MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Pink Floyd - The Final Cut (1983)

mijn stem
3,61 (665)
665 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Harvest

  1. The Post War Dream (3:03)
  2. Your Possible Pasts (4:22)
  3. One of the Few (1:22)
  4. When the Tigers Broke Free * (3:16)
  5. The Hero's Return (2:57)
  6. The Gunner's Dream (5:06)
  7. Paranoid Eyes (3:43)
  8. Get Your Filthy Hands Off My Desert (1:16)
  9. The Fletcher Memorial Home (4:12)
  10. Southampton Dock (2:08)
  11. The Final Cut (4:48)
  12. Not Now John (5:02)
  13. Two Suns in the Sunset (5:20)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 43:19 (46:35)
zoeken in:
avatar van ricardo
4,5
helemaal eens met jouw verhaal intomusic. als 1 plaat een uitgesproken waters plaat is, dan is het deze wel. en iemand die zegt een groot fan te zijn van roger waters en deze topplaat van waters maar een 1 geeft is gewoon niet echt serieus te nemen.

avatar van Bluebird
4,5
Op deze spaanstalige website de bij mijn weten enige gepubliceerde foto van het gezin Waters uit 1943........ zo moeder zo zoon, das wel te zien.

ECHOES - Roger Waters: carreira de um gênio | echoes.musicblog.com.br

avatar van rudiger
5,0
Bluebird schreef:
Op deze spaanstalige website de bij mijn weten enige gepubliceerde foto van het gezin Waters uit 1943........ zo moeder zo zoon, das wel te zien.

ECHOES - Roger Waters: carreira de um gênio | echoes.musicblog.com.br


Inderdaad Bluebird , hij lijkt erg op zijn moeder , die vader kon wel de vader zijn van Freddy Mercury ,

avatar van Bluebird
4,5
Foei Ruud, deze man staat notabene centraal in dit door ons allemaal zo aanbeden album. Maar wie weet, een DNA test zou iig wel moeilijk worden.

avatar van De buurman
4,5
Schitterende laatste Pink Floyd plaat. Het thema is prachtig, het klinkt weer super dynamisch allemaal. Soms subtiel en gevoelig, het andere moment wordt je compleet uit je stoel geblazen.

Ik mis Gilmours dromerige stemgeluid wel een beetje. Vond hem als zanger altijd wel wat toevoegen. Tegelijkertijd vind ik het door hem gezongen Not Now John nogal een afknapper.

Inderdaad is dit (opnieuw) meer een Waters plaat dan een groepseffort. Maar goed, híj had nu eenmaal iets te melden.

Schandalig dat de rest van het clubje vervolgens met een dozijn ingehuurde muzikanten en tekstschrijvers en een scheepslading vliegende bedden en opgeblazen varkens nog even lekker een paar jaartjes ging graaien met een plaat en een tour onder de naam Pink Floyd. Hoe ironisch dat juist Roger Waters dit overkwam... Dogs.

avatar van Rogyros
3,0
De buurman schreef:

Schandalig dat de rest van het clubje vervolgens met een dozijn ingehuurde muzikanten en tekstschrijvers en een scheepslading vliegende bedden en opgeblazen varkens nog even lekker een paar jaartjes ging graaien met een plaat en een tour onder de naam Pink Floyd. Hoe ironisch dat juist Roger Waters dit overkwam... Dogs.

Wel een heel erg kort door de bocht redenering. Het ligt allemaal denk ik wel wat gecompliceerder dan dat. Maar goed, er is al zoveel over gezegd.

