David Bowie - 1.Outside (1995)

Alternatieve titels: Outside | The Nathan Adler Diaries: A Hyper-cycle

Rock / Electronic
Label: Arista

1. Leon Takes Us Outside (1:25)
  2. Outside (4:04)
  3. The Heart's Filthy Lesson (4:57)
  4. A Small Plot of Land (6:34)
  5. Segue - Baby Grace (A Horrid Cassette) (1:39)
  6. Hallo Spaceboy (5:14)
  7. The Motel (6:50)
  8. I Have Not Been to Oxford Town (3:49)
  9. No Control (4:33)
  10. Segue - Algeria Touchshriek (2:03)
  11. The Voyeur of Utter Destruction (As Beauty) (4:21)
  12. Segue - Ramona A. Stone / I Am with Name (4:01)
  13. Wishful Beginnings (5:08)
  14. We Prick You (4:35)
  15. Segue - Nathan Adler (1:00)
  16. I'm Deranged (4:31)
  17. Thru' These Architects Eyes (4:22)
  18. Segue - Nathan Adler (0:28)
  19. Strangers When We Meet (5:07)
  20. The Hearts Filthy Lesson [Trent Reznor Alternative Mix] * (5:21)
  21. The Hearts Filthy Lesson [Rubber Mix] * (7:48)
  22. The Hearts Filthy Lesson [Simple Test Mix] * (6:39)
  23. The Hearts Filthy Lesson [Filthy Mix] * (5:53)
  24. The Hearts Filthy Lesson [Good Karma Mix by Tim Simenon] * (5:00)
  25. A Small Plot of Land [Basquiat OST Version] * (2:49)
  26. Hallo Spaceboy [12" Remix] * (6:44)
  27. Hallo Spaceboy [Double Click Mix] * (7:48)
  28. Hallo Spaceboy [Instrumental] * (7:46)
  29. Hallo Spaceboy [Lost in Space Mix] * (6:34)
  30. I Am with Name * (4:01)
  31. I'm Deranged [Jungle Mix] * (7:03)
  32. Get Real * (2:51)
  33. Nothing to Be Desired * (2:16)
totale tijdsduur: 1:14:41 (2:33:14)
Normaal betaal je voor een 3LP Box minstens 30 euro, vaak meer.

Bowie was in deze periode live ook nog geweldig, vond gisteren deze opname met Nine Inch Nails: Nine Inch Nails feat David Bowie - Hurt (live) (1995) - YouTube

avatar van lennon
west schreef:
Normaal betaal je voor een 3LP Box minstens 30 euro, vaak meer.

Dat is een prijs voor een nieuwe dubbel lp tegenwoordig. Als het er 3 zijn ga je al naar de 50.

avatar van davevr
Ze zouden mij 20€ moeten betalen om eender welke plaat van Joanna Newsom in huis te nemen, maar dit ter zijde.....

Ik zag Bowie vroeger als een van de vernieuwers in de popmuziek.
Vanwege mijn interesse in postpunk ben ik mij al snel in hem gaan verdiepen, dit omdat hij door veel bands als voorbeeld werd genoemd.
Hoe meer muziek ik van hem leerde kennen, des te kleiner vond ik zijn rol als trendsetter.
Fashion!
Bowie als Soulboy, folky en glamrocker.
Bowie als hits scorende tiener idool.
Bowie in zijn krautrock periode.
Ja, zelfs Bowie als een Eddie Vedder achtige frontman bij Tin Machine.
Eigenlijk wist hij net als Madonna met de hypes mee te liften, al neemt die over het algemeen een meer commerciëlere weg.
Na zijn waardeloze optreden in Nijmegen was ik eigenlijk wel klaar met Bowie.
1.Outside was voor mij dan ook een nieuw hoofdstuk van hem, nu in de rol van Trent Reznor van Nine Inch Nails, en die kende ik wel, en de behoefte aan een tweede Nine Inch Nails was voor mij niet aanwezig.
Nu hij eind dit jaar terug slaat met het verrassend sterke titelnummer Blackstar, en ik laatst een sterk optreden van hem samen met Trent Reznor heb gezien uit deze periode, waar een geweldige Hurt werd uitgevoerd, ben ik toch maar weer eens naar 1.Outside gaan luisteren.
En eigenlijk vallen de vergelijkingen met Nine Inch Nails wel mee, in A Small Plot Of Land hoor ik echter wel belachelijk veel Blackstar in terug.
Ben je een liefhebber van Blackstar, dan raad ik je aan om hier naar te luisteren.
Bij The Next Day had ik al het vermoeden dat het ging om materiaal welke al jaren op de plank was blijven liggen, en waarvoor hij nu de tijd nam om deze verder uit te werken, bij opvolger Blackstar verwacht ik eigenlijk min of meer hetzelfde.
Misschien is hij nu wat dieper de kast in gedoken, op zoek naar minder toegankelijke stukken.
Is dit zo verkeerd, als het daadwerkelijk om oud materiaal gaat?
Wel nee!
Bij een artiest als Prince hoop je ook dat hij meer openbaart van zijn meest creatieve periode, zo is het natuurlijk bij Bowie ook.
En nu kom ik bij het punt waar het eigenlijk allemaal om draait.
Bowie is niet de grote vernieuwer in de popmuziek, maar wel de kameleon, die misschien wel als beste weet hoe hij in elke periode de juiste elementen bij elkaar kan voegen tot meesterwerken.
1.Outside is een prettige herontdekking.
Minder Nine Inch Nails, meer jazz invloeden en een overtuigend klinkende Bowie.

