MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Lou Reed - Transformer (1972)

mijn stem
4,13 (1010)
1010 stemmen

Verenigde Staten
Rock / Pop
Label: RCA

  1. Vicious (2:55)
  2. Andy's Chest (3:17)
  3. Perfect Day (3:43)
  4. Hangin' 'Round (3:39)
  5. Walk on the Wild Side (4:12)
  6. Make Up (2:58)
  7. Satellite of Love (3:40)
  8. Wagon Wheel (3:19)
  9. New York Telephone Conversation (1:31)
  10. I'm So Free (3:07)
  11. Goodnight Ladies (4:19)
  12. Hangin' 'Round [Acoustic Demo] * (3:55)
  13. Perfect Day [Acoustic Demo] * (4:50)
toon 2 bonustracks
totale tijdsduur: 36:40 (45:25)
zoeken in:
avatar
Father McKenzie
fredt schreef:
Wie dit album niet heeft, verdient straf!

Op zijn minst 100 jaar verbannen worden naar de Satellite of Love!

avatar van Ampivinni
4,5
wie is het met me eens dat de originele Perfect Day hele vele malen beter is dan de misselijkmakende All-star charity single versie? .

avatar van Lennonlover
4,0
Heb die charity versie niet gehoord maar ik kan er me al wel iets bij voorstellen...

avatar van ArthurDZ
4,5
Ik ben het met je eens, Ampivinni

maar ja, Perfect Day is gewoon een van de vele geniale nummers op dit album(Vicious, Satellite Of Love, Walk On The Wild Side, Andy's Chest,...)


avatar van jeroenheinz
3,5
Ampivinni schreef:
wie is het met me eens dat de originele Perfect Day hele vele malen beter is dan de misselijkmakende All-star charity single versie? .


Ben het zoals vaker weer helemaal met je eens Als je het over slechte covers hebt.. Bij dit nummer heb ik ook altijd meteen de film Trainspotting in mun hoofd

avatar van Ampivinni
4,5
Lennonlover schreef:
Heb die charity versie niet gehoord maar ik kan er me al wel iets bij voorstellen...


Bono zingt er logischerwijs in mee, dusja...

avatar
4,5
Vreemd dat ze juist van " Perfect Day " een charity-versie hebben gemaakt. De tekst die Lou (mag ik gewoon Lou zeggen?) heeft geschreven, gaat over iemand met een ernstie sociale stoornis, mogelijk een verkrachter of lustmoordenaar.

Daarnaast ben ik dankbaar dat de charity-versie is gemaakt, want daarmee wordt pijnlijk duidelijk dat de meeste artiesten eigenlijk niet kunnen zingen. Lou heeft maar een bereik van ongeveer een halve octaaf, maar zijn timing is (bijna) onovertroffen. Lou zingt niet met de melodie mee, maar begint meestal te zingen waar je hem niet verwacht, iets te laat en dan haalt hij de melodie in. Daarom klinkt het ook zo goed (=natuurlijk).

Over Transformer: misschien niet het meest interessante album van Lou Reed, maar wel de meest "klassieke". Heeft de tand des tijds ook beter doorstaan dan bijvoorbeeld "Rock N Roll Animal".

avatar van bertus99
4,0
prototype schreef:
Vreemd dat ze juist van " Perfect Day " een charity-versie hebben gemaakt. De tekst die Lou (mag ik gewoon Lou zeggen?) heeft geschreven, gaat over iemand met een ernstie sociale stoornis, mogelijk een verkrachter of lustmoordenaar.
.


Dat heb ik nooit geweten. Waar haal je dat idee vandaan? Het enige dat ik me altijd afvroeg wat betekent "you just keep me hanging on"
Ik dacht zo iets als " ik kan je niet loslaten". Maar zegt een lustmoordenaar dat?

avatar
4,5
"You just keep me hanging on" betekent m.i. zoiets als: je houdt me aan het lijntje.
Maar het echte venijn zit 'm in de laatste zin : Je zal oogsten wat je gezaaid hebt". Lijkt mij een zeer onheilspellende bedreiging.

