The War on Drugs - Lost in the Dream (2014)

Label: Secretly Canadian

1. Under the Pressure (8:50)
  2. Red Eyes (4:57)
  3. Suffering (6:00)
  4. An Ocean in Between the Waves (7:10)
  5. Disappearing (6:49)
  6. Eyes to the Wind (5:54)
  7. The Haunting Idle (3:08)
  8. Burning (5:45)
  9. Lost in the Dream (4:08)
  10. In Reverse (7:41)
avatar van trebremmit
Vorige album van deze band vond ik geweldig, had iets magisch met dat psychedelische randje.
Dit album vind ik dan weer heel erg saai, vooral de ritmes zijn oervervelend en echt typisch Springsteen. Het is ook allemaal zo vreselijk braaf, echt niet om door te komen dit.

west schreef:
Dat was nou precies de bedoeling, mooi!

Toch zou ik het prettig vinden als het mijn reacties betreft om je alleen op de muziek of artiest te concentreren. Het wordt anders zo'n oeverloos gezwam en daar bezoek ik deze site niet voor.

avatar van steven
tjonge wat weer een oeverloos gezwam over ouwe-lullen muziek , muziek die vernieuwend moet zijn en gepoch over dat je bandjes kent die niet eens op mu-me staan en de Dire Straits, en dan elkaar weer eens lekker op spelfoutjes aanspreken. Snobs.

Tuurlijk zijn er op deze plaat talloze classicrock referenties van toepassing , en wellicht een snufje dire straits en bruce en bob ( seeger en dylan), maar toch nog wel genoeg eigens ook lijkt me? In ieder geval mijlenver van "walk of life" , "twisting by the pool" en "calling elvis" om maar eens een wat te noemen.

Oh en wat dan nog als de zang verstaanbaar is en er synths gebruikt worden en af en toe een saxe-mo-foon . Mag ie toch lekker zelf weten, niemand beweert toch hier dat TWOD een hemelbestormend , vernieuwende plaat heeft gemaakt die de historie van de muziekgeschiedenis zal veranderen (wanneer was dat voor het laatst , puristen???)

Wel een pak sterke pop/rock songs , en een paar mooie ballads. Dat is al heel wat lijkt me . Ik heb wat dat betreft nog niet beter gehoord dit jaar .

En er staat nog geen shiny happy people op om het album te vergallen ,

ga zo door !

zo dan mag de volgende de spelfouten er uit halen

steven schreef:

Precies: dat bedoelde ik nou ook. Helemaal mee eens dus.

kistenkuif schreef:

Ik luisterde dit album al ruim voor de release en was gelijk onder de indruk. Een paar dagen voor deze release plaatste ik mijn enthousiaste review. Ik kreeg recent bij een aantal mensen de indruk, dat ze dit album negatiever benaderden, nu het een succes is.

kistenkuif schreef:

Je vergroot juist de pret met je grappige insinuaties. Maar ik beken: ja, als de buzz rond een plaat, muzikant of groep groot is dan ben ik extra alert omdat het blijkbaar een markeringspunt betreft bij de huidige stand van muziekzaken. Een beetje beargumenteerd tegengas kan dan toch geen kwaad? Het zou anders nogal een saaie boel worden hier, gozer.

Dat is dus wat ik bedoelde. Meer niet.

avatar van dix
dix
Mjuman schreef:
Ik hou van vernieuwende of verrassende muziek en daar valt dit niet onder, alhoewel Secretly Canadian een sympathiek label blijft.

Tsja, Nomen est Omen.

Sowieso is The War On Drugs lang gestreden. Bovendien was die een excuus voor wapengekletter zonder begeleidende resolutie, net zo min als er een aanleiding was voor Vile's gitaargeweld (if any).
De vergelijking met Dire Straits snijdt daarom hout, zelfs ongenerfd. Het is inderdaad lente, de top mag weer van de cabrio en er kan gecruised worden. Maar houdt er rekening dat je haar ervan uitvalt.

avatar van Mjuman
dix schreef:
Tsja, Nomen est Omen.