Dit album spreekt mij persoonlijk minder aan, dan veel van zijn voorgangers. Ik draai het zelden. Misschien moet ik dat maar weer eens gaan doen.

avatar van rudiger
5,0
Niet zo`n makkelijk te verteren hap dit album .
Beste werk van waters indeed .
Vind hem soms beter dan The Wall .
Je houdt ervan of niet , er is geen middenweg .

avatar van ricardo
4,5
Deze is meer monotoon dan The Wall, en The Wall kent meer hoogtepunten in de vorm van meer uitgesproken uitschieters. Dit is echt een album album, geen singles, maar gewoon een kop-staart album. Van The Wall kan ik ook een paar nummers beluisteren en ben ik tevreden, en dat heb ik met deze niet. Als ik dit eens draai, dan echt van begin tot eind zonder een nummer te skippen.

avatar van rudiger
5,0
Inderdaad Ricco , je moet deze helemaal afdraaien en niet halverwege de stop toets indrukken .
Dan werkt het niet .
En van The Wall kan ik ook een paar nummers afzonderlijk luisteren maar bij de Final Cut werkt dat niet en moet je in zijn geheel afluisteren .

avatar van ricardo
4,5
Rogyros schreef:
Ik draai het zelden. Misschien moet ik dat maar weer eens gaan doen.
Ik draai hem ook zelden, maar als ik in de juiste stemming ben is het echt een geweldig album. Een album hoef je niet per definitie veel te draaien om hoog te stemmen hoor. De intensiteit kan ook minder frequent voorkomen en het album kan daarom nog een hogere quotatie verdienen dan je denkt.

avatar
beaster1256
the final cut is een zeer goede plaat , alleen is hij bij de pink floyd fans dan nog aan toe zeer sterk ondergewaardeerd omdat ze er ( ik ook een beetje ) te veel van verwachtten vroeger , maar toch een zeer sterk album desalniettemin !!!!

avatar
mr.renaissance
the final cut. Wat een cutplaat zeg. Nee geen cultplaat

avatar van De buurman
4,5
mr.renaissance schreef:
the final cut. Wat een cutplaat zeg. Nee geen cultplaat


Goede recensie. Niveau!

avatar van musician
4,0
Ook hier geldt: moet je The Final cut willen vergelijken met The Dark side of the moon of moet je het gewoon als zelfstandig album beluisteren en beoordelen?

Ik denk het laatste, daar heeft The Final cut ook recht op. Je kunt natuurlijk wel constateren dat dit album in de laatste Waters-Gilmour bezetting een direct en onmiskenbaar vervolg is op The Wall, dat is wat anders.

Maar The Final cut heeft z'n eigen schoonheid en hoogtepunten, al ben ik het ook hier mee eens:

Ricardo schreef:
Deze is meer monotoon dan The Wall, en The Wall kent meer hoogtepunten in de vorm van meer uitgesproken uitschieters. Dit is echt een album album, geen singles, maar gewoon een kop-staart album. Van The Wall kan ik ook een paar nummers beluisteren en ben ik tevreden, en dat heb ik met deze niet (...)

avatar
mr.renaissance
Je hebt liefhebbers van waters of van gilmour. Ik ben van de 2e. Vanaf de plaat Animals vond ik de sfeer van PF wat ver te zoeken en ging het bergafwaarts. The final cut is ook niet te vergelijken met Dark side of the moon, maar het had beter onder de naam Roger Waters uitgebracht kunnen worden.
The wall leftovers noem ik het maar.

avatar van IntoMusic
5,0
mr.renaissance schreef:
Je hebt liefhebbers van waters of van gilmour. Ik ben van de 2e. Vanaf de plaat Animals vond ik de sfeer van PF wat ver te zoeken en ging het bergafwaarts. The final cut is ook niet te vergelijken met Dark side of the moon, maar het had beter onder de naam Roger Waters uitgebracht kunnen worden.
The wall leftovers noem ik het maar.

Misschien ietsje pietsje meer lezen over dit album en je weet al wat meer (vergelijking met DSotM ga je daarom niet menen... vergelijk jij ook appels met dropjes?). Absoluut waar dat je dit album moet liggen, maar een halve ster... Dan kan ik je echt niet serieus nemen en dat staat los van of ik fan ben of niet. Dit is Waters puur en de teksten zijn simpelweg niet te ontkennen dat die dieper gaan dan Frans Bauer's "Morgen schijnt de zon".

avatar van ricardo
4,5
Een 0.5* is zowiezo kortzichtigheid en niet serieus te nemen.