Daarbij klopt de sfeer van deze song niet. Als je een geslaagde date hebt gehad,
ben je blij en gelukkig. Deze song klinkt niet blij en gelukkig, maar melancholiek, bijna triest, zou je kunnen zeggen. Er is dus iets vreemds aan de hand..

avatar van BeatHoven
4,5
Gaat 'Perfect Day' niet over zijn heroïneverslaving? Dat kan: "You just keep me hanging on", niet een date maar de drugs houden hem aan het lijntje. "You made me forget myself / I thought I was someone else / someone good": de drugs zorgen ervoor dat Reed niet langer piekert over zichzelf, hij is meteen tevreden na een shot. En uiteindelijk "You're going to reap, just what you sow": hij weet dat wat hij nu doet, erg ongezond is, en dat het later zijn weerslag zal hebben. Toch gaat Reed gewoon door, want met heroïne is het telkens weer een perfecte dag.

avatar
4,5
In de Wiki stond dit:
The song has a somber vocal delivery and slow, piano-based instrumental backing balancing tones of sweet nostalgia ("it's such a perfect day, I'm glad I spent it with you") with an undercurrent of menace ("you're gonna reap just what you sow").[1] The line alludes to Galatians 6:7: "Be not deceived; God is not mocked: for whatsoever a man soweth, that shall he also reap."

The song's lyrics are often considered to suggest simple, conventional romantic devotion, possibly alluding to Reed's relationship with Bettye Kronstadt (soon to become his first wife) and Reed’s own conflicts with his sexuality, drug use, and ego.[2]

A deeper reading of the song's lyrics, however, despite the idealized description of a "perfect day", considering interposed lines such as "You just keep me hanging on" and "I thought I was someone else, someone good", suggest a far deeper yearning than just the superficial romantic clichés, alluding to the underlying and painful bitterness of nostalgia often felt even as an event is lived – an event one knows or fears to be a mere distraction or illusion.[citation needed]

Some commentators have further seen the lyrical subtext as displaying Reed's romanticized attitude towards a period of his own addiction to heroin; this popular understanding of the song as an ode to addiction led to its inclusion in the soundtrack for Trainspotting, a film about the lives of heroin users.[3]


Het lijkt erop dat mijn interpretatie door niemand wordt ondersteund. Jouw interpretatie lijkt me wat vergezocht, maar wordt in het stukje wel als mogelijkheid genoemd.

Misschien kunnen we over één ding eens zijn: het blijft raar dat men deze song heeft gebruikt voor een goed doel.

avatar van dazzler
5,0
Ik zag er vooral de beschrijving in van iemand
die bedwelmd geraakt door een overdosis aandacht.
Iemand die al zijn hoop inzet op die ene geliefde.

Een beetje ongezond dus, in het genre Every Breath You Take.
Hoe possessief kan je zijn in een relatie alvorens het verstikkend wordt?
Een aanhankelijkheid die op termijn een breuk onvermijdelijk maakt.

In zekere zin toch een mooie charity song,
want sommige mensen verdienen een onvoorwaardelijke liefde
die hen opkrikt en hen het gevoel geeft echt mens te zijn.

avatar van ArthurDZ
4,5
Eigenlijk is Perfect Day typisch zo'n nummer dat geïnterpreteerd kan worden op verschillende manieren. m.a.w: een supergoede tekst!

avatar
4,5
In de eerste twee alinea's geef je een interessante mogelijkheid aan, die niet haaks staat op mijn eigen idee. Maar de verbinding met een positieve boodschap kan ik niet maken. Het lijkt me zo'n onvoorwaardelijke liefde, waarvan iemand profiteert en waarvan een ander het slachtoffer wordt.

Volgens mij ben je gewoon een aartsromanticus, Dazzler.

Overigens, hebben ze bij de charity-song niet de laatste zin weglaten?

avatar
4,5
BeatHoven schreef:
Gaat 'Perfect Day' niet over zijn heroïneverslaving? Dat kan: "You just keep me hanging on", niet een date maar de drugs houden hem aan het lijntje. "You made me forget myself / I thought I was someone else / someone good": de drugs zorgen ervoor dat Reed niet langer piekert over zichzelf, hij is meteen tevreden na een shot. En uiteindelijk "You're going to reap, just what you sow": hij weet dat wat hij nu doet, erg ongezond is, en dat het later zijn weerslag zal hebben. Toch gaat Reed gewoon door, want met heroïne is het telkens weer een perfecte dag.


