Deafheaven - Sunbather (2013)

4,04

Label: Deathwish

1. Dream House (9:14)
  2. Irresistible (3:13)
  3. Sunbather (10:16)
  4. Please Remember (6:26)
  5. Vertigo (14:37)
  6. Windows (4:42)
  7. The Pecan Tree (11:26)
278 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Zagato

Beter laat dan nooit, Sunbather voor het eerst aan het luisteren. Wat een roller coaster, klinkt echt heel goed!

Metallica-jansen
Ik heb in mijn leven al heel wat "herrie" geconsumeerd en vind dit zeker goed, maar kwartje nog niet echt gevallen. Maar hoe kunnen niet-metalfans dit nu geweldig vinden??? En in hun top10 plaatsen, vraag ik mij nu af.. kZet hem nog maar eens op.

avatar van ASman
Metallica-jansen schreef:

Hun associatie met de "hipster"-scene heeft de band zowel positief als negatief beïnvloedt. Aan de ene kant pikten fans van experimentele en indie muziek - ondanks het feit dat deze doorgaans geen metalfanaten zijn - de band op; aan de andere kant werd de band door metalpuristen met argusogen bekeken. Metalfans met een open geest konden deze Sunbather dan wel weer smaken.

Zelf doet hun fysieke verschijning er mij niet toe. Het is de muziek die telt; en die is van hoog niveau.

avatar van Don Cappuccino
Metallica-jansen schreef:

Ik zag Wolves in the Throne Room en Deafheaven (twee Amerikaanse blackmetalbands die allebei door puristen verguisd worden) op dezelfde dag op het Roadburn-festival in Tilburg en toen besefte ik goed waarom de band zo breed gedragen wordt, ook buiten de metalwereld. Wolves in the Throne Room is heel atmosferisch, meer geschoeid in de jaren '90 blackmetal, maar dan glanzender: minder aansprekend voor de niet-metalfan, maar al wel wat toegankelijker dan de Noorse bands. Deafheaven heeft die sound gepakt, maar stuurt dat meer richting post-hardcore en screamo (Envy, Orchid) en post-rock (Mogwai, Explosions in the Sky) met een vleug shoegaze. Ook gaat de band veel dynamischer aan het werk, de composities zijn heel beweeglijk. Daarbij speelt gitarist Kerry McCoy vaak alsof Johnny Marr (The Smiths) en Kevin Shields (My Bloody Valentine) samen in een blackmetalband spelen, klankkleuren die dus ook niet-metalfans ontzettend kunnen aanspreken.

Als je dit zo leest zijn Metalfans autisten en heel conservatief.
Ik herken het wel, ben geen metalfan, dit grijpt me aan omdat ik ook heel erg hou van postrock en shoegaze en snelle muziek bv de 1e lp van Husker DU, sneller bestaat bijna niet, erg kan appreciëren.
Maar kom op als je een melodie hoort dan is het toch niet meteen niet goed of valt het niet binnen het straatje.
Metal wake up!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van Don Cappuccino
Grootfaas schreef:
Als je dit zo leest zijn Metalfans autisten en heel conservatief.

Nou, dat is misschien een statement dat ietwat kort door de bocht is. Deafheaven heeft zichzelf nooit als blackmetalband willen neerzetten (al is dat wel een invloed natuurlijk), maar werd door journalisten al snel in die hoek geduwd. De blackmetalwereld blijft een aparte: aan de ene kant is het misschien hét subgenre waarin op dit moment de meest vooruitstrevende zaken gebeuren, maar aan de andere kant zijn er puristen in het genre die vooral de manier waarop de band zich fysiek en visueel (roze hoes, geen ''typerende'' metalkleding) presenteert een verloochening vinden.

Blackmetal heeft zich altijd buiten de mainstream afgespeeld (op Dimmu Borgir en Cradle of Filth na, maar die bands worden ook verguisd) en is zeer individualistisch ingesteld, en zij hebben het gevoel dat het door Deafheaven is afgepakt. Toch is de groep met die mening echt wel in de minderheid en is Deafheaven door de metalwereld gewoon met open armen ontvangen. Zo stonden ze op Roadburn en Fortarock en zijn ze op tour geweest met Carcass en Lamb of God. Aan de andere kant is het ook een van de weinige metalbands die op het Amerikaanse Coachella hebben gespeeld en een commercial voor Ray-Ban hebben gedaan. Het doet me goed dat er eindelijk weer een metalband is die met een behoorlijk intens geluid een niet-metalpubliek aanspreken.

avatar van Icon E

Het is doorgaans idd een klein groepje dat image boven muziek verkiest en dientengevolge bandjes die meer dan 200 platen verkopen gaan affakkelen. Niet alleen blackmetallers hoor. Ook traditionele heavy metallers hebben daar last van. Zo werd ik bij een optreden van Steelwing uitgelachen door puisterige figuren om mijn doordeweekse polo. Gastjes hadden Iconshirts aan. Toen die band platen uitbracht, moesten hun vaders hun eerste wipje nog maken. Ik lach erom.

[quote]Don Cappuccino schreef:

Het was natuurlijk ook wat ironisch, het gaat mij om de metalfans (spijkerjasje anyone??), niet per definitie blackmetal kan het wel waarderen hoor dat gedweep maar er werd toch in Paradiso toch soms wat raar gekeken dat meer dan de helft geen metalkleding aanhad (:
Ik heb/had ook wel autitische neigingen hoor in mijn zwarte New Wave periode