Black Sabbath - Black Sabbath (1970)

Metal / Rock
Label: Vertigo

1. Black Sabbath (6:20)
  2. The Wizard (4:24)
  3. Behind the Wall of Sleep (3:37)
  4. N.I.B. (6:08)
  5. Evil Woman (Don't Play Your Games with Me) (3:25)
  6. Sleeping Village (3:46)
  7. Warning (10:28)
  8. Wicked World (B-Side of Evil Woman) * (4:45)
  9. Black Sabbath [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:22)
  10. Black Sabbath [Instrumental: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:13)
  11. The Wizard [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (4:46)
  12. Behind the Wall of Sleep [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (3:41)
  13. N.I.B. [Instrumental: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (6:08)
  14. Evil Woman [Alternative Version: Regent Sound Studios, 17 / 11 / 69] * (3:47)
  15. Sleeping Village [Intro) (Alternative Version: Regent Sound Studios, 18 / 11 / 69] * (3:45)
  16. Warning Part 1 [Studio Outtake: Regent Sound Studios, 18 / 11 / 69] * (6:58)
Hoe zit het nou met de combo Bit of finger, Sleeping village, Warning?

Ik herinner me dat ik dat op een bandje had staan lang geleje

A bit of finger staat niet op deze plaat, althans niet aangegeven

iemand?

Los daarvan vind ik die combi, in totaal 14 minuut nog wat, een van de beste stukken muziek van Sabbath

avatar van wizard
A Bit of Finger is een naam die alleen op de Amerikaanse persingen van dit album staat. Het is volgens mij het eerste stukje van Sleeping Village (of het alleen de basintro of inclusief het gezongen deel is, weet ik niet). Het 'nummer' werd (net als 'Wasp' voor de basintro van N.I.B) toegevoegd omdat je destijds in de VS meer geld qua rechten kreeg als je meer nummers op je LP had staan.

Op Paranoid heette de outro van War Pigs op de VS-versie Luke's Wall en de intro van Fairies Wear Boots was Jack the Stripper. Het laatste stukje Children of the Grave (met die spookgeluiden) heette The Haunting en ook het eerste en laatste nummer van Vol. 4 werden zo officieel 2 nummers.

Dat is volgens mij de reden.

Ait, danku

Overschat album, dat alle problemen van deze belangrijke band toont.
Het openingsnummer herhaalt vier minuten lang dezelfde drie noten. Ik heb moeite mijn aandacht erbij te houden, want er gebeurt nauwelijks iets. Het coda is gebaseerd op de meest uitgemolken akkoordenreeks ooit; vergelijk Hit the Road Jack. Iommi had het lef het ook nog eens te gebruiken voor de coda van Iron Man.
The Wizard laat horen dat Osbourne geen harmonica kan spelen.
In NIB heeft de band het volstrekte gebrek aan fantasie om na de gitaarsolo het liedje noot voor noot te herhalen, behalve de eerste twee coupletten maar inclusief precies dezelfde gitaarsolo.
Warning laat horen dat Iommi niet vermag te boeien als hij langer dan een minuut soleert.
Het enige waar ik niets op aan te merken heb is Wicked World.
Bovengenoemde liedjes worden gered omdat BS en met name Iommi één sterk punt heeft - nee, vrijwel onverslaanbaar: de riffs. Blackmore (Into the Fire), Page (Heartbreaker) en Bourge (Guts) hadden af en toe even goede riffs, maar nooit betere.
Daarop en alleen daarop berusten mijn drie sterren.

avatar van Lexicon Devil
Nee, het is niet voor iedereen weggelegd, dit historisch stukje gitaar-revolutie.

@Nieuweboer:

Vloeken in de kerk, als je t mij vraagt. Jammer dat je niets zegt over 'The warning'. Ga er even voor zitten, en luister , ben benieuwd naar je reactie.

avatar van glenn53
Ik ben totaal net eens met M Nieweboer maar hij heeft het wel over de Warning

avatar van Lonesome Crow
Ben het ten dele eens met M.Nieuweboer.
Ook ik vind het af en toe saai en fantasieloos, wat dat betreft werden ze alleen maar beter (ja, inclusief "never Say Die").
Echter die zwartgallige donkere sfeer vergoed veel ....... , en een loepzuivere mondharmonica
had alleen maar misstaan op deze low-budget opnames.

glenn53 schreef:
Ik ben totaal net eens met M Nieweboer maar hij heeft het wel over de Warning

klopt, overheen gelezen, excuus.