avatar van devel-hunt

Hij wist juist op het goede moment aan te sluiten bij de heersende mode.

IK denk dat Bowie wel trendstetter is geweest binnen bepaalde kaders. Qua stijl incoon was hij midden jaren 70 zijn tijd ver vooruit, een stijl die pas in de jaren 80 door veel artiesten werd overgenomen. Muzikaal is het een ander verhaal. Bowie sloot vaak aan bij het heersende muzikale klimaat, hoewel hij op bepaalde tijden zeer vernieuwend was, in ieder geval compleet zijn eigen ding deed. Low, Lodger, 1.outside zijn daar goede voorbeelden van. Bowie is, trendsetter of volger, in ieder geval op zijn best als hij zijn excentrieke jas aan heeft en buiten de gevestigde paden terecht komt.

kistenkuif
deric raven schreef:

Goed verhaal met kop en staart en een conclusie die ik onderschrijf. Dit album ooit gekocht omdat Eno bij mij niet stuk kan (over vernieuwers gesproken...) en ik hoopte op vergelijkbare kwaliteit als Low en Heroes maar dat viel me tegen. Geweldige muzikanten, vakkundig gemaakt met een mooi benauwende sfeer. Toch beluister ik het zelden omdat de composities me te weinig overtuigen. Nachtelijke achtergrondmuziek.

avatar van BoyOnHeavenHill
Inderdaad deric raven, goed verhaal. Bowie zou overigens de eerste zijn om jouw conclusie te onderschrijven; zo zei hij over Ziggy Stardust ooit: "I wasn't at all surprised Ziggy Stardust made my career. I packaged a totally credible plastic rock star – much better than any sort of Monkees fabrication. [En nu komt het:] My plastic rocker was much more plastic than anybody's."
        Maar ik denk dat je één ding niet uit het oog moet verliezen: Bowie "ontdekte" en populariseerde niet alleen sneller dan wie ook de heersende trends, en hij deed dat niet alleen met een ongeëvenaard gevoel voor stijl (zoals devel-hunt ook al aangaf), maar hoewel hij dan misschien geen grondlegger was werd hij wel gezien als trendsetter doordat de muziek die hij (weliswaar geïnspireerd door anderen) maakte van een enorm hoog niveau was – tussen 1972 (voor mij eigenlijk al 1969) en 1980 maakte hij een reeks van albums waar nu nog steeds over gepraat wordt, en wat mij betreft (en met mijn uiteraard persoonlijke en dus beperkte kennis van de jaren 70) is er buiten Neil Young (en, nou vooruit, Pink Floyd) niemand die dat decennium er qua constante kwalitatief èn vernieuwing (van de eigen muziek) zo bovenuit stak.
        Kort gezegd: als Bowie's betekenis als trendsetter nu kleiner is (of lijkt) dan in de jaren 70 werd aangenomen, dan komt dat ook doordat we ons nu niet meer kunnen voorstellen met wat voor autoriteit hij toen de alternatieve muziekscène domineerde. En on a personal note heeft hij minstens één plaat gemaakt die ik ook veertig jaar later nog steeds nergens op vind lijken, Station to station.

avatar van Rudi S
deric raven schreef:
Ik zag Bowie vroeger als een van de vernieuwers in de popmuziek.
Fashion!
Bowie als Soulboy, folky en glamrocker.
Bowie als hits scorende tiener idool.
Bowie in zijn krautrock periode.
Ja, zelfs Bowie als een Eddie Vedder achtige frontman bij Tin Machine.

Dat stukje was toch best nieuw ik bedoel een artiest die zich op een heel hoog niveau aanpast aan zijn omgeving , kleding, muziek, zie de quote.
Bowie maakte het niet uit wat voor trein er voorbij kwam hij paste zich gewoon aan en was gelijk een topper in het genre.
Pak 'm beet Rolling Stones, Stevie Wonder, Neil Young, Bob Dylan, Lou Reed bleven toch in hun veilige kader zitten.
Overigens in het visualiseren (podium, kleding, personages) van popmuziek was Bowie toch wel vernieuwend bezig.
Artiesten zoals o.a.Madonna en Beck hebben ook wel een kameleon gedrag aangenomen maar met wisselend succes.

