U.K. - U.K. (1978)

Label: EG

1. In the Dead of Night (5:38)
  2. By the Light of Day (4:27)
  3. Presto Vivace and Reprise (2:58)
  4. Thirty Years (8:09)
  5. Alaska (4:45)
  6. Time to Kill (4:55)
  7. Nevermore (8:09)
  8. Mental Medication (7:31)
avatar van Tony
Een van de beste prog albums die ik ken, weet niet of American Tears daaraan kan tippen.

Guitars & Wings
Tony schreef:

Ik ook niet. Maar ik ben ook geen progrocker pur sang.

avatar van matthijs
Guitars & Wings schreef:
Zeg, kennen jullie die amerikaanse band : American Tears? (...) op de hele site, noch het forum zie ik er iets van terug. Hoe zit dat progrockboys?

Deze staat toch al 5 jaar op mume? Oh, ik zie nu dat je daar gisteravond het eerste bericht hebt geplaatst, je had m al gevonden!

Ik ben overigens evenmin echte progrockboy, hou gewoon van goede muziek, ben evenzeer folkboy, drumnbassboy, metalhead, reggaeboy, gothicboy en soulboy.

avatar van Lonesome Crow
Voor de fans van Alan Holdsworth, koop blind Soft machine's "Bundles" uit 1975.
Op "U.K" fungeert hij hier als smaakmaker, echter op "Bundles" is hij de absolute ster.

Totaal niet te vergelijken met de oude Soft Machine, meer to the point en heavy echt waar.

Guitars & Wings
matthijs schreef:

Het ging om de twee voorgaande platen, die er niet opstaan. Omdat er werd flink gedebatteerd over deze UK plaat dus ik dacht : ik gooi er twee namen tussen die er niet opstaan, waarvan ik denk dat het progrock uit de oude doos is. That's all.

Lonesome Crow schreef:
Voor de fans van Alan Holdsworth, koop blind Soft machine's "Bundles" uit 1975.

Ook op twee albums van Gong is hij de man: Gazeuse en Expresso II

Hoppa.......... Final score !

Neal Peart schreef:

Ook op twee albums van Gong is hij de man: Gazeuse en Expresso II

Bij de Tony Williams Lifetime shinet hij helemaal! Lekker funky rock.

Ik heb bijna alles van Holdsworth. Een gigant is het , maar je moet er wel tegen kunnen, want hij wil wel eesn doorslaan.....

avatar van Tony
Wat, wat, wat??Bundles, Gazeuse, Expresso, Tony Williams? Zucht, wat is er toch een hoop dat ik nog niet ken zeg...

Tony: hij heeft ook twee albums gemaakt met TEMPEST (begin jaren '70)

Ozric Spacefolk
Een van de leukste platen van Holdsworth solo is Road Games uit 1983.

avatar van Tony
Road Games (en Metal Fatigue) van Holdsworth ken ik, gelukkig. De rest moet ik maar eens achteraan. Holdsworth smaakt zeker naar meer. Net als Bruford trouwens. En dan heb ik Wetton en Jobson nog niet eens genoemd. Hoezo supergroep, dit UK? Ongekend...

Tony schreef:

De eerste Brufords zijn zelfs met Holdsworth.

De 2 soloplaten van Jobson zijn ook de moeite waard. Maar volgens mij ben ik de enige die ze kent.

@ Ozric Spacefolk: Zinc??(ooit eens gehoord vind het enigszins tegenvallen)

Ozric Spacefolk
Zinc - The Green Album vind ik echt te gek. Is met Gary Green van Gentle Giant (onder andere)

avatar van "H."
klassieker van UK. Mooie verzameling van topmuzikanten en dat is op dit album zeker terug te horen. 4 sterren!!

Score een halfje verhoogd mede omdat mijn held gitaargigant Allan Holdsworth hier (nog) op mee doet. Daarna haakte hij helaas af.

avatar van matthijs
Neal Peart schreef:

Neal, volgens mij ga jij binnenkort balen dat je je waardering niet meer verder kunt verhogen.

(heb ik ook wel s trouwens, van die platen die zo goed zijn dat ze niet beter kunnen worden. Maar dat gebeurt dan toch!)

WPE
In een woord een geweldig album van een geweldige groep die helaas maar kort bij elkaar is gebleven. Eddie Jobson speelt grandioos, toetsen en (electrische) viool, en zo af en toe hoor je zelfs Allan Holdsworth nog even voorbij komen. Echt geweldige prog-album.

WPE schreef:

Eigenlijk zelfs maar 1 plaat.
Want zonder Holdsworth en Bruford was voor mij de lol er een beetje af.

avatar van Bluebird
En met Danger Money naar Asia...... de overgang was al merkbaar. Wetton was altijd al meer van de conventionele songwriting.

Moet niet gekker worden met die WPE. Heb al een hele pagina vol eigen albumupdates waar hij de hekkesluiter is. En het gaat maar door.

WPE
ai...ik val door de mand. maar ik vind dit ook zo'n leuke site waarin je een hoop kwijt kunt

Ik ook. Hahahaha.
Ik denk dat we hem nog bij veel platen gaan tegenkomen.

avatar van Bluebird
Niet iedereen heeft er ''last'' van hoor. Alleen degenen met dezelfde ''uitstekende'' smaak worden het gewaar.

avatar van vigil
Hier nog eentje

WPE schreef:

Eet je en slaap je nog wel WPE ???

Ozric Spacefolk
Het zijn inderdaad altijd dezelfden die reageren. Nieuw bloed is welkom. Dus kom maar op met je recensies.

We zijn nu bij Barclay James Harvest aanbeland.

avatar van Hakuna
Heb deze LP ruim 30 jaar geleden voor het laatst gehoord en op een of ander manier heb ik het album nooit meer beluisterd, totdat ik pas geleden via discogs voor een leuk prijsje de eerste CD versie (uit 1988) tegen kwam op Virgin/EG records made in UK en dacht laat ik hem maar weer eens kopen en eenmaal thuis aangekomen gingen de prog gordijnen na ruim 30 jaar weer verfrissend open. Muzikaal gezien wijkt hij inderdaad af van Danger money, maar het klinkt als je het album hoort een beetje naar het oude King Crimson en gezien de bezetting verbaast het mij niets. Trouwens Jobson maakt ook wel aardig solowerk dat eens het beluisteren waard is.

Vooral die Holdsworh is en blijft een van mijn favoriete gitaristen (mijn vriendin en moeder werden er nerveus van) Op enkele albums van Gong (later Gongzilla) Bruford, Heavy Machinery, en Soft Machine . Holdsworth wordt vaak gekopieerd, maar niet geveënaard.

Alex Machacek evenaart hem een beetje.....Hakuna