_Lynn_
Het is niet omdat Ozzy niet op een mondharmonica kan spelen dat het daarom niet goed kan klinken...

Warning is inderdaad fantastisch, het beste nummer op dit album.

Black Sabbath en N.I.B. de toppers op dit debuut, ook the Wizard mag er zijn

avatar van Ronald5150
In welk genre je deze klassieker ook wilt indelen, onder de oppervlakte is "Black Sabbath" voor mij gewoon een onvervalste bluesplaat. Tommi Iommi's gitaarriffs zijn log en zwaar, maar ze zijn doorspekt met blueslicks, met name in de solo's. Verder heeft "Black Sabbath" een buitengewoon angstaanjagende sfeer, waar mening hollywoodfilm nog een puntje aan kan zuigen. Alleen de hoes van de plaat alleen al is ronduit creepy. Het openingsnummer grijp je direct bij de keel met de zware kerkklokken, regen- en onweergeluiden. Die sfeer wordt op overgrote deel van de plaat gehandhaafd. Dit maakt "Black Sabbath" tot een beklemmende luisterervaring. Handleiding voor gebruik: ga alleen in een kamer zitten, slechts een enkel schemerlampje aan, koptelefoon op, zet de muziek aan en blijf kijken naar de hoes van de plaat. Luister en huiver!

avatar van AstroRocker
Ronald5150 schreef:
In welk genre je deze klassieker ook wilt indelen, onder de oppervlakte is "Black Sabbath" voor mij gewoon een onvervalste bluesplaat. Tommi Iommi's gitaarriffs zijn log en zwaar, maar ze zijn doorspekt met blueslicks, met name in de solo's. . Luister en huiver!

Ik ben het helemaal met Ronald5150 eens. Veel solo's en riffs hebben een blues achtig geluid, het beste voorbeeld is in mijn oren het nummer Warning. Het openingsnummer is, ondanks de simpelheid, echt wel een klassieker. De regen, het onweer en klokkengelui geven het een onheilspellende sfeer.
Dit is het debuut album van Black Sabbath en het is met een klein budget opgenomen. De band moest nog groeien. Ik geef dit album daarom 4 sterren. Niet alles is perfect, maar gezien (of beter gezegd), ondanks de omstandigheden wel degelijk een klassieker.

avatar van echoes
Helaas gaat Bill Ward niet van de partij zijn bij de komende tour en album.

avatar van AstroRocker
@echoes: Nee, dat is een vreemde klucht aan het worden.

avatar van bennerd
Sterk debuut, maar het haalt het belange na niet bij Paranoid en Master of Reality. Ik denk dat ik de rest van de BS-discografie ook maar eens ga beginnen doornemen. Geweldige band

The Wizard en Behind the Wall of Sleep gaan er met de eer van 'beste nummers' vandoor. Het openingsnummer vind ik dan weer een van de mindere goden op deze plaat.

sugartummy
primus heeft nog een leuke cover gedaan van nib met ozzy op zang. prijsvangers zijn voor mij het titelnummer, nib en warning. perfecte synthese van hoes en muziek en dio bewees dat ozzy een geschiktere zanger was voor bs

bennerd schreef:
Het openingsnummer vind ik dan weer een van de mindere goden op deze plaat.

Huh??? Het is juist 'godachtig', het bepaalt de hele sfeer van de band. Juist in zijn imperfectheid is het perfect. Nog even een aanrader: The warning (via LP-speler). Klinkt zo live en goed!!

Origineel van the warning:
Btw. De rest van Aynsley Dunbar Retaliation is nog meer de moeite waard, als je blues-georienteerd bent.
YouTube - Aynsley Dunbar Retaliation - Warning

avatar van akira124
Dit blijft voor mij het ultieme Sabbath album, lekker duister!

avatar van AOVV
Zonder twijfel een klassieker, dit debuut van Black Sabbath, samen met 'Paranoid'. Die twee platen heb ik ook op CD, maar ik ben wel van plan mijn collectie uit te breiden. Ook moet ik vooral de latere platen nog wat beter leren kennen. Ontdekken waarom een plaat als 'Heaven and Hell' zo'n hoge quotering krijgt, bijvoorbeeld.

In deze wieg werd het metalgenre geboren. Geen missers op deze plaat, de sfeer is duister en onheilspellend, de zweem van occultisme die er omheen hangt, en ook frustraties omwille van het grauwe fabriekslandschap in Birmingham maken dit speciaal. Muziek als uitlaatklep, duidelijker kan haast niet.

avatar van IJH15
Het debuut van Black Sabbath en de geboorte van de metal.