Vind zojuist ook weer iets op Songfacts:
It is absolutely NOTHING to do with drugs, heroin or anything like that! Lou Reed is on record countless times stating that this song is about an obsessive ex-lover who wants revenge because they have been dumped. If you listen to the song with this in mind, it becomes obvious whereas there is NOTHING in the song which refers to drugs. And before anyone says "Yeah..he would say that as he is hardly going to admit it!".....he wrote the song "Heroin" forgodsakes!!! Essentially, he is saying that this person made him forget all his worries and convinced him that he was worth something and then left, leaving him in despair with only his memories....but they will reap what they sow in the end.
- Colin, Bracknell, United Kingdom

Er staan ook een aantal meningen op die de drugs-interpretatie steunen, maar deze vind ik redelijk overtuigend. Als Lou Reed zelf heeft verklaard, dat het niet over drugs gaat, dan kunnen we daar niet omheen.

avatar van jeroenheinz
3,5
Heb er een beetje dubbel gevoel bij. Wil meestal ook wel weten wat er nou precies met een songtekst word bedoeld, maar aan de andere kant is het mooi om het mysterie te laten bestaan.. Zelf dacht ik ook dat het met drugs had te maken, maar komt puur door de film Trainspotting.

avatar van BeatHoven
4,5
Het zou zelfs kunnen, prototype, dat Reed zelf van mening veranderd over zijn songs. Misschien wil hij de periode uit zijn leven, waarin hij zwaar verslaafd was, wel vergeten. Nu, ik sta open voor allerlei interpretaties, maar het liefst van al wil ik ook het 'mysterie' behouden. We kunnen het er trouwens ook over eens zijn dat 'Perfect Day' ironisch, abusievelijk als "vreugdig" bestempeld én geweldig is.

avatar
4,5
BeatHoven schreef:
Het zou zelfs kunnen, prototype, dat Reed zelf van mening veranderd over zijn songs. Misschien wil hij de periode uit zijn leven, waarin hij zwaar verslaafd was, wel vergeten. Nu, ik sta open voor allerlei interpretaties, maar het liefst van al wil ik ook het 'mysterie' behouden. We kunnen het er trouwens ook over eens zijn dat 'Perfect Day' ironisch, abusievelijk als "vreugdig" bestempeld én geweldig is.


Wat kunstenaars en artiesten over hun eigen werk zeggen, is niet altijd juist. En bovendien zijn ze in de regel blind voor de onderliggende, onderbewuste betekenis van hun werk.

Zelf zou ik het mysterie liever ontrafelen. Ik geloof niet dat dit nummer daar minder mooi van wordt. En er blijven nog zoveel andere, mooie mysteries over.

Inderdaad, "Perfect Day" is ironisch én geweldig. Onze discussie heeft in ieder geval afgerekend met het idee dat het een "gewone" romantische song is.

avatar van dazzler
5,0
prototype schreef:
In de eerste twee alinea's geef je een interessante mogelijkheid aan, die niet haaks staat op mijn eigen idee. Maar de verbinding met een positieve boodschap kan ik niet maken. Het lijkt me zo'n onvoorwaardelijke liefde, waarvan iemand profiteert en waarvan een ander het slachtoffer wordt.

Helemaal mee eens.

Mijn link in de laatste alinea was een referentie naar de charity invalshoek.
Zo kan ik me inbeelden dat de liefde
die je aan mentaal gehandicapten schenkt
van een vergelijkbare orde is.

In een dergelijke relatie (van mens tot mens, niet als partners)
is de ene partij toch aanhankelijker (you keep me hangin on) dan de andere.
Je wordt meer geclaimd, maar in die context til je daar niet aan.

Als ik me tenminste verstaanbaar genoeg uitdruk ...

avatar
4,5
dazzler schreef:
(quote)

Helemaal mee eens.

Mijn link in de laatste alinea was een referentie naar de charity invalshoek.
Zo kan ik me inbeelden dat de liefde
die je aan mentaal gehandicapten schenkt
van een vergelijkbare orde is.

In een dergelijke relatie (van mens tot mens, niet als partners)
is de ene partij toch aanhankelijker (you keep me hangin on) dan de andere.
Je wordt meer geclaimd, maar in die context til je daar niet aan.

Als ik me tenminste verstaanbaar genoeg uitdruk ...


Sorry, ik versta je niet helemaal. Volgens mij heb je het over een meer onbaatzuchtige liefde. Ik kan Lou Reed niet met zoiets associeren.
Hoewel ik zijn werk zeer bewonder, geloof ik niet, dat hij een hele aardige persoon is. Zo is bijvoorbeeld bekend dat hij verdiensten van begeleidende gitaristen (die veel beter spelen dan hij) nog weleens vergeet..