Ik heb geen last van grachtengordeliaanse aandoeningen - dat kan ik me niet veroorloven - en mijn midlife crisis tackle ik veelal door hier te posten Ik was verbaasd dat het album zo hoog scoorde hier en ik snap het nog steeds niet. Soms zit ik er in eerste instantie wel eens naast (zoals Janelle Monae), ik vrees alleen hier niet; ik zal 'em nog wel draaien, maar koester geen grote hoop.

avatar van niels94
Hm, ik kan me bij dit soort platen best voorstellen dat ze het goed doen bij veel mensen, zonder dat ik er zelf erg van onder de indruk ben.

Waarom zou je deze echter nog draaien, als je er niets aan vindt? Focus je liever op D&B en laat terloops nog een tip op dat punt bij mij achter

avatar van Lura
steven schreef:

Mijn reactie gaat over het respectloos uithalen naar ouderen. Vandaar mijn verweer. Net of ouderen niet meer geïnteresseerd zijn in nieuwe ontwikkelingen. Verder heb ik mij bijna niet met deze discussie bemoeid.

west schreef:
Dat is dus wat ik bedoelde. Meer niet.

No big deal, let's move on...topic.

Ik heb van een paar andere platen die het momenteel goed doen, maar die bij mij toch niet echt landen - bijvoorbeeld Elbow & Beck - de mooiste nummers gepakt. Die vind ik wel degelijk de moeite waard. Misschien een idee voor jou (en voor anderen) waar het deze plaat betreft? Er staan toch een paar mooie momentjes op. Hier op Musicmeter kijken we, ook wel weer logisch, snel naar het geheel, terwijl sommige platen voor ons goede en minder goede songs kunnen bevatten.

kistenkuif
Goeie suggestie. Ik doe dat meestal aan het eind van het jaar zodat ik een beetje op muzieksoort en stijlvorm kan compileren. Dan rollen er heel ouderwets altijd weer een paar leuke schijven uit mijn pc. Soms zijn albums zo eigen dat een paar songs los van de samenhang wel gaan zweven. Dat vermoeden heb ik bij dit album gezien de productie. We zullen zien. Red Eyes, Burning en de titelsong zijn dan mogelijke kandidaten. Maar de concurrentie zal moordend zijn. En ik streng.

avatar van Tony
Nee, doe ik niet aan mee, ik ben een album luisteraar. En als het album als geheel onvoldoende weet te boeien of na enige tijd niet weet te beklijven, dan gaat het hele album exit bieb. Ook als ik daarmee een enkel mooi nummer ga weggooien, jammer dan. Er zijn zoveel albums die ik wel over de hele linie de moeite waard vind, dat ik me er niet echt druk om kan maken iets te deleten. Dit album lijkt na een mooi begin, ik vond het bij de eerste draaibeurten een mooi sferisch album met potentie, waarschijnlijk over een tijdje toch exit te gaan. Ik vind het allemaal wat te eenvormig en betrap me erop dat ik hele delen van het album heb geluisterd, zonder in de gaten te hebben gehad dat er een nieuw nummer is begonnen. De hele tijd dezelfde drumbeats en sounds, het gaat een beetje vervelen.

avatar van Lura
west schreef:

Misschien een tip t.a.v. dat album van Beck. Dat album beluister ik alleen 's morgensvroeg. Voor mij een ultieme ochtendplaat.

avatar van Zuurmatje
Dat het ouwelullenmuziek is of op de dire straights zou lijken vind ik het probleem niet. Dat er zo weining goede melodieen en sterke songs opstaan vind ik wel jammer.

Tony schreef:

Zo heb ik het ook mijn leven lang gedaan, maar sinds het spotify tijdperk is aangebroken ben ik meer een losse -liedjes-in -playlist luisteraar geworden. Bevalt goed.

avatar van steven
goede melodieen en sterke songs te over me dunkt. Ik schaar daar in ieder geval red eyes , eyes to the wind , an ocean in between the waves, burning en de 2 afsluiters onder. Kom eens met argumenten waarom dat geen sterke songs zijn. Ik vind ze goed opgebouwd ,soms extatisch, melancholisch (eyes to the wind) , mooi afwisseling tussen ballads en wat gejaagder werk.