Ik zou never en nooit een 0.5* aan wat voor album dan ook geven.

Maar aan de andere kant is op lekker puberen ook niets tegen.

avatar
mr.renaissance
IntoMusic schreef:
(quote)

Misschien ietsje pietsje meer lezen over dit album en je weet al wat meer. Absoluut waar dat je dit album moet liggen, maar een halve ster... Dan kan ik je echt niet serieus nemen en dat staat los van of ik fan ben of niet. Dit is Waters puur en de teksten zijn simpelweg niet te ontkennen dat die dieper gaan dan Frans Bauer's "Morgen schijnt de zon".


Nee echt waar! serieus, ik vind het een halve ster waard. Ik hoef niks meer te lezen/luisteren over dit album, want ik heb genoeg kennis van deze plaat. Dat de teksten dieper gaan dan Frans Bauer is een feit. Dat je me niet serieus kan nemen vind ik jammer. Daarentegen geef ik geen mening om mensen te kwetsen. No hard feelings.

avatar
mr.renaissance
ricardo schreef:
Een 0.5* is zowiezo kortzichtigheid en niet serieus te nemen.

Ik zou never en nooit een 0.5* aan wat voor album dan ook geven.

Maar aan de andere kant is op lekker puberen ook niets tegen.


Als je nou echt niks leuk vind aan een album. Geef je het dat meer dan een halve ster .

avatar van ricardo
4,5
Je hoeft niet te stemmen hoor, het is niet verplicht namelijk.

En de gitaarpartijen van Gilmour, vind je die bij vlagen ook niets dan?

Ik vind het zo'n grote onzin om te zeggen van IK VIND ECHT NIKS LEUK AAN EEN ALBUM.

Ik vind het wel moedig om een 0.5* te geven en dan ook nog een berichtje te sturen. Als je het wat beter onderbouwd en wat beter uitlegd wat en waarom je het geen leuk album vind, dan krijg je denk ik andere reacties die ook ruimdenkender en begripvoller zijn dan die je nu krijgt.

avatar
mr.renaissance
ricardo schreef:
Je hoeft niet te stemmen hoor, het is niet verplicht namelijk.

En de gitaarpartijen van Gilmour, vind je die bij vlagen ook niets dan?

Ik vind het zo'n grote onzin om te zeggen van IK VIND ECHT NIKS LEUK AAN EEN ALBUM.

Ik vind het wel moedig om een 0.5* te geven en dan ook nog een berichtje te sturen. Als je het wat beter onderbouwd en wat beter uitlegd wat en waarom je het geen leuk album vind, dan krijg je denk ik andere reacties die ook ruimdenkender en begripvoller zijn dan die je nu krijgt.


Klopt ik hoef ook niet te stemmen, maar wilde wel graag stemmen.
Door de solo's van gilmour vind ik het nog een halfje waard.
Ik kan met een heel groot verhaal komen waarom een halve ster, maar ik heb het al in het kort verteld. Ik vind het een' the wall' b kant.
Ik mis ook het 'feel good music' wat ik bij ' meddle en dark side' wel heel erg heb.
Het is ook totaal andere muziek dan in de tijd van bijv meddle en dark side of the moon wat mij veel meer aanspreekt.

avatar van bikkel2
4,0
Roger Waters begon veel meer een verhalendere manier van componeren te ontwikkelen . Nog veel meer in concept dan voorheen het geval was . The Final Cut is in dat opzicht een knap inelkaar gezet album , maar The Wall kent wat mij betreft een vooral muzikaal spannender en boeiender verloop .
Dit is een echte Roger Waters plaat met special guests ; Gilmour , Mason en Micheal Kamen . Het is dat Gilmour herkenbaar is met zoals altijd sterk gitaarspel , maar dit is geen Floyd album waar een geheel te horen is . Tijdens The Wall waren er hoog oplopende spanningen , maar hier schijnt het echt een drama geweest te zijn .
Desalnietemin , een mooi concept , maar had meer in de sfeer gepast van een origineel Waters solo album .

avatar van musician
4,0
mr.rennaissance schreef:
Ik kan met een heel groot verhaal komen waarom een halve ster, maar ik heb het al in het kort verteld. Ik vind het een' the wall' b kant.
Ik mis ook het 'feel good music' wat ik bij ' meddle en dark side' wel heel erg heb.
Het is ook totaal andere muziek dan in de tijd van bijv meddle en dark side of the moon wat mij veel meer aanspreekt.

