The Sound - From the Lions Mouth (1981)

Label: Korova

1. Winning (4:18)
  2. Sense of Purpose (3:52)
  3. Contact the Fact (4:21)
  4. Skeletons (3:27)
  9. Silent Air (4:14)
  10. New Dark Age (5:54)
  11. Hothouse * (3:22)
avatar van Mjuman
Van de week bij Plato in Utrecht, zag ik dit album gewoon weer bij de nieuwe lp's staan, zelfs in een gatefold hoes; hij is dus, praise the Lord and pass me this album, gewoon weer nieuw te koop voor ca 22 euro

avatar van perrospicados
Ik denk the 100th monkey effect Mju

Cured
da's niet raar.... ....Ik heb deze gekocht voor 17 euro.....als CD nota bene.

Cured schreef:
da's niet raar.... ....Ik heb deze gekocht voor 17 euro.....als CD nota bene.

Voor jou, relatieve newbie, wellicht niet, in feite wel: lees maar eens her en der over de rechten-issues die er waren mbt de heruitgave - bijv over het Renascence label dat claimde de rechten te hebben, en niet de vader van Adrian Borland. Check bij de posts van Alicia bij The Sound (generiek en de albums); dan is het eigenlijk een klein mirakel dat na jarenlange strijd een échte heruitgave (en geen bootleg) toch mogelijk is geworden voor de hedendaagse liefhebbers. Zelf al jaren in het bezit van de originele gatefold-versie.

Label? 1972?

Chameleon Day schreef:
Label? 1972?

Keine Ahnung - kijk voor meer data even op www.platomania.nl en dan even zoeken op band/titel. Waarom zou ik iets verder researchen wat ik al heb?

avatar van Chameleon Day
All Fall Down is ook weer verkrijgbaar.

avatar van reptile71
De reissue op vinyl is inderdaad op 1972. Als je een nieuwe wil dan moet je er goed op letten dat je inderdaad die koopt en niet die onofficiële reissue uit 2010 die zich voor wil doen als een originele Korova maar dan met enkele hoes i.p.v. gatefold. Drukwerk van die uitvoering is ook minder mooi. Hoe die verder klinkt weet ik niet, maar From the Lions Mouth zonder gatefold hoes altijd links laten liggen, is fake.

avatar van Chameleon Day
Maar in zekere zin ook weer een collectors item...

Gregson
Een maat van mij had ook die 2010 unofficial. Ik heb hem pas weer eens terug op gezet, en hij blijft me nog altijd torenhoog kippenvel bezorgen!

avatar van Alicia
Wat fijn dat deze plaat van The Sound weer verkrijgbaar is... je gelooft het of niet, maar deze dame blijft bezeten van de prachtige muziek van Thé Sound. Ik ga ze dus maar wéér op vinyl aanschaffen!

Gregson
Die vinyl-uitgave van 1972 is ook erg vet! Ik vind het sowieso onbegrijplijk dat hij zo lang niet te krijg is geweest officieel. Ik vind het misdadig! Dit soort geniale werken moeten ten alle tijden en voor iedere muziekliefhebber te verkrijgen zijn!

avatar van lebowski
Toch is het album gestaag aan het zakken in de Top 250. Van 82 in 2005 naar 119 nu.

avatar van perrospicados
Daar kunnen we toch wel iets aan doen?

avatar van LucM
Dit album heb ik lang geleden nog eens beluisterd maar eindelijk heb ik hem op CD kunnen vinden. Gelukkig maar want na meerdere luisterbeurten is dit een essentieel album in de new wave stroming die je niet loslaat.

Duidelijk beïnvloed door Joy Division maar luchtiger en toegankelijker, het lijkt eerder op Echo & the Bunnymen maar dan zonder pathos. Hoewel het album vrij donker klinkt straalt het hoop uit mede door de teksten. Het album is opmerkelijk goed geproduceerd - het geluid is helder en fris - met hectische bas en synths die naadloos in het totaalgeluid passen. Hoe dan ook, ik ben een meesterwerk rijker.

avatar van Chameleon Day
Over de productie lopen de meningen uiteen. HoH van de Konijnenmannen (ook uit 1981) heeft meer dynamiek in de productie. Hebben waarschijnlijk ook een groter budget van Korova gekregen. Wel met dezelfde producer (Hugh Jones).

avatar van LucM
Heaven Up Here is inderdaad voller geproduceerd met wat ruimere arrangementen (er komen soms ook violen bij te pas) en ook wat helderder en dynamischer. De productie van From the Lions Mouth is wat soberder (te vergelijken met bv. Closer van Joy Division) met enkel bas, gitaar en functionele synths.

avatar van Mjuman
Kwaliteit van productie wordt mede bepaald door het budget dat daaraan wordt toegekend. Ik kan zonder problemen een tiental wave-platen opnoemen met een uiterst matige productie - vooral op het Statik-label; helaas valt daar dit album ook onder. Tenzij je natuurlijk draait op een relatief goedkope set.