Ik snap het best als je niet van dit soort muziek houdt , en je mag ook best je mening hebben. Maar om zo boud te stellen dat hier wenig sterke songs opstaan en geen goede melodieen ( wat is dat dan ob-la-di -ob la da?), en dan zonder enige uitleg... . Maar zullen dan alle critics het bij het foute eind hebben, zal 90% het hier fout hebben op mu-me ? of wordt je een beetje recalcitrant als een bandje te populair wordt.......

avatar van kobe bryant fan
Erg knappe plaat!
Lost In The Dream is een mooie volgeproduceerde plaat met drumwerk à la Bruce Springsteen, mooie dromerige gitaarklanken, prachtig bas-en piano spel en authentieke zang. Toch heeft deze plaat met één probleem te kampen: over de hele lijn duurt de plaat net iets te lang. Er mochten toch wel 10 minuten vanaf. Maar vraag mij niet van welk lied, want eigenlijk is ieder nummer opzich perfect qua lengte. Toch kan ik hier een ruime 4* aan geven!

avatar van Don Cappuccino
Ik vind dit gewoon een lekkere plaat waarbij ik van begin tot eind echt in de vibe zit. Een meesterwerk, zoals sommige recensenten het noemen vind ik een beetje overdreven maar de songs zitten gewoon goed in elkaar en zijn ondanks de vele repeterende patronen boeiend genoeg om negen minuten naar te luisteren omdat het steeds meer wordt ingekleurd. Met referenties naar Dire Straits en Springsteen hield ik mijn hart vast, maar door de dromerige uitvoering is het voor mij erg aangenaam om naar te luisteren. Vier sterren.

DeKoning.
kistenkuif schreef:

Als jij Pere Ubu een lekkere band vindt dan vermoed ik dat je van dit album niet echt gelukkig zal worden. De vergelijking van DeKoning. een pagina hiervoor met het vroege werk van Pere Ubu vind ik echt misleidend. Het zijn totaal verschillende bands en albums wat betreft muziek, stem, productie en instelling.

Dit album staat nu al bovenaan mijn lijstje als het om meest impact volle albums van dit jaar 2014 gaat, dus een gelukkig man ben ik zeker. Wat ''Burning'' betreft hoor ik wel een Pere Ubu - geest rondspoken. Vooral het refrein brengt dat gevoel erg naar boven. Maar dat is persoonlijk, geen aanval verder. Vind het zelf namelijk wel grappig.

Maar het zal me echt een rotzorg wezen dat mensen dit album overgewaardeerd vinden, of wat dan ook. Het gaat immers om de luisterervaring, en die moet je gewoon los kunnen koppelen van wat voor referenties/jatwerk of wat dan ook. Daarom mijd ik liever de mening van de ander, alvorens ik mezelf aan een luisterbeurt werp. En die invloeden van bepaalde artiesten maakt het juist interessant. Alles is immers wel bedacht. Ik zal vast wel weer te nuchter denken onder de echte 'criticussen', maar so be it.

Trouwens, ik hoor veel mensen hier dat het te 'dynamisch' klinkt, of dat het ''een brei van geluiden'' is. Met een goede koptelefoon heb je daar geen last van. Geloof me. Ik heb geen last van de vocalen. Die is naar mijn mening erg slim gemixed tussen de instrumentatie door. De '80's vibe' zogezegd.

Mij krijg je makkelijk tevreden, en ik snap de hype wel omtrent dit album

Na alle positieve berichten hier gelezen te hebben werd ik ook nieuwsgierig en heb ik dit album ook een kans gegeven.
Helaas ... bij mij laat het vlammetje niet over.
Niet dat het een slechte plaat is, maar een topper ?
Nee, in mijn ogen niet.
Wat ik minpunten aan dit album vind :
* veel nummers zijn te lang uitgesponnen, bijvoorbeeld track 1 had minimaal 3 minuten korter
gekund.
* de stem van de zanger is onverstaanbaar soms en hij komt wat zeurderig over.
* de meeste songs liggen veel te veel in het verlengde van elkaar.
Natuurlijk is dit een persoonlijke mening en kan iedereen hier anders over denken.

avatar van WoNa
Wat een heen en weer geslinger met deze plaat. Op het ene moment vind ik het prachtig (altijd met uitzondering van het I'm on fire Springsteen moment) even later zet ik de plaat weer af. Te veel hetzelfde, te langdradig. Op de goede momenten geniet ik van deze vreemde combinatie van The Cure met de gitaar van Dire Straits (ja, die gitaar van lang voordat Mark Knopfler solo ging). Op die momenten prikkelt The War on Drugs mij op alle juiste plaatsen, maar even zo goed gebeurt dat op de verkeerde plaatsen. Dat betekent dat het nog alle kanten uit kan met deze plaat. Een score in het midden dus. En, als vraagje, wat doet dat Pink Floydje daar in 'The haunting idle'?