Ziegler
Vanwaar toch de discussie of trendsetter of -volger was? De muziek van Bowie is van een enorme originaliteit en eigenheid. Er zijn maar weinig popmuzikanten die daar wat dit betreft aan kunnen tippen. Neem alleen al de in het oog springende nummers als space oddity, changes, 1984, fame, golden years, heroes, sound & vision, boys keep swinging en ashes tot ashes. Stuk voor stuk origineel. Eigen. Nieuw en fris.

Of hij een trendsetter is? Geen idee, maar een inspiratiebron is hij voor velen.

avatar van bikkel2
Bowie dacht en denkt stappen vooruit.
Met de intrede van het internet was hij er ook als de kippen bij.
Hij is enorm geinteresseert in evolutie en dat heeft altijd in zijn voordeel gewerkt.
Glam bijv. was al snel een genre wat uitgewerkt was.
Terwijl veel acts daar tegen beter weten in, in bleven hangen, was Bowie allang bezig met iets anders - in dit geval met Soul.

Niet alleen een geweldig artiest, maar ook slim.

Ik zou zeggen: gaat dat zien! David Bowie Is..... in Groningen.

Je moet voor nu wel reserveren las ik, in de vakantie is het al (praktisch) vol.

avatar van bikkel2
Ik wil er zeker naar toe west. Ik ga er Vrijdag ff voor zitten.
Gezellig samen met zoonlief.
Net als ik, een geweldige smaak

Het is tot Maart.

bikkel2 schreef:
Bowie dacht en denkt stappen vooruit.
Met de intrede van het internet was hij er ook als de kippen bij.
Glam bijv. was al snel een genre wat uitgewerkt was.
Niet alleen een geweldig artiest, maar ook slim.

En toen soul was 'uitgewerkt'? Bowie koos helemaal niet voor genres die 'hip' of de trend waren. Hij introduceerde een discobeat in zijn muziek toen het genre al zo'n beetje geweest was. Ik meen helemaal niet te weten waarom Bowie de dingen doet zoals hij ze doet, maar de knibbel-en-knabbel-logica die jij hier te berde brengt . . . .
In mijn ogen is Bowie iemand die er in ieder geval niet voor de kiest om de gemakkelijke route te nemen. Hij blijft over het algemeen niet hangen in iets wat hem wel of geen succes brengt, vanwege het succes of het gebrek daaraan. Bowie lijkt iemand te zijn die kijkt of de dingen die hij doet spannend en interessant zijn. Zowel voor hem als het publiek. Daarom vinden de meeste bowieliefhebbers de jaren 80 ook niet zo heel veel. Of het de trend is kan hem volgens mij niet zo heel veel schelen.

kistenkuif
BoyOnHeavenHill schreef:

Bowie vind ik een groot artiest. Zijn beste albums maakte hij imo in genoemd decenium. Maar om te stellen dat hij toen 'de alternatieve(?) muziekscene domineerde', vind ik een beetje gechargeerd. Er gebeurde destijds op muzikaal gebied zo ontzettend veel... Hij is wel zeer aanwezig op deze 'reguliere' lijst.
Staff Lists: Top 100 Albums of the 1970s | Features | Pitchfork

Bowie koos echt wel voor genres die hip waren, luister je zijn platen achter elkaar, dan heb je geen Popencyclopedie nodig.
De kunst is om in elke periode met goede songs te komen, iets wat hem absoluut lukte.
Zelfs in de jaren 80 periode; voor mij blijft Let's Dance ook een geweldig nummer, maar wel een die duidelijk het jaren 80 gevoel weer geeft.

Ziegler
Op Young Americans werd de stap naar soul gemaakt omdat dit toen hip was? Toen de electronica op Low zijn intrede deed was dit hip? Als hip de drijvende kracht was geweest had hij volgens mij andere keuzes gemaakt.

1977

Dit is een lijst op volgorde van waardering nu. Het geeft een wat vertekend beeld, maar in ieder geval een idee van wat er allemaal speelde. Ik kan nu niet zeggen dat Low voortkwam uit een behoefte hip te zijn als ik naar deze lijst kijk. En dat Kraftwerk in 2015 in de top 10 staat zegt niet zo heel veel over de waardering in 1977. En al helemaal niet hoe hip het was.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ja, kistenkuif, je hebt natuurlijk gelijk, het was wat overdreven, ook al omdat er natuurlijk diverse invloedrijke stromingen waren waarin hij zich niet begaf (countryrock, symfonisch, punk). Maar ik kan me uit mijn middelbare-school- en studententijd herinneren dat er in mijn omgeving (for what it's worth) niemand was naar wiens platen zó werd uitgekeken (en wiens werk zó onder een vergrootglas werd gelegd) als Bowie (met uitzondering van Pink Floyd), vandaar mijn stelling.

