Pink Floyd - The Endless River (2014)

Label: Parlophone

1. Things Left Unsaid (4:26)
  2. It’s What We Do (6:15)
  3. Ebb and Flow (1:52)
  4. Sum (4:50)
  5. Skins (2:32)
  6. Unsung (1:06)
  7. Anisina (3:10)
  8. The Lost Art of Conversation (1:43)
  9. On Noodle Street (1:42)
  10. Night Light (1:42)
  11. Allons-y (1) (1:56)
  12. Autumn ’68 (1:37)
  13. Allons-y (2) (1:35)
  14. Talkin’ Hawkin’ (3:26)
  15. Calling (3:38)
  16. Eyes to Pearls (1:52)
  17. Surfacing (2:47)
  18. Louder Than Words (6:37)
  19. TBS9 * (2:28)
  20. TBS14 * (4:11)
  21. Nervana * (5:30)
avatar van RL70BLACK
Nog maar eens op de draaitafel. Warme dag. Koele rosé. Och. Raakt toch weer die gevoelige snaar.

avatar van Bluebird
PF neemt waardig afscheid met een aangenaam rustgevend warm bad. Daar zijn ze prima in geslaagd. Het boek kan daarmee ook rustig dicht wat mij betreft. De boodschap is duidelijk en positief.

Nu maar afwachten hoe die van einzelganger Waters zal zijn................

avatar van Rogyros
Dat is idd nog steeds de vraag. In augustus kunnen we in ieder geval het vierde (officiële) solowerk van Gilmour begroeten. Daar verheug ik me alvast op.

Waters kan toch niet achterblijven.

Rogyros schreef:
Waters kan toch niet achterblijven.

Ik mag het niet hopen. Iemand zal me toch wakker moeten houden tenslotte.

Maar wie weet valt het mee deze keer;

David Gilmour Announces New Album Title - ultimateclassicrock.com

avatar van IntoMusic
Dat de muziek van Gilmour en het uitbrengen daarvan nog steeds wordt vergeleken met Waters, blijft mij verbazen...

Draai deze Floyd de laatste tijd vaak. Echt een stemmingalbum, die zomaar een jaartje weer de kast in kan duiken. Bonustracks zijn echt een bonus en misschien wel een must om op dit album te hebben.

avatar van devel-hunt
Het blijft een mooie sound, maar soms verwacht je dat er ineens gezongen gaat worden, "remember when you where young', dat gebeurt niet. Het is een ander nummer uit een hele andere tijd. Wat het vooral verraad is voorspelbaarheid, zoiets van 'ik heb deze al veel vaker gehoord', maar dan veel beter.
Mooie plaat, sfeervol gemaakt, dat zeker, maar het voegt aan pf an sich niets toe.

Misterfool
Het is voor mij ook meer een verzameling schetsen dan een volwaardig album. De plaat klinkt toch een beetje als een B-side/verzamelaar. Al vind ik wel knap hoe ze met deze kliekjes nog een redelijk coherent geheel gemaakt hebben. Er zijn daarnaast nog best wat pareltjes te vinden in deze wirwar van probeersels. Het geweldig mooie Sum bijvoorbeeld! Vandaar mijn relatief hoge score. Toch nog wel een aardige aanvulling aan het oeuvre, voor de echte fan. Zolang ze maar niet nog een stuk of 2 van dit soort platen uitbrengen!

avatar van Rogyros
Eens met Misterfool. Zeker voor wat betreft Sum. Dat is een subliem nummer, waarin de klanken van Wright een mooi tapijt neerleggen, met de toch wel opvallende drums van Mason en daaroverheen de sfeermakende gitaar van Gilmour. Een nummer met wat lichte onderhuidse spanning, wat verder op dit album niet bepaald de boventoon voert.

Eigenlijk is dit best een aparte plaat. Sowieso omdat het allemaal losse stukjes zijn van soms verschillende era's en thema's. Deze losse stukjes zijn voorts zodanig bewerkt en gemonteerd dat het idd een mooi coherent geheel is geworden. Ik vind dit echt een knappe plaat. Ik moet er wel voor in de stemming zijn. Nu ben ik bezig met zeg maar een voorstudie om te kunnen deelnemen aan een cursus op mijn werk. Zo'n plaat als dit is ontzettend fijn om me door deze saaie opzet van de cursusvoorbereiding heen te helpen.

avatar van Bluebird
Wel wakker blijven dan he

avatar van Rogyros

Ik kom in ieder geval niet in de verleiding om mee te zingen. Dat leidt zo af...