Voor het volledige verslag kun je hier terecht.

WoNa

avatar van Lambchop
Te lang uitgesponnen? Dat kan met muziek toch helemaal niet? Een ocean in between waves mag van mij 40 minuten duren ik vind het heerlijk

avatar van Mathough
Na 3 weken tijd heeft Lost In The Dream bij mij nog niet aan kracht hoeven inboeten. Ik heb inmiddels alle nummers, op The Haunting Idle na, al als favoriet gehad. Ook heb ik al meermaals meegemaakt dat ik 's nachts een ziekelijke drang voelde om Lost In The Dream te draaien. Dat indiceert in mijn geval dat ik het erg goed vind. Ik heb dan ook geenszins spijt van de 5-sterren beoordeling die ik 2 weken geleden al toekende aan deze Lost In The Dream.

thrm
Zo nu en dan wil mijn vriendin muziek weleens classificeren als polsendoorsnijdmuziek. Ik sluit niet uit dat zulks oordeel ook deze plaat van The War On Drugs ten deel zal vallen. De thematiek van Lost in the Dream is met de groots opgezette instrumentatie, lange nummers en zwaarmoedige inhoud gecentreerd rond Het Grote Lijden. Haast onvermijdelijk lijkt het gevaar dat een dergelijk project pretentieus en over de top uit zal vallen. Niets blijkt minder waar. De ettelijke gitaren en synthesizers janken oeverloos door maar doen dat binnen een prachtig opgezet universum waarin tijdsbesef geen rol speelt. Als luisteraar kun je slechts meegaan in de esthetische schoonheid om vervolgens het eigen grote én kleine lijden als onvermijdelijk te omarmen. De prachtige plaat heeft een catharthische invloed en toont dat er ook binnen het verdriet nog genoeg moois is om voor te leven. Mocht je aan het eind van de plaat, tijdens hoogtepunt 'In Reverse', toch nog overgaan tot het doorsnijden van de polsen zorg dan dat je op zijn minst geniet van de schitterende vuurrode kleur van het bloed.

thrm schreef:
Zo nu en dan wil mijn vriendin muziek weleens classificeren als polsendoorsnijdmuziek. Ik sluit niet uit dat zulks oordeel ook deze plaat van The War On Drugs ten deel zal vallen.... Mocht je aan het eind van de plaat, tijdens hoogtepunt 'In Reverse', toch nog overgaan tot het doorsnijden van de polsen zorg dan dat je op zijn minst geniet van de schitterende vuurrode kleur van het bloed.

Sorry, maar ik vind dit een walgelijke vergelijking, die je ook helemaal niet nodig hebt.
Jouw verhaal tussen dit begin en einde is namelijk weer prima.

avatar van heartofsoul
Ik sluit me hier aan bij west. Een onsmakelijke manier om aandacht voor je visie op dit album te vragen...

thrm
Stukjes mogen hier en daar toch wel een beetje schuren jongens? Dit is het Reformatorisch Dagblad niet.

Ik vind het vooral vreemd dat iemand überhaupt The War on Drugs als "polsendoorsnijdmuziek" zou classificeren. Luistert jouw vriendin enkel naar Frans Bauer ofzo?

Ik doe er trouwens een halfje af. Dit album is niet alleen lost in the dream maar vooral in zichzelf: teveel overloos gekabbel die het gebrek aan goede ideeën of echte emoties moeten maskeren. Slave Ambient vond ik een pak beter.

Mathough schreef:
. Ook heb ik al meermaals meegemaakt dat ik 's nachts een ziekelijke drang voelde om Lost In The Dream te draaien. .

ik heb hetzelfde , ik moet het elke morgen naar mijn werk luisteren. Obsessief eigenlijk, dat heb ik lang niet gehad, ik ga ook naar 5 verhogen