David Bowie - Young Americans (1975)

Soul / Funk
Label: RCA

1. Young Americans (5:11)

met Luther Vandross

2. Win (4:44)
  3. Fascination (5:45)

met Luther Vandross

4. Right (4:15)
  5. Somebody Up There Likes Me (6:30)
  6. Across the Universe (4:29)

met John Lennon

7. Can You Hear Me (5:03)
  8. Fame (4:16)

met John Lennon

9. Who Can I Be Now? * (4:36)
  10. It's Gonna Be Me * (6:27)
  11. John, I'm Only Dancing (Again) * (6:57)
  12. After Today * (3:59)
avatar van Faalhaas
Hij haalde idd overal zijn inspiratie vandaan. Hij had een enorme goeie neus voor dingen die op dat moment hot waren. En wist die elementen eruit te halen om de zaak naar een hoger plan te tillen.

avatar van pmac
Ergens verbaast het me wel dat hij niet een vervolg heeft gegeven aan de soul. Het is een jasje wat hem bijna op het lijf geschreven is. Misschien zijn dit niet zijn sterkste nummers maar toch uiterst genietbaar.

avatar van Faalhaas
Nog een album in deze stijl had ik ook niet erg gevonden. Sommige van zijn mooiste songs staan hier op. Win en Right zijn 2 persoonlijke favorieten van me, zo heerlijk slick.

Station To Station is minder glad maar heeft toch ook nog wel wat soul in zich en zie ik als een logisch vervolg. Snap wel dat je na zo'n glad album weer zin hebt om weer wat meer te gaan rocken.

Ik verbaas me wel over het flinke verschil in stemgemiddelde voor beide platen. Misschien is Station To Station iets constanter qua kwaliteit?

avatar van Stijn_Slayer
Deze week ook beluisterd en verhoogd met een halfje. Toch vind ik het op Pin-ups na Bowie's minste album uit de seventies. De eerste helft van de plaat swingt echter wel, al vind ik vreemd genoeg de samenwerkingen met Lennon helemaal niets. Qua blanke soul (brr, wat zijn we toch allemaal enge differentiedenkers) vind ik een Steve Winwood (bij Traffic en Blind Faith althans) of Todd Rundgren toch veel minder plastic.

Ziegler
Meen je dat ? Ik vind alle albums vanaf heroes tot en met outside minder dan deze!

Stijn_Slayer schreef:

De oude Winwood (net als Georgie Fame): combinatie zang + (Hammond) orgel is veel meer R&B. R&B en Soul waren lang verschillende genres op Billboard; zat 'em in de instrumentatie en (minder) zang. Opvallend genoeg - check de titel en tracklist - zouden we Atlantic Rhythm & Blues Vol 6: 1966-1969 (1985) anno nu wel als soul beschouwen.

avatar van Stijn_Slayer
Heb je wel een punt, al zit er wel heel veel soul in zijn stem. Minder in zijn hammond-spel (of om het even welk instrument hij nu weer oppakt!). Ach, zo zie je maar weer: al die hokjes, je hebt er weinig aan.

avatar van Alicia
Kris kras door het zeer afwisselende Bowielandschap. Ga er maar aanstaan. De reis voor de gemiddelde luisteraar is lang en soms lastig. David Bowie heeft ook zoveel liedjes gemaakt in evenzovele smaken. Maar er valt wat te kiezen en dat kun je van menig artiest niet zeggen.

"Of ben je nu opeens toch een soulkikker geworden?"

De woorden van Major Tom echoën nog na. Ik hou van soul en vooral van funk. Dit album valt dan ook midden in mijn soul, disco en funk periode. Je kunt ook zo lekker dansen op funk. Ik leerde George Clinton en zijn Parliament Funkadelic kennen. Give Up The Funk!
Pick Up The Pieces (The Average White Band) was mijn grote favoriet op de dansvloer en natuurlijk Fame!

Er was altijd wel een Bowie album dat in het muzikale plaatje van hét moment paste. Het "herbeleven" door middel van zijn muziek is daarom ook zo geweldig leuk!

Young Americans is geen album dat ik in z'n geheel echt hoog aansla. Het had voor mij niet de impact van Aladdin Sane of Low. De nummers Win, Right, Fascination en natuurlijk Fame zijn top! De bewerking van Across the Universe (The Beatles) is het dieptepunt op dit album.

Mijn brilleglazen zijn wéér beslagen. Wat nu?

avatar van Faalhaas
Valt me vaker op dat men de bewerking van Across The Universe niet geslaagd vindt. Ik vind het juist heel goed gedaan, het is een heel ander nummer geworden. Heel krachtig maar tegelijkertijd ook zo relaxed en smooth. Heerlijk hoe er naar een climax toe wordt gewerkt en Bowie en Lennon proberen elkaar omver te zingen! De gitaarpartijen zijn ook heel melodieus en lekker dramatisch.

Ik kende deze uitvoering trouwens eerder dan die van The Beatles. Misschien heeft dat er ook mee te maken. Ik vind iig allebei prachtig op hun eigen manier.

avatar van Frenz
Wilde even checken hoeveel sterren ik ook al weer aan deze Bowie uitgedeeld had, 4 hmmm, gezien het feit dat ik 'm veel draai lately en misschien wel meer waardeer dan vroeger, is dan verhoging niet op z'n plaats?

