net een tikje te schel is.
Ik snap dat ze 'm er in willen knallen, maar nu komt ie net een tikkie te hard binnen ten koste van de pompende ritmepartij.
En voor de rest, dat alles wat overstuurt en je de VU metertjes constant in het rood hoort pompen, draagt gewoon lekker bij aan het vette geluid.
De band is subliem in alle opzichten op dit album!

avatar van jurado
Stratman70 schreef:
Het enige minpuntje van het album vind ik de mix van Jons Hammond...

Het enige minpuntje van het album vind ik Child In Time.

avatar van Rudi S
Ja, die hadden ze makkelijk door 3 goede tracks kunnen vervangen

avatar van jurado
Minimaal ?

avatar van davyvdp
Heeft na 50 jaar(!) nog niets in kracht ingeboet.
Vanaf de sublieme opener Speed King neemt dit album je mee voor een ruige dolle rit van 40 minuten.
En op het einde denk je, nog eens...

Een meesterwerk. 5*

Mijn eerste album destijds gekocht door Child in Time. Nog steeds hun beste!!!

D'Ouwe Nelis
Nog steeds hun beste!!!

Daar ben ik het helemaal mee eens.

avatar van hogweed
Ik kan mij niet voorstellen dat ik ooit slechts 3,5 ster heb toegekend, maar statistieken liegen niet. Dit was een van de eerste albums die mijn oudste broer kocht, en ik mocht als 7, 8-jarig jochie in de huiskamer 'meegenieten'. Wat ik mij nog kan herinneren is dat mijn tere oortjes dit destijds harde muziek vonden...totdat ik later Child in Time meer ging waarderen, en via een schoolvriend op de mavo weer met dit album in aanraking kwam.

Anno nu is Rock nog steeds een geweldig album met heerlijke riffs en louter sterke nummers.

avatar van hnzm
Ik denk dat ik een jaar of 10 was toen ik deze rond 1979 als mijn eerste lp kocht. Het was op aanraden van mijn volwassen zwager. Hij vertelde dat Deep Purple de hardste band ter wereld was dus ik vond het bij voorbaat al interessant. Het blijft zeker een van mijn beste aankopen ooit. Een iconische hardrockplaat.

D'Ouwe Nelis
IK denk dat Deep Purple in die periode ook de beste samenstelling had, ook wel Mark II genoemd.

davyvdp schreef:
Heeft na 50 jaar(!) nog niets in kracht ingeboet.
En op het einde denk je, nog eens...
En nog eens, en nog eens en vooruit dan maar nog een keer. En dat al 50 jaar lang.
Als ik ooit nog eens kom te overlijden wil ik in het crematorium geen toespraken en woorden in de trant van wat voor een geweldige kerel die Hans wel niet was. Neen, mijn vrouw en/of kinderen hoeven alleen maar "Deep Purple in Rock" mee te nemen en deze in een daar vast wel aanwezige cd speler te stoppen. In plaats van loze woorden gewoon de muziek van dit beste rock album allertijden...
En als dan uiteindelijk de kist met mijn stoffelijk overschot naar beneden zakt dan kan er maar één toepasselijk nummer ten gehore worden gebracht: "Into the Fire!!"

avatar van Weirdo Wizzy
Hans Brouwer schreef:

Wel lullig dat het nummer daarna 'Living Wreck' is.

avatar van gigage
En jammer dat je er niks van meekrijgt, dus het zal mieke telkamp wel worden gevolgd door james last en Georghe Samfir.

gigage schreef:
Waartoe zijn wij op aarde? Om te worden besodemietert!