D'Angelo and the Vanguard - Black Messiah (2014)

Soul / Funk
Label: RCA

1. Ain't That Easy (4:49)
  2. 1000 Deaths (5:49)
  3. The Charade (3:20)
  4. Sugah Daddy (5:02)
  5. Really Love (5:44)
  6. Back to the Future [Part I] (5:22)
  7. Till It's Done (Tutu) (3:51)
  8. Prayer (4:32)
  9. Betray My Heart (5:55)
  10. The Door (3:08)
  11. Back to the Future [Part II] (2:24)
  12. Another Life (5:58)
avatar van Reijersen
Na een aantal luister beurten, net als Vodoo, een groeiplaat. Maar na bijna 15 jaar geen contact zal het altijd weer wennen zijn

Na bijna 15 (!) jaar is daar dan toch vrij onverwacht een nieuw album van D'Angelo. Na twee platen die je als soul/funk klassiekers kan bestempelen, zijn de verwachtingen hoog gespannen. En die komen meer dan uit. Wat een wereldplaat heeft D'Angelo hier samen met the Vanguard gemaakt.
Het album stoomt, het funkt en het heeft inhoud. De titel Black Messiah gaat over de mensen die in opstand komen en veranderingen willen, zoals in Ferguson & Egypte en de mensen van de Occupy (Wall Street) beweging. Veel songs hebben dan ook een politieke lading.

Opvallend sterk is het heerlijk funky openingsnummer Ain't That Easy. 1000 Deaths kent waanzinnige beats & bassen. Single Sugah Daddy is echt een erg lekker nummer met een funky piano, gitaar en blazers. Really Love begint zo mooi, met strijkers, die gevolgd worden door het Spaanse gitaartje waarop D'Angelo zingt. Prayer heeft prachtige grooves & beats en een geweldige gitaar. Betray My Heart daarna klinkt erg fijn en ook afsluiter Another Life mag er meer dan zijn, met fraaie piano en zang. Maar eigenlijk kan je (bijna) alle nummers hier noemen: alles is goed tot steengoed. Half december ga ik mijn jaarlijst voor 2014 nog gauw aanpassen.

avatar van Improvision
Really Love, vanouds lekker.

avatar van Rene1979
Album van het jaar. Niks beters wederom een klassieker! Wat een plaat die alleen maar beter kan worden.

avatar van Harderwiek
Damn, hier wist ik helemaal niks van. Snel beluisteren

avatar van Dirruk
Zag een single van hem voorbij komen op internet. Gelijk naar deze site gegaan om te kijken of 'ie misschien een nieuw album had. En jahoor! Ben benieuwd.

avatar van Harderwiek
Really Love. Wow. Just, WOW!

avatar van Reijersen
Précensie: D’Angelo – Black Messiah (2014)

Zal dat woord bestaan? Ach, wat maakt het me uit, speciaal voor dit album creëer ik desnoods een woord. Want het was even wachten. Zeg maar 14 jaar. Maar vandaag is het er dan. Eindelijk een nieuwe plaat van D’Angelo. Geen James River, maar Black Messiah. Opeens, plotseling, maar o zo gewenst.
Veertien jaar lang aan de plaat werken heeft verschillende redenen, ook voor D’Angelo. En veertien jaar aan een album werken doe je niet alleen. Daarom staat op de cover ook de naar van The Vanguard, een band waarmee de zanger ook op tournee gaat. Andere namen die mee hebben geholpen? Q-Tip, Roy Hargove, ?uestlove, Pino Palladino, James Gadson en Kendra Foster. Een aardige lijstje met prominenten dus.

Waar komt die titel dan vandaan? Dat kan D’Angelo zelf natuurlijk een stuk beter uitleggen:
Even klikken

En hoe is het muzikaal dan? Nou, heel herkenbaar D’Angelo. Dit is de man die neo-klassiekers Brown Sugar en Voodoo maakte. Dit is de man die dames deed gillen, maar nu is het vooral de man die met politiek bewuste teksten de wereld iets wil leren. Een man die een boodschap over wil brengen door middel van de meest zompige, funky soulgrooves die we in jaren hebben gehoord. De zang is uiterst herkenbaar D’Angelo, de groove is uiterst herkenbaar D’Angelo, de muziek is soms onvatbaar zoals alleen D’Angelo dat kan, Jeetje zeg.
Het schuurt, het sopt, het grooved, het bromt, het fluit en het gaat maar door. Het is absoluut weer een topproduct en maakt D’Angelo nog meer fenomeen dan hij al was.
Zoals gewoonlijk weer een plaat van D’Angelo die voor mij wat luisterbeurten nodig heeft voordat het binnen komt. Een echte groeiplaat, maar is niet alle contact moeilijk en wennen als je elkaar veertien jaar niet gezien hebt?

avatar van Raul
Oh my God, nieuwe D'Angelo, voor mij behoorlijk onverwacht
spreek jullie over een paar dagen!

