The Sound - Jeopardy (1980)

Label: Korova

1. I Can't Escape Myself (3:55)
  2. Heartland (3:34)
  3. Hour of Need (3:03)
  4. Words Fail Me (2:59)
  5. Missiles (5:28)
  6. Heyday (3:03)
  7. Jeopardy (3:38)
  8. Night Versus Day (3:16)
  9. Resistance (2:48)
  10. Unwritten Law (3:40)
  11. Desire (3:35)
  12. Heartland [Live] * (3:20)
  13. Brute Force [Live] * (4:07)
  14. Jeopardy [Live] * (3:47)
  15. Coldbeat [Live] * (4:10)
avatar van Alicia
Ook volgens mij ging Adrian pas veel later over de worstelingen met zichzelf schrijven... dus is deze discussie waarschijnlijk beter op zijn plaats bij een van zijn latere (solo) albums.
In deze tijd sleurde Adrian mij nog mee in zijn passie, levenslust en zijn onvrede over de gang van zaken in het algemeen.
Of dat echt zo is, weet alleen Adrian! Maar ik kan het hem nu even niet vragen....

Wat een dag buiten al niet met een mens kan doen

Mijn favoriete Sound -nummers: Heartland, Missiles, Winning, Skeletons, Sense of Purpose, Monument en zo kan ik nog wel doorgaan.

@Nightfriend: het is niet persoonlijk. Lees gewoon eens wat er staat op de wiki bij 'biographical fallacy'. En ja de aestethischer Distanz zoals cultuurfilosofen dat noemen, is belangrijk; en uiteraard biografie speelt zeker mee. Het gaat/ging me om het pure = (gelijkteken) zetten tussen creatieve uiting en biografie (Mens = werk).

We draaien 'em nog eens. Eerste-de-beste keer dat ik weer in London ben, ga ik hem bezoeken in Morden. Staat al langer op de lijst, net als het RAF-museum (Biggins Hill) trouwens.

Leuk dat A. ook weer eens langs kwam - de dame met de scherpe blik en de buitengewoon mooie foto's.

avatar van orbit
Hoger dan 4* is mogelijk, zeker voor een postpunk purist

avatar van nightfriend
@Mjuman: ik heb het ook niet persoonlijk opgevat. Dat stukje over biographical fallacy had ik al eens gelezen, het zal zeker in een aantal gevallen van toepassing zijn, in andere gevallen weer niet.

Uiteindelijk is Alicia natuurlijk de wijste van ons allen met de opmerking dat we het niet meer kunnen vragen.

avatar van Alicia
Met alle respect natuurlijk voor Adrian! Allemaal de groetjes van Alicia!

JanBetonde2e
Super mooi album, ik denk dat deze nog wel is beter kan gaan worden voor mij dan dat geweldige tweede album (From The Lions Mouth)
Elk nummer brengt iets moois met zich mee, het laat maar weer zien, dat gekwelde zielen de mooiste muziek maken, tenminste, in mijn ogen natuurlijk.

haveman
Missiles slaat hier in als een bom.

Who the hell makes those missiles.
When you know what they can do.

haveman
Klopt het dat de albums van The Sound niet (meer) op cd zijn te krijgen? Ik moet dit gewoon hebben. En de opvolger ook.

haveman schreef:

Op zicht juist; dat is een rechten-issue en is al meermalen hier of elders bij The Sound uitgelegd - kijk maar eens naar de berichten van Alicia bij The Sound.

haveman schreef:

Thunder Up, hun laatste album, is nog te verkrijgen. Mijn platenboer had hem onlangs nog besteld bij hun toenmalig label voor nog geen 10 €.

avatar van waltzinblack
Fraai debuut. The Sound trad begin tachtiger jaren zeer frequent op in Nederland.. In Groningen (waar ik vaak kwam) werd het bijna de huisband met enkele optredens per jaar. Ook het No Nukes-optreden in 1982 was sterk en intens (Missiles!). Vanaf 1985 trad sterk verval in. Borland leed aan zware depressies, de opvolgers van From the Lions Mouth hadden totaal geen commercieel succes....Na het uiteenvallen van The Sound had Adrian een artistiek interessante, maar geheel niet succesvolle solo-carriere.

avatar van wibro
Behoort voor mij "From the Lions Mouth" tot de beste albums van de eighties, dit debuut van "The Sound" die ik nu voor de derde keer beluisterd heb valt me behoorlijk tegen. Vergeleken met hun opvolger komt het allemaal nogal rauw en punky over. Bij een nummers zoals "Missiles" moet je zelfs de volumeknop zachter zetten, zo oorverdovend hard klinkt dat. Alleen de nummers "Heartland" en "Jeopardy" benaderen enigszins het nivo van het uitstekende "From the Lions Mouth".

wibro schreef:
Behoort voor mij "From the Lions Mouth" tot de beste albums van de eighties, dit debuut van "The Sound" die ik nu voor de derde keer beluisterd heb valt me behoorlijk tegen. Vergeleken met hun opvolger komt het allemaal nogal rauw en punky over. Het nummer "Missiles" klonk zelfs oorverdovend hard. Alleen de nummers "Heartland" en "Jeopardy" benaderen enigszins het nivo van het uitstekende "From the Lions Mouth".

Ik heb een beetje het gevoel dat je een beetje streng aan het oordelen bent en dat het nu-perspectief behoorlijk de waardering van dit 30 jaar oude album in de weg zit. Als je de klank gewend bent van hedendaagse band als Editors, Interpol en White Lies (nb de meest gepolijste van die drie) komt dit idd rauw op je dak.