Hij is zo slick, zo smooth, zo soepel, de sax scheurt overal langs, op en over en de range van Bowie's stem komt helemaal aan bod. Te slick dan? Nee, ook dat niet, Somebody Up There Likes Me bijvoorbeeld is vol emotie. Maar mijn favoriet is toch Fascination, dat achtergrondkoortje, waar Bowie prachtig omheen zingt, de stylishness waarbij dat van Fame verbleekt.

Tot slot het Soulgehalte van Right, rare vergelijking, maar ik zou Marvin het zo kunnen horen zingen

Zwaar aan de bovenkant van 4 sterren dan, eerder 4,5 min

Ik heb zojuist de 2016 Remaster uit de Who Can I Be Now? Boxset vergeleken met de 1999 '24 Bit Digitally Remaster' en de 2016 Remaster klinkt warmer dan die uit 1999. De lage tonen zitten ook beter in de mix.

avatar van brandos
Alicia zegt:
Nu met de nodige posthume Bowie-releases zoals 'the gouster' wordt Young Americans her en der opnieuw gewogen en dat valt niet altijd positief uit. Men heeft het over het album die het had kunnen zijn als John, I'm Only Dancing, It's Gonna Be Me, Who Can I Be Now (inderdaad goede, tijdloze nummers) wel op het album terecht waren gekomen (ten koste van...). Toch beoordeel ik het album liever op wat het wel heeft en dat is heel wat. Zo vind ik 'Across the universe' beter dan het origineel van the Beatles waar het mantra 'Jai Guru Deva Om' het lied nogal ontsiert. Bowie herontdekte en revitaliseerde het, met hulp van Lennon als een ware soul classic. Ja Alicia, ik ben het niet helemaal met je eens over de impact van dit album. Ik draaide hem veel vaker dan 'Low'. Gewoon omdat ik er zo blij van word, nog steeds, geen spoortje sleet op dit album.

avatar van Alicia
Mooi toch? Zo heeft iedereen z'n favoriete Bowie. Ach jee, binnenkort maar weer eens een album uit de kast trekken. Deze heb ik ook, dus waarom ook niet!

Ik heb deze wel in de verzameling opgenomen, maar het is bepaald niet de plaat die ik veel opzet.
Laat ik voorop stellen dat Bowie en co vakwerk neerzetten, maar het komt bij mij wat minder goed over op een bepaalde manier.
Wel is Bowie, en laten we dat niet vergeten, enorm vooruitgegaan als vocalist vanaf hier.
Oa.Luther Vandross schijnt echt met hem aan de gang te zijn gegaan, om meer uit zijn stem te halen en dat af te stemmen op deze soulgetinte richting.
Dat heeft zijn vruchten afgeworpen.
Ik hoor 'm het liefst ook wat lager zingen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dit album vind ik persoonlijk een van zijn mindere werkstukken, hij heeft zoveel mooiere platen gemaakt.
E.e.a zal vast te maken hebben met het soul gehalte van het album ( ben ik nu eenmaal geen liefhebber van ).

avatar van devel-hunt
Young Americans is een buitenbeentje tussen de Bowie platen uit de jaren 70. Ineens was The thin white duke, major tom of ziggy stardust een blanke soulzanger geworden. Weg was zijn vernieuwingsdrang en excentrieke eigenheid. Achteraf is Young Americans al een vooruitblik hoe Bowie vanaf Lets dance zou gaan klinken, commercieel en radio vriendelijk.
Young Americans, zeker niet zijn beste maar wel zijn commerciele doorbraak in de USA, zo succesvol was hij nooit eerder geweest.

devel-hunt schreef:
Weg was zijn vernieuwingsdrank en excentrieke eigenheid.

Vooruit, laat ik het ook maar bekennen: sinds Gall & Gall die niet meer kan leveren stuit ik steeds vaker op een writer's block. Voor mijn allerlaatste fles heb ik mezelf - zoals Asterix in het geval van de toverdrank - op een beperkte dosis gezet: een theelepeltje per dag.

avatar van bennerd
bennerd (moderator)

avatar van brandos
Faalhaaszegt:
Dat lijkt mij een deel van de verklaring, maar toch niet de gehele. StS helt door naar de rock, waar deze naar de soul overhangt. Dat maakt deze voor de (meerendeels blanke) 'classic rockers' toch minder interessant. Daar kreeg hij dan wel weer waardering uit de wereld van de zwarte muziek voor terug. Maar deze plaat was toch een (over-)moedige maar ook broodnodige ommezwaai in zijn carriere. Het is verleidelijk om dit als voorbode van zijn 80-ties-commerciele koers te zien, maar ik vind deze stap, op dat moment en op deze manier, van waar hij vandaan kwam vele malen gedurfder: "there's a fly, floating around in my milk! It's a foreign body in it, you see, and it's getting a lot of milk.....".

Zo denk ik er ook over. Vroeger, toen ik nog niet wist hoeveel ik van Soul hield, kon ik niets met deze plaat. Nu vind ik 'm eigenlijk erg lekker, als je tenminste "across the universe" er even tussenuit haalt. Niet eens omdat het zo'n slecht nummer is - het hoort zeker thuis op de dubbel cd 'liedjes van de beatles die door anderen beter zijn gedaan' - maar met z'n cabareteske zang haalt het debat album uit z'n zwoele sfeer.