avatar van Theunis
Ziegler schreef:

1977

Bowie heeft zelf gezegd (zie bijvoorbeeld de documentair "Five Years') dat hij enorm geïnspireerd is door het werk van bands als Kraftwerk. Waarschijnlijk niet omdat het hip was, maar zeker omdat het vernieuwend was. Bowie heeft altijd een uitermate goed oor gehad voor vernieuwing. Hij kon luisteren, naar de muziek van anderen en wist, geïnspireerd geraakt door nieuwe stromingen, een weg te vinden om hierin zelf mee te gaan, als surfer op de golf van verandering.

In dezelfde documentaire geeft Bowie aan veel naar soul te luisteren, het inspireerde hem om 'Soul Man' te worden. En toen was daar inderdaad Young Americans. Niet zozeer omdat het hip was, maar omdat hij het hip vond.

avatar van lennon
west schreef:
Dit werkelijk schitterende album is nu voor het eerst compleet op 2LP verschenen op 180 Gram audiophile white vinyl/Tri-Fold cover/Limited edition:
David Bowie - 1. Outside (Vinyl, LP, Album) at Discogs

Een werkelijk sublieme uitgaven, in alle opzichten.

Ik ben toch gezwicht, en heb mijn ultieme favoriete Bowie album dan toch (erg duur) gekocht.. Maar dit moet ik gewoon hebben... Dank voor de tip west, dat heeft me weer geld gekost

lennon schreef:

Mooi is 'ie he? En wat klinkt het goed!

avatar van Frenz
BoyOnHeavenHill schreef:
..... En on a personal note heeft hij minstens één plaat gemaakt die ik ook veertig jaar later nog steeds nergens op vind lijken, Station to station.......

Couldn't agree more, zelfs binnen zijn eigen ouvre geldt dat vind ik ook nog eens. Over Ziggy Stardust kan ik niet objectief oordelen, zoals ik al in het topic over Black Star meldde, daar begint mijn passie voor muziek in het algemeen en Bowie in het bijzonder. Hoewel ik Let's Dance een prima danshit vind, voor mij was het wel over, dit was mijnn Bowie niet meer, Lodger en Scary Monsters hadden het sloopwerk al ingezet. Echter toen las ik de commentaren bij Black Star en met name Lazarus heeft me wakker geschud uit mijn katatonische houding als het gaat om openstaan voor nieuwe muziek van Bowie. Robertus zette me op het spoor van Heathen (niet onaardig, maar not blown away) en dit album. Dit is wat mij betreft wel een 'echte' Bowie, muzikaal spannend, die sprankelende piano zo nu en dan erdoorheen, stevig waar nodig, emotioneel en melodieus zoals alleen hij kan. Bedankt Robertus en anderen, ook jullie meningen over Bowie hebben hem weer op de plaats teruggezet waar hij hoort: top of mind (en ik ga stiekum Lady Grinning Soul nog een keer luisteren)

Frenz schreef:
(en ik ga stiekum Lady Grinning Soul nog een keer luisteren)
hetgeen het slotnummer is van mijn eerste Bowie-plaat (blind gekocht just to see what all the fuss was about, een flinke uitgave voor een dertienjarige die er toen nog geen flauw idee van had hoeveel cassettebandjes, platen en CD's hij daarná nog met werk van deze meneer zou vullen...).

Frenz schreef:

Wil je mij geen Robertus noemen? Of had jij die 2 platen ook getipt Robertus?
Mooi dat deze jou zo goed bevalt!

avatar van davevr
BoyOnHeavenHill schreef:

hèh, zo zie je maar, mijn favoriete Bowie zo afkraken. Smaken verschillen....

Robertus
Ik had ze inderdaad ook getipt, maar ere wie ere toekomt, jij was eerder west. Ik had er alleen Earthling aan toegevoegd.

Haha: goeie tips heb jij! Alleen Earthling vind ik dan zelf wat minder (wel een geweldige hoes, dat wel).

Robertus
Kan haast niet kiezen. Wel is 1.Outside een achtgangendiner en Earthing een iets snellere hap. Puntiger en in your face. Edit: west: ben je toevallig ook in Groningen geweest? Dat Union jack ding van dichtbij zien was ook wel erg indrukwekkend. Ik heb altijd gedacht op de cover van Earthling dat daar vogelstront op zat bij wijze van zelfspot....(zijn rug besmeurd). Welnu, het zijn gewoon scheuren.

Voor mij één van de hoogtepunten van de tentoonstelling Robertus, erg mooi om te zien in het echt.