Maar of zich dat dan ook gelijk verhoudt tussen 5***** tot 0,5* is dan gelijk de volgende vraag.

0,5* is het laagste aantal sterren dat je kunt geven. Hieronder vallen dus verreweg de slechtste cd's die er in de laatste pakweg 50 jaar zijn gemaakt. Valt The Final cut in die groep?

Nee natuurlijk, ook al kan ik mij voorstellen dat The Final cut je niet ligt. Ik hou zelf ook het meest van Meddle en Obscured by clouds. Maar dat wil nog niet zeggen dat The Final cut en vergelijkbare albums als The Pros and cons of hitchhiking van Waters solo naar de brandstapel kunnen worden verwezen.

avatar van bikkel2
4,0
De vraag is in dit gebeuren ; hoe beoordeel jij een plaat ?

Als ik zeker kwaliteit hoor , maar het raakt mij niet , zal ik ergens tussen de 2 en 3 uitkomen .
Bij een 0,5 moet je echt gaan denken aan bagger en niet om aan te horen .
Ik denk althans dat dit de soort beoordeling zal zijn van een gemiddelde MM deelnemer .

Ik vind dus ook dat The Final Cut ( als is het allerminst je ding ) wel een beter lot verdient gezien de kwaliteit .
Het is ook zeker niet mijn favoriet en de plaat is inderdaad een soort van herhalling van The Wall , maar ik herken hier wel een doordacht concept die uitstekend is uitgevoerd .

Dit moet je toch wel heel erg verafschuwen ( buiten het gitaarwerk van Gilmour ) als je een zo'n lage score geeft .

avatar van ricardo
4,5
mr.renaissance schreef:


Klopt ik hoef ook niet te stemmen, maar wilde wel graag stemmen.
Door de solo's van gilmour vind ik het nog een halfje waard.
Ik kan met een heel groot verhaal komen waarom een halve ster, maar ik heb het al in het kort verteld. Ik vind het een' the wall' b kant.
Ik mis ook het 'feel good music' wat ik bij ' meddle en dark side' wel heel erg heb.
Het is ook totaal andere muziek dan in de tijd van bijv meddle en dark side of the moon wat mij veel meer aanspreekt.
Ik denk dat jij je hierzelf een beetje tegenspreekt.

Eerst zeg je dat je niets leuk vind aan dit album en daarom een 0.5* geeft. Daarna maak ik jou wakker voor de mooie gitaarsolo's van Gilmour die er nog opstaan, want daar heb ik jou niet over gehoord verder. Eigenlijk vind je het alweer 0.5* meer waard en een 1* dus.

Ik zou het album nog maar eerst een paar keer goed beluisteren, en dan met een mening komen die wel ergens op slaat.

avatar van rudiger
5,0
mr.renaissance schreef:
the final cut. Wat een cutplaat zeg. Nee geen cultplaat


Wat een giller , dit is toch wel een joke uit de oude doos .
Die hadden we nog niet gehoord .
Heb je niks beters te melden over dit album blijf dan weg en kijk bij de Kwien platen .
Als je niet hoort dat dit het beste Waters album is kan je misschien beter gaan kippewitten .
Waters zingt vol emotie op deze schijf en ik denk dat The Final Cut zelfs beter is dan The Wall .
Daar er op Final Cut geen missers op staan maar het als geheel 1 groot oorgasme is vind ik op The Wall toch wel een paar vullers staan .
Ach tegen wie heb ik het eigenlijk , iemand met 4 albums van Kwien in zn toppie op de eerste 4 plaatsen kan je onmogelijk serieus nemen met die belachelijke stem van 0,5 .
Stem dan niet .
Ik had trouwens stilletjes gehoopt dat Waters met de Final Cut op toer ging in plaats van The Wall dan wou ik de beurs nog opentrekken , nu blijft ie dicht.

avatar van De buurman
4,5
mr.renaissance schreef:
Je hebt liefhebbers van waters of van gilmour. Ik ben van de 2e.