Maar goed, breng jezelf in de true 80's spirit (geen PVV, schone lucht, minder files, minder zorgen) en luister dan nog eens. En wie weet moet je eens luisteren naar de Dutch Radio Recordings van The Sound 1 t/m 5, ca 10 euro per stuk - fatsoenlijke, gedegen live-opnames; wie weet helpt dat. In The Hothouse (het gewone live album van The Sound) is echt een collector's item.

3* is voldoende, maar imo aan de magere kant.

Mjuman schreef:

Ik beoordeel altijd streng maar vergelijkingen met de hedendaagse muziek gaan toch echt niet op want zo laag zijn mijn beoordelingen voor de jaren tachtig albums dacht ik nu ook weer niet. Ik heb nog geen top 10 samengesteld, maar de eighties zijn er goed in vertegenwoordigd, dat kan ik je nu al zeggen.
En om terug te komen om dit debuut van The Sound; ik vind het gewoon niet mooi en om dat te kunnen bevestigen lijkt mij drie luisterbeurten toch wel meer dan voldoende. Het debuut van Echo & the Bunnymen - enigszins vergelijkbaar met The Sound - vond ik daarentegen na één luisterbeurt al mooi.
Het kan verkeren.

Ik geloof dat we elkaar wel begrijpen: bij Korova/The Sound leek productie welhaast een restpost te zijn en dat uit zich idd in de manier waarop e.e.a. op de plaat is gekomen; bij Statik (hun volgende label) was dat echt niet beter. Sommige wavers hebben me op dat punt wel voor gek verklaard, maar omdat ik (ook) een beetje audiofiel ben, weeg ik dat gegeven wel mee.

Luister maar eens naar de verschillen in geluid tussen de opvolger van deze (From the Lions Mouth) en de tweede Echo & The Bunnymen (Heaven up Here); beide albums uit 1981 zijn geproduceerd door Hugh Jones, maar een wereld van verschil qua geluidsbeleving en - beeld

avatar van bastens
Ik begrijp niet dat ja al een album kan beoordelen na, ocharme, drie luisterbeurten..

wibro schreef:

Als er toch één nummer is dat altijd harder moet.

bastens schreef:

Na drie luisterbeurten volgt er altijd nog een vierde en misschien gaat mijn waarderdering voor dit album alsnog omhoog, maar het kan ook nog omlaag gaan.

avatar van Arrie
bastens schreef:

Waarom niet?

Arrie schreef:

Waarom niet?

Geef een plaat toch rustig de tijd om te groeien. Muziek beluisteren, een plaat beluisteren, is als een boek lezen, een hobby dus, een passie, neem er de tijd voor, laat het in je hoofd nestelen, z'n geheimen langzaam prijsgeven...

avatar van Arrie
Dat doe ik ook heus wel, maar dat neemt niet weg dat ik na drie luisterbeurten altijd al een erg goed beeld van de muziek heb en wat ik ervan wel vind.

avatar van Leeds
Borland is met zijn Sound hierop overweldigend. Post-Punk op z'n best. Missiles is misschien wel het beste nummer op Jeopardy. Wat kon die man toveren.

avatar van King of Dust
Matig debuut van wat later een geweldige band zou worden. De Post Punk overheerst op dit album. Op Post Punk gebied vind ik The Sound wat minder sterk. Ik hou het meest van hun zachte, droevige liedjes (Judgement, Fatal Flaw). Er staan een paar heel sterke nummers op (I Can't Escape Myself, Missiles, Night vs Day) maar de rest steekt toch wat grauw af naast het latere werk van The Sound. Toch ook geen slecht album, waardoor ik kom op een 3.5.

Zephyr
Leeds schreef:
Borland is met zijn Sound hierop overweldigend. Post-Punk op z'n best.

Helemaal juist. Naarmate de jaren vorderen ga ik deze plaat steeds meer waarderen. Terwijl FTLM me eerlijk gezegd steeds minder boeit. Hoe in de loop van de tijd toch je smaak c.q. waardering kan veranderen.

Prachtig debuut, dat zich een plaats veroverd heeft in mijn lijst met 10 beste debuutplaten.

avatar van Soundbites
Redelijke sterke plaat.

I can't escape myself, Missiles, Night Versus Day en Hour of Need zijn nummer die mij goed bevallen.
Aan de andere kant vind ik Heartland en Jeopardy helemaal niks.

avatar van matthijs
Dacht ik wel. Een plaat die een paar zeer sterke nummers bevat, en ook wat zwakke broeders. (m/.v). Meestal betekent dat bij mij dat ik de programmeertoets van mijn cdspeler ga gebruiken, maar bij deze plaat hoor ik ook graag die mindere nummers. 'Minder' is eigenlijk een ambigue woord in dezen: ik ervaar er weliswaar minder gevoel bij, maar de nummers zetten zeker een sfeer neer, waardoor de mooiere nummers weer extra geweldig klinken.

avatar van AOVV
Deze plaat vind ik leuker dan de opvolger. Wat minder zwaarmoedig, heb ik de indruk. Zwaarmoedige muziek kan ik ook erg appreciëren, 'Missiles' klinkt bijvoorbeeld wat donkerder, en vind ik geweldig. Album dat ik zeker nog ga draaien.

AOVV schreef:

Gek genoeg is imo dit album juist ongepolijster, ruwer en meer punky dan From the Lion''s Mouth - maar goed wat is een 0,5*

avatar van AOVV
Ruwer en meer punky klinkt ie ook, zonder twijfel, maar zoals gezegd, minder donker. Ik heb mijn aandacht nog niet echt op de teksten gevestigd (komt nog wel), maar de muziek klinkt onbezorgder dan die op 'From the Lion's Mouth'. Het kan zomaar dat ik hier stommiteiten uitkraam, want ik ken nog niet erg veel van dit soort muziek.