Hahaha!!!!! Prachtig, Hans!!!

avatar van topihere
1,0
Overbodig album, had nooit onder de naam Pink Floyd uitgebracht moeten worden. Zonde dat dit nu te boek staat als het laatste PF album...

avatar van IntoMusic
Das een duidelijke persoonlijk mening en gelukkig wordt die niet door de platenmaatschappij overgenomen . Na de nieuwe van Gilmour te hebben beluisterd, nog even deze opgezet. Deze blijft boeien en vooral gewaagd om op 1 nummertje na alleen maar instrumentaal op het schijfje te zetten. Niet erg, houd ik van en de combo met TDB is dit echt goed.

avatar van Johnny Marr
Ik deel de mening van topihere.

avatar van Rogyros
Ik deel de mening van IntoMusic.

avatar van CWTAB
Moeilijk album, bij momenten niet om door te komen (we hebben het al gehoord en het is instrumentaal etc...) maar bij momenten een fantastische trip waarbij alles op z'n plaats valt.... Echt een album waar je voor in "de mood" moet zijn, waardoor de score (voor mij toch) schippert tussen 2.5* & 4*

avatar van Stuart Bell
0,5
Is er nog iemand die dit album luistert? Nee hè. Ook die fans die met 4 of 5 sterren strooien niet hè. Het is en blijft een overbodige, pijnlijke release. Sommige fans geven dit gekabbel een hoge beoordeling omdat Pink Floyd hun religie is, maar draaibeurten spreken ook voor zich. Een album vol nietszeggend eindeloos gefladder.

avatar van Rogyros
Ik luister het album regelmatig en ik kan er nog steeds prima van genieten.

Ik word wel moe van je getroll...

avatar van heartofsoul
Ja zielig hoor voor je, Stuart Bell, dat al die fans van dit album het maar niet willen snappen. Zelf vind ik het ook niet zo geweldig, maar man, ga eens wat nuttigs doen in plaats van dit soort berichten de wereld in te sturen.

avatar van Bluebird
Is er nog iemand die naar deze persoon luistert? Nee hè. Ook die fans die met 4 of 5 sterren strooien niet hè. Het is en blijft een overbodige, pijnlijke user. Sommige fans geven dit geleuter een hoge afkeuring omdat Pink Floyd hun religie is, maar de reacties spreken ook voor zich. Berichten vol nietszeggend eindeloos gefladder.

avatar van ricardo
topihere schreef:
ik zie dit album persoonlijk meer als een verzameling met overgebleven werk uit de division bell periode dan dat ik hem als een nieuw regulier album zie in 2014. Boven de kop hier bij de band staat immers ook dat ze officieel gestopt zijn in 1995. Voor mij is division bell gewoon hun laatste reguliere album, en mag deze bij de verzamelaars wat mij betreft. Maar als laatst uitgebrachte album vind ik het ook prima, de muziek die eropstaat veranderd er niet door. Mooie plaat die geheel instrumentaal is, en daarom vooral mooi is om als achtergrond muziek op te zetten. Ben blij dat dit alsnog uitgebracht is.

bas1966
geen waardige afsluiter. niet echt slecht, maar dit blijft gewoon niet hangen.
ik zou niet weten wanneer ik dit nog zal draaien.

avatar van IntoMusic
Het beste op een mooie winteravond met koptelefoon en volume op 10.
Draai het niet vaak, maar iets hoeft niet veel gedraaid te worden en toch van uitstekende kwaliteit zijn

avatar van vanwijk
Ook op een zondagochtend een heerlijke plaat.

Als er geen al te gekke dingen gebeuren is dit het slotstuk van Pink Floyd.
Veelal stukken uit The Division Bell periode.
Een hommage aan wijlen Rick Wright vooral.
Nergens geen Roger Waters te bespeuren en dus een mellow plaat waar Gilmour lekker zijn gang kan gaan op de gitaar.
Sfeervol genoeg, knap ingespeeld, maar helaas ook wat zoutloos.
Natuurlijk zijn er ook wat spanningsveldjes ingebracht ( soms zelfs wat psychedelisch) maar het komt op mij over als even het verleden minimaal langs laten komen.
Op Louder Than Words na, volkomen instrumentaal.
Geenszjns irritant dit album hoor, want het sleept zich lekker voort, maar je hoopt tevergeefs op wat meer uitdaging.
Duidelijk niet echt mijn ding.

avatar van Maarten0402
Moeilijk principe Pink Floyd nu... De muziek zelf nadat Roger Waters is weggegaan vind ik nog steeds goed, maar het is simpelweg gewoon geen Pink Floyd meer, maar eerder David Gilmour, waar niks mis mee is, maar zijn invloed in Pink Floyd... tja dan draai ik wel zijn solo project. Als ik Pink Floyd wil luisteren wil ik eigenlijk ook wel Pink Floyd. Dit album is wel goed, maar toch teveel een David Gilmour.

avatar van LucM
Het zijn inderdaad outtakes van The Division Bell en daar was David Gilmour de songschrijver.
Sfeervolle, voornamelijk instrumentale stukken maar met vrij weinig avontuur, zeker vergeleken met de vroege Pink Floyd-albums. Maar het is zeker geen straf dit album te beluisteren.

avatar van Leptop
Maar al met al toch wel de minste, deze laatste. Desalniettemin een sympathiek slotstuk.