Maar, als jij (met heel ander referentiekader) deze associatie wel kunt maken, heb ik daar niets tegen in te brengen.

avatar van dazzler
5,0
Neen, je begrijpt het niet.

Ik heb het niet over Lou Reed zelf.

Ik heb het over de reden waarom mensen dit lied
zouden kunnen gekozen hebben als charity single in 1997.
Als je de angels uit de tekst haalt, lukt dat wel.

Dat was de inzet van de discussie zoveel posts geleden.

avatar
4,5
Misverstanden over en weer, denk ik. Ik bedoelde te zeggen dat jij iets uit deze song haalt, wat er niet door Lou is ingestopt. En dat ik daar niet in kan meegaan. Noem het starheid.

Het lijkt me sowieso minder verstandig om een song die zoveel verschillende associaties oproept, voor zo'n project te gebruiken.
En waarom juist "Perfect Day" en bijvoorbeeld niet "Satellite of Love"? Is de laatste niet meer geschikt?

Nou ja, ik behoor niet tot de doelgroep. Ik haat charity songs en heb er nog nooit één gekocht. Zal ook niet gebeuren. De genoemde uitvoering van "Perfect Day" vind ik afschuwelijk.

avatar van dazzler
5,0
Dat gezegd zijnde, denk ik dat we wat Lou betreft
toch een gelijkaardige analyse van de song maken.

Laten we het dan daarop houden.

Ik ga dit plaatje nog maar eens opnieuw moeten draaien.
Want een recensie dringt zich op ...

avatar van herman
4,5
Was een leuke documentaire op Canvas gisteren; over dit album. Wel een aanrader (te vinden op de Belgische uitzending gemist).

Voor Lou Reed zelf is het gewoon een album als al zijn anderen.

avatar van BEEN
3,5
Ik kan nergens iets vinden over die docu.
Zou er iemand een link van kunnen sturen?

avatar van Carolaah
Oh my god.. en ik al die jaren maar denken dat Lou Reed één of andere neger was die bekend stond om zijn dikke jazzsound!

Zat ik even fout..
Ik had natuurlijk de naam wel eens gehoord en er schijnbaar zelf iets bij geplaatst.. En toen hoorde ik vanmorgen "Walking on the wild side" op de radio en ik was verkocht! Wie is dit?? Hoe heet dit nummer?? Al snel kwam ik bij Google op Lou Reed uit.. Heh, dat kan toch niet?

En ja hoor.. wat een ontdekking.. Zo'n grote bekende naam, schandalig dat ik nu pas verder ben gaan kijken/luisteren.. eerst maar eens met deze plaat starten.. Dit bevalt me wel!

avatar van spruitje
5,0
Oh my god.. en ik al die jaren maar denken dat Lou Reed één of andere neger was die bekend stond om zijn dikke jazzsound!

hahaa! Ik denk dat Lou zelf wel blij zou zijn met deze associatie!

avatar
Hawkhead
BEEN schreef:
Ik kan nergens iets vinden over die docu.
Zou er iemand een link van kunnen sturen?

Amazon.com: Classic Albums - Lou Reed: Transformer: Bob Smeaton: Movies & TV

avatar van principal2000
Enkele nummers (het merendeel) van dit album gehoord en ik beaam de status van klassieker. Hoewel rock niet niet mijn favoriete genre is, kan ik dergelijke albums erg waarderen. Momenteel nog geen stem, omdat ik niet het hele album heb gehoord. Maar ik zit momenteel op een dikke 4*.

avatar van chevy93
Ik had echt veel meer verwacht van dit album. Perfect Day vind ik een prachtig nummer en, in iets mindere mate, Walk On The Wilde Side ook. Gezien de hoge score kon dit toch niet fout gaan?

Het album begint goed met het lekker Vicious, met Andy's Chest is eigenlijk ook weinig mis. Dan het geweldige Perfect, gevolg door het iets mindere Hangin' 'Round. Echter wordt dit alweer vergeven, omdat Walk On The Wilde Side alweer klaar staat. Ik denk het meest wisselvallige nummer wat mij betreft. De ene keer doet het me helemaal niks, de andere keer vind ik het echt geweldig.

Daarna wordt het echt slecht. Het veelgeprezen Sattelite Of Love vind ik allesbehalve goed, hoewel niks kan tippen aan New York Telephone Conversation, wat een farce is dat zeg.
Het slotnummer is ook niet echt je van het.

Een album dat nog redelijk begint, maar echt schandalig slecht eindigt.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 02:05 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 02:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.