Bij productie doet zich de wet van de afnemende meeropbrengst gelden: een ruimer budget betekent gewoon: meer productie-uren (om het max. eruit te halen) en meer geld om extra musici in te huren (violen, orkest). En soms moet je erg veel tijd steken in dat kleine ietsiepietsie meer te halen - vraag maar aan mensen die met Mark Hollis hebben gewerkt.

I.t.t. het debuut van The Sound was Crocodiles wel degelijk een succes en was er budget. Afgezien van het feit dat The Sound in de UK nooit ook maar de helft van het succes had van de Konijnenmannen (en dat vind je op veel plaatsen terug), blijft het een goed album - al is het volgens UK-popcritici dan wel een marginaal album.

avatar van orbit
Het is niet vaak dat het Neerlandse publiek het bij het juiste eind heeft en de UK niet.. Maar dit is zo'n zeldzaamheid. Deze band past moeiteloos in de new wave top3. De konijnenmannen allerminst.

avatar van nightfriend
Ik blijf me verbazen over de positieve geluiden over HUH. Wat mij betreft schort er nogal wat aan de sound. Maar ik ga hem weer eens beluisteren om te horen wat nou precies het probleem is.

Voor wat betreft deze plaat: Mjuman vervalt een beetje in herhalingen over de productie. Ik geloof echter nog steeds niet dat het met productiebudgetten te maken heeft. Jeopardy had helemaal geen budget en klinkt daardoor juist heel goed, rauw en direct.
Over deze plaat zit soms een beetje een gloomy sausje, met name door de synths, maar is dat niet waar we van houden? Had hij wat meer spetterend geproduceerd geweest, dan had hij waarschijnlijk zo geklonken zoals Shock of Daylight, alweer zo'n uitgave op het fameuze, roemruchte Statik label. Heeft Mjuman ook moeite met de productie van die plaat? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar je weet maar nooit.
Dit is nog steeds een heel mooie plaat, met sterkere songs dan op het debuut. Soms mis je misschien een beetje de agressie van het debuut. Toch steekt die agressie soms wel degelijk de kop op, onder andere in het puntige, venijnige gitaarwerk van Adrian Borland, maar in het geheel klinkt deze plaat meer atmosferisch, als het ware tussen de rauwe sound van het debuut en het ruimtelijke geluid van SoD in. Ik heb er vrede mee.

Nou dat is nogal een gewaagde uitspraak, de konijnenmannen niet en de Sound wel in de new wave top 3. Waardeloze uitspraak. De eerste twee Echo's zijn geniaal en heel invloedrijk geweest op latere platen in dat genre. Smaak = smaak natuurlijk. Bij mij staan ze allebei in de top 5 en beide bands vaak live gezien.

avatar van Chameleon Day
Als de financiering er is, komt er een documentaire over werk en leven van Adrian Borland.

En er is een niet eerder uitgebracht nummer van The Sound opgedoken Who's Sorry Now. Live uitvoering uit 1983.

Edit: het is het nummer 'Sorry' zoals verschenen op de renascent uitgave van All Fall Down (bonustrack).

Nice!

Nu nog de verzamel Counting the Days opnieuw uitbrengen!

avatar van crazyhorse
Deze topper uit de eighties eens bovengehaald, wat een heerlijke plaat. Ik heb hem nog staan op lp.

Telamon
Dat is de link die Alicia 3 posts daarvoor al plaatste. De liefhebbers hebben vorige week na lang wachten eindelijk de box ontvangen.

avatar van dazzler
Zitten de schijfjes van de box apart in hoesjes met het originele artwork?

Telamon
Ja. In kartonnen hoesjes. Plus een boekje met info + songteksten. (helaas heeft iemand dat boekje er bij mij niet netjes in gedaan)

avatar van Dietmar
Waarom heeft New Dark Age zo weinig stemmen ? Toch één van de betere nummers op deze plaat!