Ik heb er in mijn bericht net bijna 15 jaar van gemaakt, want de releasedatum van Voodoo blijkt zelfs 11 januari 2000 te zijn...

west schreef:

Ik heb het makkelijk gehouden

Omdat ik even geleden de 2LP had gekocht, had ik even niet door dat het alweer zo ongelooflijk lang geleden was. Ik leidde toen een compleet ander leven, om maar eens wat te noemen.

Bij de titel van Black Messiah moest ik trouwens gelijk denken aan een andere soul/funk klassieker:
Isaac Hayes - Black Moses (1971)

avatar van -marco-
Man wat ben ik hier nieuwsgierig naar, kan niet wachten!!

avatar van Jordyp
Altijd even de tijd moeten geven zijn albums. Gezien de reacties is dat bij deze plaat minder het geval. Erg benieuwd hiernaar!

avatar van waxs
Klinkt wederom heerlijk funky, leuk "toegift" zo aan het einde van het jaar. Thanks voor de tip Improvision.

west schreef:

Isaac Hayes - Black Moses (1971)

Ben ik toch niet de enige

avatar van i am marco
Net bezig met mijn top 10 van 2014, en dan komt deze nog even voorbij.

avatar van Delars
Oeeeeh i like!!

avatar van -marco-
heerlijk album, maar overstijgt voodoo absoluut niet!

avatar van Funky Bookie
Begrijp ik het goed: is deze funkier dan Voodoo?

Ik vind van wel. Ook echt iets voor een Prince liefhebber als jij toch bent.

avatar van Funky Bookie
Ja, daarom vroeg ik het

avatar van Rene1979
Hij is zeker funkyer en rauwer dan Voodoo, daarmee niet zegende dat hij beter is.

Nee, hij is anders, maar wel van hetzelfde niveau.

avatar van keijzm73
Toen ik '1000 Deaths' de eerste keer over de speakers voorbij hoorde komen dacht ik dat er twee nummers door elkaar heen speelde. Wat een chaos! Inmiddels vaker geluisterd en dat nummer zit geweldig in elkaar. Komt vooral naar boven al luisterend via hoofdtelefoon/ earplugs. Heerlijk a-ritmisch en toch ook weer niet. Albumopener 'Ain't That Easy' (heerlijk funky met erg toffe 'claps') en albumafsluiter 'Another Life' springen er ook uit voor me. Alles ertussen luistert erg lekker weg. Nu al erg fijn. Laat staan over een paar maanden tijdens de opkomende lente Verder ben ik onbekend met D'Angelo, maar had wel gelijk een Prince associatie bij het luisteren van dit album.

avatar van Carolaah
Interessant.. Na deze op de frontpage gezien te hebben moet ik natuurlijk wel even verder kijken/luisteren.

D'Angelo.. was dat niet die foute gladjanus van vroeger?Met z'n blote borst en z'n gestylde haren. Ik was dan ook geschokt te zien dat al zijn cd's zo'n hoge rating krijgen, misschien was deze muziek dan toch beter dan ik het me als een jong basisschool meisje nog kan herinneren...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt voel wat anderen bij dit album voelen. Ik heb nog steeds moeite om dat 'gladjanus' idee van me af te schudden, de muziek is op zich best wel prettig en relaxt. Echter komt het bij mij nog niet verder, wel beter dan ik had verwacht, maar nog steeds niet fantastisch.. misschien zijn voorgaande albums eens proberen.

Plus wellicht groeit het album met de tijd.

avatar van Raul
Wat een heerlijk album, can't stop bobbing my head to this!
Na twee luisterbeurten heeft ie me al helemaal te pakken
1000 Deaths is inderdaad nog wel wat wennen

D'Angelo did it again!
heel knap

Carolaah schreef:

Muziek mede beoordelen op het uiterlijk (vertoon) van de artiest, het 'gladjanus' idee. Grappig.
Misschien moet je de hoes eens goed bekijken en ook het statement wat D'Angelo over de inhoud van deze plaat heeft gemaakt. Dan kan je er mogelijk heel wat anders bij voelen en denken.

avatar van Carolaah
Wees gerust. Ik geef alleen maar aan hoe ik me hem kan herinneren als jong meisje.
Het is niet zo dat ik daarom zijn muziek ook downgrade.

De muziek raakt me gewoon nog niet zo. Daarnaast vind ik het ook gewoon wat gladjes klinken. Zoals teksten van 'sugah daddy'.

Ik weet niet precies waar ik de statement kan vinden waar je over spreekt West. Misschien trekt het me meer met achtergrondinfo maar zo in eerste instantie nog niet.

Carolaah schreef:
Het is niet zo dat ik daarom zijn muziek ook downgrade.

Statement staat in mijn berichtje.
Even klikken