Hoewel Gilmour een aardige gitarist is, mooie sound, eigen stijl, etc. en bovendien een zanger met een heel eigen geluid, werd het vanaf eind jaren '70 meer en meer duidelijk dat hij gewoon weinig te melden had, compositorisch en inhoudelijk.

Zonder Waters had Pink Floyd natuurlijk never hun bijna goddelijke status verworven. En had waarschijnlijk nooit iemand van Gilmour gehoord.

Ik ben absoluut geen Gilmour-hater of iets dergelijks, geen enkele reden toe. Maar terecht werd hier eerder opgemerkt dat The Final Cut een Waters plaat is, met Mason (indien het niet te ingewikkeld wordt) en Gilmour als begeleidingband. Gilmour en Mason ontwikkelden zich niet. They were learning to fly.

avatar van IntoMusic
5,0
mr.renaissance schreef:
Ik mis ook het 'feel good music'...

Mij al duidelijk... Als je dit al schrijft i.c.m. je allereerste bericht, dan begrijp je to-taal niet waar het album over gaat.

avatar
mr.renaissance
ricardo schreef:
(quote)
Ik denk dat jij je hierzelf een beetje tegenspreekt.

Eerst zeg je dat je niets leuk vind aan dit album en daarom een 0.5* geeft. Daarna maak ik jou wakker voor de mooie gitaarsolo's van Gilmour die er nog opstaan, want daar heb ik jou niet over gehoord verder. Eigenlijk vind je het alweer 0.5* meer waard en een 1* dus.

Ik zou het album nog maar eerst een paar keer goed beluisteren, en dan met een mening komen die wel ergens op slaat.

Nee ricardo. Deze plaat kan ik niet meer aanhoren. Omdat gilmour leuke solo's kan spelen heb ik er op deze plaat niks mee. Het is misschien wel het enige lichtpunt op deze cd, maar niet de moeite waard om deze plaat ooit weer op te zetten. Geloof me ik heb deze plaat vaak genoeg gehoord jaren geleden en het kan me niet bekoren. Ik krijg zelfs een misselijk negatief gevoel bij deze plaat wat ik eigenlijk nooit eerder heb beleefd. IK kraak het gewoon af, omdat ik me niet voor kan stellen dat deze bagger onder de naam PInk Floyd is uitgebracht.

avatar
mr.renaissance
rudiger schreef:
(quote)


Wat een giller , dit is toch wel een joke uit de oude doos .
Die hadden we nog niet gehoord .
Heb je niks beters te melden over dit album blijf dan weg en kijk bij de Kwien platen .
Als je niet hoort dat dit het beste Waters album is kan je misschien beter gaan kippewitten .
Waters zingt vol emotie op deze schijf en ik denk dat The Final Cut zelfs beter is dan The Wall .
Daar er op Final Cut geen missers op staan maar het als geheel 1 groot oorgasme is vind ik op The Wall toch wel een paar vullers staan .
Ach tegen wie heb ik het eigenlijk , iemand met 4 albums van Kwien in zn toppie op de eerste 4 plaatsen kan je onmogelijk serieus nemen met die belachelijke stem van 0,5 .
Stem dan niet .
Ik had trouwens stilletjes gehoopt dat Waters met de Final Cut op toer ging in plaats van The Wall dan wou ik de beurs nog opentrekken , nu blijft ie dicht.


Zo dit is iemand die ik dus totaal niet se rieus kan nemen.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 09:59 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 09:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.