Pluspunten in ieder geval voor de duistere sfeer, die al begint met die geweldige hoes en vervolgens perfect in de muziek aanwezig is. De stem van Ozzy past daar ook perfect in. Verder zijn de blues-invloeden evident.

Het gitaarwerk en de algehele duistere sfeer maken dit tot een goed album. Minpunt is de herhaling: het titelnummer bestaat de eerste vier (!) minuten maar uit drie noten die telkens opnieuw gespeeld worden, N.I.B. wordt ook voor een groot deel herhaald. Verder is 'Evil Woman' ook een matig nummer.

Toch vier sterren, want introductie van de metal is een prestatie die beloond moet worden

avatar van freakey
IJH15 schreef:
Het debuut van Black Sabbath en de geboorte van de metal.

Titelnummer is juist in zijn eenvoud behoorlijk geniaal vind ik... nooit meer zo'n dreiging gehoord in zo'n simpele (en dus effectieve) gitaarrif....

avatar van IJH15
Ik reken het ook niet zwaar aan, het is maar een klein minpuntje.

avatar van orbit
Ik heb wel meer dreiging gehoord. Maar deze riff was wel de basis van de meeste erna. Ervoor was er niet veel op dat gebied in ieder geval.

buizen
Moet je de op vinyl uitgebrachte demo ("Peel sessions", 1970) "Walpurgis" eens horen en dan met name het "Walpurgis" (toen de naam voor War Pigs), je weet niet wat je hoort. Donker, duister, scary, de duivelse noten van Tony Iommi, de manische gestoorde zang van Ozzy, het rechttoerechtaan 'getimmer' van Bill Ward. Is volgens mij opgenomen in een kelder, zonder licht maar met fakkels aan de muur.

Ja, War Pigs komt van het album Paranoid dat weet ik maar verder nummers op Walpurgis van het eerste album van Black Sabbath.
Zal Walpurgis binnenkort maar eens plaatsen in 'albums', zie dat ie nog niet in de lijst staat. Met een kleine recensie. Om precies 00.00 uur 's nachts. At midnight, past precies bij dat Black Sabbath.

avatar van Lau1986
Dit blijft toch een geweldige plaat. Van het begin tot en met het eind is het puur genieten. Prachtig hoe de band zo een sfeer kan neerzetten.

Eigenlijk is Ozzy Osbourne een Johnny Rotten, maar dan een echte.
Niet zogenaamd van straat geplukt, maar echt een kansloze jongere.
Opgegroeid in een arm gezin, en getreiterd op school.
Op 14 jarige leeftijd wilde hij al een einde aan zijn uitzichtloze leven maken.
Ozzy, de verschoppeling.
Geen marketingtruc.
Echte verrotting.
Mijn vader vertelde dat zijn generatie moest lachen om Sex Pistols.
7 jaar eerder hadden ze zich verzet tegen hun ouders door duistere muziek als het titelnummer Black Sabbath hard op hun kamer te draaien.
Zoiets duisters hadden ze nog nooit gehoord.
Opeens waren kruisbeelden in trek bij jongeren.
Puberkamers werden zwart geverfd, en de kleding werd ook steeds donkerder.
Helaas is mijn vader kleurenblind, dus sloeg hij wel een flater toen hij trots aan zijn vrienden het donkere hol liet zien.
Alles was paars.
( gelukkig is hij ook een liefhebber van Deep Purple, dus kon hij zich hier aardig uit redden.)
Neemt niet weg dat Black Sabbath met de dreigende schreeuwende zang van Ozzy en het demonische gitaarspel van Tony Iommi veel indruk maakten.
Nu wordt nog steeds gezegd dat punk de wereld veranderde.
Dat is natuurlijk helemaal waar.
Maar de impact van Black Sabbath, en dan vooral het nummer Black Sabbath was ook voor die tijd enorm.

avatar van orbit
Dat is wel zeker, maar BS had voornamelijk veel impact op het subgenre metal en de veelvoud aan stromingen die zich daarin hebben voltrokken. Sex Pistols hadden een maatschappelijke impact en kegelden ook nog ns de gehele popmuziek omver, alhoewel de invloed van alléén de Sex Pistols daarin ook niet overschat moet worden.. ze staan echter wel vaak model voor die (tegen)beweging.

Sex Pistols was een punkband, maar wel op dezelfde manier samengesteld als nu de gemiddelde boyband.
Malcolm McLaren was vergelijkbaar met wat John De Mol met The Voice doet.
Scouten en verkopen.
Black Sabbath was wel een echte band, die zelf een nieuwe sound neer zette.